Nakládání s chemickými látkami a směsmi patří mezi běžnou pracovní činnost téměř na všech pracovištích, včetně mikro, malých a středních podniků. Nebezpečné látky používané na pracovišti mají potenciál způsobit poškození zdraví zaměstnanců. Kontroly zaměstnavatelů, kteří na svých pracovištích nakládají s nebezpečnými chemickými látkami a směsmi jsou proto důležitou oblastí kontrol Státního úřadu inspekce práce.
Jedním z důvodů jsou opakující se pracovní úrazy související s nebezpečnými látkami, a to nejen při každodenní práci, ale zejména při provádění údržby strojů a zařízení. Nejčastějšími úrazy je potřísnění nebezpečnou látkou při manipulaci nebo poleptání po požití nebezpečné látky z neoznačených láhví. [1]
1. Expozice nebezpečným chemickým látkám a směsím na pracovišti
Zaměstnavatel je povinen zajistit bezpečnost a ochranu zdraví zaměstnanců při práci s ohledem na rizika možného ohrožení jejich života a zdraví, která se týkají výkonu práce. V případě, že jsou chemické látky a směsi vyskytující se na pracovišti nebezpečnými chemickými látkami a směsmi, je tak zaměstnavatel povinen posoudit jejich riziko, a to s ohledem na bezpečnost a zdraví zaměstnanců.
Je důležité si uvědomit, že nejsou-li rizika spojená s nakládáním s nebezpečnými látkami řádně řízena, může dojít k poškození zdraví zaměstnanců, a to prostřednictvím krátkodobé expozice, kombinované expozice nebo dlouhodobého hromadění látek v těle.
Nebezpečné látky a hodnocení zdravotního rizika
Aby bylo možné posoudit úroveň příslušného rizika spojeného s nakládáním s chemickou látkou je zapotřebí provést hodnocení rizik. Hodnocení rizik je proces posouzení pracovních rizik, jež vznikají v důsledku nebezpečí na pracovišti.
Hodnocení rizik zahrnuje systematické zkoumání všech aspektů práce a zvažují se v rámci něj tyto otázky:
- co by mohlo být příčinou poškození zdraví nebo újmy,
- zda je možné nebezpečí zamezit, a pokud nikoli,
- jaká preventivní nebo ochranná opatření by měla být přijata, aby bylo možné mít „rizika pod kontrolou“ (účinně řízena).
Důležité: Bez ohledu na to, kdo hodnocení rizik provádí, je zásadní, aby se tento postup konzultoval se zaměstnanci a aby do něj byli zapojeni.
Pro většinu organizací je dostačující jednoduché hodnocení rizik v pěti krocích:
- Určení rizik a ohrožených osob.
- Vyhodnocení rizik a jejich seřazení podle priorit.
- Rozhodnutí o preventivním opatření.
- Přijetí opatření.
- Sledování a přezkum.
Důležité: Hodnocení rizik by mělo být přezkoumáno pokaždé, když v organizaci dojde ke změnám, které ovlivňují nebo mohou ovlivňovat BOZP.
Aby nebyli zaměstnanci nebezpečnými látkami ohroženi, měli by být informováni o:
- zjištěních z hodnocení rizik,
- rizicích, jimž jsou vystaveni,
- tom, jak mohou být postiženi,
- tom, co mají dělat, aby zajistili bezpečnost sobě i ostatním,
- tom, co mají dělat v případě úrazu nebo když není všechno v pořádku,
- tom, jak poznat, že není všechno v pořádku,
- tom, komu by měli všechny problémy hlásit,
- tom, jak postupovat v případě údržby,
- výsledcích monitorování expozice nebo sledování zdravotního stavu.
Prvním a zásadním krokem v hodnocení zdravotního rizika v oblasti nebezpečných chemických látek je zjištění přítomnosti chemické látky, směsi nebo prachu na pracovišti, tak jak je stanoveno v § 10 nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci, ve znění pozdějších předpisů.
Hodnocení zdravotního rizika pro zaměstnance, který je při práci exponován chemické látce, směsi nebo prachu, podle tohoto ustanovení, zahrnuje:
- zjištění přítomnosti chemické látky, směsi nebo prachu na pracovišti,
- zjištění nebezpečných vlastností chemické látky, směsi nebo prachu, které mohou mít vliv na zdraví zaměstnance,
- využití údajů z bezpečnostního listu a z dalších zdrojů týkajících se chemické bezpečnosti,
- zjištění úrovně, typu a trvání expozice,
- popis technologických a pracovních operací s chemickou látkou, směsí nebo spojených s vývinem prachu,
- využití dat o přípustných expozičních limitech, nejvyšších přípustných koncentracích nebo o mon