Žádný územní samosprávný celek nemá zájem na tom, aby u něho pracoval úředník, který se chová vůči klientům neslušně. Jak ale takové jednání právně kvalifikovat a jaký se v tomto případě nabízí zaměstnavateli výpovědní důvod?
NESLUŠNÉ CHOVÁNÍ ÚŘEDNÍKA A ROZVÁZÁNÍ PRACOVNÍHO POMĚRU
JUDr.
Petr
Bukovjan
Právní věta
Zachovávání pravidel slušnosti při úředním jednání patří mezi základní povinnosti úředníka územního samosprávného celku, které stanoví zákon o úřednících. Nedodržování pravidel slušného chování úředníkem při úředním jednání představuje porušení této jeho základní povinnosti, která vyplývá z právního předpisu vztahujícího se k jím vykonávané práci, a může proto být – je-li zaviněno alespoň z nedbalosti – důvodem výpovědi z pracovního poměru dané zaměstnavatelem úředníkovi podle ustanovení § 52 písm. g) zákoníku práce.
(z rozsudku Nejvyššího soudu ze dne 21. 2. 2024, sp. zn. 21 Cdo 3701/2023)
Předmět sporu
*
Platnost výpovědi z pracovního poměru pro nesplňování předpokladů
pro výkon sjednané práce. *
Posouzení právní otázky,
zda v nedodržování pravidel slušného chování úředníkem
územního samosprávného celku lze spatřovat důvod pro výpověď z pracovního poměru spočívající v nesplňování předpokladů či požadavků
pro (řádný) výkon sjednané práce zaměstnancem, nebo pro porušení povinností
vztahujících se k jím vykonávané práci („pracovní kázně“).Právní úprava