V každém větším městě naší republiky dnes najdeme menší nebo větší obchodní centrum. Někde alespoň jedno, ve větších městech několik. Za posledních asi 25 let se u nás vyrojily jako houby po dešti. Někdy je to přízemní, nejvýše dvoupodlažní objekt, jindy několikapatrová budova nebo i několik budov vzájemně propojených. Vždy to je objekt, jehož vnitřní prostory jsou rozčleněny na řadu menších nebo větších jednotek, které majitel, resp. provozovatel obchodního centra, pronajímá jiným podnikajícím subjektům k provozování nejčastěji obchodní činnosti pro zákazníky.
Všechna obchodní centra Ostravy a v nich každá nájemní jednotka zvlášť byly v průběhu stavebního řízení posuzovány z hlediska kvality vnitřních podmínek jak ve vztahu k zákazníkům, tak i z pohledu pracovních podmínek zaměstnanců. Po letech provozu však mnohé mohlo doznat změn a proto byly ve čtyřech obchodních centrech 3. největšího města v republice provedeny kontroly pro ověření, jaké jsou pracovní podmínky v nájemních jednotkách dnes. Na pracovní podmínky lze pohlížet z mnoha stránek, včetně vlivu vztahů mezi zaměstnanci, není však z praktických důvodů možné posuzovat podmínky komplexně. Cílem kontrol tedy bylo prověřit pouze zajištění pracovišť z hlediska jejich vybavení, vč. sanitárního zázemí zaměstnanců, mikroklimatických podmínek – teploty, relativní vlhkosti, příp. výskytu škodlivin v pracovním prostředí, a to v rozsahu jaký je stanoven v nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci, ve znění pozdějších předpisů (dále jen NV č. 361/2007 Sb.).
Na toto zadání bylo provedeno celkem 95 kontrol. Činnost kontrolovaných nájemních jednotek byla zaměřena na prodej oděvů, prádla, galanterie, obuvi, kosmetiky, hodinek a klenotů, elektroniky, knih, hraček, potřeb pro domácnost, potřeb pro domácí zvířata apod., ale také na poskytování pojišťovacích a bankovních služeb. Kontroly probíhaly v průběhu prvního pololetí roku 2017. Zjištěné závady byly jednak takové, které vznikly přímo užíváním jednotky jejím provozovatelem, jednak takové, jejichž řešení je spojeno s provozem celého obchodního centra.
Z těch, které přímo souvisí s vlastním provozem nájemní jednotky, bylo nejčastější závadou neumožnění krátkodobého odpočinku vsedě zaměstnancům, kteří pracují trvale ve stoje – ve 26 případech (obr. 2, na obr. 1 je vhodný příklad židle umístěné za obslužným pultem prodejny).
V 9 případech byly shledány závady v úklidu a údržbě zázemí prodejny, příp. i zanesení vzduchotechnických vyústek (obr. 3), v 9 případech bylo zázemí pro zaměstnance (někdy i WC) využito jako sklad (obr. 4, 5).
Ve 2 prodejnách byly zjištěny závady týkající se osvětlení prodejny (nevhodně nastavené světelné zdroje způsobující oslňování apod.).
Neumožnění krátkodobého odpočinku při trvalé práci ve stoje, který je podle § 49 odst. 4 NV č. 361/2007 Sb. požadován v případě, že se nejedná o trvalé sledování chodu zařízení a umožňuje to technologie a prostorové podmínky, mívá za následek cévní potíže dolních končetin, projevující se např. otoky, bolestmi nohou a pod. Nepořádek a v některých případech až chaos v zázemí prodejen sebou nese nejen nebezpečný pohyb v tomto prostoru (obr. 5), ale i znesnadnění provětrávání (obr. 3, 4).
Všechny tyto drobné závady byly vesměs v krátkém termínu odstraněny.
Problémem, který je závislý na celkových podmínkách obchodního centra, jsou teplotně-vlhkostní podmínky v průběhu roku. V obchodních centrech je zajišťováno řízené větrání a regulace mikroklimatu prostřednictvím centrálního vzduchotechnického rozvodu. Pro zjištění stavu mikroklimatických podmínek byla v nájemních jednotkách prováděna kontrolní orientační měření pomocí přenosného přístroje H560 DewPoint Pro (Obr. 6, 7). Těmito orientačními měřeními bylo zjištěno, že přestože teplota je v průběhu celého roku udržována v odpovídajícím rozmezí, nedaří se zajistit zejména v zimních měsících odpovídající relativní vlhkost přiváděného vzduchu. Vzduch v zimních měsících bývá sušší, což vede k problémům s vysušováním sliznic, pocitu škrábání v krku, pálení očí apod. Z důvodů těchto problémů zákazníků, ale i zaměstnanců, byl KHS doručeno i několik podnětů. Při 25 kontrolách v období ledna až března byla zjištěna relativní vlhkost nižší, než požaduje uvedené NV č. 361/2007 Sb. (tj. Rh < 30 %), z toho v 5 případech v lednu až únoru byly zjištěny hodnoty relativní vlhkosti výrazně nižší (Rh <= 20 %).
Závěr
V případě nedostatků v úklidu zázemí prodejen a zajištění např. židliček pro možnost krátkodobého odpočinku při trvalé práci ve stoje, příp. dalších drobných závad, byl problém výhradně na straně provozovatelů nájemních jednotek a vždy byl v krátké době odstraněn. V případě problematiky mikroklimatických tj. teplotně-vlhkostních podmínek, je možné řešení spoluprací nájemníka a nájemce, tzn. provozovatele celého obchodního centra.
V návaznosti na tyto problémy zejména v zimním období bylo s managementy obchodních center, kde byly závady zjištěny, jednáno o opatřeních ke zlepšení zjištěného stavu. Z jednání vyplynulo, že rekonstrukce celé vzduchotechnické soustavy není v současné době realizovatelná.
Proto byla přijata opatření spočívající v kontinuálním monitorování stacionárními měřiči teploty a relativní vlhkosti umístěnými v prostoru pasáží, příp. i přenosným kalibrovaným měřícím přístrojem. Byly zakoupeny mobilní ultrazvukové zvlhčovače vzduchu pro event. zapůjčení v případě poklesu relativní vlhkosti pod přípustnou hodnotu.
Účinnost přijatých opatření bude ověřena při namátkových kontrolách, které KHS provede v zimních měsících.