Bezpečnost práce při provozu motorových dopravních prostředků (vozíků) ve vnitropodnikové dopravě se opětovně podceňuje, jak vyplývá z kontrolní činnosti Státního úřadu inspekce práce za rok 2023.
Bezpečnost práce při provozu motorových dopravních prostředků
Ing.
Jiří
Kysela
Metodik/inspektor pro manipulaci a skladování, zpracovatelský průmysl a strojírenství a zdvihací zařízení Státního úřadu inspekce práce
Obecně lze konstatovat, že v oblasti bezpečnosti práce dochází k pozitivní změně, což dokládají i například poznatky z kontrolní činnosti orgánů inspekce práce. Většina zaměstnavatelů si již uvědomuje, že absence zaměstnance například v souvislosti s pracovním úrazem, a to na klíčových pozicích (dispečer, operátor, řidič manipulačního vozíku, logistik, vedoucí i řadový zkušený zaměstnanec apod.) přináší negativní dopad například na splnění plánovaných ukazatelů, případně nedodání zakázky v termínu apod. Takže zaměstnavatelé, dle mého názoru, mají tudíž snahu vytvářet svým zaměstnancům „komfortní“ pracovní prostředí například tím, že více školí a více se zajímají o bezpečnost práce a bezpečné pracovní prostředí, dále zavádějí účinný systém řízení BOZP, prezentují například i bonusy za „nulovou“ pracovní úrazovost, více také i investují do osobních ochranných pracovních prostředků, dále investují do automatizace ve skladových a průmyslových provozech, ale i v jiných odvětvích průmyslu, výrazně modernizují vozový park a zvyšují také i důraz na pravidelnou údržbu a servis manipulačních vozíků. Dále také v rámci možností a podmínek zavádějí i průmyslové roboty s cílem
eliminovat
lidský faktor = eliminace možného vzniku pracovního úrazu, snižují také i podíl ruční práce při manipulaci s břemeny apod. Pracovní úrazovost u motorových dopravních prostředků vnitropodnikových
Provozování motorových dopravních prostředků (vozíků) já osobně řadím k velmi rizikovým činnostem to proto, že řidič musí nejen sledovat řadu ovládacích a bezpečnostních prvků ve vozíku, dále sledovat i převáženou manipulační jednotku (paletu, roli papíru apod.), vyhýbat se překážkám a nerovnostem, ale zejména sledovat pohyb před, dále vedle a za vozíkem. Pochopitelně řidiči mají za jízdy i řadu „důležitých činností“, než se plně věnovat řízení vozíku, a tím jsou například psaní SMS, poslouchání hudby nebo i telefonování apod. Tudíž zdrojem pracovního úrazu při provozu manipulačních vozíků může být zejména střet zaměst