Plné znění otázky
Prosíme o radu v oblasti pracovněprávních vztahů mezi obcí a členem zastupitelstva. Podle § 84 odst. 2 písm. p) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích je zastupitelstvu obce vyhrazeno vyslovovat souhlas se vznikem pracovněprávního vztahu mezi obcí a členem zastupitelstva obce. Podle metodického doporučení Ministerstva vnitra 5.6 (Odměňování členů zastupitelstev obcí) je zákonnou podmínkou před vznikem pracovněprávního vztahu s členem zastupitelstva vyslovení souhlasu zastupitelstva obce. Městys uzavřel s neuvolněným členem zastupitelstva pracovní smlouvu na dobu neurčitou od 01.07.2023. Zastupitelstvo městyse ale vyslovilo souhlas se vznikem pracovněprávního vztahu až v prosinci 2023. Kontrolou MV bylo zjištěno, že pracovněprávní vztah nebyl předem schválen, a tudíž došlo k porušení § 84 odst. 2 písm. p) zákona o obcích. Ke zhojení tohoto porušení by dle kontrolního orgánu došlo tím, že bude pracovní smlouva ukončena a uzavřená nová, která by již byla usnesením z prosince předem schválena. Jak v tomto případě postupovat, aby vše proběhlo v souladu se zákoníkem práce a ostatními právními předpisy týkající se pracovněprávních vztahů a také vzhledem k právům zaměstnance (§ 19 odst. 3 zákona č. 262/2006 Sb. zákoníku práce)? Jaké povinnosti městys jako zaměstnavatel musí při případném skončení pracovního poměru plnit a jak by to bylo s nárokem na odstupné? Pokud by byla ukončena smlouva dohodou, předpokládáme, že nová smlouva by bezprostředně navazovala na ukončenou smlouvu. Je v tomto případě nutné provádět odhlášku a přihlášku zaměstnance ke zdravotnímu a sociálnímu pojištění?