V zákoně o obcích , v zákoně o krajích a v zákoně o hlavním městě Praze došlo s účinností od 1. 1. 2024 k novelizaci (provedené zákonem č. 418/2023 Sb. ) v oblasti právní úpravy odměňování a souvisejících právních nároků členů zastupitelstev, reagující částečně na požadavky územních samospráv a judikaturu Ústavního soudu České republiky a částečně na vyhodnocení dosavadní aplikační praxe. Představme si stručně základní principy odměňování členů zastupitelstev právě s přihlédnutím k této poslední novelizaci. Popis právní úpravy v tomto článku je zaměřený na právní úpravu obsaženou v zákoně o obcích , s ohledem na obdobnou úpravu je však závěry možné vztáhnout i na členy zastupitelstev krajů a hlavního města Prahy.
Právní úprava odměňování členů zastupitelstev územních samosprávných celků po novele účinné k 1. 1. 2024
Mgr.
Klára
Pondělíčková
Systém automatické valorizace výše odměn členů zastupitelstev
Zakotvení
automatické valorizace výše odměn za výkon funkce členů zastupitelstev územních samosprávných celků
je dosud nejvýznamnější změnou systému jejich odměňování. Nová právní úprava vyslyšela dlouhodobý požadavek územních samospráv, podpořený nálezem Ústavního soudu ze dne 9. 5. 2023, vyhlášeným pod č. 160/2023 Sb., který s odloženou vykonatelností ke dni 31. 12. 2023 zrušil nařízení vlády č. 318/2017 Sb., o výši odměn členů zastupitelstev územních samosprávných celků, i zákonná ustanovení zmocňující vládu k vydání tohoto nařízení a vymezující jeho obsah. Důvodem zrušení právní úpravy bylo příliš široké zmocnění pro vládu a porušení ústavně zaručeného práva na územní samosprávu.Byla tedy opuštěna dosavadní koncepce založená na tom, že zákonem je upraven základní způsob stanovování odměny za výkon funkce členů zastupitelstev, přičemž vláda je zmocněna k vydání prováděcího právního předpisu (nařízení vlády), kterým se stanoví konkrétní výše odměn uvolněných členů zastupitelstev a maximální výše odměn neuvolněných členů zastupitelstev.
Uvolnění a neuvolnění členové zastupitelstva obce
I nadále právní úprava poskytování odměn za výkon funkce členů zastupitelstev rozlišuje mezi uvolněnými a neuvolněnými členy zastupitelstva.
Mandát
člena zastupitelstva obce vzniká zvolením (ke zvolení přitom dochází ukončením hlasování). Uvolněnými členy zastupitelstva
jsou podle zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (dále jen „zákon o obcích“), členové zastupitelstva zvolení zastupitelstvem do funkcí, jež toto zastupitelstvo určilo jako funkce, pro které budou členové zastupitelstva uvolněni. Ostatní členové zastupitelstva jsou pak neuvolněnými členy zastupitelstva
. Rozhodnutí o tom, které funkce budou členové zastupitelstva vykonávat jako uvolnění
, náleží zastupitelstvu
dané obce, přičemž o uvolnění pro konkrétní funkce může zastupitelstvo rozhodnout nejdříve na svém ustavujícím zasedání. Kdykoliv v průběhu funkčního období může zastupitelstvo určení funkcí, pro něž budou členové zastupitelstva uvolněni, změnit. Zastupitelstvu obce je také vyhrazeno volit z řad členů zastupitelstva obce starostu, místostarosty a další členy rady obce, zřizovat a rušit výbory zastupitelstva a volit jejich předsedy a další členy. Skutečnost, že člen zastupitelstva vykonává funkci jako uvolněný, neznamená, že by se nutně musel „uvolnit“ ze svého stávajícího pracovního poměru. Jeho zvolení do funkce, která byla zastupitelstvem určena jako funkce, pro kterou budou členové zastupitelstva uvolněni, pro něj představuje překážku v práci podle zákona č.