Jak vytvořit a vést tým

Vydáno: 26 minut čtení

Jedním z důležitých úkolů vedoucího je podpora týmového jednání spolupracovníků. Jeho podstatou je posílení jejich schopnosti i ochoty vycházet si vzájemně vstříc, předávat si informace, navzájem se zastoupit, a „táhnout“ s ostatními členy týmu za jeden provaz. Předpokladem týmového jednání osob je vhodné personální sestavení týmu, ale i odpovídající způsob jejich vedení a organizačního zakotvení týmu. Článek se zabývá tvorbou a vedením týmů, předpoklady jejich úspěšného fungování i tím, jak řešit případné osobní či organizační bariéry týmové spolupráce.

Jak vytvořit a vést tým
doc.
Dr.
Jan
Urban
CSc.
Týmová spolupráce, podaří-li se jí dosáhnout, přispívá nejen ke zvýšení produktivity a kvality práce, ale i k posílení motivace a spokojenosti spolupracovníků. Zrychluje komunikaci, zjednodušuje spolupráci a může posílit i zodpovědnost zaměstnanců.
Týmy však nevznikají samy od sebe, a tvorba týmů představuje důležitou součást manažerských schopností. Jejich východiskem je pochopení, co tým je a co není, jak vzniká a co ho podporuje, jaké jsou jeho organizační předpoklady i jak čelit problémovému chování osob, které týmové spolupráci brání.
Tvorba týmu
Označíme-li skupinu pracovníků jako „tým“ či pověříme-li ji společnou prací, neznamená to, že se o tým skutečně jedná. Týmy mají totiž ve srovnání s běžnými pracovními skupinami svá specifika.
Jejich podstatou jsou pracovní a mezilidské vztahy podporující vzájemnou spolupráci, důvěru a společnou odpovědnost. Jde o vztahy vedoucí k omezení sklonu pracovníků sledovat své osobní cíle, nezdravě či neproduktivně soupeřit nebo ve skupině za každou cenu dominovat.
Podaří-li se tyto vztahy či podmínky vytvořit, lze týmu jako celku svěřit jistou míru
rozhodovací autonomie
, tj. delegovat na něj určité pravomoci. Jde především o pravomoci týkající se možnosti společně – v rámci stanovených pravidel – rozhodovat o postupu, organizaci či rozdělení práce v týmu.
Vytvoření týmu, splňujícího tyto požadavky, vyžaduje určitý čas, současně však i vedení a podporu ze strany nadřízeného. Má-li totiž tým své specifické povahy dosáhnout, musí zpravidla úspěšně absolvovat tři hlavní vývojové fáze.
První z nich je fáze
poznávací
, ve které členové skupiny vzájemně blíže poznávají své schopnosti i další vlastnosti, o které se opírá převzetí jejich týmových rolí. Druhou je fáze
konfliktní
, ve které se střetávají odlišné názory členů rodícího se týmu na společné pracovní postupy, řešení problémů či konfliktů či vnitřní koordinaci jeho práce. Úspěšné absolvování této fáze znamená, že tým své úvodní konflikty překoná a jeho členové akceptují vzájemné rozdělení hlavních
týmových rolí
. Třetí fáze vývoje týmu je fáze
produktivní
, ve které si tým vytváří nezbytné postupy a pravidla svého fungování, a začíná na jejich základě fungovat, a to bez přímého řízení manažera.
Nepodaří-li se skupině těmito fázemi úspěšně projít, ať již v důsledku jejího nevhodného řízení či nevyhovujícího osobního složení, nemusí týmové spolupráce, a tím ani žádoucí produktivity týmu, dosáhnout. Prakticky to většinou znamená, že řízení skupiny setrvává v jeho tradiční podobě.
K častým důvodům, proč k tomu dochází, patří, že se vedoucímu nepodařilo <

Související dokumenty

Související pracovní situace

Doba pojištění (příspěvková, povinná)
Doba pojištění (příspěvková, dobrovolná)
Náhradní doba důchodového pojištění, vyloučená doba
Odchod do starobního důchodu
Odchod do „předčasného“ starobního důchodu
Odchod do invalidního důchodu
Vyrovnávací příspěvek v těhotenství a mateřství
Ošetřovné
Určení daňové rezidence dle SZDZ
Závislá činnost a SZDZ
Prohlášení poplatníka k uplatnění měsíčních slev na dani
Sleva na poplatníka a sleva na manželku (manžela)
Výpočet mzdy
Snížení základu daně: úvěr
Nevyčerpaná dovolená při skončení pracovního poměru
Délka pracovní doby (obecně)
Délka pracovní doby při dvousměnném pracovním režimu
Délka pracovní doby při vícesměnném a nepřetržitém pracovním režimu
Evidence pracovní doby
Nařízení práce přesčas

Související články

Efektivní motivační programy
Význam souladu personální strategie s celkovou strategií organizace
Motivace pracovníků a její individuální rozdíly
Motivace zaměstnanců
Vícekriteriální odměňování metodou Balanced scorecard
Doručování v režimu zákoníku práce - opravdu se nemůže stát chyba?
Pre-employment background screening
Uchazeči o zaměstnání a zdravotní pojištění
Klíč pro úspěšnou implementaci personálního informačního systému
Jak na řízení personálních vztahů v případě rodinné firmy
Personální marketing - využití marketingových principů v personalistice
Jak lépe nakládat s časem organizace
Audit personálních a manažerských rizik organizace
Trendy ve výběru zaměstnanců: nové možnosti v oblasti psychodiagnostiky a jejich aplikace
Management mateřské a rodičovské dovolené: cesta, jak podpořit zaměstnance a zároveň chránit zájmy zaměstnavatele
Jak čelit argumentačním faulům a rétorickým trikům
ISO a ESG pro udržitelný růst organizace
Specifika řízení výkonu zaměstnanců v případě dlouhodobého výkonu práce na dálku
Lidský kapitál a efektivnost investic do lidských zdrojů

Související otázky a odpovědi

Výběrové řízení kvůli zaměstnání zaměstnankyně na mateřské dovolené
Povinnost určit základní část pružní pracovní doby
Odmítnutí pracovního úkolu
Zodpovědnost zaměstnavatele za absolvování povinných školení pro osvědčení profesní způsobilosti zaměstnanců
Mimořádná odměna k dohodě o provedení činnosti
Povinnosti odborové organizace vůči zaměstnavateli
GDPR
Práce na dohodu o provedení práce a zaměstnanecké benefity
Archivace pracovních smluv
Zaměstnanecký benefit - rybářský lístek
Součinnost zaměstnavatele s insolvenčním správcem
Uchování kopií dokladů
Uchovávání dokumentů - archivační lhůty
Archivace HR dokladů
Externí vedoucí pracovník
Kamerový systém na pracovišti a GDPR
Dvě odborové organizace
Poskytování osobních údajů zaměstnanců zákazníkům
Bezplatný asistenční program pro zaměstnance
Mzdové dokumenty - kopie nebo posílání emailem