Povinný podíl za rok 2018

Vydáno: 22 minut čtení

Téma povinného podílu se stává začátkem roku aktuálním pro všechny zaměstnavatele, na které se povinnost jeho plnění neboli povinnost zaměstnávat 4 % osob se zdravotním postižením na celkovém počtu zaměstnanců vztahuje. Zákon o zaměstnanosti jim totiž ukládá do 15. 2. 2019 oznámit úřadu práce, jak se s touto povinností za rok 2018 vyrovnali.

Kdo je osobou se zdravotním postižením

Povinný podíl upravuje ust. § 81 až § 84 zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti (dále jen „zákon o zaměstnanosti“). Zcela zásadní je ve vztahu k této povinnosti určení okruhu osob se zdravotním postižením stejně jako to, jakými doklady se tyto osoby prokazují. Pojem a okruh osob se zdravotním postižením upravuje ust. § 67 zákona o zaměstnanosti. V citovaném ustanovení najdeme čtyři skupiny osob se zdravotním postižením.Jsou jimi:

  • osoby invalidní ve 3. stupni (osoby s těžším zdravotním postižením),
  • osoby invalidní v 1. a ve 2. stupni,
  • osoby zdravotně znevýhodněné,
  • osoby, které byly posouzeny, že již nejsou invalidní, a to po dobu 12 měsíců ode dne tohoto posouzení.

První dvě skupiny, tedy osoby invalidní ve 3. stupni (osoby s těžším zdravotním postižením) a osoby invalidní v 1. a ve 2. stupni [ustanovení § 67 odst. 2 písm. a) a b) zákona o zaměstnanosti], prokazují svůj status posudkem o invaliditě nebo potvrzením vydaným orgánem sociálního zabezpečení. Orgány sociálního zabezpečení jsou vyjmenovány v ust. § 3 zákona č. 582/2001 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení - jsou jimi Česká správa sociálního zabezpečení a její územní orgány, tedy okresní či pražská správa sociálního zabezpečení, a dále orgány sociálního zabezpečení Ministerstva obrany, Ministerstva vnitra a Ministerstva spravedlnosti.

Z dokladů, kterými mohou dle citovaného ustanovení být posudek nebo potvrzení, musí být zřejmé, že status platil ve sledovaném období, tedy v roce 2018. Na dokladech vydaných výše uvedenými orgány sociálního zabezpečení, z nichž prvním je posudek, by měl být vyznačen den vzniku invalidity a platnost posudku. Ta může být buď omezená, anebo trvalá.

Důležité je zdůraznit, že za osobu se zdravotním postižením se osoby invalidní ve všech třech stupních považují bez ohledu na to, zda mají či nemají nárok na invalidní důchod. V případě jakýchkoli pochyb o tom, zda jde o osobu invalidní, doporučuji požádat o potvrzení této skutečnosti příslušný orgán sociálního zabezpečení.

Příklad č. 1:

Od 13. května 2016 byla osoba uznána invalidní ve 2. stupnis platností do 08/2018. Tato osoba je pro účely povinného podílu 2018 do 31. srpna 2018 osobou se zdravotním postižením.

Příklad č. 2:Od 15. dubna 2018 byla osoba uznána invalidní ve 3. stupnis platností trvale. Tato osoba je pro účely povinného podílu 2018 od 15. dubna 2018 osobou s těžším zdravotním postižením trvale.

Třetí skupinou jsou podle ust. § 67 odst. 2 písm. c) zákona o zaměstnanosti osoby zdravotně znevýhodněné. Svůj status prokazují tyto osoby platným rozhodnutím orgánu sociálního zabezpečeníanebo platným rozhodnutím úřadu práce. Pro úplnost uvádím, že na rozdíl od rozhodnutí úřadů práce, kde datum uznání osobou zdravotně znevýhodněnou bylo uvedeno ve výroku rozhodnutí, v případě rozhodnutí orgánů sociálního zabezpečení vzniká status osobě zdravotně znevýhodněné dnem nabytí právní moci rozhodnutí o uznání osobou zdravotně znevýhodněnou.

Příklad č. 2:

Rozhodnutí okresní správy sociálního zabezpečení o uznání osobou zdravotně znevýhodněnounabylo právní moci dne 1. října 2017 s platností do 1. října 2020. Tato osoba je pro účely povinného podílu po celý rok 2018 osobou se zdravotním postižením.

Příklad č. 3:

Rozhodnutím úřadu práce byla osoba uznána osobou zdravotně znevýhodněnouod 1. října 2009 trvale. Tato osoba je pro účely povinného podílu po celý rok 2018 osobou se zdravotním postižením.

Poslední skupinou osob se zdravotním postižením (ust. § 67 odst. 6 zákona o zaměstnanosti) jsou osoby, které byly orgánem sociálního zabezpečení posouzeny, že již invalidní nejsou v žádném stupni, a to po dobu 12 měsíců ode dne zániku invalidity. Nejedná se tedy o případy poklesu či zvýšení stupně invalidity, ale jen o ty případy, kdy osoba invalidní v nějakém stupni byla orgánem sociálního zabezpečení posouzena, že již není invalidní v žádném stupni. Důležité je upozornit, že pokud zanikla invalidita osobě s těžším zdravotním postižením (osobě invalidní ve 3. stupni), je po dobu 12 měsíců ode dne zániku invalidity považována „jen“ za osobu se zdravotním postižením (viz příklad). I v tomto případě se status prokazuje posudkem nebo potvrzením orgánu sociálního zabezpečení.

Příklad č. 4:

Dne 27. května 2017 byla osoba invalidní ve 2. stupni posouzena, že již není invalidní. Tato osoba je pro účely povinného podílu 2018 do 26. května 2018 (včetně) osobou se zdravotním postižením.

Příklad č. 5:

Dne 24. července 2018 byla osoba invalidní ve 3. stupni posouzena, že již není invalidní. Tato osoba je pro účely povinného podílu 2018 v době od 1. ledna 2018 do 23. července 2018 (včetně) osobou s těžším zdravotním postiženíma od 24. července 2018 do 23. července 2019 (včetně) osobou se zdravotním postižením.

V případě osoby, která je cizincem anebo občanem Evropské unie, platí totéž, co je uvedeno výše. I tato osoba má-li být považována za osobu se zdravotním postižením, musí tuto skutečnost prokázat stejnými výše uvedenými doklady. Pro účely povinného podílu jsou za osoby se zdravotním postižením považováni i poživatelé starobního důchodu, opět však pouze po dobu platnosti posudku o invaliditě anebo rozhodnutí o uznání osobou zdravotně znevýhodněnou.

Na které zaměstnavatele se povinný podíl vztahuje

Jak již bylo v úvodu článku zmíněno, povinnost plnit povinný podíl se nevztahuje na všechny zaměstnavatele. Dle ust. § 81 odst. 1 zákona o zaměstnanosti se povinnost plnit povinný podíl vztahuje pouze na ty zaměstnavatele, jejichž průměrný roční přepočtený počet zaměstnanců v pracovním poměru je větší než 25,00.Tito zaměstnavatelé jsou povinni zaměstnávat osoby se zdravotním postižením ve výši 4 % povinného podílu na celkovém počtu všech svých zaměstnanců.

Plnění povinného podílu se nevztahuje na zaměstnávání příslušníků a vojáků z povolání ve služebním poměru a zaměstnanců obce zařazených do obecní policie. Nevztahuje se také na Český báňský úřad a obvodní báňské úřady, pokud jde o zaměstnávání báňských inspektorů, a na členy výjezdových skupin u zaměstnavatelů, kteří jsou poskytovateli zdravotnické záchranné služby.

Pro úplnost zmiňuji i zvláštní úpravu pro agentury práce, které dočasně přidělují své zaměstnance k uživateli. Ty dle ust. § 81 odst. 1 zákona o zaměstnanosti do celkového počtu zaměstnanců v pracovním poměru nezapočítají zaměstnance ani osoby se zdravotním postižením, kteří jsou dočasně přiděleni k výkonu práce k uživateli.

Výpočet průměrného ročního přepočteného počtu všech zaměstnanců

Průměrný roční přepočtený počet zaměstnanců se zjišťuje za celého zaměstnavatele, nikoliv za jednotlivé provozy nebo detašovaná pracoviště. Za zaměstnance se pro tento účel považují všichni, jejichž pracovní poměr je založen pracovní smlouvou (tedy nikoli ti, kteří pracují na základě dohody o pracovní činnosti anebo dohody o provedení práce), včetně zaměstnanců, jejichž pracovní poměr vznikl volbou nebo jmenováním, včetně všech zaměstnanců ve služebním poměru.

Při výpočtech postupuje zaměstnavatel podle ust. § 15 vyhlášky č. 518/2004 Sb., kterou se provádí zákon o zaměstnanosti (dále jen „vyhláška“). Všechny výpočty se provádějí na dvě platná desetinná místa, a to tak, že se vypustí všechny číslice za poslední platnou číslicí (například 14,569 = 14,56). Povinný podíl zjistí zaměstnavatel tak, že z ročního průměrného přepočteného počtu všech svých zaměstnanců vypočítá 4 %.

Podle citovaného ustanovení se průměrný roční přepočtený počet zaměstnanců zjišťuje jako podíl odpracovaných hodin všemi zaměstnanci zaměstnavatele v pracovním poměru za rok 2018 a celkové stanovené pracovní doby bez svátků připadající na jednoho zaměstnance pracujícího po stanovenou týdenní pracovní dobu.

Pro rok 2018 budeme počítat s těmito čísly - 250 pracovních dnů; 8hodinový pracovní režim (2 000 hodin), 7,5hodinový režim (1 875 hodin) a 7,75hodinový režim (1 937,5 hodin).

 

odpracované hodiny všemi zaměstnanci
zaměstnavatele za rok 2018
----------------------------------------------------------
celková stanovená pracovní doba bez svátků
připadající na jednoho zaměstnance
pracujícího
po stanovenou týdenní pracovní dobu

 

Pouze v případě, že zaměstnavatel provozuje svoji činnost jen po část sledovaného kalendářního roku, se dle ust. § 15 odst. 3 vyhlášky č. 518/2004 Sb., kterou se provádí zákon o zaměstnanosti, použije při zjišťování průměrného přepočteného počtu zaměstnanců celkovou stanovenou pracovní dobu bez svátků připadající na jednoho zaměstnance pracujícího po stanovenou týdenní pracovní dobu v těch měsících, ve kterých zaměstnavatel činnost vykonával (viz příklad č. 9).

Za odpracované hodiny se pro účel výpočtu ročního průměrného přepočteného počtu považují:

  • skutečně odpracované hodiny (včetně hodin přesčasové práce),
  • hodiny čerpané dovolené (nikoli hodiny nečerpané proplacené dovolené),
  • hodiny za dobu, po kterou byl zaměstnanec uznán dočasně práce neschopným a nebylo mu prvních 14 dnů poskytováno nemocenské, ale náhrada mzdy (včetně prvních 3 dnů pracovní neschopnosti),
  • hodiny dočasné pracovní neschopnosti, za kterou byly poskytovány dávky nemocenského pojištění (nemocenské),
  • hodiny, za které náležely dávky nemocenského pojištění (ošetřovné) z důvodu ošetřování dítěte anebo člena rodiny,
  • hodiny překážek v práci na straně zaměstnavatele,
  • hodiny překážek v práci na straně zaměstnance (ty, které jsou uvedeny v nařízení vlády 590/2006 Sb., kterým se stanoví okruh a rozsah jiných důležitých osobních překážek), za které náleží náhrady mzdy nebo platu.
Příklad č. 6:

Zaměstnanci zaměstnavatele odpracovali v roce 2018 celkem 50 000 hodin v jednosměnném pracovním režimu (40hodinová pracovní doba).

50 000: 2 000 = 25,00 průměrný roční přepočtený počet zaměstnanců

Na tohoto zaměstnavatele se za rok 2018 nevztahuje povinnost plnit povinný podíl.

Příklad č. 7:

Zaměstnanci zaměstnavatele odpracovali v roce 2018 celkem 160 000 hodin v jednosměnném pracovním režimu (40hodinová pracovní doba) a 150 000 hodin v nepřetržitém pracovním režimu (37,5hodinová pracovní doba). Průměrný roční přepočtený počet zaměstnanců vypočteme jako podíl odpracovaných hodin pro každý pracovní režim zvlášť a fondu pracovní doby v roce 2018 bez svátků.

160 000: 2 000 = 80, 00

150 000: 1 875 = 80,00

Průměrný roční přepočtený počet zaměstnanců tohoto zaměstnavatele za rok 2018 je 160,00. Povinný podíl 4 % je 6,40 osob se zdravotním postižením.

Příklad č. 8:

Zaměstnanci zaměstnavatele, který zahájil svoji činnost dne 1. 7. 2018, odpracovali celkem 50 000 hodinv jednosměnném pracovním režimu (40hodinová pracovní doba). Průměrný roční přepočtený počet zaměstnanců vypočteme jako podíl odpracovaných hodin a fondu pracovní doby bez svátků v těch měsících, ve kterých zaměstnavatel svoji činnost vykonával.

50 000: 1 000 = 50,00

Průměrný roční přepočtený počet zaměstnanců za rok 2018 je 50,00. Povinný podíl je 2,00 osoby se zdravotním postižením.

Způsoby plnění povinného podílu

Za rok 2018 lze povinný podílsplnit těmito třemi způsoby:

  1. zaměstnáváním osob se zdravotním postiženímv pracovním poměru,
  2. náhradním plněním - odebíráním výrobků, služeb nebo zadáváním zakázek zaměstnavatelům, se kterými úřad práce uzavřel dohodu o uznání zaměstnavatele za zaměstnavatele na chráněném trhu práce(dále jen „dodavatelé náhradního plnění“),
  3. odvodemdo státního rozpočtu,

anebo kombinací všech uvedených způsobů.

1. Zaměstnávání osob se zdravotním postižením

První z možností, jak splnit povinný podíl, je dle ust. § 81 odst. 2 písm. a) zákona o zaměstnanosti přímé zaměstnávání osob se zdravotním postižením. Výpočet ročního přepočteného počtu osob se zdravotním postižením provádíme stejným způsobem jako výše uvedený výpočet průměrného ročního přepočteného počtu všech zaměstnanců zaměstnavatele.

 

odpracované hodiny osobami se zdravotním
postižením za rok 2018

------------------------------------------------------------------------------
celková stanovená pracovní doba bez svátků
připadající na jednoho zaměstnance
pracujícího
po stanovenou týdenní pracovní dobu

 

Zvlášť přitom „přepočítáme“ zaměstnance, kteří jsou osobami s těžším zdravotním postižením (osoby invalidní ve 3. stupni), a zvlášť ty, kteří jsou osobami se zdravotním postižením (osoby invalidní v 1. a 2. stupni, osoby zdravotně znevýhodněné a osoby, které byly posouzeny, že již invalidní nejsou). Důvodem je skutečnost, že dle ust. § 17 vyhlášky se pro účely výpočtů osoby s těžším zdravotním postižením (invalidní ve 3. stupni) započítávají třikrát. Situace, které při těchto výpočtech mohou nastat, jsou uvedeny v následujících příkladech Výpočtu ročního průměrného přepočteného počtu osob se zdravotním postižením.

Příklad č. 9:

Zaměstnanci, kteří jsou osobami se zdravotním postižením, odpracovali v roce 2018 ve dvousměnném pracovním režimu (7,75 hodinová pracovní doba) 25 000 h.

25 000: 1 937,5 = 12,90

Zaměstnanci, kteří jsou osobami s těžším zdravotním postižením, odpracovali v roce 2018 v jednosměnném pracovním režimu (8hodinová pracovní doba) 7 400 hodin.

7 400: 2 000 = 3,70 x 3 = 11,10

Do povinného podílu za rok 2018 si tento zaměstnavatel započte 24,00 osob se zdravotním postižením.

2. Náhradní plnění

Druhou možností, jak naplnit povinný podíl, je takzvané náhradní plnění. Dle ust. § 81 odst. 2 písm. b) zákona o zaměstnanosti spočívá náhradní plnění v odebírání výrobků anebo služeb od tzv. dodavatelů náhradního plnění anebo zadávání zakázek těmto subjektům.

Za dodavatele náhradního plnění se pro účely povinného podílu za rok 2018 považují zaměstnavatelé - právnické anebo podnikající fyzické osoby, které splnily zákonem o zaměstnanosti požadované podmínky, a úřad práce s nimi uzavřel dohodu o uznání zaměstnavatele za zaměstnavatele na chráněném trhu práce. Dodavatelem náhradního plnění může být i podnikatel - podnikající fyzická osoba nezaměstnávající žádného zaměstnance, která je sama osobou se zdravotním postižením.

Dodavatelé náhradního plnění jsou uvedeni v evidenci náhradního plnění (ENP), kterou vede v elektronické podobě MPSV. Nalézt ji lze na Integrovaném portálu MPSV portal.mpsv.czv záložce Zaměstnanost - Pro zaměstnavatele - Zaměstnávání OZP. Evidence náhradního plnění byla spuštěna 1. 10. 2017 a dle ust. § 84 zákona o zaměstnanosti obsahuje:

  • identifikační údaje dodavatelů a odběratelů náhradního plnění,
  • cenu dodaného náhradního plnění(výrobků, služeb anebo zadaných zakázek) bez DPH, kterou si odběratelé mohou započítat do povinného podílu,
  • datum dodání náhradního plnění,
  • číslo dokladu, jímž bylo náhradní plnění vyúčtováno,
  • datum zaplacení odebraného náhradního plnění,
  • údaj o čtvrtletním přepočteném počtu osob se zdravotním postižením dodavatele náhradního plnění pro účely správného zápočtu do povinného podílu a
  • údaj o limitu náhradního plnění dodavatele náhradního plnění, který je veřejně přístupný a který se snižuje s každou dodávkou náhradního plnění.

Všechny výše uvedené údaje do evidence náhradního plnění vkládá dodavatel náhradního plnění, včetně údaje o výši „svého“ limitu. Dodavatelé náhradního plnění mohou dle ust. § 81 odst. 3 zákona o zaměstnanosti poskytnout svým odběratelům náhradní plnění v maximálním limitu odpovídající 28násobku průměrné mzdy v národním hospodářství za první až třetí čtvrtletí roku 2017 za každého svého přepočteného zaměstnance se zdravotním postižením zaměstnaného v roce 2017. Limit náhradního plnění pro rok 2018 dodavatelé počítají podle vzorce 28 x 28 761 Kč x přepočtený počet zaměstnaných osob se zdravotním postižením v roce 2017.Dodavatel je také tím, kdo ručí za správnost uvedených údajů.

Zcela zásadní je v rámci náhradního plnění povinnost dodavatele vložit do 30 dnů ode dne zaplacení údaje o náhradním plnění do evidence náhradního plnění. Pokud tak totiž dodavatel neučiní, nelze si plnění započítat do povinného podílu.

Počet osob se zdravotním postižením, které si odběratel může započítat do povinného podílu v rámci náhradního plnění, se zjistí tak, že celkový objem odebraného náhradního plnění od jednotlivých dodavatelů náhradního plnění bez DPH vydělí 7násobkem průměrné mzdyv národním hospodářství za I. - III. čtvrtletí roku 2018 (dále jen „průměrná mzda“). Pro účely povinného podílu za rok 2018 vycházíme z částky 31 225 Kč (7násobek = 218 575 Kč).

Při výpočtu, resp. přepočtu náhradního plnění na osoby se zdravotním postižením stále platí omezeníupravené v ust. § 18 odst. 2 vyhlášky č. 518/2004 Sb., kterou se provádí zákon o zaměstnanosti. V případě, že počet osob se zdravotním postižením, které si odběratel může započítat do svého povinného podílu, je větší než průměrný přepočtený počet osob se zdravotním postižením dodavatele potvrzený za kalendářní čtvrtletí, může si odběratel do povinného podílu započítat osoby se zdravotním postižením jen v počtu, který byl v jednotlivých kalendářních čtvrtletích potvrzen jako nejvyšší. Kalendářním čtvrtletím se rozumí kalendářní čtvrtletí předcházející zdanitelnému plnění za dodání náhradního plnění. Stejné omezení platí i v případě, že dodavatelem náhradního plnění je osoba samostatně výdělečně činná, která je osobou se zdravotním postižením a nezaměstnává žádného zaměstnance. V tomto případě si může odběratel formou náhradního plnění do povinného podílu započítat nejvýše 1,00 osoby se zdravotním postižením.

Pro správný „zápočet“ osob se zdravotním postižením dle výše uvedeného omezení lze doporučit tento postup. Odběratel si z evidence náhradního plnění vyexportuje data o náhradním plnění za rok 2018 a setřídí náhradní plnění od každého dodavatele zvlášť. Přepočte si odebrané náhradní plnění na osoby se zdravotním postižením od jednotlivých dodavatelů, a to tak, že objem odebraného náhradního plnění bez DPH vydělí 7násobkem průměrné mzdy za rok 2018. U každého jednotlivého dodavatele náhradního plnění pak porovná dle údajů v evidenci čtvrtletní přepočtený počet osob se zdravotním postižením - započítat si může jen nejvyšší počet osob se zdravotním postižením, které má jeho dodavatel náhradního plnění zjištěný v předcházejících 4 kalendářních čtvrtletích před posledním zdanitelným plněním.

Příklad č. 10:

Správný zápočet osob se zdravotním postižením z náhradního plnění

Odběratel odebral náhradní plněníod dodavatele za rok 2018 v celkovém objemu 500 000 Kč(bez DPH). Poslední zdanitelné plnění se uskutečnilo ve IV. čtvrtletí 2018.

Přepočet na OZP je 500 000: 218 575 = 2,28

Dodavatel má v ENP tyto čtvrtletní přepočtené počty OZP:

rok 2018

{4.Q 2,05 OZP} 3.Q 2,20 OZP 2.Q 2,01 OZP 1.Q 1,34 OZP

rok 2017

4.Q 1,99 OZP {3.Q 2,19 OZP} {2.Q 2,18 OZP} {1.Q 1,23 OZP}

Odběratel vybírá nejvyšší počet osob se zdravotním postižením dodavatele ze 4 kalendářních čtvrtletí předcházejících poslednímu zdanitelnému plnění - tedy 3.Q 2018 2,20 OZP, 2.Q 2018 2,01 OZP, 1.Q 2018 1,34 OZP a 4.Q 2017 1,99 OZP.

Do povinného podílu si odběratel nezapočítá 2,28, ale jen 2,20 OZP, nejvyšší počet zaměstnanců se zdravotním postižením dodavatele v kalendářním čtvrtletí předcházejícím čtvrtletí, kdy se uskutečnilo zdanitelné plnění.

3. Odvod do státního rozpočtu

Zaměstnavatel, který povinný podíl nenaplní ani přímým zaměstnáváním osob se zdravotním postižením, ani náhradním plněním, je povinen provést odvod do státního rozpočtu.I pro povinný podíl za rok 2018 platí, že za každou „nesplněnou“ osobu se zdravotním postižením činí výše odvodu do státního rozpočtu 2,5násobek průměrné mzdy.

Pro účely plnění povinného podílu za rok 2018 je to částka 31 225 Kč (2,5násobek = 78 062,50 Kč).Výsledná částka odvodu se zaokrouhluje na celé koruny nahoru.

Odvod do státního rozpočtu mohou provádět všichni zaměstnavatelé bez rozdílu.

Příklad č. 11:

Výpočet odvodu do státního rozpočtu

Povinný podíl zaměstnavatele za rok 2018 je 19,35 osob se zdravotním postižením.

Zaměstnavatel zaměstnává 11,45 osob se zdravotním postižením a v rámci náhradního plnění si do povinného podílu započetl 4,87 osob se zdravotním postižením.

19,35 - (11,45 + 4,87) = 3,03

3,03 x 78 062,50 = 236 530 Kč

Do státního rozpočtu zaměstnavatel ve lhůtě do 15. 2. 2019 odvede 236 530 Kč.

Oznámení o povinném podílu

Způsob plnění povinného podílu za rok 2018 je zaměstnavatel povinen oznámit příslušné krajské pobočce Úřadu práce ČR nejpozději do 15. 2. 2019.Místní příslušnost je v tomto případě dána sídlem zaměstnavatele, který je právnickou osobou, a bydlištěm zaměstnavatele, který je podnikající fyzickou osobou. Adresy, kontakty, čísla účtů krajských poboček Úřadu práce ČR a zejména formulář Oznámení o povinném podílu za rok 2018 se stručným poučením (na zadní straně) bude v průběhu ledna 2019 k dispozici na portal.mpsv.czv sekci Zaměstnanost - Informace pro zaměstnavatele - Zaměstnávání osob se zdravotním postižením.

V Oznámení o povinném podílu za rok 2018 jsou zaměstnavatelé povinni uvést.

  • průměrný roční přepočtený počet všech zaměstnanců zaměstnavatele,
  • povinný podíl osob se zdravotním postižením,
  • průměrný roční přepočtený počet zaměstnaných osob se zdravotním postižením,
  • počet osob se zdravotním postižením započtených náhradním plněním,
  • výši a datum provedení odvodu.

Údaje o náhradním plnění jsou uvedeny v evidenci náhradního plnění a nepřikládají se k Oznámení o povinném podílu. Nepřikládají se tedy žádné faktury a ani doklad o provedení odvodu.

Ve stejné lhůtě jako Oznámení o povinném podílu, tedy nejpozději do 15. 2. 2019, je zaměstnavatel, který svůj povinný podíl nesplnil ani zaměstnáváním osob se zdravotním postižením, ani náhradním plněním, povinen provést odvod do státního rozpočtu prostřednictvím krajské pobočky Úřadu práce ČR. Číslo účtu, na který se odvod provádí, lze nalézt na portal.mpsv.cz anebo ho na vyžádání sdělí příslušná krajská pobočka Úřadu práce ČR.

Nesplní-li zaměstnavatel povinnost provést odvod do státního rozpočtu, stanoví mu příslušná krajská pobočka Úřadu práce ČR povinnost poukázat odvod do státního rozpočturozhodnutím podle zákona č. 280/2009 Sb., daňového řádu. Vymáháním odvodu jsou pověřeny příslušné celní úřady podle sídla zaměstnavatele.

Kontrola povinného podílu

Kontrolou dodržování povinností vyplývajících ze zákona o zaměstnanosti včetně kontroly povinného podílu je pověřen Státní úřad inspekce práceprostřednictvím příslušných oblastních inspektorátů práce. Více informací, kontakty a další lze nalézt na www.suip.cz.

Nesplněním výše popsaných povinností může zaměstnavatel spáchat přestupek, a to buď tím, že nesplní povinnost zaměstnat osoby se zdravotním postižením ve výši povinného podílu, anebo nesplní oznamovací povinnost.Za nesplnění povinnosti zaměstnat osoby se zdravotním postižením ve výši povinného podílu může být uložena sankce až do výše 1 000 000 Kč. Sankce za nesplnění oznamovací povinnosti může dosáhnout výše až 100 000 Kč.

Právní předpisy citované v článku

(předpisy jsou vždy citovány ve znění pozdějších předpisů, pokud není výslovně uvedeno jinak)

  • zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti
  • vyhláška č. 518/2004 Sb., kterou se provádí zákon o zaměstnanosti
  • zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění
  • zákon č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení
  • zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád
  • sdělení MPSV č. 311/2018 o vyhlášení průměrné mzdy v národním hospodářství za I. až III. čtvrtletí roku 2018

Poznámka ASPI

V závorkách { } jsou značeny škrtnuté texty.

Související dokumenty

Související pracovní situace

Povolení k zaměstnání, zaměstnanecká karta, modrá karta
Zrušení povolení k pobytu cizince
Trest vyhoštění cizince
Částečná nezaměstnanost
Jiné překážky v práci na straně zaměstnavatele
Překážky v práci na straně zaměstnavatele při skončení pracovního poměru
Doba strávená na pracovní cestě jinak než plněním pracovních úkolů
Dovolená za kalendářní rok
Poměrná část dovolené
Dovolená za odpracované dny
Výměra dovolené
Výkon práce pro účely dovolené
Dovolená při nerovnoměrném rozvržení pracovní doby
Dovolená při změně rozvržení pracovní doby
Čerpání dovolené
Rozvrh čerpání dovolené
Určení doby čerpání dovolené zaměstnavatelem
Dovolená versus překážky v práci
Převádění nevyčerpané dovolené
Dovolená po mateřské dovolené

Související články

Povinný podíl za rok 2015
Povinný podíl za rok 2016
Povinný podíl za rok 2017
Povinný podíl za rok 2020
Přehled důležitých čísel a údajů k 1. 1. 2019, 2. část
Povinný podíl za rok 2019
Povinný podíl po novele zákona o zaměstnanosti
Náhradní plnění po dvou novelách
Povinný podíl za rok 2016
Povinný podíl za rok 2022
Aktuální změny právních předpisů v oblasti zaměstnanosti, 2. část
Novinky v zaměstnávání osob se zdravotním postižením
Plánované legislativní změny v oblasti zaměstnanosti pro rok 2017
Povinnost zaměstnavatele přijmout přiměřené opatření
Přiměřená opatření pro zaměstnance s postižením
Odpovědi na dotazy plátců daně
Povinnost zaměstnavatele přijmout přiměřená opatření i u zaměstnanců ve zkušební době
Převedení na jinou práci jako přiměřené opatření pro zaměstnance s postižením
Problémy mzdové účetní v otázkách a odpovědích

Související otázky a odpovědi

Roční přepočtený stav zaměstnanců OZP a TZP
Povinný podíl osob se zdravotním postižením
Výpočet povinného podílu osob se zdravotním postižením
Malá a velká organizace
Povinný podíl zaměstnanců OZP - přeměna invalidního důchodu na starobní důchod
Invalidní důchod I. stupně
Sleva na zdravotním pojištění zaměstnavatele s více než 50 % zaměstnanců se ZTP
Povinný podíl zaměstnávání osob se zdravotním postižením a zkrácený úvazek na 37,5 hod týdně
Zaměstnání na DPP zdravotně postižené osoby
Náhrada mzdy během DPN
Poskytování náhradního plnění - roční přepočet zaměstnanců
Odvod zdravotního pojištění při zkráceném úvazku - zaměstnance OZP
Zaměstnání malého rozsahu
Zaměstnávání osob se zdravotním postižením
Pravidla pro povinnost zaměstnávání osob se zdravotním postižením
Sleva na dani za zaměstnance invalidního
Povinný podíl zaměstnávání OZP 2023
Výpočet zdravotního pojištění u osoby zdravotně znevýhodněné
Náhradní plnění
Příspěvek od Úřadu práce

Související předpisy

435/2004 Sb. o zaměstnanosti
518/2004 Sb. , kterou se provádí zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti
590/2006 Sb. , kterým se stanoví okruh a rozsah jiných důležitých osobních překážek v práci
280/2009 Sb. daňový řád
155/1995 Sb. o důchodovém pojištění
582/1991 Sb. o organizaci a provádění sociálního zabezpečení