Několik poznámek ke kontrole prováděné orgány inspekce práce

Vydáno: 31 minut čtení

Kontrola dodržování pracovněprávních předpisů a předpisů bezpečnosti a ochrany zdraví při práci je nedílnou součástí pracovního práva. Mezi nejvýznamnější kontrolní subjekty patří orgány inspekce práce, které jsou oprávněny ukládat zaměstnavatelům sankce (pokuty) za přestupky až do výše 10 000 000 Kč.

Několik poznámek ke kontrole prováděné orgány inspekce práce
JUDr.
Eva
Dandová
Zřízení a postavení orgánů inspekce práce jako kontrolních orgánů na úseku ochrany pracovních vztahů a pracovních podmínek je upraveno zákonem č. 251/2005 Sb., o inspekci práce (ZIP). Zákon upravuje zřízení a postavení orgánů inspekce práce jako kontrolních orgánů na úseku ochrany pracovních vztahů a pracovních podmínek, působnost a příslušnost orgánů inspekce práce, práva a povinnosti při kontrole a sankce za porušení stanovených povinností. Zákonem o inspekci práce byl zřízen Státní úřad inspekce práce v Opavě a osm oblastních inspektorátů práce. Základní činnost SUIP spočívá v řízení inspektorátů, přičemž se zároveň jedná o nadřízený správní orgán, což je podstatné z hlediska správního řízení, v němž rozhoduje o odvoláních proti všem prvoinstančním rozhodnutím inspektorátů.
Kompetence
orgánů inspekce práce primárně vychází z § 3 ZIP a také z § 125 a § 126 odst. 1 a 3 zák. o zaměstnanosti. Podle § 126 odst. 2 zák. o zaměstnanosti jsou za pracovněprávní předpisy (jejichž dodržování kontrolují SUIP a oblastní inspektoráty práce) pro účely zákona o zaměstnanosti považovány právní předpisy o zaměstnanosti a právní předpisy o ochraně zaměstnanců při platební neschopnosti zaměstnavatele.
Obecným předpisem pro kontrolní činnost orgánů inspekce práce je zejména kontrolní řád, zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole.
Vzhledem k tomu, že se často setkáváme s dotazy týkajícími se postupu inspektorů práce při provádění vlastní kontroly, zaměříme se v následujících řádcích na kontrolní oprávnění inspektora a na povinnosti inspektora.
Kontrolní oprávnění inspektora
Výčet oprávnění inspektora je obsažen v § 7 ZIP, přičemž je nutno podotknout, že tento výčet byl k 1. 5. 2014 zásadním způsobem zredukován, aby nedocházelo ke zdvojování oprávnění, která jsou obecně zakotvena kontrolním řádu. Zákon o inspekci práce již obsahuje pouze speciální oprávnění vycházející ze specifik kontrol pracovněprávních předpisů, která nejsou obsažena v kontrolním řádu. Zásadně platí pravidlo, a to i v oblasti povinností inspektora, že oprávnění inspektora odpovídá na druhé straně povinnost kontrolované osoby a naopak, že povinnosti inspektora odpovídá oprávnění kontrolované osoby.
K oprávněním inspektora podle zákona o inspekci práce patří:
Vykonávat kontrolu podle zákona o inspekci práce, je-li při jejím zahájení přítomen člen statutárního orgánu kontrolované osoby (zpravidla zaměstnavatele), zástupce kontrolované osoby, zaměstnanec kontrolované osoby, spolupracující rodinný příslušník nebo jiná fyzická osoba, která vykonává nebo zabezpečuje činnost, která je předmětem činnosti kontrolované osoby. Na místech, na kterých by mohlo dojít k bezprostřednímu ohrožení života nebo zdraví inspektora, může být kontrola vykonávána jen za doprovodu fyzické osoby pověřené k tomu kontrolovanou osobou.
K obdobné problematice se vyjadřoval NSS v rozsudku 8 As 12/2005, kde konstatoval, že
„povinnost kontrolních pracovníků oznámit kontrolované osobě zahájení kontroly směřuje k možnosti kontrolované osoby bránit svá práva v průběhu kontroly a je-li to možné, být přítomna jejímu průběhu. Z žádného ustanovení zákona o státní kontrole (dnes kontrolního řádu) nevyplývá požadavek, aby kontrolovaná os

Související dokumenty

Související články

Kontrolní činnost orgánů inspekce práce v oblasti nebezpečných látek
Bezpečnost práce u řidičů městské a příměstské hromadné dopravy
Pozor na pracovní úrazy, kde zdrojem jsou žebříky
Role dodavatelských řetězců v cirkulární ekonomice
Lidský faktor a vyhrazená technická zařízení
Řízení bezpečnosti a ochrany zdraví zaměstnanců na pracovištích
Jak se vyhnout pokutám při porušení předpisů k bezpečnosti práce
Odborná způsobilost dle zákona o VTZ
Klimatické změny a jejich vliv na BOZP v zemědělství a lesnictví
Také mě zajímá pohled na současnou BOZP - ale nejen na současnou
Změny v mezinárodních předpisech ADR a RID pro přepravu nebezpečných věcí
Genderová problematika v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví
Elektronická cigareta na pracovišti
Přenášení břemen
BOZP v odvětví ubytování, stravování a pohostinství
Dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr ve světle BOZP
Údržba je vysoce rizikovou činností
Několik poznámek ke zdraví škodlivému pracovnímu prostředí
Startuje dětská výtvarná soutěž

Související otázky a odpovědi

Práce ve ztíženém prostředí
Bezpečnostní listy na pracovišti
Vrácení a ztráta osobních ochranných pracovních prostředků (OOPP)
BOZP pro společnost přeprodávající pouze zboží
Odpovědnost školy za hmotnou škodu a újmu na zdraví žáka na zájezdu způsobenou ubytovatelem
Externí vedoucí pracovník
Kamerový systém na pracovišti a GDPR
Zaměstnanec u lékaře
Hasicí přístroj v budově
Kalkulace nákladů na praní OOPP
Délka pracovní doby
Použití vlastního vozidla při služební cestě
Umístění požární značky
Praní osobních ochranných pracovních pomůcek (OOPP)
Povinnost odkoupit ochranné pomůcky při ukončení poměru
Práce ve výšce za nepříznivého počasí na zahraničním pracovišti
Školení první pomoci
Práce přesčas
Ohlášení pracovního úrazu OIP
Aktualizace směrnic BOZP

Související předpisy

552/1991 Sb. o státní kontrole
2/1993 Sb. o vyhlášení LISTINY ZÁKLADNÍCH PRÁV A SVOBOD jako součásti ústavního pořádku České republiky
328/1999 Sb. o občanských průkazech
150/2002 Sb. soudní řád správní
435/2004 Sb. o zaměstnanosti
500/2004 Sb. správní řád
251/2005 Sb. o inspekci práce
266/2005 Sb. , kterou se stanoví vzor a provedení průkazu inspektorů Státního úřadu inspekce práce a oblastních inspektorátů práce
262/2006 Sb., zákoník práce
280/2009 Sb. daňový řád
89/2012 Sb. občanský zákoník
255/2012 Sb. o kontrole (kontrolní řád)
180/2015 Sb. o pracích a pracovištích, které jsou zakázány těhotným zaměstnankyním, zaměstnankyním, které kojí, a zaměstnankyním-matkám do konce devátého měsíce po porodu, o pracích a pracovištích, které jsou zakázány mladistvým zaměstnancům, a o podmínkách, za nichž mohou mladiství zaměstnanci výjimečně tyto práce konat z důvodu přípravy na povolání (vyhláška o zakázaných pracích a pracovištích)