Mikropodniky a malé podniky tvoří téměř 99 % podniků v Evropské unii a zaměstnávají téměř 50 % pracovníků v EU. Značná část mikropodniků a malých podniků používá z důvodu přežití na trhu strategie snižování nákladů. Slabé ekonomické postavení mnoha mikropodniků a malých podniků, omezené znalosti, povědomí a kompetence jejich vlastníků-manažerů v oblasti BOZP, mohou ovlivňovat způsob zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví na jejich pracovištích. Mnoho pracovníků, kteří jsou v těchto podnicích zaměstnaní, s největší pravděpodobností čelí horším pracovním podmínkám, nižší kvalitě pracovních míst a poměrně větším rizikům pro zdraví, bezpečnost a pohodu při práci. [1]
1. Příležitosti a výzvy pro mikropodniky a malé podniky
Bezpečnost a ochrana zdraví při práci v mikro a malých podnicích může být často opomíjena, jelikož tento typ organizací, na rozdíl od velkých společností, většinou nemá dostatečné personální a finanční zdroje vyčleněné pro tuto oblast.
Doporučení Komise 2003/361/ES definuje mikropodniky a malé podniky následovně:
- mikropodnik má méně než 10 zaměstnanců a jeho roční obrat nebo bilanční suma nepřesahují 2 miliony EUR,
- malý podnik má méně než 50 zaměstnanců a jeho roční obrat nebo bilanční suma nepřesahují 10 milionů EUR.
Strategický rámec EU pro BOZP
Strategický rámec pro ochranu zdraví a bezpečnost při práci na období 2021–2027, vypracovaný Evropskou komisí, zaujímá tripartitní přístup, zahrnuje orgány EU, členské státy, sociální partnery a další zúčastněné strany a zaměřuje se na tři hlavní priority:
- předvídání a řízení změn v souvislosti se zelenou, digitální a demografickou transformací,
- zlepšování prevence pracovních úrazů a nemocí z povolání a naplňování cíle nulového počtu úmrtí v souvislosti s výkonem práce,
- zvýšení připravenosti na současnou zdravotní krizi i budoucí zdravotní krize. [2]
K podpoře malých a středních podniků je zapotřebí cílených a aktualizovaných pokynů, jakož i zvyšování povědomí a digitálních nástrojů se zvláštním zaměřením na tyto podniky, aby byla zajištěna vysoká úroveň ochrany pracovníků a udržitelná řešení, a to vše při zachování konkurenceschopnosti. [2]
Evropská komise v tomto strategickém rámci vyzývá členské státy EU, aby poskytovaly lepší pokyny a školení v oblasti posuzování rizik a preventivních opatření, a to zejména pro mikropodniky, malé a střední podniky [2].
Rovněž i SMEunited (sdružení řemesel a malých a středních podniků v Evropě) zdůrazňuje, že „Nový strategický rámec EU pro bezpečnost a ochranu zdraví při práci na období 2021–2027“ bude pro malé a střední podniky výzvou. Předvídání a řízení změn s cílem vyrovnat se s riziky spojenými s digitalizací práce, zlepšování prevence nemocí z povolání a úrazů a zvyšování připravenosti na případné budoucí zdravotní krize kladou nové požadavky na malé a střední podniky. [3]
BOZP v mikro a malých podnicích v EU (pohled z pracoviště)
Zpráva Evropské agentury pro bezpečnost a ochranu zdraví při práci (2018) uvádí výsledky studie o porozumění a zkušenostech s bezpečností a ochranou zdraví při práci u 162 mikro a malých podniků, vybrané z řady ekonomických sektorů v devíti členských státech EU (Belgii, Dánsku, Estonsku, Francii, Německu, Itálii, Rumunsku, Švédsku a Spojeném království). Dále jsou uvedena některá zajímavá zjištění vyplývající z této studie.
Povědomí o rizicích a porozumění a kompetence a znalosti BOZP
Dotazovaní, tj. pracovníci i vlastníci-manažeři, obecně cítí, že existuje jen omezený prostor pro zlepšení pracovního prostředí. Tak tomu bylo i v případě mnoha samotných pracovních procesů, z nichž mnohé byly fyzicky namáhavé.
Například na otázku ohledně namáhavých pracovních činností řekl rumunský dělník:
- Jsme na to zvyklí. (RO, dělník, 5-9 zaměstnanců)
To odráželo typický přístup, zejména mezi pracovníky, kteří byli dotazováni: „člověk by si neměl stěžovat na těžkosti“. Například v Dánsku, na farmě z