V letním dvojčísle našeho časopisu byl otištěn článek Skid Belt = posunovač palet, společnosti s ručením omezeným Skid Belt, ke kterému autor cítí potřebu se vyjádřit (1). V článku je úvodem konstatováno, že současné techniky vykládky ložených palet a zboží z dodávkových vozidel, jsou jednak ekonomicky nerentabilní, a současně představují bezpečnostní rizika pro zúčastněné osoby. K posouzení ekonomické otázky nemá ale autor potřebnou kvalifikaci, proto je nucen ji ignorovat.
Pokud se týká bezpečnostních rizik pro zúčastněné osoby působící při vykládce, v nejširším slova smyslu, lze s vysloveným názorem jenom souhlasit. Nejen vykládka, ale i nakládka, a to nejen silničních vozidel, z pohledu bezpečnosti práce dlouhodobě představuje značný problém. Na sociálních sítích koluje celá řada nežádoucích událostí, často až s tragickými následky, které jenom dokladují uvedenou skutečnost. V této souvislosti lze jenom uvítat každou snahu o řešení uvedeného problému – a to i jenom bezpečnějšího způsobu, oproti stávající praxi.
Dlouhodobý pohled na daný problém
Autor si vybavuje ještě z doby své aktivní služby, řadu tragických událostí, ke kterým docházelo při vykládce, a to nejen silničních vozidel. Společnou příčinou takovýchto událostí nejčastěji bylo, vedle špatné fixace přepravovaného nákladu, jejíž důsledky se negativně projevily právě při zahájení vykládky, zejména používání nesprávných a nebezpečných technických prostředků a pracovních postupů.
Otázce správné fixace (zajišťování přepravovaných břemene) by měla být také věnována potřebná pozornost.
Nutno ale také konstatovat, že již i v dřívějších dobách byla snaha o řešení tohoto problému, která pokračuje až do současnosti. Nelze ale přehlédnout, že řada takovýchto řešení prioritně sledovala pouze zvýšení produktivity práce, s tím, že bezpečnost práce zůstávala někde „až za obzorem“. S ohledem na široké sortimenty, jakož i konstrukční řešení nejrůznějších vozidel, včetně dalších manipulačních prostředků, v řadě případů jednoznačně daných a vyžadovaných způsobů nakládky a vykládky, včetně různorodosti přepravovaných nákladů apod., se v průběhu doby ale nepodařilo navrhnout a vyrobit univerzální všeobecně použitelný bezpečný prostředek/prostředky.
Z v průběhu doby až do současnosti používaných, většinou jen dílčích a omezených způsobů vykládky, ale i nakládky nejrůznějších dopravních prostředků, lze mj. např. uvést:
- Zadní hydraulické sklopné čelo, které je nejčastěji součástí příslušného vozidla – viz následující obrázky. Při nakládce je nutno příslušnou manipulační jednotku (náklad), po jejím zdvižení, přemístit na místo určení – většinou jako následnou pracovní operaci nejčastěji pomocí vhodného ručního paletového vozíku. Vykládka pak probíhá v opačném pracovním postupu.
Příklady hydraulických sklopných čel
- Speciální vysokozdvižný vozík, přizpůsobený k provozu ve výškově omezených prostorách nákladních vozidel s uzavřenou karoserií, popřípadě nástavbou, jakož i železničních vagónů, kontejnerů apod.
- Rampa, a to jak pevné, tak i mobilní konstrukce – viz následující obrázky.