V tomto příspěvku jsou popsány nejdůležitější změny v mezinárodních předpisech pro přepravu nebezpečných věcí po silnici – dohoda ADR a s touto problematikou související novelizace zákona č. 111/1994 Sb. o silniční dopravě. Vzhledem k tomu, že je snahou podpořit multimodální přepravu nebezpečných věcí harmonizací mezinárodních předpisů, platí většina uvedených změn i pro železniční přepravu nebezpečných věcí – RID a dokonce i přepravu vnitrozemskými vodními cestami – ADN.
Úvod
Téměř všechny činnosti byly v minulém roce do jisté míry ovlivněny pandemií a výjimkou nebyly ani mezinárodní předpisy pro přepravu nebezpečných věcí. Restrikce ohledně cestování a shromažďování vedly k úpravě činnosti kompetentních mezinárodních orgánů a způsobu schválení změn v příslušných předpisech. Pravidelný dvouletý termín novelizace předpisů však byl dodržen. Pro všechny uživatele těchto předpisů je praktický dopad především v menším rozsahu změn, než v minulých letech.
Přechodné období
Nové technické přílohy Dohody ADR 2021 platí od 1. ledna letošního roku. Zároveň však jako v minulosti až do 30. června platí přechodné období, během kterého může být postupováno stále i v souladu s předchozí verzí ADR 2019. Nicméně od 1. července 2021 již musí být postupováno podle ADR 2021, s výjimkou určitých ustanovení s delším přechodným obdobím pro nabytí účinnosti.
Dohoda o mezinárodní silniční přepravě nebezpečných věcí
První změna přichází už v samotném mezinárodní dohody stanovující pravidla pro přepravu nebezpečných věcí po silnici. V názvu bylo od letošního roku odstraněno slovo „Evropská“ a zůstala „Dohoda o mezinárodní silniční přepravě nebezpečných věcí“, známá pod zkratkou ADR. Neustále narůstá počet členských států a již dříve se staly členy i některé mimoevropské státy. Evropská hospodářská komise OSN, v rámci které je dohoda ADR připravována, si od této změny slibuje ještě větší zájem ostatních států o přistoupení ke společným pravidlům pro silniční přepravu ne