Tři doporučení, jak čelit pracovnímu i dalšímu stresu

Vydáno: 27 minut čtení

Stres nesouvisí jen s naším okolím a nároky, které na nás naše práce klade. Velmi často je vyvolán spíše naším vlastním jednáním, tedy způsobem, kterým uvažujeme, či kterým na nejrůznější vnější okolnosti reagujeme. V některých případech si tak svůj stres sami navozujeme, přivoláváme či posilujeme, většinou zcela zbytečně. Ke snížení pracovního stresu tak často pomůže, zbavíme-li se některých pracovních či mentálních zvyklostí, které k němu přispívají. Článek se zabývá třemi pravidly, jak změnou svého jednání předcházet zbytečnému stresu, a to na pracovišti i mimo ně.

Tři doporučení, jak čelit pracovnímu i dalšímu stresu
doc.
dr.
Jan
Urban
CSc.
Východiskem, jak se zbytečného stresu zbavit, je připustit si, že jeho příčinou může být alespoň částečně naše vlastní jednání či uvažování. Nejde o nic mimořádného – často se jedná o uvažování, jímž se zbytečně stresuje téměř každý z nás. Trpíme-li například sklonem brát si určité události osobně, je důležité uvědomit si, že naše mysl nás občas šálí. Některé události mohou mít totiž velmi nevinné příčiny, které s námi nijak osobně nesouvisí, a není proto ani důvod se jimi nějak zvlášť stresovat.
Příkladem je situace, kdy se vedoucí svého spolupracovníka zeptá, jak se mu jeho práce daří. Otázku nemyslí nijak osobně, pracovník trpící vztahovačností si ji však vyloží jako výraz nedůvěry. Začne se zabývat tím, co k ní vedoucího vedlo, a dojde k závěru, že to byl fakt, že jeho schopnostem nevěří. Jednoduchá a nevinná otázka ho tak zcela zbytečně stresuje. Může na ni dokonce reagovat podrážděně.
Podobná je situace, kdy jsme vystaveni kritice. Pro některé osoby je kritika natolik stresující, že se kvůli ní dlouze přou, rozčilují nebo ji odmítají. Svou situaci tím však jen zhoršují. Jiní se naopak v klidu zamyslí, zda na ní není zrnko pravdy, nebo ji dokonce vezmou jako snahu jim pomoci. Osobně si přitom kritiku nemusíme brát ani tehdy, je-li zcela neopodstatněná. Předpokladem je, že si uvědomíme, v tomto případě nevypovídá nic o nás samotných, ale jen o osobě, která nás kritizuje, mimo jiné i našeho nadřízeného.
Častý je i sklon stresovat se tím, co se již stalo, a nelze to změnit. Pokud jsme v minulosti postupovali nevhodně, je dobré se z chyby poučit. Sklon si tuto událost v mysli neustále přehrávat a mentálně ji „napravovat“, tedy uvažovat například o tom, co by se stalo, kdybychom postupovali jinak, je však zbytečně stresující.
Obdobný je sklon stresovat se přílišnými obavami z věcí budoucích. Značná část takovýchto obav bývá totiž věnována problémům, které nikdy nenastanou. Obavy nás sice mohou upozorňovat na hrozící nebezpečí, jsou-li však nadměrné, pak nebezpečí spíše přivolávají. Stresujeme-li se dopředu, například tím, jak dopadne naše roční hodnocení, naše práce tím nepochybně utrpí, a naše hodnocení nemusí dopadnout nejlépe.
Ke třem důležitým doporučením, jak se vyvarovat zbytečného stresu, která uvádíme dále, patří
dát si pozor na to, co očekáváme
,
naučit se ve svém chování občas „přibrzdit“
a
naučit se říkat druhým „ne“, a necítit se přitom provinile.
Dejte si pozor na to, co očekáváte: mohlo by to skutečně nastat
Sledujeme-li svá očekávání, týkající se toho, čeho dosáhneme a co se nám nepodaří, pak často zjistíme, že naše očekávání se naplňují. Ne však proto,

Související dokumenty

Související pracovní situace

Nevyčerpaná dovolená při skončení pracovního poměru
Délka pracovní doby (obecně)
Délka pracovní doby při dvousměnném pracovním režimu
Délka pracovní doby při vícesměnném a nepřetržitém pracovním režimu
Evidence pracovní doby
Nařízení práce přesčas
Nerovnoměrné rozvržení pracovní doby
Noční práce vs. práce v noci
Omezení práce přesčas a možnost zákazu inspekcí práce
Práce přesčas při kontu pracovní doby
Práce přesčas při pružném rozvržení pracovní doby
Pracovní pohotovost
Rovnoměrné rozvržení pracovní doby
Rozvrh pracovní doby, pracovní týden a povinnosti zaměstnavatele
Sjednání kratší pracovní doby
Směna a její maximální délka
Úprava pracovní doby (zvláštní pracovní podmínky)
Zkrácení stanovené týdenní pracovní doby
Doprovod do zdravotnického zařízení
Pohřeb spoluzaměstnance

Související články

Jak efektivně čelit plýtvání časem v osobním i profesním životě
Stres a šikana jsou na pracovištích stále přehlíženy
Stres na pracovišti a stres management v pracovním prostředí
Personální organizace a její rozvoj
Dostali jste oznámení o nové covidové odborové organizaci?
Jak na zajištění spravedlivé základní mzdové diferenciace
Ochrana oznamovatelů: stav po uplynutí transpoziční lhůty
Praktické otázky (ne)rovného odměňování
Příčiny a důsledky demotivace zaměstnanců
Jak na řízení personálních vztahů v případě rodinné firmy
K možnostem zaměstnavatele odměňovat výhodněji zaměstnance - rodilé mluvčí
Ochrana oznamovatelů: vývoj a výhled
Nařízené testování zaměstnanců z pohledu GDPR
Personální marketing - využití marketingových principů v personalistice
Stejná odměna za stejnou práci nebo práci stejné hodnoty podruhé
Zaměstnanecké benefity a jak na ně - sestavení funkčního portfolia
Doručování v režimu zákoníku práce - opravdu se nemůže stát chyba?
Diskriminace na pracovišti
Pre-employment background screening

Související otázky a odpovědi

Povinnosti odborové organizace vůči zaměstnavateli
Mimořádná odměna k dohodě o provedení činnosti
Výběrové řízení kvůli zaměstnání zaměstnankyně na mateřské dovolené
GDPR
Práce na dohodu o provedení práce a zaměstnanecké benefity
Archivace pracovních smluv
Zaměstnanecký benefit - rybářský lístek
Součinnost zaměstnavatele s insolvenčním správcem
Uchování kopií dokladů
Uchovávání dokumentů - archivační lhůty
Archivace HR dokladů
Externí vedoucí pracovník
Kamerový systém na pracovišti a GDPR
Dvě odborové organizace
Poskytování osobních údajů zaměstnanců zákazníkům
Bezplatný asistenční program pro zaměstnance
Mzdové dokumenty - kopie nebo posílání emailem
Pracovní smlouvy uzavřené na různou dobu u jednoho zaměstnavatele
Skartace a archivace z hlediska GDPR
Nákup drobného občerstvení - zdanění