S účinností od 1. 1. 2025 došlo k novelizaci zákona č. 435/2004 Sb. , o zaměstnanosti, a jeho prováděcích předpisů. Novela provedená zákonem č. 469/2024 Sb. a zákonem č. 470/2024 Sb. přináší celou řadu změn zejména v oblasti zaměstnávání osob se zdravotním postižením a s tím spojenou povinností plnění povinného podílu. Ten je možné i po novele zákona o zaměstnanosti stejně jako v předchozích letech plnit třemi způsoby, které lze uplatnit samostatně, anebo ve vzájemné kombinaci. Jsou to zaměstnávání osob se zdravotním postižením v pracovním poměru, náhradní plnění a odvod do státního rozpočtu. Zatímco v tzv. přímém zaměstnávání osob se zdravotním postižením nedošlo k žádné změně, tedy i nadále rozlišujeme čtyři okruhy osob, které jsou pro účely zákona o zaměstnanosti považovány za osoby se zdravotním postižením, ve zbylých dvou dochází od ledna 2025 k významným změnám. Pro úplnost je třeba dodat, že povinný podíl za rok 2024 se řídí právní úpravou platnou k 31. 12. 2024.
Změny v povinném podílu v roce 2025
Vydáno:
6 minut čtení
Změny v povinném podílu v roce 2025
Mgr.
Eva
Svěrčinová
První změnou, která se dotkne především
dodavatelů náhradního plnění
, je výrazné snížení objemu, který mohou poskytnout formou náhradního plnění svým odběratelům. Zatímco v předchozích letech mohli dodavatelé dodávat náhradní plnění ve výši 28násobku průměrné mzdy za každého přepočteného zaměstnance, který je osobou se zdravotním postižením, podle novelizovaného ustanovení § 81 zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti (dále jen „zákon o zaměstnanosti“), mohou v roce 2025 dodat své výrobky a služby nebo splnit zadané zakázky jen do výše 14násobku průměrné mzdy
v národním hospodářství za první až třetí čtvrtletí roku 2024 za každého přepočteného zaměstnance, který je osobou se zdravotním postižením zaměstnaného v roce 2024 (ustanovení § 81 odst. 3 zákona o zaměstnanosti). Příklad
Výpočet objemu náhradního plnění pro rok 2025 uvádím na příkladu dodavatele, jehož roční průměrný přepočtený počet zaměstnaných osob se zdravotním postižením za rok 2024 byl 14,43.
Tento dodavatel bude výpočet provádět takto: (14 × 45 107) × 14,43 = 9 112 517 Kč.
Údaj o výši limitu je každý dodavatel náhradního plnění
povinen zadat v lednu do elektronické evidence náhradního plnění.
Za upřesnění v rámci náhradního plnění považuji dodatek, kterým se vylučuje dodávka náhradního plnění v případě, že jde o spojené osoby podle zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů [ustanovení § 81 odst. 2 písm. b) zákona o zaměstnanosti]. Další změna se týká údajů, které obsahuje elektronická evidence náhradního plnění. Namísto údaje o čtvrtletním přepočteném počtu zaměstnanců, kteří jsou osobami se zdravotním postižením, budou dodavatelé náhradního plnění uvádět
údaj o ročním přepočteném počtu
zaměstnaných osob se zdravotním postižením [ustanovení § 84 odst. 2 písm. f) zákona o zaměstnanosti]. Tato změna souvisí s výrazným zjednodušením, které zaměstnavatelům přináší vyhláška č. 473/2024 Sb., kterou se mění vyhláška č. 518/2004 Sb., kterou se provádí zákon o zaměstnanosti (dále jen „prováděcí vyhláška“). Při přepočtu náhradního plnění na osoby se zdravotním postižením za rok 2025 odběratelé nebudou přepočítávat odebrané náhradní plnění od jednotlivých dodavatelů náhradního plnění,
jako tomu bylo za rok 2024. Při výpočtu budou odběratelé postupovat tak, že objem odebraného náhradního plnění vydělí 7násobkem průměrné mzdy v národním hospodářství za první až třetí čtvrtletí roku 2025 (dále jen „průměrná mzda za rok 2025“). Výsledek tohoto výpočtu bude počet osob se zdravotním postižením, které si odběratel náhradního plnění započte do svého povinného podílu (ustanovení § 18 prováděcí vyhlášky). Poslední změna v rámci náhradního plnění se týká rozšíření okruhu dodavatelů náhradního plnění o nový subjekt na trhu práce, kterým je
integrační sociální podnik
založený dle zákona č. 468/2024 Sb., o integračním sociálním podniku. Pokud bude tento integrační sociální podnik zaměstnávat osoby se zdravotním postižením, bude vedle současných dodavatelů i on považován dle ustanovení § 81 odst. 2 písm. b) zákona o zaměstnanosti za dodavatele náhradního plnění. Změny v odvodu do státního rozpočtu
Nejvýraznější změnou, která se dotkne všech zaměstnavatelů, kterým se nepodaří naplnit povinný podíl ani zaměstnanými osobami se zdravotním postižením a ani náhradním plněním, je
zavedení diferenciace výše odvodu do státního rozpočtu
. Jednoznačným cílem všech výše popsaných změn, včetně změn u odvodu do státního rozpočtu, je motivovat zaměstnavatele na tzv. volném trhu práce k přímému zaměstnávání
osob se zdravotním postižením. Počínaje povinným podílem za rok 2025 bude odvod do státního rozpočtu odstupňován podle
procenta přímo zaměstnaných osob se zdravotním postižením
(ustanovení § 82 odst. 1 zákona o zaměstnanosti). Výše odvodu do státního rozpočtu bude počínaje povinným podílem za rok 2025 za každou osobu se zdravotním postižením, kterou by zaměstnavatel měl zaměstnat, rovna částce odpovídající průměrné mzdě v národním hospodářství za první až třetí čtvrtletí roku 2025 vynásobené: *
koeficientem 1
, pokud zaměstnavatel zaměstnává alespoň 3 % osob se zdravotním postižením,*
koeficientem 2
, pokud zaměstnavatel zaměstnává alespoň 1 % osob se zdravotním postižením, nebo*
koeficientem 3,5
, pokud zaměstnavatel zaměstnává méně než 1 % osob se zdravotním postižením.Jak již bylo uvedeno, nová právní úprava má za cíl zvýšit zájem zaměstnavatelů na přímém zaměstnávaní osob se zdravotním postižením v pracovním poměru, tyto zaměstnavatele oproti stávajícímu stavu zvýhodnit snížením odvodu a tím zlepšit postavení a možnosti pracovního uplatnění těchto osob na volném trhu práce.
Změny v oznamovací povinnosti
K poslední a spíše technické změně dochází při plnění oznamovací povinnosti. Plnění povinného podílu včetně způsobu plnění jsou zaměstnavatelé povinni do 15. 2. následujícího roku písemně ohlásit místně příslušné krajské pobočce Úřadu práce ČR. Počínaje povinným podílem za rok 2025
tuto povinnost nebudou mít zaměstnavatelé, se kterými Úřad práce uzavřel dohodu o uznání zaměstnavatele za zaměstnavatele na chráněném trhu práce
, neboť jednou ze základních podmínek uzavření této dohody je skutečnost, že zaměstnávají více než 50 % osob se zdravotním postižením. Právní předpisy citované v článku
(předpisy jsou vždy citovány ve znění pozdějších předpisů, pokud není výslovně uvedeno jinak)
*
zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti
*
zákon č. 469/2024 Sb. kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o integračním sociálním podniku
*
zákon č. 470/2024 Sb., kterým se mění zákon o zaměstnanosti a některé další zákony
*
zákon č. 468/2024 Sb., o integračním sociálním podniku
*
zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů