Proč a jak v praxi uplatňovat leadership

Vydáno: 26 minut čtení

Jsou-li dnes manažeři stále častěji označováni jako vůdci a management jako vůdcovství, není to proto, že by schopnosti řídit již nebyly důležité. Důvodem je, že samy o sobě již k úspěchu ve vedoucí funkci nestačí. Vůdce, či vedoucí s vůdcovskými schopnostmi, lidé nejen potřebují, ale většinou i vyžadují, a jejich úloha narůstá především tehdy, jsou-li organizace vystaveny nejistotě či potřebě změn. Článek se zabývá úlohou a osobními předpoklady vůdců i významem vůdcovství v krizových situacích a při prosazování změn.

Získat zaměstnance pro nové cíle, přesvědčit je o potřebě změn či omezit jejich obavy z nových požadavků vyžaduje nejen přesvědčivé argumenty, ale i osobní autoritu a příklad vedoucího. Vůdcovské schopnosti jsou přitom důležité jak v čele, tak i na dalších řídících úrovních organizace.

S vůdci udávajícími jasný směr, schopnými rozhodnout a přijmout za svá rozhodnutí odpovědnost, vzbuzujícími důvěru a jistotu a ochotnými svým spolupracovníkům pomoci nebo je v jejich práci povzbudit lidérádi spolupracují. Mají proto i vyšší zájem jim naslouchat a vycházet jejich požadavkům vstříc.

Vůdcovské schopnosti bývají však v praxi vzácnější než schopnosti manažerské. Známý „guru“ managementu, Peter Drucker, již před lety konstatoval, že „leadership je nejen nejdůležitějším, ale i nejvzácnějším zdrojem organizace“. Vůdcovství či leadership je totiž často spíše uměním než vědou: jedna z jeho definic říká, že je „uměním, jak dosáhnout více, než věda o řízení považuje za možné“.

Neplní-li navíc na pracovišti úlohu vůdce manažer, převezme ji dříve nebo později někdo jiný. Nelze se proto divit, že si organizace přejí, aby vůdcovskými schopnostmi disponovali především její vedoucí. I vůdcovství má však svá pravidla, a lze se mu proto naučit.

Význam vůdcovství

Prvým a nejznámějším úkolem vůdců je vytvářet vize, a to podniku i jeho úseků. Vize samotné však nestačí: mají-li zaměstnance získávat a motivovat, musí být přesvědčivé a pro pracovníky přitažlivé.

Přesvědčivost vizí je spojena s důvěryhodností vůdců, přitažlivost především s tím, do jaké míry jsou zaměstnanci schopni se v nich „najít“ a případně k nim i sami přispět, tj. nakolik vize vycházejí vstříc jejich profesním i dalším osobním potřebám a cílům. Jde o cíle a potřeby spojené s jejich odborným růstem, využíváním schopností, vykonáváním smysluplné práce, možností osobně vyniknout i potřebou jistoty. Schopnost vůdců formulovat přitažlivé vize předpokládá schopnost potřebám pracovníků rozumět.

Ani přesvědčivá a zajímavá vize však k motivaci či mobilizaci zaměstnanců nestačí. K úkolům vůdců patří i každodenní povzbuzování zaměstnanců, podporování jejich sebedůvěry a napomáhání změnám v jejich chování. Vůdcovské aktivity tak lze přirovnat k ledovci. Většina z nich se neodehrává jen navenek, v tvorbě a prezentaci vizí, ale je skryta „pod povrchem“. Souvisí se schopností osobně povzbuzovat a inspirovat zaměstnance i podporovat a usnadňovat změny, a to svým jednáním a vlastním příkladem.

Příklad č. 1:

Problémem organizací vystavených změně, jejichž manažeři své vůdcovské úkoly neplní, je pokles důvěry zaměstnanců i snížení iniciativy a ochoty ke změnám. Často se k nim přidává i formalismus. Začínají-li se tyto symptomy hromadit, dochází k začarovanému kruhu. Organizace totiž svou záchranu mn

Související dokumenty

Související články

Jak propojit personální strategii s celkovou strategií podniku
Jak zvládnout přechod do vedoucí funkce
Od řízení k vedení
Jaký typ leadera potřebuje vaše organizace
Jak jednat s pracovníky různých vlastností a typů
Profil úspěšného manažera: proměny v čase a budoucí nároky
Emocionální inteligence v práci a řízení
Co znamená řídit výkon zaměstnanců
Motivace zaměstnanců
Efektivní rozhodování problémových situací v personální práci
Motivační nástroje vedoucího
Podstata, tvorba, řízení a využití týmů
Jak se vyvarovat personálně-řídících chyb z "dobrých úmyslů"
Nejčastější příčiny nedostatků v práci zaměstnanců, a jak jim předcházet
Nejčastější chyby začínajících manažerů
Změny názvů pracovních pozic i personálního oddělení
Koučování zaměstnanců, jeho cíle a metody
Zvládají personalisté kompetence budoucího období?
Personální manuál jako nástroj metodické podpory personálně řídících činností

Související otázky a odpovědi

Příplatek za vedení u řadového zaměstnance
Jmenování na dobu určitou
Odmítnutí pracovního úkolu
Kolektivní smlouva
Teambuilding
Pracovní smlouvy uzavřené na různou dobu u jednoho zaměstnavatele
Diskriminace v odměňování
Dovolená navíc
Povinnosti odborové organizace vůči zaměstnavateli
Mimořádná odměna k dohodě o provedení činnosti
Zaměstnanecký benefit - diskriminace
Výběrové řízení kvůli zaměstnání zaměstnankyně na mateřské dovolené
Prokázání účasti na přednášce na vysoké škole
Odměny pro členy výboru po skončení volebního období
Odměna za práci
GDPR
Práce na dohodu o provedení práce a zaměstnanecké benefity
Archivace pracovních smluv
Zaměstnanecký benefit - rybářský lístek
Rekvalifikace u zaměstnavatele