Zákoník práce obsahuje v § 100 ZP zmocnění pro vládu, aby stanovila pro členy osádky nákladního automobilu nebo autobusu, zaměstnance údržby pozemních komunikací, zaměstnance drážní dopravy na dráze celostátní, regionální a vlečce, zaměstnance městské hromadné dopravy a členy posádky letadla a zaměstnance zajišťující provozování letiště odchylky úpravy pracovní doby a doby odpočinku tak, jak je upravena v zákoníku práce. Toto zmocnění bylo realizováno nařízením vlády č 589/2006 Sb., kterým se stanoví odchylná úprava pracovní doby a doby odpočinku zaměstnanců v dopravě.
Předmětný předpis byl za dobu své existence celkem třikrát novelizován, k datu 1. ledna 2022 bude novelizován počtvrté. Novelou v r. 2009 byla zpřesněna definice pracovní doby, pracovní pohotovosti, zaměstnance pracujícího v noci, týdne člena osádky nákladního automobilu nebo autobusu a nově byl definován zaměstnanec pracující letmo, režijní jízda a zimní období. Zároveň byl nově definován pojem „zaměstnanec mezinárodní drážní dopravy“, doba řízení v mezinárodní drážní dopravě a týden zaměstnance mezinárodní drážní dopravy.
Pokud se týká jednotlivých kategorií zaměstnanců, můžeme uvést základní přehled odchylek od zákoníku práce. U člena osádky nákladního automobilu nebo autobusu v silniční dopravě je omezena délka pracovní doby ve všech pracovněprávních vztazích, je upraveno prodloužení pracovní doby, stanovena jiná délka směny, upravena délka archivace evidence pracovní doby a pracovní pohotovosti a jiná délka přestávky. Od 1. 1. 2009 je upravena i minimální výše odměny za dobu čekání mezi spoji ve veřejné linkové osobní dopravě v rámci linky časově a místně určené jízdním řádem.
U zaměstnance údržby pozemních komunikací je umožněno jinak rozvrhnout pracovní dobu, nařídit směnu v jiné délce, je upraven kratší nepřetržitý odpočinek mezi směnami v týdnu.
Zaměstnanec drážní dopravy má stanovenou delší maximální délku směny, upraven institut režijní cesty, regulován kratší