Jaké povinnosti má zaměstnavatel vůči odborové organizaci

Vydáno: 20 minut čtení

Začala u vás působit odborová organizace a vy netušíte, co to pro vás znamená? Obáváte se kontroly inspekce práce, že plníte vše, jak máte? Tento článek vám poskytne souhrnný přehled povinností spojených s existencí odborové organizace u zaměstnavatele.

Řada zaměstnavatelů (a někdy i odborových organizací) zapomíná, že působení odborové organizace u zaměstnavatele nespočívá pouze v kolektivním vyjednávání. Zákoník práce totiž obsahuje řadu povinností zaměstnavatele vůči odborovým organizacím, které je zaměstnavatel povinen plnit, přestože nemá s odborovou organizací uzavřenou jakoukoli kolektivní smlouvu. Řádné plnění těchto povinností přitom kontroluje inspekce práce, a v některých případech může mít dokonce vliv na platnost určitého právního jednání (např. na platnost výpovědi předsedovi odborové organizace).

Zákonná úprava

Povinnosti zaměstnavatele vůči odborové organizaci nalezneme v celé řadě ustanovení zákoníku práce.1) Pro větší přehlednost lze tyto povinnosti rozdělit do čtyř okruhů, kterým se budeme blíže věnovat dále:

  1. Povinnost informační
  2. Povinnost projednací
  3. Povinnost spolurozhodovací
  4. Ostatní

Informační povinnost

Účelem informační povinnosti zaměstnavatele je předem seznámit zaměstnance a jejich zástupce s důležitými záměry a plánovanými opatřeními zaměstnavatele. Zaměstnavatel je podle § 278 odst. 2 zákoníku práce povinen poskytnout tyto informace odborové organizaci v dostatečném předstihu a vhodným způsobem, aby je mohla posoudit, popřípadě se připravit na projednání a vyjádřit své stanovisko před uskutečněním daného opatření. Zákoník práce nevyžaduje, aby informace byly poskytnuty písemně, informování prostřednictvím e-mailu by tedy mělo být dostačující.

Vzhledem k tomu, že zákoník práce upravuje jednotlivé oblasti informační povinnosti pouze velmi obecně, doplňují autorky pro větší pochopení níže u některých povinnosti svůj stručný komentář, o co se jedná, resp. jaký obsah bývá u daného bodu podle zkušeností autorek sjednáván v rámci kolektivního vyjednávání.

Zaměstnavatel má tedy ze zákona povinnost odborovou organizaci informovat o:

  • hromadném propouštění; informace uvedené v § 62 odst. 2 zákoníku práce (tj. důvody hromadného propouštění, počet a profesní složení zaměstnanců, kteří mají být propuštěni, počet a profesní složení všech zaměstnanců, kteří jsou u zaměstnavatele zaměstnáni, doba, v níž se má hromadné propouštění uskutečnit, hlediska navržená pro výběr zaměstnanců

Související dokumenty

Související pracovní situace

Doručování písemností
Stávka (a doplatek do průměrného výdělku)
Potvrzení o zaměstnání
Pracovní posudek
Pracovní volno
Souběžná činnost
Uplynutí doby
Uzavření pracovní smlouvy, forma a obsah
Zrušení pracovního poměru ve zkušební době
Trest vyhoštění cizince
Přehled zákazů výpovědi
Vstupní lékařská prohlídka
Přeložení
Zrušení povolení k pobytu cizince
Povolení k zaměstnání, zaměstnanecká karta, modrá karta
Převedení na jinou práci
Výplata splatné mzdy (platu) při skončení pracovního poměru
Odvolání
Překážky v práci na straně zaměstnavatele při skončení pracovního poměru
Den vzniku pracovního poměru, den nástupu do práce

Související články

Pracovní podmínky těhotných zaměstnankyň
Těhotenství a pracovní poměr
Podmínky působení odborové organizace u zaměstnavatele
Autorská a průmyslová práva z pohledu zaměstnance a zaměstnavatele
Evropská rada zaměstnanců
Doručování pracovněprávních písemností zaměstnancům
Novela zákoníku práce stručně v bodech
Zaměstnávání studentů a absolventů ze zahraničí
Zaměstnávání studentů a zdravotní pojištění
Ukrajinští zaměstnanci odcházející na základě povolávacích rozkazů a pracovněprávní souvislosti
Přechod práv a povinností z pracovněprávních vztahů
Seznámení zaměstnance se změnou rozvrhu týdenní pracovní doby
Problémy mzdové účetní v otázkách a odpovědích
Doručování písemností zaměstnancům, 2. část
Co vás zajímá - co zajímá zaměstnavatele a zaměstnance z oblasti nemocenského pojištění
Desatero povinností zaměstnavatele ve zdravotním pojištění
Povinnosti zaměstnavatelů v sociálním pojištění
Sociální pojištění zaměstnanců v Evropské unii a některých dalších zemích Evropy
Cesta do zaměstnání

Související otázky a odpovědi

Archivace Dohod o srážkách ze mzdy a žádostí
Pracovní úraz - externí pracovník
Nástup po rodičovské dovolené
Poskytování informací o zaměstnání - ELDP
Insolvence zaměstnance
Pojištění odpovědnosti zaměstnavatele
Vrácení platu kvůli chybně vystavenému platovému výměru
Informace o obsahu právního vztahu založeného DPP
Návrat do práce po čerpání rodičovské dovolené
Zaměstnanec ve vazbě a výkon trestu – povinnosti zaměstnavatele
Dohoda o provedení práce – rozvrh práce
Žádost zaměstnance pracujícího na DPP o zaměstnání v pracovním poměru
Přejmenování společnosti
Rozšířená informační povinnost od 1. 10. 2023
Dohody o provedení práce uzavřené jen pro případ výpomoci a povinnosti zaměstnavatele
Hlášení zaměstnavatele při ukončení pracovní neschopnosti
Odmítnutí podepsání interní směrnice jako porušení pracovní kázně
Praxe žáků, studentů a učňů
Nevyzvednutá mzda nekontaktního zaměstnance a povinnosti zaměstnavatele
Vyplnění ELDP

Související vzory

Vzor: Žádost zaměstnankyně o poskytnutí rodičovské dovolené
Vzor: Upozornění zaměstnance na možnost výpovědi

Související komentovaná judikatura

Útok na majetek zaměstnavatele v judikatuře Nejvyššího soudu