Personální organizace a její rozvoj

Vydáno: 24 minut čtení

Tvorba personální organizace a její další rozvoj patří k základním úkolům řízení lidských zdrojů, podmiňujícím jejich efektivní využívání. Její ústřední částí je rozhodování o náplni jednotlivých pracovních míst a o tom, jak budou tato místa v organizaci dále seskupena, tedy začleněna do širších jednotek. Článek se zabývá strukturováním pracovních míst, tj. vymezováním jejich účelné pracovní náplně, jejich seskupováním do organizačních jednotek i dynamikou a změnami personální organizace.

Základním prvkem personální organizace jsou pracovní místa definovaná jejich náplní, tj. především jejich cíli, povinnostmi a pravomocemi, požadavky kladenými na osoby, které je budou zastávat, a jejich vzájemnými horizontálními i vertikálními vztahy.

Strukturování a seskupování pracovních míst

Rozhodování o náplni pracovních míst – jejich úkolech a činnostech – označujeme jako jejich strukturování. Z pohledu firemní produktivity, výše nákladů i hladkého fungování organizace je toto rozhodování natolik důležité, že by při něm vždy měli spolupracovat linioví manažeři, specialisté v oblasti řízení lidských zdrojů i sami zaměstnanci, kteří budou na daném místě práci vykonávat.

Rozhodování o tom, do jakých organizačních jednotek budou místa zahrnuta či ze které hierarchické úrovně organizace budou řízena, označujeme jako jejich seskupování či začleňování; to je především manažerským úkolem, řešeným zpravidla ve spolupráci „liniových“ a „štábních“ struktur.

Strukturování pracovních míst

Základním bodem strukturování pracovních míst je vymezení rozsahu či šíře jejich úkolů či povinností. Výhody úzké specializace spočívají v možnosti získat v práci značnou profesionalitu, omezit ztrátové časy spojené s přechodem od jednoho úkolu ke druhému, ve snazším řízení osob vykonávajících specializovanou práci i ve vyšší možnosti nalézt osoby, které budou úžeji vymezenou práci vykonávat. V případě průmyslových pozic může hrát svou úlohu i to, že pro úzce vymezenou práci lze snadněji konstruovat zařízení, na kterém bude práce prováděna.

Snaha o co nejužší specializaci pracovních míst však může být provázena i nevýhodami. Únava z opakovaného provádění jednoduché operace může vést ke ztrátě pracovní motivace a v důsledku toho i ke ztrátám pracovního času. Je-li tato únava mentální, může být výsledkem pokles pozornosti a vzestup počtu chyb. Čím je pracovní místo vymezeno šíře, tím více může jeho držitel porozumět relativnímu významu jednotlivých úkolů, a tak se lépe soustředit na úkoly podstatné.

Požadavky zvyšování výkonu a snižování pracovních nákladů spolu se snahou poskytnout zaměstnancům zajímavější a rozmanitější práci, s větším prostorem pro seberealizaci, vedou v řadě případů k rozšiřování pracovních míst (tzv. job enlargement). Zvýšení výkonu, resp. snížení pracovních nákladů spojené s rozšiřováním pracovních pozic prokázala postupně nejen řada výzkumů, ale i firemní praxe. Tendence k rozšiřování pracovních míst je v posledních letech charakteristická především pro „procesní redesign“ pracovních pozic, který je výsledkem zavádění procesní organizace.

Na rozdíl od tradiční specializace vede rozšiřování pracovních míst k požadavkům nahradit specializované pracovníky generalisty, osobami s vícenásobnou kvalifikací, schopnými vykonávat větší počet pracovních úkolů. Těmito změnami dochází přitom nejen k úsporám pracovníků, ale i

Související dokumenty

Související pracovní situace

Odvolání
Přeložení
Doprovod do zdravotnického zařízení
Pohřeb spoluzaměstnance
Úmrtí blízké osoby
Vyhledání nového zaměstnání
Trest vyhoštění cizince
Určení daňové rezidence
Zrušení povolení k pobytu cizince
Povolení k zaměstnání, zaměstnanecká karta, modrá karta
Určení daňové rezidence dle zákona o daních z příjmů – rezident
Určení daňové rezidence dle zákona o daních z příjmů – nerezident
Dovolená za kalendářní rok
Poměrná část dovolené
Dovolená za odpracované dny
Výměra dovolené
Výkon práce pro účely dovolené
Dovolená při nerovnoměrném rozvržení pracovní doby
Dovolená při změně rozvržení pracovní doby
Čerpání dovolené
Rozvrh čerpání dovolené
Určení doby čerpání dovolené zaměstnavatelem

Související články

Klíč pro úspěšnou implementaci personálního informačního systému
Jak lépe nakládat s časem organizace
Audit personálních a manažerských rizik organizace
Jak na řízení personálních vztahů v případě rodinné firmy
Personální marketing - využití marketingových principů v personalistice
Pre-employment background screening
Doručování v režimu zákoníku práce - opravdu se nemůže stát chyba?
Lidský kapitál a efektivnost investic do lidských zdrojů
ISO a ESG pro udržitelný růst organizace
Efektivní motivační programy
Management mateřské a rodičovské dovolené: cesta, jak podpořit zaměstnance a zároveň chránit zájmy zaměstnavatele
Nastavení nové personální strategie na počátku roku 2022
Využití chatbotů v praxi HR
Změny názvů pracovních pozic i personálního oddělení
Jak čelit argumentačním faulům a rétorickým trikům
Jak vytvořit a vést tým
Uchazeči o zaměstnání a zdravotní pojištění
Význam souladu personální strategie s celkovou strategií organizace
Specifika řízení výkonu zaměstnanců v případě dlouhodobého výkonu práce na dálku

Související otázky a odpovědi

Výběrové řízení kvůli zaměstnání zaměstnankyně na mateřské dovolené
Povinnost určit základní část pružní pracovní doby
Odmítnutí pracovního úkolu
Zodpovědnost zaměstnavatele za absolvování povinných školení pro osvědčení profesní způsobilosti zaměstnanců
Povinnosti odborové organizace vůči zaměstnavateli
Mimořádná odměna k dohodě o provedení činnosti
GDPR
Práce na dohodu o provedení práce a zaměstnanecké benefity
Archivace pracovních smluv
Zaměstnanecký benefit - rybářský lístek
Součinnost zaměstnavatele s insolvenčním správcem
Uchování kopií dokladů
Uchovávání dokumentů - archivační lhůty
Archivace HR dokladů
Externí vedoucí pracovník
Kamerový systém na pracovišti a GDPR
Dvě odborové organizace
Poskytování osobních údajů zaměstnanců zákazníkům
Bezplatný asistenční program pro zaměstnance
Mzdové dokumenty - kopie nebo posílání emailem