Jako každý rok se i letos blíží zaměstnavatelům povinnost vyhotovit a předložit evidenční list důchodového pojištění (dále jen ELDP). Tato povinnost vyplývá z ustanovení § 38 odst. 4 a § 39 odst. 2 zákona č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 582/1991 Sb.“). ELDP je základním dokladem, jímž se pro účely důchodového pojištění prokazuje získaná doba důchodového pojištění, výše dosaženého vyměřovacího základu a dob vyloučených, tj. dob, které se pro účely zjištění průměrného výdělku vylučují.
Zaměstnavatel vede ELDP pro každou osobu účastnou důchodového pojištění vždy za jednotlivý kalendářní rok, případně jeho část, došlo-li k zahájení výdělečné činnosti zakládající účast na důchodovém pojištění nebo k jejímu ukončení v průběhu kalendářního roku. Do ELDP zapisuje údaje za každý kalendářní rok, po účetní závěrce (závěrce mzdových listů), nejpozději však do 30. dubna následujícího kalendářního roku, a v případě skončení účasti na důchodovém pojištění před 31. 12. daného kalendářního roku do 1 měsíce po konečném vyúčtování příjmů, nejpozději do 31. ledna následujícího kalendářního roku.
Zaměstnavatel je povinen vyhotovit dva stejnopisy evidenčního listu. Jeden stejnopis je povinen předložit občanovi k podpisu a založit do své evidence a druhý stejnopis, který opatří podpisem pověřeného zaměstnance nebo jiného oprávněného zástupce a svým razítkem, je povinen vydat občanovi, a to nejpozději v den, kdy předkládá evidenční list příslušnému orgánu sociálního zabezpečení.
V souvislosti s přijetím některých zákonů došlo od 1. 1. 2020 ke změnám, které mají dopad do oblasti vedení a předkládání evidenčních listů důchodového pojištění.
Přehled nejdůležitějších novel právních předpisů v agendě evidenčních listů důchodového pojištění účinných od 1. 1. 2020 je níže seřazen chronologicky.
Přijetím zákona č. 133/2020 Sb. došlo od 11. 3. 2020 k úpravě nároku na ošetřovné a prodloužení podpůrčí doby u ošetřovného o dobu, po kterou v období od 11. 3. 2020 do 30. 6. 2020 trvalo uzavření zařízení1) nebo školy z důvodu mimořádného opatření při epidemii. V této souvislosti se dny, ve kterých vznikl v uvedeném období nárok na ošetřovné, považují za dobu vyloučenou, která se v plném rozsahu (tj. nad rámec běžného rozsahu podpůrčí doby ošetřovného) vykazuje na ELDP. Celá doba pobírání ošetřovného je též považována za omluvný důvod ve smyslu ust. § 11 odst. 2 věty první za středníkem zákona č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 155/1995 Sb.“), tj. za skutečnost, která zakládá nárok zaměstnance na hodnocení této doby jako doby pojištění.
V souvislosti s přijetím zákona č. 255/2020 Sb. došlo od 1. 9. 2020 k úpravě § 39 odst. 1 zákona č. 582/1991 Sb., na jehož základě ELDP předkládají zaměstnavatelé ČSSZ nově pouze v elektronické podobě formou datové zprávy prostřednictvím datové schránky nebo elektronické adresy podatelny. Pokud zaměstnavatel nemůže z prokazatelných objektivních technických důvodů předložit evidenční list pouze v elektronické podobě, může tak učinit způsobem uvedeným v § 123e odst. 2 písm. b) zákona č. 582/1991 Sb. zasláním na adresu určenou Českou správou sociálního zabezpečení; přitom je povinen uvést důvod tohoto postupu. Technické důvody se posuzují podle § 61 odst. 5 zákona č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 187/2006 Sb.“) obdobně. Tato povinnost je splněna i předáním evidenčního listu okresní správě sociálního zabezpečení, v jejímž obvodu je útvar zaměstnavatele, ve kterém je vedena evidence mezd.
Přijetím zákona č. 438/2020 Sb. došlo od 14. 10. 2020 k úpravě nároku na ošetřovné a prodloužení podpůrčí doby u ošetřovného o dobu, po kterou v době platnosti mimořádného opatření v období od 14. 10. 2020 nejdéle do 30. 6. 2021 trvalo uzavření zařízení nebo školy nebo jejich části z důvodu mimořádného opatření při epidemii. Pro účely důchodového pojištění se dny, ve kterých vznikl nárok na výplatu ošetřovného, považují podle ustanovení § 16 odst. 4 písm. a) zákona č. 155/1995 Sb. za dobu vyloučenou, která je v souladu s ust. § 11 odst. 2 téhož zákona hodnocena jako omluvný důvod, který je též dobou pojištění.
Od 1. 1. 2021 sdělením MPSV č. 436/2020 Sb., kterým se vyhlašuje zvýšení částky rozhodné pro účast zaměstnanců na nemocenském pojištění, podle § 6 odst. 2 zákona č. 187/2006 Sb. vyhlásilo MPSV zvýšení rozhodného příjmu pro účast zaměstnanců na nemocenském pojištění na částku 3 500 Kč.
U zaměstnání (dle § 6 zákona č. 187/2006 Sb.) sjednaných před 1. lednem 2021, u kterých byl stanoven rozhodný příjem 3 000 Kč měsíčně a od 1. ledna 2021 sjednaná částka nebude dosahovat rozhodného příjmu 3 500 Kč, zaniká účast na pojištění dnem 31. prosince 2020. Pojistný vztah dle § 6 zákona č. 187/2006 Sb. končí a vzniká nový, který se z pohledu nemocenského pojištění stává zaměstnáním malého rozsahu (§ 7 zákona č. 187/2006 Sb.). Zaměstnavatel má v tomto případě povinnost zaměstnance odhlásit [tiskopisem „Oznámení o nástupu do zaměstnání (skončení zaměstnání)“] k datu 31. prosince 2020 a případně znovu v roce 2021 přihlásit [tiskopisem „Oznámení o nástupu do zaměstnání (skončení zaměstnání)“] až dnem nástupu zaměstnance do zaměstnání (§ 94 zákona č. 187/2006 Sb.)