V návaznosti na legislativní změny v nemocenském pojištění od 1. 1. 2020 je měněn proces předávání tiskopisů o rozhodování o dočasné pracovní neschopnosti od ošetřujícího lékaře k zaměstnavateli a k okresní správě sociálního zabezpečení. Dojde k zavedení eNeschopenky, zaměstnavatelé a lékaři budou elektronicky propojeni s Českou správou sociálního zabezpečení a využijí elektronicky předávané informace týkající se dočasných pracovní neschopností pojištěnců.
Nové služby ČSSZ pro zaměstnavatele ve věci eNeschopenky
Zrušením papírových dokladů přijdou zaměstnavatelé o údaje o dočasné pracovní neschopnosti, které jim předávají jejich zaměstnanci. Pro zjišťování existence dočasné pracovní neschopnosti budou sloužit nové služby elektronické komunikace mezi zaměstnavatelem a Českou správou sociálního zabezpečení (ČSSZ) zajišťující provoz systému, potažmo okresní správou sociálního zabezpečení (OSSZ) odpovídající za výplatu dávek nemocenského pojištění. Přehled těchto služeb byl spolu s předpoklady pro jejich fungování na straně poskytovatelů zdravotních služeb (lékařů) popsán v minulém čísle a nyní se zaměříme na podrobnější popis navrhovaného fungování jednotlivých služeb, jejich zřízení a nastavení.
Služba Data zaměstnavatelům o dočasné pracovní neschopnosti (DZDPN)
Služba je založena na principu dotaz – odpověď pro ověření či stahování údajů o dočasných pracovních neschopnostech, a bude využitelná ze mzdového nebo personálního software zaměstnavatele, který umožní si průběžně automatizovaně stahovat informace o dočasných pracovních neschopnostech (DPN) zaměstnanců. Služba bude probíhat přes elektronický kanál VREP/APEP využívající současný příjem elektronických podání od zaměstnavatelů. Prakticky bude služba fungovat tak, že zaměstnavatel požádá prostřednictvím svého software formou dotazu zpracovaného v datové větě (XML formát) a obsahujícího zejména časový interval o sdělení všech notifikací, které vznikly v požadovaném časovém intervalu a které mají být vráceny v odpovědi na určenou e-mailovou adresu. Koncepce využití této služby předpokládá nutnost opatření žádosti elektronickým podpisem. Podpisovými kvalifikovanými certifikáty již přitom disponují pro účely zasílání elektronických podání předepsaných tiskopisů.
Obsahem notifikací za požadované období budou obdrže