Bezpečnost práce při provozu motorových dopravních prostředků

Vydáno: 18 minut čtení

Bezpečnost práce při provozu motorových dopravních prostředků (vozíků) ve vnitropodnikové dopravě se opětovně podceňuje, jak vyplývá z kontrolní činnosti Státního úřadu inspekce práce za rok 2023.

Bezpečnost práce při provozu motorových dopravních prostředků
Ing.
Jiří
Kysela
Metodik/inspektor pro manipulaci a skladování, zpracovatelský průmysl a strojírenství a zdvihací zařízení Státního úřadu inspekce práce
Obecně lze konstatovat, že v oblasti bezpečnosti práce dochází k pozitivní změně, což dokládají i například poznatky z kontrolní činnosti orgánů inspekce práce. Většina zaměstnavatelů si již uvědomuje, že absence zaměstnance například v souvislosti s pracovním úrazem, a to na klíčových pozicích (dispečer, operátor, řidič manipulačního vozíku, logistik, vedoucí i řadový zkušený zaměstnanec apod.) přináší negativní dopad například na splnění plánovaných ukazatelů, případně nedodání zakázky v termínu apod. Takže zaměstnavatelé, dle mého názoru, mají tudíž snahu vytvářet svým zaměstnancům „komfortní“ pracovní prostředí například tím, že více školí a více se zajímají o bezpečnost práce a bezpečné pracovní prostředí, dále zavádějí účinný systém řízení BOZP, prezentují například i bonusy za „nulovou“ pracovní úrazovost, více také i investují do osobních ochranných pracovních prostředků, dále investují do automatizace ve skladových a průmyslových provozech, ale i v jiných odvětvích průmyslu, výrazně modernizují vozový park a zvyšují také i důraz na pravidelnou údržbu a servis manipulačních vozíků. Dále také v rámci možností a podmínek zavádějí i průmyslové roboty s cílem
eliminovat
lidský faktor = eliminace možného vzniku pracovního úrazu, snižují také i podíl ruční práce při manipulaci s břemeny apod.
Pracovní úrazovost u motorových dopravních prostředků vnitropodnikových
Provozování motorových dopravních prostředků (vozíků) já osobně řadím k velmi rizikovým činnostem to proto, že řidič musí nejen sledovat řadu ovládacích a bezpečnostních prvků ve vozíku, dále sledovat i převáženou manipulační jednotku (paletu, roli papíru apod.), vyhýbat se překážkám a nerovnostem, ale zejména sledovat pohyb před, dále vedle a za vozíkem. Pochopitelně řidiči mají za jízdy i řadu „důležitých činností“, než se plně věnovat řízení vozíku, a tím jsou například psaní SMS, poslouchání hudby nebo i telefonování apod. Tudíž zdrojem pracovního úrazu při provozu manipulačních vozíků může být zejména střet zaměst

Související dokumenty

Související články

Poznámka ke školním úrazům
Práva a povinnosti zaměstnanců v oblasti BOZP
Bezpečnost práce a letní problémy na pracovišti
Soudní judikatura k náhradě za ztrátu na výdělku
Ergonomie pracovišť zdravotnických zařízení
Kolaborativní roboti - Posouzení rizik
Uklouznutí, zakopnutí a pády žen na pracovištích
Údržba je vysoce rizikovou činností
Svět práce a lidský kapitál
Role dodavatelských řetězců v cirkulární ekonomice
Lidský faktor a vyhrazená technická zařízení
Vybrané poznatky z oblasti zaměstnávání cizinců
4. část: Bezpečnost a ochrana zdraví při práci, pracovní úrazy a nemoci z povolání
Řízení bezpečnosti a ochrany zdraví zaměstnanců na pracovištích
Bezpečnost práce v silniční dopravě mimo segment dálkové dopravy
Bezpečnost práce při provozu manipulačních vozíků se opětovně podceňuje
Bezpečnost práce v dálkové silniční dopravě
Také mě zajímá pohled na současnou BOZP - ale nejen na současnou
Změny v mezinárodních předpisech ADR a RID pro přepravu nebezpečných věcí

Související otázky a odpovědi

Zaměstnanec u lékaře
Práce ve ztíženém prostředí
Bezpečnostní listy na pracovišti
Vrácení a ztráta osobních ochranných pracovních prostředků (OOPP)
BOZP pro společnost přeprodávající pouze zboží
Hasicí přístroj v budově
Kalkulace nákladů na praní OOPP
Odpovědnost školy za hmotnou škodu a újmu na zdraví žáka na zájezdu způsobenou ubytovatelem
Externí vedoucí pracovník
Kamerový systém na pracovišti a GDPR
Délka pracovní doby
Použití vlastního vozidla při služební cestě
Umístění požární značky
Praní osobních ochranných pracovních pomůcek (OOPP)
Povinnost odkoupit ochranné pomůcky při ukončení poměru
Záznam o úrazu v případě nepracovního úrazu
Náhrada za pracovní úraz
Odškodnění zaměstnanců po zaviněné dopravní nehodě
Pracovní úraz
Náhrada za ztrátu na výdělku a srážky ze mzdy

Související předpisy

378/2001 Sb. , kterým se stanoví bližší požadavky na bezpečný provoz a používání strojů, technických zařízení, přístrojů a nářadí
168/2002 Sb. , kterým se stanoví způsob organizace práce a pracovních postupů, které je zaměstnavatel povinnen zajistit při provozování dopravy dopravními prostředky
101/2005 Sb. o podrobnějších požadavcích na pracoviště a pracovní prostředí
262/2006 Sb., zákoník práce
309/2006 Sb. , kterým se upravují další požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v pracovněprávních vztazích a o zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při činnosti nebo poskytování služeb mimo pracovněprávní vztahy (zákon o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci)