Motto: Zdraví je stav, kdy posuzovaný systém je prost všech fyzických i psychických traumat. Bezpečnost práce je - to je ale stále otázka.
Zamyšlení ještě před úvodem
Autor si vybavuje událost z doby své aktivní služby, kdy posuzoval předložená odborná vysokoškolská skripta z pohledu bezpečnosti práce. S předloženým textem zaměřeným na příslušné technické zařízení, jakož i s vyslovenými technickými názory bylo možno vesměs souhlasit. Když se autor dostal ke kapitole nazvané "Bezpečnost práce", byl ale šokován. Obsahem této kapitoly byla jediná věta: "Viz zákoník práce". Není rozhodující, na které fakultě, respektive katedře, které vysoké školy mohla takováto skripta "spatřit světlo světa", zásadní ale je, že vůbec mohla vzniknout. Pomyšlení, že takovýmto způsobem byla z pohledu bezpečnosti práce připravována budoucí technická inteligence na výkon své profese, je přímo tristní. Autor věří, že podobný stav by se v dnešní době již neměl vyskytnout.
Je nutno si uvědomit, že v části páté stávajícího zákoníku práce, která je věnována bezpečnosti a ochraně zdraví při práci, jsou, ve vazbě na uvedený zákon, vesměs pouze formulovány základní povinnosti zaměstnavatelů a zaměstnanců v souvislosti se zajišťováním bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, a to pouze z všeobecného pohledu (1). Samotná podstata bezpečnosti práce zde ale specifikována není, což je zcela logické. Obdobný stav byl ale také v předcházejícím znění zákoníku práce (2).
Na druhé straně nejen vysokoškolská skripta, ale i nejrůznější, zejména odborné, učebnice (v obecném pohledu by bylo možno říci dokonce jakákoliv odborná literatura) zaměřená, či popisující určitý stroj, technické zařízení apod., by měla obsahovat také kapitolu zaměřenou na technickou bezpečnost příslušného stroje, resp. technického zařízení, jakož i bezpečnost jeho provozu, obsluhy, údržby apod. Takovýto postup optimálním způsobem přispívá k získání, či rozšíření potřebných znalostí a informací, jednak o technické bezpečnosti příslušného stroje, resp. technického zařízení, jakož i o jeho bezpečnosti provozní, úhrnně tvořící součást bezpečnosti práce v příslušné oblasti. V případě potřeby může případný autor čerpat, vedle svých vlastních znalostí, zkušeností, a odborné literatury, také např. z průvodní dokumentace - zejména z návodu k použití příslušného technického zařízení - viz (3), resp. v předcházejícím období (4), a ještě ve starší době (5).
Úvod
Nad podstatou bezpečnosti práce se autor zamýšlel již v minulosti (6). Popudem k napsání tehdejšího článku uvedeného v odkaze, bylo několik zážitků z dozorčí činnosti. V jednom případě odpovědný zaměstnanec, kterému bylo vytýkáno, že nezajistil bezpečnost práce v rámci svého úseku, na důkaz toho, že se na svěřeném úseku plně vyrovnal s bezpečností práce, uváděl, že všichni podřízení pracovníci byli z bezpečnostních předpisů řádně proškoleni. V obdobném případě pak další odpovědný zaměstnanec argumentoval tím, že všichni podřízení pracovníci řádně obdrželi všechny osobní ochranné pracovní prostředky.
Nejen v uvedených případech, ale i ve všech obdobných, bylo nutno vždy konstatovat, že plněním některých, dokonce pouze dílčích, povinností, zdaleka nejsou plněny ani základní povinnosti uložené zaměstnavatelům na úseku péče o bezpečnost a ochranu zdraví při práci, natož pak při zajištění bezpečnosti práce jako celku.
Na druhé straně lze ale také očekávat, že svědomitý a zodpovědný vedoucí zaměstnanec, resp. zaměstnavatel se bude ptát, co je tedy vše potřebné udělat, resp. dělat, pro zajištění bezpečnosti práce v plném rozsahu? A co to bezpečnost práce vlastně je? Nad takto položenou otázkou, se autor zamýšlí v tomto příspěvku.
Výsledky prováděných anket
V rámci řady seminářů předkládá autor posluchačům k vyhodnocení anketní otázky, zaměřené vždy k tématu příslušného semináře. Mezi posluchači bývají nejčastěji osoby odborně způsobilé k zajišťování úkolů v prevenci rizik, popř. k činnostem koordinátora bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na staveništi, a to s různou délkou praxe (7). Okruh posluchačů dále tvoří též školitelé řidičů a obsluh manipulačních vozíků, jakož i vedoucí a odpovědné osoby na úseku skladového provozu a podnikové logistiky. Součástí každé ankety je vždy otázka: "Co to je bezpečnost práce?".
Dále je uveden sumární upravený výtah nejčastějších názorů posluchačů k uvedené otázce:
- souhrn všech požadavků k zajištění BOZP
- zásady a okolnosti, které musí být splněny, aby nedošlo k úrazu člověka
- pracovat tak, aby nedošlo k poškození života a zdraví a materiálním škodám
- vyhodnocování rizik při práci a návrhy opatření na jejich odstranění
- soubor opatření pro zajištění bezpečné manipulace a používání určitého stroje s ohledem na vyhodnocená rizika
- zajištění ochrany zdraví a života při práci
- prevence před vznikem pracovních úrazů či nemocí z povolání
- jednání člověka, aby nezapříčinil vznik úrazu nebo nebezpečné události
- zvážení všech rizik při manipulaci s vysokozdvižným vozíkem
- soubor opatření plynoucí z legislativních předpisů, dokumentace výrobce a zaměstnavatele
- míra rizika při pracovní činnosti
- snížení rizik při práci
- kontrola bezpečnostních podmínek při práci a ochrana zdraví zaměstnanců při práci
- dodržování podmínek pro bezpečný provoz a ochranu zdraví zaměstnanců při práci dle platné legislativy a zdravého rozumu
- způsob provádění činnosti tak, aby při ní nedocházelo a ani nemohlo dojít k poškození zdraví a smrti. Je to soubor opatření technických i organizačních, které vedou k tomuto způsobu.
Již z prvního, orientačního, pohledu na výše uvedené odpovědi, de iure dokonce osob plně kvalifikovaných v daném oboru, vyplývá zřejmá nepřesnost, nejednotnost, až roztříštěnost pohledů na podstatu bezpečnosti práce. Přitom s vyslovenými názory, které vesměs naznačují správné cesty k dosažení vytčeného cíle, lze většinou souhlasit. Pro podepření výše uvedeného lze uvést následující názor jednoho z respondentů: "Zamezení vzniku škod na majetku, zdraví a životním prostředí". Z dosud uvedených skutečnosti vyplývá, že samotná podstata a cíle bezpečnosti práce nejsou zřejmě ani zahrnuty do osnov prováděných školení, zejména osob pro výkon funkcí na úseku bezpečnosti práce, což autor považuje za zásadní problém. Lze doplnit, že není zahrnuta nejen dnes, ale nebyla zahrnuta ani v minulosti.
Z názoru na bezpečnost práce dalšího respondenta, který je uveden v autentickém znění, vzniká otázka, zda se dokonce nejedná o absolventa, který studoval bezpečnost práce podle v úvodu naznačených skript: "Zaměstnavatel musí zajistit bezpečnost při práci, aby nebylo ohroženo zdraví osob při jejich vykonávané práci".
Někteří účastníci anket uváděli svůj vlastní pohled na bezpečnost práce. Následující, který nutí k zamyšlení, vyslovila žena bez jakékoliv předchozí praxe v našem oboru: "Je to utopie? Je to to, co na mnoha pracovištích chybí, něco, čeho se někteří snaží ze všech sil dosáhnout, a jiní jejich snahy ignorují". Oproti tomu další žena, s praxí v oboru 31 let, vyslovila svoje vlastní letité zkušenosti: "Je to to, co se ve většině případů nedodržuje; při porušování předpisů, při nedostatečném využívání bezpečnostních pomůcek, při lhostejném přístupu zaměstnanců a vedení ke všem pravidlům, nejen bezpečnostním. Přitom počátkem všeho je špatné vedení. Nad tímto názorem by se měli vážně zamyslet nejen vedoucí zaměstnanci jednotlivých subjektů, ale též zodpovědné orgány.
Zamyšlení nad rozšířeným pojmeme "Bezpečnost a ochrana zdraví při práci"
Bezpečnost práce je nejčastěji prezentována v rozšířené formě jako BOZP - bezpečnost a ochrana zdraví při práci. Vedle bezpečnosti práce existuje samostatné specifikum zaměřené na ochranu zdraví při práci. Bude tudíž účelné, při hledání podstaty bezpečnosti práce, vycházet z tohoto širšího pojetí.
Ochrana zdraví
Zdraví, a to v nejširším slova smyslu, je v současnosti zcela jednoznačně specifikováno, dokonce na celosvětové úrovni. Světová zdravotnická organizace (WHO - World Health Organization), tvořící agenturu Organizace spojených národů (OSN), která v současnosti zahrnuje 194 členských států, definuje zdraví jako "stav kompletní fyzické, duševní a sociální pohody a nikoliv pouhé nepřítomnosti nemoci či vady"(8).
- Podle této definice WHO se dá v současnosti klasifikovat 70-95 % lidí jako nemocných nebo postižených - vadou, nepohodou (8).
- Autor nemohl uvedený údaj ověřit; přitom se dají ještě předpokládat značné rozdíly - kupř. mezi Evropou a Afrikou, obecně mezi vyspělými a rozvojovými zeměmi.
- OSN má v současnosti 193 členských států.
Ochrana zdraví, a to opět v nejširším slova smyslu, je dnes rovněž specifikována (9). WikiSkripta, tvořící projekt pro kooperativní tvorbu a ukládání medicínských studijních materiálů v Mefonetu (vzdělávací síť českých a slovenských lékařských fakult) udávají doslovně následující specifikaci: "Ochrana zdraví má dosáhnout toho, aby z žádné lidské aktivity nevznikala nepřijatelná zdravotní rizika. Za ochranu zdraví je zodpovědný stát, který vkládá ročně velké finanční obnosy, aby byla ochrana zdraví řádně zabezpečena. Ochrana zdraví je nezbytností, bez níž by se dnešní průmyslová společnost zhroutila pro neslučitelnost životních podmínek s lidskou existencí".
Z výše uvedeného zcela jednoznačně vyplývá, že v rámci ochrany zdraví nelze zajistit plného zdraví ve smyslu definice WHO, což pochopitelně platí také pro ochranu zdraví při práci, tvořící součást celkové ochrany zdraví. To ale znamená vnímat a rozlišovat přijatelná zdravotní rizika, od zdravotních rizik nepřijatelných - jejich hodnoty. Potom horní hranice všech přijatelných rizik představuje minimální, dolní mez požadované úrovně zdraví v té které oblasti. Vedle ochrany zdraví při práci je nutno vnímat i další oblasti, kupř. ochranu zdraví v běžném životě, při sportu apod.
Lze tedy říci, že ochrana zdraví při práci je dostatečně specifikována. V jejím rámci jsou zejména sledovány nemoci z povolání, vznikající nepříznivým působením chemických, fyzikálních, biologických a dalších škodlivých vlivů (10). Dále je sledováno ohrožení nemocí z povolání (11). Dlouhodobý vývoj sledovaných ukazatelů, který již naznačuje dosaženou úroveň ochrany zdraví při práci, je uveden v následující tabulce.
Rok | A | B | C | D | E | F |
---|---|---|---|---|---|---|
1996 | 2519 | 24 | 2543 | 54,72 | 0,52 | 55,24 |
1997 | 2350 | 26 | 2376 | 48,62 | 0,54 | 49,15 |
1998 | 2054 | 57 | 2111 | 43,93 | 1,19 | 44,12 |
1999 | 1845 | 41 | 1886 | 40,30 | 0,90 | 41,19 |
2000 | 1691 | 60 | 1751 | 36,93 | 1,31 | 38,24 |
2001 | 1627 | 50 | 1677 | 36,3 | 1,1 | 37,4 |
2002 | 1531 | 69 | 1600 | 34,3 | 1,5 | 35,8 |
2003 | 1486 | 72 | 1558 | 33,5 | 1,6 | 35,1 |
2004 | 1329 | 59 | 1388 | 30,3 | 1,3 | 31,6 |
2005 | 1340 | 60 | 1400 | 30,2 | 1,3 | 31,5 |
2006 | 1150 | 66 | 1216 | 25,6 | 1,5 | 27,1 |
2007 | 1228 | 63 | 1291 | 26,7 | 1,4 | 28,1 |
2008 | 1327 | 76 | 1403 | 29,0 | 1,7 | 30,7 |
2009 | 1245 | 68 | 1313 | 29,3 | 1,6 | 30,9 |
2010 | 1236 | 56 | 1292 | 28,7 | 1,3 | 30,0 |
2011 | 1210 | 56 | 1266 | 28,7 | 1,3 | 30,0 |
2012 | 1042 | 57 | 1099 | 23,3 | 1,3 | 24,6 |
2013 | 987 | 59 | 1042 | 22,1 | 1,3 | 23,5 |
2014 | 1214 | 36 | 1250 | 27,2 | 0,8 | 28,0 |
2015 | 1035 | 57 | 1092 | 23,0 | 1,3 | 24,2 |
2016 | 1242 | 55 | 1297 | 27,2 | 1,2 | 28,4 |
2017 | 1278 | 92 | 1370 | 27,4 | 2,0 | 29,4 |
A - nemoci z povolání celkem
B - ohrožení nemoci z povolání
C - úhrn A + B
D - nemoci z povolání na 100 000 pojištěnců celkem
E - ohrožení nemoci z povolání na 100 000 pojištěnců
F - úhrn D + E
Bezpečnost práce
Na obdobné celosvětové úrovni působí Mezinárodní organizace práce - MOP, (anglicky International Labour Organization, ILO), tvořící od roku 1946 specializovanou organizaci OSN. V současnosti má 187 členů. MOP, mající tripartitní zastoupení zástupců vlád, zaměstnavatelů a pracovníků, usiluje o prosazování sociální spravedlnosti a mezinárodně uznávaných pracovních práv (12). Stálým sekretariátem MOP je Mezinárodní úřad práce (MÚP). MOP formuluje mezinárodní přístupy a programy napomáhající ke zlepšení pracovních a životních podmínek a vytváří mezinárodní pracovní standardy (úmluvy).
Je tudíž zřejmé, že působnost MOP značně překračuje samostatnou oblast bezpečnosti práce, která ale, zcela logicky, také spadá do její působnosti.
Již po skončení 1. světové války se v Paříži sešli zástupci 27 zemí za účelem vypracování řady mírových smluv. Dne 28. června 1919 byla podepsána Versailleská smlouva, která vedle Společnosti národů založila také MOP. Prvotní myšlenka mezinárodní spolupráce při úpravě a regulaci pracovních podmínek ale pochází již z konce první poloviny devatenáctého století. V roce 1890 se uskutečnila za účasti 15 evropských vlád konference o podmínkách dětské práce (13).
Vzhledem k tomu, že pracovní podmínky, zejména pak problematika dětské práce, úzce souvisí s bezpečností práce, dokonce tvoří její součást, je vhodné připomenout Úmluvu MOP č. 182 o zákazu a okamžitých opatření k odstranění nejhorších forem dětské práce, která byla přijata v roce 1999. Citovaná úmluva k "nejhorším formám dětské práce" řadí:
- všechny formy otroctví a praktik podobných otroctví, jako je prodej a obchodování s dětmi, poddanství pro dluhy a nevolnictví a nucená nebo povinná práce, včetně nuceného nebo povinného najímání dětí k účasti v ozbrojených konfliktech,
- užívání, získávání nebo nabízení dětí k prostituci, k výrobě pornografie nebo pro pornografická představení,
- užívání, získávání nebo nabízení dětí k nezákonným činnostem, zejména k výrobě a obchodování s drogami tak, jak jsou definovány v příslušných mezinárodních smlouvách;
- práci, která svou povahou nebo okolnostmi, za kterých je vykonávána, je schopna poškodit zdraví, ohrozit bezpečnost nebo morálku dětí.
Sdělením Ministerstva zahraničních věcí č. 90/2002 Sb. m. s. vstoupila tato úmluva, po schválení Parlamentem a ratifikaci prezidentem, v platnost pro ČR dne 19. června 2002.
Při hlubším zamyšlení nad výše uvedeným přehledem je zřejmé, že některé z "nejhorším formám dětské práce" jsou i v našich podmínkách stále aktuálním problémem. Nejvíc dětí je nuceno pracovat v Asii, více než 100 mil., v subsaharské Africe - 35 mil. a v Latinské Americe - 14 mil. (14). Přitom některé možné formy dětské práce, zejména poškozující zdraví, si lze u nás v současnosti jenom těžko představit - viz následující obrázek.
Z pohledu bezpečnosti práce je nejzávažnější Úmluva č. 155 o bezpečnosti a zdraví pracovníků a o pracovním prostředí, z roku 1981, která po ratifikaci vstoupila u nás v platnost dnem 2. prosince 1989 (15). Vzhledem k tomu, že má úzkou vazbu k obsahu tohoto článku, bude účelné si připomenout alespoň výtahy z některých nejzávažnějších znění:
- cílem vnitrostátní politiky má být předcházení úrazům a poškození zdraví, tím že se sníží na prakticky nejmenší možnou míru příčiny nebezpečí souvisejících s pracovním prostředím,
- v rámci opatření na národní úrovni je třeba zajistit, aby osoby, které navrhují, dovážejí a uvádějí do provozu stroje, zařízení nebo látky pro pracovní účely se přesvědčili, že tyto nepředstavují nebezpečí pro bezpečnost a zdraví osob, které je užívají,
- v rámci opatření na úrovni podniků je třeba vyžadovat, aby pracoviště, stroje, technická zařízení a pracovní postupy neohrožovaly bezpečnost a zdraví pracovníků.
Podobně jako nemoci z povolání, vystihující dosaženou úroveň na úseku ochrany zdraví při práci, obdobně pracovní úrazovost vyjadřuje stav na úseku bezpečnosti práce. Dlouhodobý vývoj pracovní úrazovosti ze staršího období je uveden v následující tabulce (16).
Rok | A | B | C | D | E | F |
---|---|---|---|---|---|---|
1969 | 5 137 474 | 256 038 | 5,21 | 0,340 | 623 | 1,20 |
1970 | 5 172 352 | 272 756 | 5,27 | 0,333 | 611 | 1,18 |
1971 | 5 162 672 | 258 783 | 5,01 | 0,300 | 579 | 1,12 |
1972 | 5 170 636 | 237 347 | 4,59 | 0,276 | 592 | 1,14 |
1973 | 5 186 075 | 225 560 | 4,35 | 0,266 | 552 | 1,06 |
1974 | 5 174 176 | 213 280 | 4,12 | 0,255 | 530 | 1,02 |
1975 | 5 209 926 | 203 196 | 3,90 | 0,247 | 503 | 0,97 |
1976 | 5 197 177 | 196 580 | 3,76 | 0,244 | 630 | 1,21 |
1977 | 5 256 672 | 187 796 | 3,57 | 0,239 | 530 | 1,01 |
1978 | 5 293 888 | 178 018 | 3,36 | 0,230 | 470 | 0,89 |
1979 | 5 337 589 | 173 985 | 3,26 | 0,228 | 445 | 0,83 |
1980 | 5 388 763 | 163 116 | 3,03 | 0,218 | 477 | 0,88 |
1981 | 5 425 607 | 163 024 | 3,00 | 0,216 | 517 | 0,95 |
1982 | 5 435 831 | 156 753 | 2,88 | 0,212 | 411 | 0,76 |
1983 | 5 483 737 | 154 432 | 2,82 | 0,208 | 407 | 0,74 |
1984 | 5 507 709 | 148 994 | 2,71 | 0,203 | 402 | 0,73 |
1985 | 5 537 823 | 153 204 | 2,77 | 0,206 | 385 | 0,70 |
1986 | 5 525 529 | 150 554 | 2,72 | 0,203 | 397 | 0,72 |
1987 | 5 529 188 | 150 985 | 2,73 | 0,205 | 334 | 0,6 |
1988 | 5 548 229 | 146 623 | 2,64 | 0,199 | 329 | 0,56 |
1989 | 5 556 225 | 142 476 | 2,56 | 0,199 | 331 | 0,60 |
1990 | 5 488 028 | 153 199 | 2,79 | 0,215 | 378 | 0,69 |
1991 | 5 124 733 | 134 932 | 2,63 | 0,216 | 296 | 0,58 |
1992 | 4 819 751 | 124 655 | 2,59 | 0,214 | 270 | 0,56 |
1993 | 4 711 075 | 109 908 | 2,33 | 0,213 | 253 | 0,54 |
1994 | 4 755 668 | 103 949 | 2,19 | 0,211 | 291 | 0,61 |
1995 | 4 708 151 | 106 275 | 2,26 | 0,223 | 281 | 0,60 |
1996 | 4 603 615 | 104 288 | 2,27 | 0,232 | 278 | 0,60 |
1997 | 4 833 831 | 108 704 | 2,25 | 0,237 | 296 | 0,61 |
Je nutno si uvědomit, že v průběhu jednotlivých let byla několikráte upravována "definice" pracovního úrazu, což částečně ovlivňuje objektivnost při dlouhodobém sledování pracovní úrazovosti. Oproti současnému stavu je patrně nejznámější registrace pracovních úrazů s pracovní neschopností nejméně jeden den, podle vyhlášky č. 110/1975 Sb. (17). I přes tuto skutečnost sledování dlouhodobého vývoje pracovní úrazovosti poskytuje objektivní pohled na dosaženou úroveň bezpečnosti práce v průběhu sledovaných let. V této souvislosti je v následující tabulce uveden vývoj pracovní úrazovosti v tomto století.
Rok | A | B | C | D | E | F | G |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2002 | 4 466 699 | 90 867 | 3 788 076 | 2,03 | 0,232 | 206 | 0,46 |
2003 | 4 435 434 | 83 019 | 3 599 340 | 1,87 | 0,223 | 199 | 0,49 |
2004 | 4 389 251 | 81 688 | 3 565 634 | 1,86 | 0,222 | 187 | 0,43 |
2005 | 4 442 703 | 82 042 | 3 702 310 | 1,85 | 0,228 | 164 | 0,37 |
2006 | 4 497 033 | 82 296 | 3 766 313 | 1,83 | 0,230 | 152 | 0,34 |
2007 | 4 597 021 | 77 233 | 3 600 581 | 1,68 | 0,215 | 188 | 0,41 |
2008 | 4 572 443 | 71 281 | 3 548 355 | 1,56 | 0,212 | 174 | 0,38 |
2009 | 4 253 139 | 50 173 | 2 767 757 | 1,18 | 0,178 | 105 | 0,25 |
2010 | 4 310 960 | 51 678 | 2 692 547 | 1,20 | 0,171 | 121 | 0,28 |
2011 | 4 211 549 | 47 111 | 2 592 537 | 1,12 | 0,169 | 125 | 0,30 |
2012 | 4 471 889 | 44 108 | 2 423 425 | 0,99 | 0,148 | 113 | 0,25 |
2013 | 4 440 326 | 42 927 | 2 391 689 | 0,97 | 0,148 | 113 | 0,26 |
2014 | 4 464 057 | 45 058 | 2 446 635 | 1,00 | 0,150 | 116 | ,026 |
2015 | 4 507 012 | 46 331 | 2 568 798 | 1,03 | 0,156 | 132 | 0,30 |
2016 | 4 571 305 | 47 379 | 2 575 220 | 1,04 | 0,154 | 104 | 0,23 |
2017 | 4 671 825 | 47 491 | 2 583 142 | 1,02 | 0,151 | 95 | 0,20 |
Zhodnocení získaných podkladů
Bezpečnost práce, spolu s ochranou zdraví při práci, představuje integrální celospolečenskou snahu o neustálé zlepšování pracovních podmínek. Proto při zamýšlení nad obsahem slov bezpečnost práce bylo nutno vycházet z tohoto uceleného pojmu. Na zdraví, podle definice WHO, lze pohlížet jako na konečný, těžko dosažitelný cíl. Oproti tomu ochrana zdraví, a to dokonce v nejširším slova smyslu, je chápána jako snaha, jejímž cílem je dosažení stavu, kdy při žádné z lidských aktivit nevznikají nepřijatelná zdravotní rizika. Na úseku bezpečnosti práce ale stále chybí celospolečensky přijatá definice, a to jak na národní - republikové, tak i mezinárodní úrovni. Jednotná, jednoznačná a srozumitelná terminologie tvoří základní předpoklad komunikační shody, a to v nejširším slova smyslu. Autor, který si uvědomuje možné důsledky neexistence definice pojmu "bezpečnost práce", se v navazujícím příspěvku pokusí předložit návrh takovéto definice k odborné diskusi.
LITERATURA
- Zákoník práce - zákon č. 262/2006 Sb., ve znění pozdějších předpisů, § 101 až 108.
- Zákoník práce - zákon č. 65/1965 Sb., ve znění pozdějších předpisů, § 132 až 138.
- Nařízení vlády č. 176/2008 Sb., o technických požadavcích na strojní zařízení, ve znění pozdějších předpisů, příloha č. 1, bod 1.7.
- Nařízení vlády č. 24/2003 Sb., kterým se stanoví technické požadavky a strojní zařízení, příloha č. 1, bod 1.7.
- Nařízení vlády č. 170/1997 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na strojní zařízení, ve znění pozdějších předpisů, příloha č. 1, bod 1.7.
- Dušátko, A. Podstata a cíle bezpečnosti práce. Bezpečná práca, č. 6/1994, s. 256-259.
- Zákon č. 309/2006 Sb., o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, ve znění pozdějších předpisů, § 10.
- Frequently asked questions. World Health Organization [online]. [cit. 2018-02-17].Dostupné online. (anglicky).
- https://www.wikiskripta.eu/w/Ochrana_zdrav%C3%AD.
- Nařízení vlády č. 290/1995 Sb., kterým se stanoví seznam nemocí z povolání, ve znění pozdějších předpisů, § 1 odst. 1.
- Zákoník práce - zákon č. 262/2006 Sb., ve znění pozdějších předpisů, § 347.
- https://cs.wikipedia.org/wiki/Mezin%C3%A1rodn%C3%AD_organizace_pr%C3%A1ce.
- Bamberová, J. Normotvorná činnost MOP v oblasti pracovního práva. Diplomová práce, Právnická fakulta Masarykovy univerzity, Brno, 2013, s. 11-14.
- Kačerová, E.: Každé sedmé dítě na světě pracuje, Měsíčník Českého statistického úřadu, vydání 06/2016.
- Vyhláška ministra zahraničních věcí č. 20/1989 Sb., ze dne 16. února 1989, o Úmluvě o bezpečnosti a zdraví pracovníků a o pracovním prostředí (č. 155).
- 30 let státního odborného dozoru nad bezpečností práce a technických zařízení a nad dodržováním stanovených pracovních podmínek, vydalo nakladatelství Informatorium, Praha 1999, s. 27.
- Vyhláška č. 110/1975 Sb., o evidenci a registraci pracovních úrazů a o hlášení provozních nehod (havárií) a poruch technických zařízení, § 3 odst. 1.