Změny v zákoně o úřednících územních samosprávných celků po novele účinné od 1. 1. 2025

Vydáno: 29 minut čtení

Poměrně obsáhlá novela zákona o úřednících územních samosprávných celků , přijatá v letošním roce zákonem č. 196/2024 Sb. , přináší s účinností od 1. 1. 2025 změny jak v právní úpravě pracovního poměru úředníků územních samospráv, tak především v úpravě jejich vzdělávání. Obecná část zkoušky zvláštní odborné způsobilosti bude nahrazena online testem ukončujícím vstupní vzdělávání a samotná zkouška zvláštní odborné způsobilosti bude zaměřena více prakticky na míru potřebám konkrétní správní činnosti. Nově zákon upravuje zvláštní typ zkoušky zvláštní odborné způsobilosti zaměřený na úředníky obcí se základním rozsahem výkonu přenesené působnosti, který je připraví na správní činnosti, které na malých obcích opravdu vykonávají. Povinný minimální rozsah vzdělávání úředníků se snižuje na polovinu a zefektivňuje se systém akreditací vzdělávacích institucí a vzdělávacích programů. V oblasti úpravy pracovněprávních vztahů úředníků dochází ke zjednodušení procesu zaměstnávání úředníků pomocí snížení administrativních nároků na veřejné výzvy a výběrová řízení a dále také například ke zjednodušení úpravy dalšího odstupného. Umožňuje se rovněž poskytovat odměny úředníkům, kteří byli obcemi a kraji vysláni do řídících a kontrolních orgánů podnikajících právnických osob. Cílem následujícího článku je změny přinášené novelou zákona o úřednících ve stručnosti představit.

Změny v zákoně o úřednících územních samosprávných celků po novele účinné od 1. 1. 2025
Mgr.
Klára
Pondělíčková
Zákon č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků a o změně některých zákonů (dále jen „zákon o úřednících“), upravuje postavení úředníků územních samosprávných celků (dále jen „úředník“), jejich práva a povinnosti a některá specifika jejich pracovněprávních vztahů. Právní úprava zákona o úřednících je speciální ve vztahu k obecné úpravě pracovněprávních vztahů podle zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce (dále jen „zákoník práce“). Pokud tedy zákon o úřednících neobsahuje zvláštní právní úpravu, použije se na pracovněprávní vztahy úředníků zákoník práce.
V ustanoveních hlav IV až VI pak zákon o úřednících upravuje práva a povinnosti úředníků územních samosprávných celků, vzdělávacích institucí, ministerstev a ostatních ústředních správních úřadů, pokud jde o vzdělávání úředníků. Právě v této oblasti dochází od 1. 1. 2025 (novelou provedenou zákonem č. 196/2024 Sb.) k několika koncepčním změnám, které reagují převážně na zkušenosti z praxe.
Vstupní vzdělávání
Nově je koncipováno vstupní vzdělávání (viz § 19 zákona o úřednících) jakožto nedílná součást adaptačního procesu nových úředníků.
Obsah vstupního vzdělávání
se v souladu s probíhající digitalizací veřejné správy
rozšiřuje
o znalosti v oblasti informačních systémů veřejné správy a zároveň se doplňuje o část obsahu stávající obecné části zvláštní odborné způsobilosti, kterou novela ruší (k tomu viz níže).
Samotné vstupní vzdělávání bude, stejně jako doposud, poskytováno formou vzdělávacích programů zajišťovaných vzdělávacími institucemi a jeho absolvování bude, rovněž stejně jako doposud, prokazováno
osvědčením o vstupním vzdělávání
vydaným vzdělávací institucí, která vstupní vzdělávání pořádala.
Z praktických potřeb územních samosprávných celků v souvislosti s uplatňováním institutu zkušební doby u nově přijímaných úředníků vzešlo
prodloužení lhůty pro ukončení vstupního vzdělávání
ze 3 měsíců na 6 měsíců ode dne vzniku pracovního poměru úředníka.
Stejně jako doposud bude i nadále platit, že vstupní vzdělávání úředník
absolvuje pouze jednou,
ve svém prvním pracovním poměru úředníka. V případných dalších pracovních poměrech úředníka již úředník znovu vstupní vzdělávání absolvovat nemusí, dřívější absolvování vstupního vzdělávání u jiného územního samosprávného celku prokáže osvědčením o vstupním vzdělávání.
Povinnost absolvovat vstupní vzdělávání mají všichni úředníci. Ti
úředníci, kteří vykonávají správní činnosti, pro jejichž výkon je předpokladem prokázání zvláštní odborné způsobilosti
(tyto správní činnosti budou stejně jako doposud stanoveny vyhláškou), však navíc budou mít nově povinnost prokázat znalosti a dovednosti získané vstupním vzděláváním
zkouškou vstupního vzdělávání
(viz § 19a a § 19b zákona o úřednících), a to ve lhůtě 9 měsíců od vzniku pracovního poměru k územnímu samosprávnému ce

Související dokumenty

Související pracovní situace

Trest vyhoštění cizince
Zrušení povolení k pobytu cizince
Povolení k zaměstnání, zaměstnanecká karta, modrá karta
Dovolená za kalendářní rok
Poměrná část dovolené
Dovolená za odpracované dny
Výměra dovolené
Výkon práce pro účely dovolené
Dovolená při nerovnoměrném rozvržení pracovní doby
Dovolená při změně rozvržení pracovní doby
Čerpání dovolené
Rozvrh čerpání dovolené
Určení doby čerpání dovolené zaměstnavatelem
Dovolená versus překážky v práci
Převádění nevyčerpané dovolené
Dovolená po mateřské dovolené
Určení doby čerpání dovolené zaměstnancem
Nevyčerpaná dovolená při skončení pracovního poměru
Délka pracovní doby při dvousměnném pracovním režimu
Délka pracovní doby při vícesměnném a nepřetržitém pracovním režimu

Související články

Střet svobody vyznání s neutrálními pravidly u zaměstnavatele v souvislosti s diskriminací v pracovněprávních vztazích
Koronavirus a pracovněprávní souvislosti
Nová právní úprava dovolené
Zaměstnávání cizinců v České republice
Klady a zápory sdíleného pracovního místa
Zaměstnávání migrantů/cizinců v zemědělské oblasti
Praktické problémy dodatkové dovolené ve zdravotnictví a sociálních službách
Neplacené volno ve zdravotním pojištění
Ošetřovné - posuzování nároku na dávku a její výplatu v příkladech
Kritérium dopravní dosažitelnosti při zprostředkování vhodného zaměstnání
Specifické případy nástupu zaměstnance do zaměstnání a zdravotní pojištění
Diskriminace na pracovišti
Dohody a nemoc zaměstnance ve zdravotním pojištění
Výpověď z pracovního poměru a ochrana odborového funkcionáře
Vyřazení uchazeče o zaměstnání z evidence úřadu práce
Inspekce práce a dovolená
Zdravotní pojištění - dohody o provedení práce a dodatečně zúčtovaný příjem
Náhrada mzdy, platu nebo odměny z dohod konaných mimo pracovní poměr při dočasné pracovní neschopnosti (karanténě) v roce 2020
Odstupné a zdravotní pojištění

Související otázky a odpovědi

Informace o obsahu právního vztahu založeného DPP
Benefity nově - pracovní výročí, životní jubileum
Dohoda o pracovní činnosti a překážky v práci
Krácení dovolené z důvodu dlouhodobé pracovní neschopnosti
Nárok na dovolenou - ošetřovné a pracovní neschopnost
Příjmy jednatele - plat na základě fce jednatele, DPP a honoráře
Změna pracovního úvazku a nárok na dovolenou
Výpočet nároku dovolené po mateřské dovolené
Přechod zaměstnanců na nového zaměstnavatele - odhlášení u zdravotní pojišťovny a OSSZ
Placené volno na tábor
Výpočet dovolené v roce 2021
Žena na další mateřské dovolené
Nárok na dovolenou po rodičovské dovolené
Karanténa po návratu z dovolené od 9.7.2021
Započítání pracovní doby na pracovní cestě
Práce ve svátek
Nárok na dovolenou za rok 2021 - žena na RD a MD
Správné čerpání ŘD při zkracujícím se úvazku
Neplatné rozvázání pracovního poměru a dovolená
Nárok na dovolenou při dlouhodobé nemoci

Související předpisy

128/2000 Sb. o obcích (obecní zřízení)
129/2000 Sb. o krajích (krajské zřízení)
312/2002 Sb. o úřednících územních samosprávných celků a o změně některých zákonů
512/2002 Sb. o zvláštní odborné způsobilosti úředníků územních samosprávných celků
262/2006 Sb., zákoník práce
304/2012 Sb. o uznání rovnocennosti vzdělání úředníků územních samosprávných celků
234/2014 Sb. o státní službě
196/2024 Sb. , kterým se mění zákon č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony