Předcházející články z této série představily podrobně problematiku bezpečnosti práce řidičů v různých segmentech silniční dopravy s přesahem do ostatních dopravních oborů. Nyní budou shrnuty nejpalčivější problémové okruhy v jednotlivých segmentech se vzájemnými překryvy a bude to také ukázáno na reálných příkladech.
Pracovní režimy řidičů – klíčové problémy, příklady
Ing.
Michal
Mervart
Ph.D.
Katedra logistiky VŠE v Praze
Silniční doprava z tohoto pohledu sestává ze tří segmentů, dopravy dálkové, kde lze ještě spatřovat rozdíly mezi osobní a nákladní dopravou, dále dopravou označovanou často jako „linková“, tedy jakýsi přechod mezi dálkovou a městskou, a konečně dopravy městské a příměstské, kde je řeč už pouze o dopravě osobní. Současně tento segment obsahuje i přesah do jiných dopravních oborů, zejména dopravy kolejové.
Základním problémem všech segmentů je potřeba respektovat několik norem upravujících tuto oblast bezpečnosti práce, které ale nejsou vždy kompatibilní. Základní dvojicí norem pro komerční dopravu jsou zákoník práce a nařízení vlády č. 589/2006 Sb. – odchylná úprava pracovní doby a doby odpočinku zaměstnanců v dopravě, které ho vhodně doplňuje pro oblasti dopravy, jak bylo uvedeno v prvním článku série. Tím ovšem výčet nekončí, protože jednotlivé segmenty jsou dále řešeny oddělenými normami pro povinné přestá