Plné znění otázky
Prosím, pokud je to možné odpovědět na danou problematiku, nebo alespoň názor. Dovoluji si nejdříve uvést problém. Bylo napsáno mnoho článků, úvah a doporučení na téma tzv. referentské vozidlo, řidiči referentského vozidla, manažerské vozidlo, případně poskytnutí těchto vozidel jak pro služební, tak soukromé účely (podotýkám, že mi nejde o daňovou problematiku). Existují různá stanoviska, kdy je zaměstnanec, který řídí toto vozidlo řidičem referentského vozidla, kdy jen řidičem apod., s tím souvisí názory, že pokud jde o řízení referentského vozidla, měl mít zaměstnanec další pracovněprávní vztah pro výkon této práce (řízení) nebo zapsán další druh práce v pracovní smlouvě (např. referent odbytu, řidič firemního vozidla), nebo vyjádřen souhlas v pracovní smlouvě (nebo závazek) řídit toto vozidlo. Jsou prezentovány názory, že pokud toto vozidlo řídí zaměstnanec jen příležitostně (např. ekonom jede vyřizovat do banky, personalista na ÚP), nejde o řízení referentského vozidla (není nutná lékařská prohlídka u poskytovatele pracovnělékařských služeb) a platí zdravotní způsobilost dle „silničního zákona“. Dotazy Příloha č. 2 čl. II. bod 5 vyhlášky č. 79/2013 Sb. ve znění od 15. 12. 2017 stanoví obsah a systém lékařských prohlídek pro zaměstnance, kteří řízení motorového vozidla vykonávají jako obvyklou součást výkonu jejich práce (sjednaného druhu práce) nebo jsou do místa výkonu práce přepravovány další osoby. Lhůty periodických prohlídek jsou stanoveny s ohledem na věk a výkon práce v kategorii 1 nebo 2 až 4. Domnívám se, že řízení jakéhokoliv vozidla je prací rizikovou a z toho důvodu např. práce účetní, která řídí firemní vozidlo (i když příležitostně) vykonává práci rizikovou a musí být zařazena do kategorie 2.
1) Je možno přesně definovat, kdy musí zaměstnanci, kteří řídí firemní vozidlo (nesprávně referentské či manažerské) absolvovat vyhláškou (viz příloha č. 2 čl. II bod 5) dané lékařské prohlídky a kdy postačí, aby zaměstnanci k řízení firemního vozidla platila lékařská prohlídka (řidič občan) podle silničního zákona a platné vyhlášky?
2) Je možné uvést do pracovní smlouvy jako další druh sjednané práce např. referent odbytu, řidič firemního vozidla (apod.), nebo postačí uvést, že zaměstnanec souhlasí (zavazuje se) řídit dle potřeby firemní vozidlo?
3) Jaké lékařské prohlídky mají absolvovat statutární orgány (jednatel apod.) firem a institucí pro řízení firemního vozidla (tzv. manažerského) vozidla? Jak to mají řešit statisíce podnikatelů OSVČ, advokáti, lékaři, nejrůznější poradci, kteří využívají „firemní vozidlo“.
Poznámka:
• Termín ve vyhlášce „obvyklá součást výkonu práce“ je nejen právně, ale i legislativně vadný (může jít o řidiče z povolání).
• Lhůty periodických prohlídek v příloze diferencované podle kategorizace vykonávaných prací je nesprávné a řízení auta je jednoznačně činnost riziková, bez ohledu na pracovní zařazení, např. účetní nebo ředitel, kteří řídí (i když příležitostně) je v kategorii 2 nikoliv v kategorii 1.
• V případě havárie a tedy pracovního úrazu, invalidity, smrti atp. co bude vyžadovat pojišťovna, aby bylo možné odškodnit postižené (z titulu úrazového pojištění, které hradí zaměstnavatel – odvod z mezd), tedy odškodnění dle ZP, případně NOZ.
• Jednou provždy opustit pojem/termín referentské či manažerské vozidlo, vždy jde o firemní vozidlo (či vozidlo instituce). Odpadnou tak dohady, kdy toto vozidlo je použito v režimu referentského vozidla, kdy řidič tohoto vozidla je v režimu dle bodu 5 přílohy a kdy nikoliv apod.