Atraktivitu a lákavost her netřeba dlouze představovat. Hry jednotlivce nejenže baví, ale především dokáží upoutat pozornost jednotlivců na dlouhé hodiny. Není tak překvapením, že potenciálu her si všimli již mnozí zaměstnavatelé a herní prvky využívají nejen při získávání a výběru zaměstnanců, ale také v rámci jejich vzdělávání. Gamifikace tak postupně obsazuje přední místa v moderních trendech personalistiky.
Gamifikace v oblasti získávání, výběru i vzdělávání zaměstnanců
Ing.
Lenka
Farkačová
Ph.D.
Hned na začátku je potřeba zdůraznit, že hra není totéž, co gamifikace. Gamifikace si „půjčuje“ prvky a nástroje hry a herního prostředí, ale jejím cílem není pobavit hráče, ale dosahovat stanovených specifických cílů ve spojení s herním zážitkem.
Tento specifický cíl může být v podobě upoutání pozornosti potenciálních zaměstnanců, jejich testování nebo přímo vzdělávání zaměstnanců stávajících.
Existuje poměrně pestrá škála HR aktivit a procesů, v rámci kterých lze využít gamifikaci. Ovšem následující text je zaměřen především na oblast náboru a vzdělávání. Právě nábor neboli získávání a výběr zaměstnanců a jejich následné zapojování do organizace jsou jedny z klíčových oblastí řízení lidských zdrojů.
Dva v jednom: Využití gamifikace při získávání zaměstnanců i při výběru nejlepšího kandidáta
Ač má řízení lidských zdrojů celou řadu klíčových aktivit a úkolů, lze jednoznačně říci, že získávání a výběr zaměstnanců jsou jistou stálicí co do důležitosti těchto procesů. Účelem získávání zaměstnanců je oslovit ideální kandidáty na otevřenou pozici, zatímco účelem výběru je ze zúženého souboru kandidátů zvolit „toho nejlepšího“.
Důležitost činností v oblasti získávání a výběru zaměstnanců je v případě České republiky podporována i vnějšími vlivy, například v podobě dlouhodobě nízké míry nezaměstnanosti či celkového demografického vývoje společnosti. Netřeba pak explicitně zdůrazňovat, že
z kvality procesů získávání a výběru zaměstnanců se odvíjí i schopnost organizace dosáhnout stanovených cílů
.V rámci procesu získávání a výběru je nutné vytvořit atraktivní nástroj, který potenciálního zaměstnance zaujme a v ideálním případě dokáže také
identifikovat dovednosti uchazeče
a vyhodnotit tak, zda uchazeč splňuje požadavky organizace, respektive nároky práce. Právě gamifikace může při identifikaci dovedností a jejich úrovně v mnohém pomoci. Navíc celý proces náboru je možné zrychlit. Mimo testování úrovně schopností kandidáta pomáhá gamifikace také kandidátovi blíže přiblížit a představit prostředí firmy
(například díky simulované platformě práce).Důkazem, že gamifikace v oblasti získávání a výběru zaměstnanců není jen módním výstřelkem posledních několika let, je L’Oréal. Právě L’Oréal v roce 2012 spustil další kolo online hry nazvané Reveal. Tato hra byla otevřena studentům a absolventům. Ti si během hraní vyzkoušeli řešit problémy a agendu z oblastí, jako je
marketing
, finance, výzkum a vývoj apod. Pokud hráč splnil stanovená kritéria, mohl pokračovat ve hře dál. Celá hra trvala 10 hodin a nebylo úplně snadné ji dokončit. Cíl hry byl pro hráče předem zřejmý: být vybrán na stáž nebo pozici na plný úvazek v preferované části organizace, jako j