Lidský faktor a vyhrazená technická zařízení

Vydáno: 32 minut čtení

Lidé dělají chyby, je to v naší přirozenosti. Pochopením našich schopností a omezení a jejich uplatněním při návrhu pracoviště, systému nebo procesu je můžeme učinit bezpečnějšími. Lidský faktor je tak zapotřebí uplatnit při navrhování pracovišť, produktů a systémů tak, aby co nejlépe vyhovovaly lidem, kteří je používají. Vyhrazená technická zařízení představují závažné riziko ohrožení života, zdraví a bezpečnosti fyzických osob, a selhání člověka v této oblasti může mít fatální následky.

Lidský faktor a vyhrazená technická zařízení
Ing.
Jiří
Vala
Ph.D.
1. Selhání lidského činitele a BOZP
Je velmi obtížné poskytnout uspokojivou definici lidských chyb [1], protože jsou často výsledkem komplikovaného sledu událostí, a proto jsou těžko analyzovatelným jevem.
Každý může dělat chyby bez ohledu na to, jak dobře je školený a motivovaný. Na pracovišti však mohou být důsledky takového lidského selhání fatální. Analýza nehod a incidentů ukazuje, že téměř ke všem nehodám přispívá právě lidské selhání. Jedním ze základních preventivních nástrojů je seznámení zaměstnanců s „lidskými faktory“. Zaměstnanci tak musí znát svá omezení a limity.
Pokud chcete, aby lidé lépe zvládali svou únavu, musí nejprve pochopit, proč je únava potenciálně nebezpečná.
A co je vlastně ten lidský faktor? Lidským faktorem (činitelem) se rozumí soubor vlastností a schopností člověka, posuzovaných především z hledisek psychologických, fyziologických a fyzických, které vždy nějakým způsobem v dané situaci ovlivňují výkonnost, efektivnost a spolehlivost pracovního systému [2 až 4].
Podle tradičního pohledu je lidská chyba příčinou selhání a nehod. Podle nového filozofického přístupu je lidská chyba příznakem selhání, což odráží hlubší problémy existující v systému. Zkoumání lidské chyby poskytuje informace, které se ponoří hlouběji než pod zjednodušenou nálepku „lidská chyba“.
Dojde-li v organizaci k pracovnímu úrazu nebo poškození zdraví zaměstnance, rychlý závěr může být například, že zaměstnanec nepoužíval přidělené osobní ochranné pracovní prostředky nebo že nedodržel stanovené postupy. V reakci na tuto událost vedení často nařídí opětovné proškolení a seznámení zaměstnanců s touto mimořádnou událostí, což nemusí být vždy dostatečné a účelné.
Vyhněme se rychlým závěrům a snažme se nalézat kořenovou příčinu úrazu nebo poškození zdraví. Uvědomme si, že přibližně 95 % pracovních úrazů jsou výsledkem nebezpečného chování, přičemž kořenová příčina může být v systému bezpečnosti a ochrany zdraví na pracovišti. Příkladem systémového problému může být neadekvátní politika bezpečnosti a ochrany zdraví nebo způsob a forma jejího vynucování a dodržování. Kořenové příčiny jsou tak často skryty v politikách, rozhodnutích a faktorech pracovního prostředí. [5]
Obecně se uznává, že 80-90 % nehod je způsobeno lidskou chybou
[6, 7]. Studie provedená u britského královského námořnictva ukázala, že vysoce vystresovaní zaměstnanci častěji utrpěli nehodu na pracovišti, protože měli sklon trpět kognitivním selháním [7, 8].
Důležité:
Protože stres je hlavním zdrojem lidských chyb, je snižování stresu jedním ze způsobů, jak omezit lidské chyby
. [7]
Chceme-li tak předcházet těmto úrazům a nehodám, musíme porozumět lidskému chování, tj. proč si vlastně zvolili nedodržet bezpečný pracovní postup, co bylo toho příčinou. Zavedená kultura bezpečnosti a ochrany zdraví na pracovištích má většinou přímou souvislost právě se selháním lidského faktoru.
Organizace si musí uvědomit, že je zapotřebí považovat lidský faktor za zřetelný prvek, který musí být identifikován, vyhodnocen a účinně řízen.
Právě zvažování lidského faktoru je velice důležité pro řádné řízení rizik na pracovištích. U většiny pracovních úrazů nebo nehod není lidské selhání jen jedinou příčinou, ale jednou z mnoha.
Dříve možná platilo, že pracovní úrazy byly pouze přímým důsledkem nedbalého nebo nebezpečného chování zaměstnanců. Zatímco nyní většina osob zodpovídajících za bezpečnost a ochranu zdraví na pracovištích akceptuje, že většina pracovních úrazů je způsobena kombinací zaměstnanec, zaměstnavatel, práce a pracovní faktor.
„Tucet špinavců“ (The Dirty Dozen)
„The Dirty Dozen“ odkazuje na dvanáct nejběžnějších předpokladů pro lidské chyby nebo podmínek, které mohou fungovat jako „předchůdce“ nehod nebo incidentů. Těchto dvanáct prvků vede lidi k selháním. Tento koncept byl vyvinutý Gordonem Dupontem v roce 1993, když pracoval pro Transport Canada (oddělení v rámci kanadské vlády odpovědné za rozvoj předpisů, politik a služeb silniční, železniční, námořní a letecké dopravy v Kanadě), a byl součástí základního školícího programu pro „Human Performance in Maintenance“ („Lidský výkon v údržbě“).
Nedostatek komunikace
Špatná komunikace se často objevuje na vrcholu přispívajících a příčinných faktorů ve zprávách o nehodách, a je proto jedním z nejkritičtějších prvků lidského faktoru. Předávané pokyny mohou být nejasné nebo nedostupné.
U verbální komunikace je běžné, že pouze 30 % zprávy je přijato a pochopeno.
Slovní sdělení musí být krátká, s nejkritičtějšími prvky zdůrazněnými na začátku a opakovanými na konci.
Uspokojení
Samolibost lze popsat jako pocit sebeuspokojení doprovázený ztrátou vědomí o po

Související dokumenty

Související články

Role dodavatelských řetězců v cirkulární ekonomice
Údržba je vysoce rizikovou činností
Poznámka ke školním úrazům
Uklouznutí, zakopnutí a pády žen na pracovištích
Práva a povinnosti zaměstnanců v oblasti BOZP
Kolaborativní roboti - Posouzení rizik
Ergonomie pracovišť zdravotnických zařízení
Bezpečnost práce a letní problémy na pracovišti
Odborná způsobilost dle zákona o VTZ
Klimatické změny a jejich vliv na BOZP v zemědělství a lesnictví
BOZP v odvětví ubytování, stravování a pohostinství
Několik poznámek ke zdraví škodlivému pracovnímu prostředí
Pracovní úrazy v důsledku zachycení a vtažení
Svět práce a lidský kapitál
Poznámka k právní úpravě poskytování OOPP
Transformace BOZP v měnícím se světě práce
Několik poznámek ke kontrole prováděné orgány inspekce práce
Bezpečnost práce při provozu motorových dopravních prostředků
Povinnosti zaměstnavatelů v oblasti BOZP

Související otázky a odpovědi

Zaměstnanec u lékaře
Práce ve ztíženém prostředí
Bezpečnostní listy na pracovišti
Vrácení a ztráta osobních ochranných pracovních prostředků (OOPP)
BOZP pro společnost přeprodávající pouze zboží
Odpovědnost školy za hmotnou škodu a újmu na zdraví žáka na zájezdu způsobenou ubytovatelem
Externí vedoucí pracovník
Kamerový systém na pracovišti a GDPR
Hasicí přístroj v budově
Kalkulace nákladů na praní OOPP
Délka pracovní doby
Použití vlastního vozidla při služební cestě
Umístění požární značky
Praní osobních ochranných pracovních pomůcek (OOPP)
Povinnost odkoupit ochranné pomůcky při ukončení poměru
Náhrada za ztrátu příjmu po skončení pracovní neschopnosti
Práce ve výšce za nepříznivého počasí na zahraničním pracovišti
Školení první pomoci
Pracovní úraz
Skladování a nakládání s NCHL

Související předpisy

455/1991 Sb. o živnostenském podnikání (živnostenský zákon)
250/2021 Sb. o bezpečnosti práce v souvislosti s provozem vyhrazených technických zařízení a o změně souvisejících zákonů
193/2022 Sb. o vyhrazených technických zdvihacích zařízeních a požadavcích na zajištění jejich bezpečnosti