V rámci regulace činnosti agentur práce navrhuje sněmovní tisk č. 450/0 ukotvit úpravu podmínek pro činnost agentur při zprostředkování zaměstnání. Jako zásadní se jeví návrh konkrétních důvodů pro odejmutí povolení ke zprostředkování zaměstnání. Podotýkáme, že vzhledem ke stavu legislativního procesu této novely zákona o zaměstnanosti může ještě dojít ke změnám v návrhu dotčené právní úpravy.
Změny důvodů pro odejmutí povolení ke zprostředkování zaměstnání
JUDr.
Petr
Seidl
JUDr.
Monika
Pastorková
Oznamovací povinnost agentur práce
Stran notifikačních povinností agentur práce sice nedochází ke stanovování povinností nových, ale spíše se jedná o jejich rozšíření a zpřesnění. Předně se navrhuje úprava § 14 odst. 4 zákona o zaměstnanosti, podle kterého agentura práce, která nadnárodně poskytuje služby ve zprostředkování zaměstnání v ČR dočasně a ojediněle, musí písemně oznámit údaje uvedené v § 61 odst. 1 nebo 3 zákona o zaměstnanosti a dobu, po kterou bude tato činnost vykonávána. Předmětnou novelou dochází ke zpřesnění, vůči jakému útvaru Úřadu práce ČR musí být tato povinnost činěna, jedná se přímo o generální ředitelství.
Zásadní úpravou by měl projít § 59 odst. 2 zákona o zaměstnanosti, kde je
okruh informací, které agentura práce o své činnosti sděluje
, podstatně rozšířen v případě agenturního zaměstnávání. Nad rámec v současnosti stanovených informací budou muset agentury práce pro statistické účely sdělovat do 31. ledna běžného roku generálnímu ředitelství Úřadu práce ČR navíc identifikaci uživatele, ke kterému byli zaměstnanci agentury práce dočasně přiděleni, a počet zaměstnanců podle skupin Klasifikace zaměstnání (CZ-ISCO) zveřejněné Českým statistickým úřadem přidělených ke každému uživateli. Smyslem tohoto požadavku je dle důvodové zprávy k návrhu zákona „…zabezpečení informací o struktuře agenturního zaměstnávání v ČR a následnému využití těchto poznatků ke koncepční a normotvorné působnosti. Za účelem zjištění situace na trhu práce je nutné vědět,