Článek se věnuje problematice specifik v otázkách bezpečnosti práce, hodnocení rizik a pandemických opatření
Letošní rok je pro oblast bezpečnosti a ochrany zdraví zcela zásadní. Mnoho zaměstnanců si začalo uvědomovat, že BOZP nespočívá v nezáživném vstupní školení zaměstnance, ale že je při výkonu práce všudypřítomná, a řada zaměstnavatelů nyní vnímá důležitost a nezbytnost odborně způsobilé osoby v prevenci rizik (dále též „OZO“) jako fakt, navzdory možnosti, kterou mikropodnikům umožňuje ustanovení § 9 odst. 3 písm. a) zákona č. 309/2006 Sb., kterým se upravují další požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v pracovněprávních vztazích a o zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při činnosti nebo poskytování služeb mimo pracovněprávní vztahy (zákon o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci), ve znění pozdějších předpisů, tedy že zaměstnává-li zaměstnavatel nejvýše 25 zaměstnanců, může zajišťovat úkoly v prevenci rizik sám, má-li k tomu potřebné znalosti.
Uplynulé pandemické období ohraničené zejména vyhlášeným nouzovým stavem ukázalo zajišťovat úkoly v prevenci rizik může v takových situacích vyžadovat natolik odborné znalosti, že jen stěží lze předpokládat, že by takový malý zaměstnavatel zvládnul řízení podniku, a nadto se hloubkově věnoval epidemiologické ochraně svých zaměstnanců. Tento článek si vzal za cíl shrnout nejčastější problémy, které vyvstávaly u zaměstnavatelů v době první vlny pandemie, aby pomohl se snížením případných rizik toho, že nestane-li obdobná situace v budoucnu, nebudou se moci odborníci poučit z tohoto náročného krizového období.
Účelem tohoto článku není ani efektivita řešení pandemického stavu státem, ani rozbor v oblasti krizového řešení, ale snaha sjednotit praxi odborně způsobilých osob, potřeba osvěty v dané oblasti v rámci identifikace a hodnocení rizik BOZP, které má zaměstnavatel povinnost vyhledávat a hodnotit a přijímat potřebná opatření k jejich odstranění. Tato povinnost je dána zaměstnavateli dle ustanovení § 102 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákoník práce“).
Doba covidová
Vláda v souladu s čl. 5 a