Dne 15. 5. 2023 byl pod sněmovním tiskem č. 450/0 rozeslán poslancům vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 435/2004 Sb. , o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony. Tento návrh právního předpisu má kromě jiného ambici komplexně upravit oblast zprostředkování zaměstnání agenturami práce.
Úprava podmínek pro vydání povolení ke zprostředkování zaměstnání
JUDr.
Petr
Seidl
JUDr.
Monika
Pastorková
Zmíněný vládní návrh zákona se zaměřuje na několik rovin. Kromě návrhu úprav zákoníku práce, které jsou popsány v č. 3/2023 tohoto časopisu, je podstatná část věnována veřejnoprávním vztahům vznikajícím při zprostředkování zaměstnání agenturami práce, které lze v zásadě rozdělit do dvou oblastí. V následujícím příspěvku se budeme zabývat návrhy nových podmínek pro vydání povolení ke zprostředkování zaměstnání, zatímco v dalším textu navazujícího vydání bude prostor věnován především důvodům pro odejmutí předmětného povolení agenturám práce. Podotýkáme však, že se zatím jedná pouze o legislativní návrh, tedy nemůžeme předjímat konečnou podobu novelizace.
Serióznost osob agentury práce
Již současná právní úprava mezi podmínkami pro vydání povolení ke zprostředkování zaměstnání vyžaduje splnění kritérií uvedených v § 60 odst. 2 zákona o zaměstnanosti, které musí naplnit samotná
fyzická osoba
žádající o povolení ke zprostředkování zaměstnání, respektive tzv. odpovědný zástupce právnické osoby
(dle § 60 odst. 10 zákona o zaměstnanosti) v případě, že o povolení ke zprostředkování zaměstnání žádá právnická osoba. Jedná se o dosažení věku 18 let, plnou svéprávnost, bezúhonnost, odbornou způsobilost, bydliště na území ČR a skutečnost, zda v posledních 3 letech nevykonávala funkci odpovědného zástupce u právnické osoby, statutárního orgánu nebo orgánu právnické osoby, které bylo odejmuto povolení ke zprostředkování zaměstnání z vybraných důvodů
, a to v době, kdy u této právnické osoby nastaly nebo trvaly skutečnosti, které vedly k odejmutí tohoto povolení. V současném znění zákona se jedná o důvody odejmutí povolení podle § 63 odst. 2 písm. a) až f) nebo § 63 odst. 3 zákona o zaměstnanosti. V návrhu novely zákona o zaměstnanosti
se výčet důvodů pro odejmutí povolení zpřesňuje a rozšiřuje tak, že se jedná o všechny důvody odejmutí povolení
, kromě žádosti samotné agentury práce o odejmutí povolení.Prostřednictvím § 60 odst. 2 ve spojení s