Management mateřské a rodičovské dovolené (MD/RD) je důležitou součástí řízení diverzity a zaměstnavatelé by na něj měli klást stejný důraz jako na jiné dimenze, jako je gender či věk. MD/RD zahrnuje ve své podstatě tři základní oblasti: udržování kontaktu se zaměstnancem, podporu odborného rozvoje a plynulý návrat do práce. Zájem o management MD/RD v tuzemsku aktuálně roste a dále se bude stávat kruciální zejména s plným příchodem Generace Z na trh práce. Bohužel se management MD/RD často podceňuje a je zatížen stereotypy. Racionální nepozornost, haló efekt či vyhýbání se komunikaci ze strany zaměstnavatele, to je jen krátký výčet nejen manažerských pochybení, které jsou v článku podrobně rozebrány. Správně nastavený přístup k MD/RD umožňuje firmám udržet si talenty, posiluje značku zaměstnavatele a k jeho financování je aktuálně možné využít i otevřené dotační výzvy.
Management mateřské a rodičovské dovolené: cesta, jak podpořit zaměstnance a zároveň chránit zájmy zaměstnavatele
Vydáno:
24 minut čtení
Management mateřské a rodičovské dovolené: cesta, jak podpořit zaměstnance a zároveň chránit zájmy zaměstnavatele
Ing.
Lenka
Farkačová
Ph.D.
Primární dimenze diverzity managementu neboli řízení různorodosti v oblastech genderové, věkové, kulturní a etnické příslušnosti, mentální a tělesné charakteristiky či sexuální orientace je v organizačních kulturách většinou již přijímána jako normální součást fungování organizace. Na druhou stranu sekundární dimenze v podobě rodičovského statusu, rodinného stavu apod. je stále oblastí poměrně křehkou a někdy manažery dokonce obcházenou z obavy, co by se stalo, pokud by se tato témata otevřeně řešila. Přičemž rodičovský
status
, stejně jako gender nebo věk, k člověku neodmyslitelně patří a definuje jej. Rodičovský status
a veškerou agendu, která na něj navazuje, je potřeba ošetřit ještě ve chvíli, kdy je status
jedince „bezdětný“ nebo „bez dětí“. Přesně tímto momentem také začíná odpovědnost a potenciál managementu mateřské a rodičovské dovolené (pro větší čtenářský komfort dále označován jako „management MD/RD“). Koncept a myšlenka managementu MD/RD se zakládá na samotném deklarovaném zájmu zaměstnavatele o zaměstnance/zaměstnankyně, který spočívá nejen v udržování kontaktu po odchodu na mateřskou/rodičovskou dovolenou, ale také v období před odchodem a po návratu zaměstnance.
Smyslem managementu MD/RD je kromě jiného klást důraz na
udržování odborných znalostí, know-how a sociálního kontaktu se zaměstnanci.
Cílem zavádění opatření ke slaďování je podpora (fyzické i duševní) harmonie, odbourávání stresu souvisejícího s nedostatkem času na osobní život, snížení absencí, zlepšení pracovní atmosféry a optimalizace pracovního výkonu
.Již z tohoto vymezení vyplývá, že z managementu MD/RD mohou profitovat obě strany, jak zaměstnavatel, tak zaměstnanec.
Synergický efekt
přinese zvýšení míry angažovanosti a spokojenosti ze strany zaměstnance, ale také udržení know-how uvnitř organizace. V neposlední řadě opatření managementu MD/RD jsou nákladově výhodnější než fluktuace zaměstnanců. Bohužel ovšem, navzdory přínosům, ale i faktu, že opatření managementu MD/RD nemusí být finančně náročné, se často potenciál spolupráce se zaměstnanci nenaplňuje.O managementu mateřské a rodičovské dovolené v ČR
Ač se management MD/RD zaměřuje převážně na ženy, je nutné říct, že se v obecnější rovině týká samozřejmě i mužů, a to navzdory tomu, že v současné době využívají muži RD jen minimálně.
Z 98 % jsou to právě ženy, které se svým unikátním know-how dočasně opouští své zaměstnavatele právě z důvodu péče o potomky
. Na druhou stranu, přestože muži