Po řadě dosud neúspěšných pokusů to nyní konečně vypadá, že nový návrh zákona o ochraně oznamovatelů (dále jen „zákon“) bude definitivně přijat a nabude účinnosti pravděpodobně již 1. 8. 2023.
Whistleblowing po česku – konečně, nebo proboha?
Mgr. Ing.
Radek
Matouš
Eversheds Sutherland, advokátní kancelář, s. r. o.
Mgr.
Petra
Kratochvílová
Eversheds Sutherland, advokátní kancelář, s. r. o.
Česká republika byla povinna zajistit národní implementaci na základě příslušné evropské směrnice1) nejpozději do 17. 12. 2021. Nicméně zřejmě bychom na český prováděcí zákon čekali i nadále, pokud by s Českou republikou nezahájila Evropská komise řízení o porušení povinnosti s možností uložení velmi citelných pokut.2)
Teprve pod tímto tlakem došlo k zásadnímu urychlení návrhu zákona vlastnímu průběhu schvalování v Poslanecké sněmovně. K datu uzávěrky tohoto článku se již tak čeká pouze na projednání v Senátu, podpis prezidenta a vyhlášení ve sbírce zákonů. (Legislativní proces návrhu zákona a doprovodného změnového zákona je možné sledovat na stránkách
psp.cz
, sněmovní tisk 352 a sněmovní tisk 353.)Pro úplnost upozorňujeme, že na celou řadu subjektů z veřejného sektoru dopadly závazky vyplývající ze směrnice bez ohledu na absenci prováděcího zákona na základě tzv. přímého vertikálního účinku směrnice již od 17. 12. 2021. K tomu viz podrobně Metodika k přímé aplikovatelnosti této směrnice, kterou připravilo Ministerstvo spravedlnosti a je k dispozici na
oznamovatel.justice.cz
.Účelem tohoto příspěvku není podat detailní přehled nebo rozbor jednotlivých ustanovení zákona, ale spíše upozornit na základní
praktické dopady jeho přijetí především pro zaměstnavatele z privátního sektoru zaměstnávající nejméně 50 zaměstnanců
.Na jaké oznámení se vztahuje zákonná ochrana
Požadovaný režim příjímání a vyřizování oznámení, a především ochrana oznamovatele a dalších chráněných osob před odvetnými opatřeními, se vztahuje pouze na oznámení, která splňují podmínky kladené na jeho obsah (věcná působnost) i osobu oznamovatele (personální působnost).
Zákon se tak výlučně vztahuje na oznámení, které obsahuje informace o možném protiprávním jednání a které:
a)
má znaky trestného činu;
b)
má znaky přestupku, za který lze uložit pokuta, jejíž horní hranice činí minimálně 100 tisíc Kč3);
c)
porušuje tento zákon;
d)
porušuje jiný právní předpis nebo předpis EU ve 14 specifických oblastech. (Ministerstvo spravedlnosti na svých stránkách uveřejní seznam všech českých prováděcích právních předpisů k jednotlivým oblastem.4))
Poznámka: