Elektronické podpisy v HR

Vydáno: 19 minut čtení

Různé formy elektronizace a digitalizace HR jsou u zaměstnavatelů nejenom v České republice čím dál tím častějším jevem. Dokonce se jedná o zásadní nástroj zvýšení efektivnosti a snížení často zbytečné a náročné administrativy. Poslední velká novela zákoníku práce účinná od 1. 10. 2023 měla za cíl kromě transpozice evropských směrnic i zjednodušení digitalizace HR. Novelou se podařilo rozvolnit velice striktní a často nesplnitelná pravidla, za jakých se mohou pracovněprávní dokumenty digitalizovat – vytvářet, případně doručovat elektronicky.

Elektronické podpisy v HR
JUDr. Bc.
Michal
Peškar
Mgr.
Miroslav
Nerad
Cílem tohoto článku není přinést přehled změn či srovnání s předchozí právní úpravou. Naopak se chceme zaměřit na některé pojmy a souvislosti, se kterými se pravděpodobně většina čtenářů setkala, ale které mohou přinášet určitá úskalí. Nesdílíme totiž zcela nekritický pohled na možnosti využití jakýchkoliv forem elektronických podpisů a postupů, který se v souvislosti s novelou zákoníku práce v poslední době nejenom v odborných článcích vyskytuje. Nesouhlasíme také s názory a dedukcemi některých, že zákonodárce novelou zákoníku práce plošně schvaluje v pracovněprávních vztazích používání prostých elektronických podpisů, či toho, co je za ně v jejich širokém slova smyslu považováno.
Elektronická forma v pracovním právu
Obecným pravidlem soukromého práva je neformálnost právního jednání.1) To znamená, že pokud právní předpis výslovně nevyžaduje, aby bylo určité právní jednání učiněno v písemné formě, nebo pokud tak nevyžaduje dohoda stran, může být učiněno jakkoliv jinak. V restauraci, v obchodě ani na čerpací stanici se smlouva typicky neuzavírá písemně, ale jenom ústně nebo konkludentně („
osoba jedná, aniž používá slova, tak, že je objektivně, navenek, zřejmé, jakou vůli chce projevit
2), např. vhozením mince do parkovacího automatu).
Naopak zákoník práce pro celou řadu, a dovolíme si tvrdit že pro většinu, pracovněprávních jednání a dokumentů vyžaduje písemnou formu, ať už se jedná o ty základní a důležité, jako je pracovní smlouva, výpověď z pracovního poměru nebo vnitřní předpis, ale i ty méně důležité, jako je žádost o převod dovolené, cestovní příkaz3) nebo nově žádost o rodičovskou dovolenou. Samotný zákoník práce nedefinuje, co se rozumí písemnou formou. Zákoník práce pouze stanovuje pravidla doručování určitých jednostranných právních jednání, které musí být opatřeny uznávaným elektronickým podpisem, pokud jsou doručovány prostřednictvím sítě nebo služby elektronických komunikací.4) Naopak pokud jsou doručovány prostřednictvím datové schránky, tento požadavek chybí.5) To ale neznamená, že není nutné písemnost nikdy podepsat.

Související dokumenty

Související pracovní situace

Doručování písemností
Trest vyhoštění cizince
Zrušení povolení k pobytu cizince
Povolení k zaměstnání, zaměstnanecká karta, modrá karta
Nevyčerpaná dovolená při skončení pracovního poměru
Pracovní posudek
Potvrzení o zaměstnání
Rozvrh pracovní doby, pracovní týden a povinnosti zaměstnavatele
Pracovní volno
Doprovod do zdravotnického zařízení
Pohřeb spoluzaměstnance
Úmrtí blízké osoby
Vyhledání nového zaměstnání
Souběžná činnost
Uplynutí doby
Uzavření pracovní smlouvy, forma a obsah
Zrušení pracovního poměru ve zkušební době
Přehled zákazů výpovědi
Vstupní lékařská prohlídka
Přeložení

Související články

Novela zákoníku práce stručně v bodech
Jak doručovat písemnosti z oblasti bezpečnosti práce?
Digitalizace pracovněprávní agendy v praxi
Specifické případy nástupu zaměstnance do zaměstnání a zdravotní pojištění
Odstupné a zdravotní pojištění
Zdravotní pojištění a příjmy po skončení zaměstnání
Zaměstnávání studentů a zdravotní pojištění
Doručování v režimu zákoníku práce - opravdu se nemůže stát chyba?
Těhotenství a pracovní poměr
Přechod práv ve zdravotním pojištění
Sociální pojištění zaměstnanců v Evropské unii a některých dalších zemích Evropy
Co vás zajímá - co zajímá zaměstnavatele a zaměstnance z oblasti nemocenského pojištění
Desatero povinností zaměstnavatele ve zdravotním pojištění
Povinnosti zaměstnavatelů v sociálním pojištění
Co přináší novela zákoníku práce
Problémy mzdové účetní v otázkách a odpovědích
Pracovní situace z oblasti pracovněprávních vztahů po novele zákoníku práce
Legislativní změny v oblasti nepřetržitého odpočinku
Novela zákoníku práce v bodech

Související otázky a odpovědi

Vrácení platu kvůli chybně vystavenému platovému výměru
Elektronické uzavření pracovní smlouvy
Neplatné rozvázání pracovního poměru a dovolená
Poskytování informací o zaměstnání - ELDP
Informace o obsahu právního vztahu založeného DPP
Pojištění odpovědnosti zaměstnavatele
Doručení výpovědi zaměstnanci poštou - adresát neznámý
Doručení výpovědi
Návrat do práce po čerpání rodičovské dovolené
Zaměstnanec ve vazbě a výkon trestu – povinnosti zaměstnavatele
Dohoda o provedení práce – rozvrh práce
Žádost zaměstnance pracujícího na DPP o zaměstnání v pracovním poměru
Rozšířená informační povinnost od 1. 10. 2023
Dohody o provedení práce uzavřené jen pro případ výpomoci a povinnosti zaměstnavatele
Hlášení zaměstnavatele při ukončení pracovní neschopnosti
Skenovaný podpis na pracovní smlouvě
Nárok na dovolenou - ošetřovné a pracovní neschopnost
Příjmy jednatele - plat na základě fce jednatele, DPP a honoráře
Přechod zaměstnanců na nového zaměstnavatele - odhlášení u zdravotní pojišťovny a OSSZ
Zaměstnávání na Slovensku českou společností II

Související předpisy

40/1964 Sb. občanský zákoník
227/2000 Sb. o elektronickém podpisu a o změně některých dalších zákonů (zákon o elektronickém podpisu)
262/2006 Sb., zákoník práce
300/2008 Sb. o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů
89/2012 Sb. občanský zákoník
297/2016 Sb. o službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce