Vláda ČR v pondělí dne 18. ledna 2021 uveřejnila usnesení č. 54 o přijetí krizového opatření, které bylo uveřejněno ve Sbírce zákonů pod č. 17/2021 Sb. Usnesení vlády umožnilo od 19. října 2020, a to po dobu platnosti nouzového stavu, odlišný postup výkonu některých pracovnělékařských služeb, tedy posuzování zdravotní způsobilosti k práci, nežli tomu je nastaveno dotčenými mezinárodními úmluvami a mezinárodními nebo národními předpisy upravujícími posuzování zdravotní způsobilosti pro výkon práce nebo služby.
Usnesení vlády č. 54 ze dne 18. ledna 2021 pokračuje v téměř před rokem nastaveném odlišném postupu realizace pracovnělékařských prohlídek. Příspěvek tohoto druhu by v návaznosti na řešené téma mohl být součástí důstojné heptalogie. Odborné veřejnosti je celá etiologie a geneze všech usnesení vlády, která upravují nebo upravovala pracovnělékařské prohlídky dobře známa. Věřím, že i poslední předložené usnesení vlády č. 54 ze dne 18. ledna 2021 je čtenáři nebo dotčené osobě známo. Literárně by se možná chtělo až říci, že je vraceno se k již ozkoušenému. Prosím, aby předchozí věta nebyla interpretována, že v tomto případě je ozkoušené dobré. Takto přímočarý se snažím nebýt, i přesto náznak subjektivního hodnocení tohoto přístupu si dovolím uvést v průběhu textu či mezi řádky.
V souvislosti s usnesením vlády č. 1291 ze dne 7. prosince 2020 a č. 1049 ze dne 16. října 2020 eviduji zvýšené množství dotazů k aplikaci usnesení těchto usnesení po datu 31. prosinci 2020. Další četnou otázkou je pro vazba usnesení č. 1291 a č. 54 z roku 2021.
Dovolil bych si v následujících řádcích ozřejmit tyto opakující se otázky a zasadit je do časového vývoje jednotlivých usnesení vlády. Dále bych přistoupil k prezentaci zmíněného usnesení vlády č. 54 ze dne 18. ledna 2021 a jeho aplikační podoby.
Usnesení vlády ze dne 15. března 2020 č. 214, resp. usnesení vlády ze dne 23. března 2020 č. 280
Série, jež dnes čítá šest krizových opatření, a to pět usnesení vlády a jedno mimořádné opatření M