1. Úvod
V posledních letech při vystoupeních zástupců organizací se setkáváme s pojmy, jako jsou vůdcovství, konzultace a účast zaměstnanců. Říkáme, že bezpečnost a ochrana zdraví zaměstnanců je pro organizaci hodnotou a ne prioritou, která se může podle potřeby měnit. Vedení organizací přechází od managementu, kdy procesy pouze řídí a kontroluje, k leadershipu, které znamená skutečné zapojení vrcholového vedení do těchto procesů. Na základě toho je patrné, že organizace přijaly tyto současné trendy v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví a zavedly je rovněž i do praxe.
2. Integrovaný přístup a organizační odolnost
Integrovaný přístup je systémový přístup k bezpečnosti, ochraně zdraví a pracovní pohody, tj. přístup formovaný náměty zaměstnanců a jejich účastí při řešení otázek bezpečnosti a ochrany zdraví. Rozdíl u tohoto přístupu a jeho největší síla je v ostrém zaměření se na používání zásad (politik) a postupů k ovlivnění pracovních podmínek, které jsou často hybnou silou k řešení otázek bezpečnosti, ochrany zdraví a pracovní pohody.
Systémový přístup může demonstrovat, jak mnohonásobné faktory přispívají k otázkám bezpečnosti a ochrany zdraví. Díváním se stále dál dopředu Vám dovolí řešit kořenové příčiny, namísto jen pouhých symptomů. Komplexní přístup, který je ve spolupráci navržen a zaveden je nejefektivnější cesta ke zlepšení výsledků bezpečnosti, ochrany zdraví a pracovní pohody.
Efektivní integrovaný přístup k zajištění bezpečnosti zaměstnanců, jejich zdraví a pohody je založen na šesti klíčových charakteristikách:
- vůdcovství - „leadership“ (bezpečnost, ochrana zdraví a pracovní pohoda je hodnotou pro organizaci; vrcholové vedení je odpovědné a poskytuje potřebné zdroje a prostředí k vytvoření pozitivních pracovních podmínek),
- účast (zúčastněné strany na každé úrovni organizace, včetně zaměstnanců, pomáhají s plánováním a vynaloží úsilí k ochraně a podpoře bezpečnosti a ochrany zdraví zaměstnanců),
- politiky, programy a postupy zaměřené na pozitivní pracovní podmínky (organizace zlepšuje bezpečnost, ochranu zdraví a pracovní pohodu zaměstnanců politikami a postupy, které zlepšují pracovní podmínky),
- komplexní strategie a strategie spolupráce (zaměstnanci z celé organizace spolupracují na rozvoji iniciativ v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví),
- dodržování (organizace dodržuje právní předpisy, jakož i etické normy, jako je úcta, které posunují vpřed bezpečnost ochranu zdraví a pracovní pohodu zaměstnanců),
- změna řízená údaji (organizace pravidelné hodnotí nastavení a neustálé zlepšování bezpečnosti, ochrany zdraví a pracovní pohody zaměstnanců).
Integrovaný přístup může vést k bezpečnějším a zdravějším zaměstnancům, jakož i ke zlepšení provozních a finančních výsledků. Organizace, které již používají integrovaný přístup, zjistily, že tento přístup zlepšuje výkon na trhu, vede k bezpečnějším pracovištím, řídí produktivitu a spokojenost zaměstnanců, snižuje nepřítomnost z důvodu nmoci, podporuje účast zaměstnanců v iniciativách v oblasti bezpečnosti, ochrany zdraví a pohody na pracovišti, vytváří silnější programy bezpečnosti a ochrany zdraví, vede ke zlepšení bezpečného a zdravého chování.
Organizační odolnost je schopnost organizace uspět v dnešním dynamickém a propojeném světě. Organizace přijímá nejlepší praktiky k zajištění jejího neustálého zlepšování. Odolnost je strategickou nutností pro jakoukoliv organizaci a musí se stát její nedílnou součástí. Organizační odolnost umožňuje vedení přijmout jistou míru měřitelného rizika a rychle reagovat na případné hrozby a nadcházející příležitosti.
Britský normalizační institut (BSI - British Standards Institute) zaměřuje svou pozornost na vynikající výrobek, spolehlivost procesu a lidské chování. Tyto tři prvky zajišťují zákazníka s nejlepším možným celkovým dojmem o organizaci a s jeho budoucí důvěrou. BSI dále definuje další tři klíčové oblasti k dosažení organizační odolnosti, a to jak pro velké, tak malé organizace. Jedná se o provozní odolnost, odolnost dodavatelského řetězce a odolnost informací. Uspět tak může každá organizace, a to bez ohledu na její velikost a odvětví. Mnozí z nás možná argumentují, že jakýkoliv systém je výhodný pouze pro velké organizace, s čímž bych úplně nesouhlasil. Organizace vždy přizpůsobuje požadavky svým potřebám, přičemž využívá hlavní principy a myšlenky jakéhokoliv systému.
Každý odpovědný manažer bude jistě souhlasit, že organizační odolnost je zapotřebí k přežití v dnešním světě. Organizační odolnost je darwinistická ve smyslu přizpůsobení se měnícímu prostředí pro dlouhodobé přežití.
Poznámka: Britský přírodovědec Charles Darwin 24. listopadu 1859 poprvé uveřejnil svou evoluční teorii, založenou na přírodním výběru, tedy přežití a množení jedinců lépe přizpůsobených podmínkám, ve kterých žijí, a to v knize O původu druhů či O vzniku druhů (plný anglický titul On the Origin of Species by Means of Natural Selection, or the Preservation of Favoured Races in the Struggle for Life, česky O vzniku druhů přírodním výběrem, nebo uchováním prospěšných plemen v boji o život).
Organizační odolnost není obranná strategie. Organizace se učí z vlastních zkušeností a zkušeností ostatních, přitom se dívá dopředu a jejím cílem je uspět. Odolné organizace jsou flexibilní a proaktivní, tj. předvídají, vytvářejí a využívají výhod a nových příležitostí.
Odolnost není to, co se stane organizaci, je to co organizace dělá s tím, co se jí stane.
Můžeme tedy opět konstatovat, že organizační odolnost je strategickou nutností pro jakoukoliv organizaci v dnešním dynamickém a propojeném světě. Je nedílnou součástí étosu organizace, která poskytuje společný základ a společné chápání problematiky přizpůsobení se ve stále se měnícím podnikatelském prostředí, což umožňuje vedení přijmout jistou míru měřitelného rizika a rychle reagovat před adekvátními hrozbami a příležitostmi. Odolná organizace je ta, která nejenom přežije v dlouhodobém horizontu, ale ta která rovněž v tomto dlouhodobém horizontu také vzkvétá.
Zvládnutí změny
Organizace musí zavést nejlepší praktiky k dosažení zlepšení jejího obchodu. Kvalitní lidé a skvělé služby jsou klíčem k dosažení odolnosti organizace dnes i v budoucnosti. Porozumění potřebám zákazníků, dobře vyškolený personál, dynamické vedení týmu jsou považovány za tři vrcholové faktory pro zajištění odolnosti organizace v současnosti a i v budoucnosti. Odolnost zahrnuje hodnoty, chování, kulturu a étos organizace. Je to právě vrcholové vedení, které musí řídit tyto faktory. Organizační odolnost umožní vedoucím přijmout přiměřená rizika sebejistě, s využitím co nejvíce nových příležitostí. Vedoucí musí také zajistit, že organizace je pro všechny spolehlivá a důvěryhodná a dále, že je to organizace, s kterou se vyplatí uzavřít obchod.
Organizační odolnost je o zajištění trvalého vztahu a spolupráce se všemi zúčastněnými stranami, tj. není to pouze jednorázové cvičení. Dosažení organizační odolnosti vyžaduje závazek od celé organizace. Snahou je aktivní zapojení zaměstnanců prostřednictvím jasné komunikace a ochoty využít jejich zkušeností.
Možná, že obhájení lidských práv na pracovištích může být méně hmatatelné ve srovnání s krátkodobými náklady, ovšem z dlouhodobého hlediska se rozhodně tato investice vyplatí. Porozumění požadavkům zákazníka, zajištění kvalifikovaného personálu a dynamické vedení jsou klíčové faktory pro zajištění odolnosti dnes i v budoucnosti.
Dlouhodobé myšlení
Ve světě dochází k tomu, že mnohé organizace krachují a jejich dlouhodobé přežití je výjimečné. Pro přežití musí organizace najít rovnováhu mezi krátkodobými cíli a dlouhodobým myšlením. V dnešní době, která je charakteristická velkým množstvím informací a využíváním sociálních sítí chtějí být lidé vtaženi do dialogu.
U odvětví s vyšším rizikem je kladen stále větší důraz na organizační odolnost. Jedná se například o organizace, u kterých může dojít k závažné havárii.
Poučení se ze zkušeností
Dlouhodobé plánování je silně zakořeněné v japonské kultuře. Je to zvlášť patrné ze způsobu, jakým se vyrovnávání s přírodními katastrofami, například jako je zemětřesení. Japonci se tak dlouhodobě přizpůsobili na jejich nepředvídatelné prostředí s vysokým rizikem. Navrhli a postavili potřebnou infrastrukturu k minimalizování dlouhodobého účinku rizik přírodních katastrof a naučili se ze zkušeností jak se stát odolným.
Mnohé země, vzhledem k jejich geografickým podmínkám, se nemusí obávat zemětřesení, moderní svět ovšem představuje spoustu dalších hrozeb od nemocí po terorismus, nepokoje a kybernetický útok. Nejvíce odolné organizace jsou pak ty, které jsou schopné se poučit z jejich vlastních zkušeností a zkušeností ostatních organizací.
V některých případech ovšem organizace ignorují informace, rady a nejlepší praxi, a to z důvodu, že se jich to právě netýká a v mnoha případech tak reagují až poté co se předmětná událost stane v jejich organizacích.
[1], [2]
3. Konzultace se zaměstnanci a bezpečnostní kontroly
Proč vůbec hovořit se zaměstnanci o otázkách bezpečnosti a ochrany zdraví? Fakta z provedeného výzkumu hovoří jasně. Na pracovištích, na kterých zaměstnanci skutečně cítí, že „mají slovo“ v záležitostech bezpečnosti a ochrany zdraví je menší počet úrazů, než je tomu na pracovištích, na kterých zaměstnanci nejsou zapojeni do těchto otázek. Účast zaměstnanců na řízení bezpečnosti a ochrany zdraví rovněž znamená i pozitivnější prostředí. Dále bylo zjištěno, že 77 % zaměstnanců pracujících v „dobrém pracovním prostředí“, projevovalo zájem o bezpečnost a ochranu zdraví, zatímco ve „špatném prostředí“ to bylo jen 20 %.
Silnější zapojení zaměstnanců znamená i lepší kontrolu běžných pracovních rizik, jako je riziko uklouznutí a zakopnutí. Velmi efektivní, 76 %, byla u zaměstnanců, kteří byli vždy konzultováni, ve srovnání s 40 % u zaměstnanců, kteří byli zřídka nebo nikdy konzultováni.
Zaměstnanci se nejvíce mohou dovědět o riziku právě prostřednictvím konzultací. Riziko stresu a uklouznutí a zakopnutí se vyskytuje téměř všude, ale povědomí o tomto riziku je vyšší na pracovištích, na kterých je zaměstnanec zapojen (62 %), ve srovnání s pracovišti, na kterých není žádné zapojení zaměstnanců (28 %).
Výzkum také ukázal, že pracoviště, na kterých působí zástupci zaměstnanců, mají výrazně nižší pracovní úrazovost, než je tomu na pracovištích bez kooperativního řízení bezpečnosti a ochrany zdraví.
Zaměstnanci jsou ti nejkompetentnější, z hlediska znalostí rizik, vyskytujících se na jejich pracovištích.
Hovoření se zaměstnanci, jejich poslouchání a vzájemná spolupráce může pomoci:
- identifikovat společná řešení,
- rozvíjet pozitivní kulturu bezpečnosti a ochrany zdraví, na pracovištích, kde jsou rizika řízena rozumně,
- snížit úrazy a poškození zdraví, včetně spojených nákladů,
- přinést zlepšení v celkové účinnosti, kvalitě a produktivitě,
- splnit požadavky zákazníků a zachovat pro organizaci důvěryhodnost,
- být v souladu s právními požadavky.
Zaměstnanci, kteří se cítí oceněni a zapojeni do rozhodovacích procesů, hrají velkou roli ve vysoce výkonném pracovišti. Zmocnění zaměstnanců, poskytnutí jim příslušnných dovedností a jejich zapojení do rozhodovacích procesů jim ukazuje, že berete jejich bezpečnost, ochranu zdraví a pracovní pohodu vážně. Zaměstnanci nepřinášejí pouze náměty, ale nabízejí také jejich řešení.
Konzultace o bezpečnosti a ochraně zdraví je jednoduše obousměrný proces mezi Vámi a Vašimi zaměstnanci, kdy hovoříte o problémech, posloucháte jejich obavy a sdělujete své obavy, hledáte a sdílíte názory a informace, diskutujete včas o problémech a zvažujete, co zaměstnanci říkají, než se rozhodnete.
Případová studie: Zapojení zaměstnanců
Výrobce nákladních vozidel chtěl využít znalostí svých zaměstnanců pro řízení problematiky hluku a vibrací. Vedení vědělo, že projekt řešící vibrace rukou a paží bude fungovat jen v případě, že vedení získá důvěru a spolupráci zaměstnanců. Uvědomili si, že nebude jednoduché dosáhnout toho, aby zaměstnanci vedli záznam o tom, jakým způsobem zařízení používají a po jakou dobu. Pouze 4 formuláře, z celkového počtu 78 bylo vráceno.
Na základě této skutečnosti si vedení rychle uvědomilo, že jejich zaměstnanci jsou podezřívaví k tomu, z jakého důvodu byli požádání o vedení těchto údajů. Vedení se tak poučilo, že důvěra zaměstnanců je pro ně životně důležitá. Na základě těchto skutečností vedení uspořádalo školení ke zvýšení povědomí o zdravotních obtížích při používání ručních vibrujících nástrojů.
Konzultací se zaměstnanci si vedení uvědomilo, že zaměstnanci používají ruční nářadí po dobu funkčnosti nářadí a otázky stáří a míry vibrací neberou vůbec v úvahu. Následně byla pracoviště vybavena efektivním nářadím s nízkými vibracemi a zaměstnancům byly poskytnuty informace o příslušném riziku a jak se jemu vyhnout.
Existují alespoň dva důvody, proč by manažeři měli periodicky provádět kontroly pracovišť a identifikovat příslušná nebezpečí a komunikovat se zaměstnanci o zjištěných nebezpečích spojených s jejich prací. Za prvé, kontroly demonstrují závazek managementu ke zlepšení bezpečnosti a ochrany zdraví zaměstnanců a za druhé, umožní manažerům vidět, jak zavedený program v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví funguje v praxi a zda je efektivní při identifikování a eliminování nebezpečí. Bezpečnostní kontroly rovněž můžou napomoci manažerům posoudit, jak klíčové prvky bezpečnostního programu fungují. Například, jak jsou zaměstnanci zapojeni do programu, dále zda zaměstnanci cítí, že obdrželi odpovídající školení a zda vědí, jak nahlásit incidenty nebo záležitosti v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví.
[3], [4], [5]
4. Bezpečnost práce založená na bezpečném chování („Behaviour-Based Safety“)
Zaměstnavatelé používají různé nástroje k dosažení snížení počtu pracovních úrazů na pracovištích. Jedním z nich může být i program „Behaviour Based Safety“.
Principy „Behaviour Based Safety“:
- identifikování bezpečného a nebezpečného chování,
- identifikování zdrojů případného ohrožení nebo poškození zdraví,
- snaha o komunikaci o rizicích, a to na všech úrovních řízení,
- nacházení bezpečnějších řešení, v mnohých případech i finančně nenáročných,
- vlastní přístup zaměstnanců s podporou vrcholového vedení,
- identifikování bezpečného chování, které může přispět k prevenci úrazů,
- snaha o změnu nebezpečného chování,
- vtažení zaměstnanců do ochrany svého zdraví a zdraví ostatních.
Cíleně se snažit o změnu nebezpečného chování zaměstnance. Systém, kdy zaměstnanci nejsou primárně sankcionováni, ale je zde vyvinut tlak na změnu nebezpečného chování. Nebezpečné chování je zdůrazňováno a opravováno, a v případě, že se zaměstnanci chovají bezpečně, jsou pozitivně motivováni. V praxi je totiž poměrně často používána jen „negativní motivace“, tj. sankce ze strany zaměstnavatele.
Zavedení programu „Behaviour Based Safety“:
- chceme-li vytvořit prostředí, kde máme lepší kontrolu nad chováním,
- motivuje zaměstnance, aby vyhodnotili rizika před vlastní činností.
Základy řízení rizika:
- identifikování všech nebezpečí spojených s danou činností,
- vyhodnocení příslušných rizik, přičemž prioritní jsou rizika s potenciálem způsobit pracovní úraz,
- snížení nebo zabránění těmto rizikům, a to zejména přijetím adekvátního opatření.
Změna chování:
- dobře zavedená podniková kultura,
- vedení příkladem,
- omezení „negativní motivace“,
- zaměstnanec obdrží veškeré potřebné informace a školení,
- se zaměstnanci je komunikováno.
Systém, kdy vrcholové vedení zajistí pracovní prostředí a podmínky, které umožní bezpečné chování zaměstnanců a zaměstnanec je pak odpovědný chovat se bezpečně.
Nebezpečné chování „selským rozumem“:
- zaměstnanec je si vědom, že se chová nebezpečně,
- zaměstnanec je takto zvyklý vykonávat činnost,
- zaměstnanec si neuvědomuje, že se chová nebezpečně.
„Behavour Based Safety“ se primárně zaměřuje na posledně dvě uvedené charakteristiky.
Co přispívá k nebezpečnému chování:
- nezkušenost (nově nastupující a mladí zaměstnanci),
- změna prostředí (zaměstnanec převeden na jinou práci),
- spěch (zaměstnanec se nesoustředí na úkol),
- frustrace (většinou nesprávné vedení zaměstnance),
- zvýšená pracovní zátěž a s tím spojená únava,
- rutinní provádění prací.
Bezpečnost práce založená na bezpečném chování, a to jako součást zavedeného systému řízení v organizaci. Důraz na zvyšování bezpečného chování, než zaměření se na sledování počtu dní bez úrazu. Porozumění příčinám úrazů a „skoronehod“ a opravu nebezpečného chování zaměstnanců.
- školení může vyústit ve správnou techniku toho dne, ale zaměstnanci se následně často vracejí k provádění prací „obvyklým způsobem“,
- změna chování přináší trvalejší změnu.
Úspěšná implementace „Behaviour Based Safety“:
- jasné a realistické cíle (jsme si vědomi, čeho chceme dosáhnout a jak poznáme, že jsme toho dosáhli)
- pilotní projekt na vybraném pracovišti,
- spolupráce s ostatními společnostmi se zavedeným programem „Behaviour Based Safety“,
- zlepšení procesu komunikace se zaměstnanci,
- zaměření se na „kořenové“ příčiny událostí (pracovních úrazů),
- zdůrazňování toho, že bezpečnost a ochrana zdraví při práci musí být zvažována při každé jednotlivé činnosti.
Například v případech, kdy zaměstnanec nepoužíval přidělený osobní ochranný pracovní prostředek, je důležité hledat příčinu v jeho nepoužívání. Byl jsem přítomen při kontrole pracoviště, při které bylo zpozorováno, že zaměstnanec nepoužíval polomasku s příslušnými filtry proti toxickým plynům. Při bližším pozorování zaměstnance při výkonu dané činnosti však bylo zjištěno, že vzhledem k jeho pracovním úkonům nebylo ani technicky možné přidělený osobní ochranný pracovní prostředek používat.
Motivace:
- pozitivní (používáním osobního ochranného pracovního prostředku přispívám k bezpečnosti sebe a ostatních, změna chování je trvalejší),
- negativní („motivace strachem z postihu“, většinou nedocílíme trvalejší změny v chování).
Chování je pozorovatelné a měřitelné.
Při dotazníkovém šetření zaměstnanci konstatovali, že podmínky na pracovišti jsou nebezpečné. Pracoviště byla vyfotografována a fotografie byly promítnuty zaměstnancům. Zaměstnanci nakonec došli k závěru, že uvedené „nebezpečné podmínky“ způsobili svou vlastní činností. Například tím, že nechávali na podlaze předměty, čímž vytvořili riziko zakopnutí.
Implementační fáze „Behaviour Based Safety“:
- vyhodnocení stávající kultury bezpečnosti a ochrany zdraví při práci,
- proškolení vedoucích zaměstnanců,
- a proškolení zaměstnanců z principů, nástrojů a implementační strategie,
- monitorování procesu.
Chování může být řízeno. Postoje jsou v hlavě, nemůžou být pozorovány ani měřeny. Postoje můžou být změněny změnou chování. Vytvoření podmínek, kdy zaměstnanci chtějí, ne že musí. Není-li postup, nebude dodržen. Máme-li však postup, neznamená to, že bude dodržen. Chceme-li směřovat k „nulové úrazovosti“, pak musíme změnit naše myšlení
[6]
5. Demingův cyklus neustálého zlepšování (Plan, Do, Check, Act)
Základem pro systémové řízení bezpečnosti a ochrany zdraví je Demingův cyklus, na jehož základě může organizace proaktivně zlepšit svou výkonnost v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví. Demingův cyklus se skládá ze čtyř jednoduchých kroků, a to PLAN, DO, CHECK a ACT.
Plánování (PLAN)
Vedení by mělo nastavit směr pro efektivní řízení bezpečnosti a ochrany zdraví a to prostřednictvím politiky, která je mnohem víc, než jen pouhý dokument. Politika bezpečnosti a ochrany zdraví by se měla stát nedílnou součástí kultury, hodnot a výkonnostních standardů Vaší organizace. Vedení by mělo převzít iniciativu při zajištění komunikace o povinnostech a výhodách v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví a rozvíjet politiky k předcházení problémům v této oblasti a rychle reagovat tam, kde se objeví obtíže nebo nová rizika. K vytvoření efektivní politiky si vedení musí být vědomo významných rizik, kterým organizace čelí. Politika bezpečnosti a ochrany zdraví je „živý dokument“ a měla by odrážet případné změny v organizaci.
Implementace (DO)
Organizace by měla chránit zaměstnance zavedením efektivního systému řízení a postupů, které zajistí, že rizika jsou řešena rozumně, zodpovědně a přiměřeně.
Vedení musí zajistit, že:
- bezpečnostní a zdravotní opatření jsou dostatečně zajištěna příslušnými zdroji,
- všichni obdrží potřebné informace,
- je provedeno hodnocení rizik,
- zaměstnanci a jejich zástupci jsou zapojeni do rozhodnutí, která ovlivňují jejich bezpečnost a zdraví,
Případová studie: Změna chování jediná cesta k úspěchu
Společnost British Sugar měla vynikající výsledky v bezpečnosti, ale ty byly „zničeny“ v roce 2003, kdy došlo k třem smrtelným zraněním. I když bezpečnost a ochrana zdraví byla vždy pro společnost prvořadá, organizace si uvědomila, že změna ve směřování je potřebná k dosažení změny chování.
Společnost přidělila odpovědnosti všem ředitelům a povinnost podávání měsíčních zpráv, a dále vytvořila účinné pracovní partnerství se zaměstnanci a odbory, dohled nad programem změny chování a audity, vydávání ročních cílů bezpečnosti a ochrany zdraví a navrhování iniciativ k jejich dosažení.
Výsledkem bylo snížení, jak ztraceného času z důvodu nemoci, tak frekvence drobných zranění o 2/3 za dobu deseti let a dále mnohem větší porozumění otázkám bezpečnosti a ochrany zdraví u ředitelů.
Kontrola (CHECK)
Monitorování a podávání zpráv jsou životně důležitou součástí kultury bezpečnosti a ochrany zdraví. Systém musí umožnit vedení obdržet jak specifické (např. incidenty), tak běžné zprávy o výkonnosti politiky bezpečnosti a ochrany zdraví.
Případová studie: Bezpečnost jako hodnota
Požární a záchranné služby ve Walesu si uvědomili, že je kritické demonstrovat zaměstnancům, že bezpečnost a ochrana zdraví je základní pro úspěch jejich celkového poskytování služeb a že závazek k ochraně bezpečnosti a zdraví přichází od vrcholového vedení. Ředitel služeb a plánování byl jmenován ředitelem pro bezpečnost a ochranu zdraví, který následně zavedl revidovaný rámec pro bezpečnost a ochranu zdraví. Ředitel navštívil pracoviště, aby se pokusil zapojit zaměstnance a zdůraznil potřebu zlepšení hlášení incidentů, šetření a postupů monitorování.
U organizace došlo ke snížení nepřítomnosti z důvodu pracovního úrazu o 50 % v průběhu dvou let a ke snížení úrazovosti v průběhu tří let rovněž o 50 %.
(ACT)
Přezkoumání výkonnosti bezpečnosti a ochrany zdraví je pro organizace nezbytné, a to k ujištění toho, že zásadní principy, tj. silné a aktivní vedení, zapojení zaměstnanců a hodnocení a přezkoumání, byly trvale implementovány do systému organizace. Hodnocení výkonnosti Vám podá informaci o tom, zda Váš systém je účinný při řízení rizik a ochraně zaměstnanců.
Případová studie: Vize v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví
Společnost Sainsbury‘s po externím auditu, který zdůraznil potřebu jednotnějšího přístupu v celé společnosti, začala přemýšlet o změně přístupu k bezpečnosti a ochraně zdraví. Klíčovým prvkem byla vize v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví, prohlášená skupinou personálních ředitelů a podpořena plánem, který zahrnoval cíle v průběhu tří let. Součástí plánu bylo školení pro všechny ředitele o jejich odpovědnostech v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví. Otázky bezpečnosti a ochrany zdraví se staly pravidelnou součástí porad vrcholového vedení.
Výsledkem bylo snížení nepřítomnosti z důvodu nemoci o 17 %, snížení počtu incidentů („reportable incidents“) o 28 % a lepší morálka a hrdost pracovat pro společnost.
[7]
6. Závěr
Shrneme-li stručně vývoj v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví, je možné konstatovat, že na počátku vývoje v této oblasti se přijímala technická opatření, která minimalizovala riziko poškození zdraví (např. vybavení zařízení ochrannými kryty), následně se na pracovištích zaváděl systém a nyní je to vytváření, udržování a neustálé zlepšování tohoto systému, a to s přímou podporou vrcholového vedení a při konzultaci a přímou účastí zaměstnanců.
Použitá literatura
- Implementing an Integrated Approach, Weaving Employee Health, Safety, and Well-Being into the Fabric of Your Organization, Harvard T.H. Chan School of Public Health Center for Work, Health, and Well-being, 2017
- Organizational resilience, Harnessing experience, embracing opportunity. Dostupné z: http://www.bsigroup.com/LocalFiles/en-GB/organizational-resilience/whitepaper-harnessing-experience-embracing-opportunity.pdf
- Involving your workforce in health and safety, Guidance for all workplaces, HSG263, published by Health and Safety Executive, 2015
- Fit3 (Fit for Work, Fit for Life, Fit for Tomorrow) employer and employee surveys 2005/06 (provisional results) and Nichols T, Walters D and Tasiran AC (2007) Journal of Industrial Relations 49: 211-225
- Safety Walk-Arounds for Managers, FACT SHEET, OSHA, dostupné z www.osha.gov
- Behaviour Based Safety Guide, published in 2013 by the Health and Safety Authority, ISBN NO. 978-1-84496-175-7
- Leading health and safety at work, Actions for directors, board members, business owners and organisations of all sizes, INDG41, published by Health and Safety Executive, 2013