Dovednosti a znalosti tvoří lidský kapitál, na kterých závisí jednotlivé ekonomiky a společnosti. Schopnost globálních společností využít růstový potenciál nových technologií je v současnosti omezován nedostatkem dovedností na trhu práce. Je tak zapotřebí rozvíjet všechny druhy dovedností, abychom jako lidstvo přežili ve 21. století. Práce budoucnosti se budou pravděpodobně velmi lišit od současné podoby práce, takže je důležité dát lidem dovednosti, a to například prostřednictvím celoživotního vzdělávání.
V posledních desetiletích vlivem globálnějších ekonomik a pokroků v technologiích se povaha práce rychle mění. Tyto rychlé změny v charakteru práce mohou být pro zaměstnance přínosné, na druhé straně však mohou sebou přinášet i zvýšené tlaky a nároky na jejich kognitivní a sociálně-psychologické dovednosti.
1. Celoživotní vzdělávání v období globalizace a digitalizace
Celoživotní vzdělávání je veškerá vzdělávací činnost prováděná v průběhu života s cílem zlepšit znalosti, dovednosti a kompetence v rámci osobní, občanské, sociální a/nebo pracovní perspektivy [1].
Strategie celoživotního vzdělávání jsou základním nástrojem ke zvýšení kvality a začlenění. Včasná intervence ke zvýšení účasti a zlepšení výsledků je nejúčinnější metodou ke zlepšení výsledků vzdělávání a vyhlídek na zaměstnání. Zásadní jsou také intervence usnadňující přechod ze vzdělávání do práce a z práce do práce. Vysoce kvalitní vzdělávání a péče v raném dětství je základem úspěšného celoživotního vzdělávání/učení, osobního rozvoje a pozdější zaměstnatelnosti [2] [3].
Evropský pilíř sociálních práv (2017) poskytuje rámec EU pro podporu rovnosti a zdůrazňuje význam vzdělání a celoživotního učení ve své první zásadě: „Každý má právo na kvalitní a inkluzivní vzdělávání, odbornou přípravu a celoživotní výdělek, za účelem udržení a získání dovednosti, které jim umožní plně se zapojit do společnosti a úspěšně zvládat přechody na trhu práce“. [2]
Rychlý posun ke klimaticky neutrální Evropě a digitální transformace mění způsob, jakým pracujeme, učíme se, zapojujeme se do společnosti a vedeme náš každodenní život. Evropa se může těchto příležitostí chopit pouze tehdy, pokud si její lidé osvojí správné dovednosti. [4]
Pandemie COVID 19 měla hluboký dopad na to, že miliony lidí v EU přišly o práci nebo zaznamenaly výrazné ztráty příjmů. Mnozí budou muset získat nové dovednosti a přejít na nová pracovní místa v jiném sektoru ekonomiky. K udržení pracovního místa v novém pracovním prostředí bude zapotřebí si zvyšovat kvalifikaci. Pro mladé lidi může být vstup na trh práce velmi náročný. [4]
Evropská agenda dovedností pro udržitelnou konkurenceschopnost, sociální spravedlnost a odolnost (2020) stanoví ambiciózní kvantitativní cíle pro zvyšování dovedností (zlepšování stávajících dovedností) a rekvalifikaci (školení v nových dovednostech), kterých má být dosaženo během příštích 5 let. [2]
Evropská agenda dovedností je pětiletý plán, který má pomoci jednotlivcům a podnikům rozvíjet více a lepší dovednosti a využívat je pomocí:
- posílení udržitelné konkurenceschopnosti, jak je stanoveno v Evropské zelené dohodě,
- zajištění sociální spravedlnosti, uvedení do praxe první zásady Evropského pilíře sociálních práv: přístup ke vzdělání, odborné přípravě a celoživotnímu učení pro každého, kdekoli v EU,
- budování odolnosti reagovat na krize na základě zkušeností získaných během pandemie COVID-19. [4]
„Agenda dovedností“ zajišťuje Evropský pilíř sociálních práv a zejména jeho první zásadu, která vymezuje právo na kvalitní a inkluzivní vzdělávání, odbornou přípravu a celoživotní učení. Je také pevně zakotvena v „zelené dohodě pro Evropu“ (Sdělení Komise Evropskému parlamentu, Radě, Evropskému hospodářskému a sociálnímu výboru a výboru regionů, Zelená dohoda pro Evropu, COM (2019) 640 final, včetně přílohy), „nové digitální strategii“ (European Digital Strategy, 2020, https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/content/european-digital-strategy, Sdělení Komise Evropskému parlamentu, Radě, Evropskému hospodářskému a sociálnímu výboru a výboru regionů, Digitální kompas 2030: Evropské pojetí digitální dekády, COM (2021) 118 final, včetně přílohy) a „nových strategiích pro průmysl a malé a střední podniky“ (Sdělení Komise Evropskému parlamentu, Radě, Evropskému hospodářskému a sociálnímu výboru a výboru regionů, Nová průmyslová strategie pro Evropu, C