Kompetenční modely mohou být pro zaměstnavatele mimořádně užitečné, a to z řady důvodů. Lze je využít například při náboru, plánu nástupnictví či identifikaci potenciálních talentů. Všechny tyto potenciální výhody samozřejmě závisí na tom, zda organizace správně využívá kompetenční modely. Pokud ne, výsledek může být katastrofální. Článek se věnuje tvorbě kompetenčního modelu doslova krok po kroku, a to včetně praktických ukázek, a podmínkám jeho efektivního využití. Zjistěte, jak se vyhnout nejčastějším chybám.
Využití kompetenčních modelů v praxi
Ing.
Lenka
Farkačová
Ph.D.
Ačkoliv se může zdát, že slovo
kompetence
je poměrně trendové a nové, koncept
kompetence
je pevně spojen s vývojem managementu. Již v roce 1973 profesor psychologie David C. McClelland napsal klíčovou práci, nazvanou Testování
kompetence
spíše než inteligence. Nutno říci, že jeho práce v tu dobu vyvolala poměrně rozruch. McClellandův výzkum ukázal, že ačkoli tradiční testy spíše akademických schopností a obsahu znalostí byly dobrými prediktory akademického výkonu, zřídkakdy předpovídaly vynikající výkon v zaměstnání. McClelland dále tvrdil, že
nejlepšími předpoklady vynikajícího výkonu na pracovišti jsou trvalé osobní vlastnosti, které nazval kompetencemi
.Od té doby byly McClellandovy poznatky mezikulturně ověřeny více než 30letým globálním kompetenčním výzkumem prováděným společností McBer (a později Hay Group). Přestože různé soubory kompetencí předpovídají úspěch v různých rolích, existují také určité konzistentní vzorce. Podle McClellanda lze
kompetence
nejlépe popsat jako
ledovec
, který pluje na hladině, ale většina masy tohoto ledovce je ukryta pod hladinou. Přičemž znalosti a dovednosti osoby představují viditelnou špičku ledovce, zatímco základní a trvalé osobní vlastnosti nebo sebepojetí, rysy a motivy (tj. iniciativa, empatie, orientace na úspěch atd.) představují větší část ledovce skrytého pod hladinou.Vymezení pojmu kompetence jako způsobilosti pracovníka
V praxi organizační komunikace se označení
kompetence
využívá různými způsoby. V některých případech jako obhájení své pozice či limitovaných možností: „
Nemám k tomu
.“ Jindy se označení
kompetence
. / Není to v mé kompetencikompetence
využívá až v pejorativní konotaci „
Je nekompetentní
“. Může tak dojít k rozporu, kdy je
kompetence
popisem chování a kdy je
kompetence
naopak popisem pracovních úkolů nebo pracovních výstupů. Ač jsou všechna tato využití slova
kompetence
relevantní
, pro vytvoření kompetenčního modelu je vhodné pojem
kompetence
jasně vymezit.Kompetence
jsou základními charakteristikami lidí, které naznačují způsoby chování nebo myšlení, jež se zobecňují v široké škále situací a přetrvávají po dlouhou dobu.V této definici je alespoň pět pojmů, které vyžadují přesnější obsahové ukotvení:
1.
Znalosti
– Tato oblast se týká informací a naučených znalostí v rámci vzdělávání či učení/praxe. Například personalista by měl mít znalosti v oblasti pracovního práva, struktury výběrového pohovoru či tvorby pracovních míst.2.
Dovednost
– Odkazuje na schopnost osoby