„Lidský kapitál“ je nejen důležitou součástí nehmotných aktiv podniku, ale i hodnotou, jejíž podíl ve struktuře celkových podnikových aktiv dlouhodobě roste. Profesionální řízení lidských zdrojů, jež k jeho tvorbě přispívá, získává tak stále více povahu nástroje schopného bezprostředně přispívat ke zvyšování tržní hodnoty firmy. Předpokladem je jeho schopnost zaměřovat investice do lidských zdrojů správným směrem a posuzovat jejich efektivitu čili návratnost. Článek se zabývá povahou a tvorbou lidského kapitálu a hodnocením investic do lidských zdrojů z hlediska jejich výnosů i rizik.
Jedním z ekonomických trendů vyspělých zemí, který trvá již po zhruba 30 let, je rostoucí podíl nehmotných aktiv na celkové (tržní) hodnotě firem. Doložit tuto skutečnost lze vzhledem k její podstatě jen nepřímo, plasticky ji však zachycuje příklad americké ekonomiky, kde je rozsah nepřímých údajů svědčících o tomto trendu největší.
Zatímco ještě před 30 lety se tržní a účetní hodnota 3 500 největších amerických obchodních společností prakticky rovnaly, dvacet let poté představovala účetní hodnota těchto firem již jen necelých třicet procent jejich hodnoty tržní. U 500 největších firem, hodnocených společností Standard and Poor, odpovídala pak v této době jejich účetní hodnota, zahrnující především hodnotu zařízení a zásob, dokonce již jen jedné šestině jejich tržní hodnoty. Rozhodující část celkové hodnoty podniků připadala tak na (na prvý pohled) skrytou hodnotu jejich nehmotných aktiv. V dalších letech pak tento trend dále pokračoval.
Nehmotná aktiva podniku představují část jeho hodnoty, která nesouvisí přímo s jeho hmotnými či fyzickými aktivy, zachycenými v účetní bilanci firmy. Zahrnují výsledky jeho výzkumu a vývoje, soubory jeho stálých zákazníků, hodnotu jeho všeobecně známých značek, ale i hodnotu znalostí, schopností, motivace a loajality jeho zaměstnanců včetně hodnoty, kterou podniku přináší způsob řízení jeho zaměstnanců, jež k uvedeným předpokladům přispívá. V rámci poslední kategorie, tj. hodnoty, kterou má pro podnik způsob řízení jeho zaměstnanců, jsou přitom důležité především ty metody řízení lidských zdrojů, které jsou pro ostatní podniky, vzhledem ke specifickému know-how, na kterém stojí, obtížně napodobitelné.
Souhrnným označením pro tuto hodnotu je lidský kapitál firmy, k jehož tvorbě ze strany podniku dochází investováním do lidských zdrojů, především prostřednictvím vzdělávání, školení a rozvoje metod řízení lidských zdrojů, jež zvyšují produktivitu zaměstnanců, resp. kvalitu výroby.
Bilanční a tržní hodnota firmy
Důsledkem uvedeného trendu je, že hodnotu velkých korporací (a především hodnotu těch nejúspěšnějších z nich) již dnes nelze odvodit jen z položek zahrnutých do jejich bilance, tedy z její bilanční hodnoty či sumy. Tradiční bilanční ukazatele aktiv podniku zachycují totiž jen část informací, které jsou při jeho tržním hodnocení, prováděném nejčastěji na bázi jeho tržní kapitalizace, tj. celkové hodnoty jeho akcií na burze, zapotřebí.
K zaplnění odpovídající „informační mezery“, tedy pochopení rozdílu mezi bilanční (účetní) a tržní hodnotou firmy (její tržní kapitalizací), po které dnes vlastníci firem začínají volat, je třeba informací o nehmotných aktivech podniku včetně jeho lidského kapitálu.
Tyto informace zatím nejsou podniky (například v jejich výro