Téměř desetina zaměstnanců v České republice si není vždy jista, co je od nich v rámci pracovního úkolu požadováno. V mezinárodním kontextu je situace horší jen v šesti dalších zemích Evropské unie, příkladem v Polsku, Maďarsku či Španělsku. Právě tyto výsledky vyplynuly z posledního Evropského průzkumu pracovních podmínek. Otázkou ale zůstává, zda bez pochopení cíle práce může být pracovník k práci motivován a zda cíl práce má potenciál naopak pracovníka motivovat?
Motivace zaměstnanců je téma, které bylo řadou odborníků studováno téměř století. Počínaje Hawthornským efektem v roce 1920 až do současnosti vědci zkoumají téměř nepolapitelný jev motivace zaměstnance. Velká pozornost se obrací k roli vedoucích pracovníků a jejich schopnosti vést své zaměstnance způsobem, který je motivuje k dosažení plného potenciálu.
Zatímco motivace zaměstnanců byla a nadále je cílem mnoha výzkumů v sociálních a behaviorálních vědách v mezinárodním měřítku, dnešní vedoucí pracovníci a lídři potřebují sadu praktických nástrojů, které jim pomohou efektivněji motivovat své zaměstnance.
Tento článek je proto zaměřen na vzájemný vztah cíle práce a motivace. Zahrnuty jsou také některé praktické nástroje, které mohou být implementovány s cílem zvýšit motivaci zaměstnanců.
Hawthornský efekt (někdy označován jako efekt experimentátora) je odvozen od souboru experimentů v hawthornské továrně Western Electric Company v letech 1924–1934. Efekt vystihuje zvýšení produktivity vlivem přítomnosti experimentátora. Tento efekt je možné vysvětlit v prosté psychologické zákonitosti, že lidé jsou schopni zlepšit své chování, pokud se jim dostává zvláštní pozornosti.
Motivace
Výhody, respektive výstupy, které přináší motivace zaměstnanců, jsou známé: angažovaní pracovníci, skvělé výkony a často i schopnost přijmout větší odpovědnost. Jak si samotnou motivaci ale představit?
Motivaci lze chápat jako hybné síly psychologického charakteru. Pojem hybné značí, že tyto síly dokáží měnit, dávat do pohybu určité lidské chování. Smyslem motivace je vytvoření pozitivního přístupu k požadovanému výkonu či žádoucímu chování. Přičemž motivace pracovníků bývá chápána jako jedna z kompetencí vedoucích pracovníků.
Mimo to jsou vedoucí dle platného zákoníku práce dále povinni:
- řídit a kontrolovat práci podřízených zaměstnanců a hodnotit jejich pracovní výkonnost a pracovní výsledky,
- co nejlépe organizovat práci,
- vytvářet příznivé pracovní podmínky a zajišťovat bezpečnost a ochranu zdraví při práci,
- zabezpečovat odměňování zaměstnanců podle tohoto zákona,
- vytvářet podmínky pro zvyšování odborné úrovně zaměstnanců,
- zabezpečovat dodržování právních a vnitřních předpisů,
- zabezpečovat přijetí opatření k ochraně majetku zaměstnavatele.