Roční program kontrolních akcí Státního úřadu inspekce práce na rok 2015 byl v souladu ustanovením § 4 odst. 1 písm. c) zákona č. 251/2005 Sb., o inspekci práce, ve znění pozdějších změn a doplňků (zákon o inspekci práce), po vypracování v závěru roku 2014 projednán v Radě vlády pro BOZP s vyššími odborovými orgány a organizacemi zaměstnavatelů a následně předložen ke schválení Ministerstvu práce a sociálních věcí. Podle tohoto programu byly v roce 2015 prováděny schválené kontrolní akce jako hlavní úkoly kontrolní činnosti Státního úřadu inspekce práce a oblastních inspektorátů práce.
Přehled hlavních úkolů
- Bezpečnost práce ve stavebnictví.
- Kontrola zaměstnavatelů s vozovým parkem.
- Kontrola systému bezpečnosti práce, provozu technických zařízení a pracovních podmínek v malých a středních podnicích a v dalších vybraných podnicích s počtem zaměstnanců 250 a více.
- Kontrola systému opatření souvisejících s ochranou osob a zaměstnanců před úrazem elektrickým proudem.
- Kontrola bezpečnosti při provozu zdvihacích zařízení a prostředků pro zavěšení a uchopení břemene.
- Bezpečnost práce při provozu plynových zařízení se zaměřením na objekty využívané pro vzdělávání, ubytování a volný čas dětí a mládeže.
- Bezpečnost práce při provozu chladicích zařízení, kompresorových stanic a tlakových nádob stabilních.
- Kontrola plnění úkolů zadavatele stavby a koordinátora BOZP na staveništi.
- Kontrola BOZP v potravinářském průmyslu.
- Bezpečnost práce při těžbě a při soustřeďování dříví stroji a zařízeními s lanovými systémy.
- Bezpečnost práce při provozu bioplynových stanic.
- Integrovaná inspekce podle zákona o prevenci závažných havárií.
- Program „Bezpečný podnik“.
Hlavní úkoly byly realizovány podle smyslu cílů a konkrétních zadání a stanovené počty kontrol pro jednotlivé hlavní úkoly byly splněny. Z výsledků provedených kontrol lze rozpoznat přínos zvolených hlavních úkolů, jejichž realizací orgány inspekce práce preventivní, tak i represivní úlohu, pro kterou byly zřízeny.
V oblastech BOZP bylo v roce 2015 vykonáno u fyzických a právnických osob celkem 10 321 kontrol. Při těchto kontrolách bylo zjištěno celkem 24 513 nedostatků. Uloženo k odstranění bylo 10 127 opatření a bylo uloženo 670 pokut ve výši 25 128 000 Kč. V šesti případech byl vydán zákaz provádění činnosti pro ohrožení života a zdraví.
Další činnosti SÚIP a inspektorátů v oblasti BOZP v roce 2015
- Na základě podnětů veřejnosti bylo provedeno celkem 686 šetření.
- Vyjádření k projektovým dokumentacím staveb, určených pro užívání ve veřejném zájmu nebo jako pracoviště fyzických osob bylo provedeno celkem u 1 956 případů staveb.
- Inspektoři inspekce práce se zúčastnili řízení kolaudačního souhlasu u 1 224 staveb.
- V rámci Programu BEZPEČNÝ PODNIK bylo provedeno 9 kontrol. Náročné požadavky programu splnilo celkem 27 zaměstnavatelů (celkový počet v roce 2015 činil 83 podniků).
Tuto kontrolní a ostatní činnost v roce 2015 vykonávalo 191 inspektorů práce se specializaci v oblasti BOZP.
V informačním systému SÚIP je evidováno za rok 2015 celkem 41 441 pracovních úrazů. Oproti roku 2014 se jedná o pokles o 330 pracovních úrazů. Na následky úrazů zemřelo 122 zaměstnanců, což je o 16 více než v roce 2014.
Tab. 1 – Evidované pracovní úrazy v letech 2014 a 2015
Rok | Smrtelné | Závažné | Ostatní | Celkem |
---|---|---|---|---|
2014 | 106 | 1417 | 40248 | 41771 |
2015 | 122 | 1299 | 40020 | 41441 |
V roce 2015 pracovalo v národním hospodářství v určitých obdobích až o 112 tisíc zaměstnanců více než v roce 2014. Četnost pracovních úrazů na 100 tisíc pojištěnců je přibližně stejná.
Nejvíce úrazů vzniklo ve zpracovatelském průmyslu, a to 43 %, který zároveň zaměstnává nejvíce pojištěnců. Dalším rizikovým odvětvím je stavebnictví, doprava a skladování a opravárenství.
Nejvíce úrazů se stalo zaměstnancům ve věku 21 – 25 let (5 701). Zdaleka nejvíce úrazů se přihodí lidem, kteří v zaměstnání nejsou ještě ani rok, celkem 12 781 případů. Rizikovým dnem je pondělí – 8 475 úrazů, odpracovaná doba kratší než hodina – 8 773 úrazů, a nejčastěji k úrazu dochází mezi desátou a jedenáctou hodinou dopolední – celkem 4 464 případů.
Tab. 2 – Porovnání počtu smrtelných pracovních úrazů v jednotlivých čtvrtletích roku 2015
Rok 2015 | Smrtelné úrazy |
---|---|
1. čtvrtletí | 21 |
2. čtvrtletí | 30 |
3. čtvrtletí | 44 |
4. čtvrtletí | 27 |
Celkový součet | 122 |
Z uvedené tabulky vyplývá, že k výrazně vyššímu počtu případů smrtelných pracovních úrazů došlo ve 3. čtvrtletí roku 2015.
Přiložený graf uvádí vývoj počtu smrtelných pracovních úrazů za období let 2005–2015, evidovaných v informačním systému SÚIP.
Oproti předchozím létům byly v roce 2015 ve vysokém počtu evidovány smrtelné pracovní úrazy, u nichž úraz nesouvisí přímo s výkonem pracovní činnosti. Šlo tak například o infarkt, ztrátu vědomí a mozkové příhody apod.
Za loňský rok došlo také k vysokému nárůstu smrtelných pracovních úrazů žen – 11 případů oproti dvěma případům v roce 2014. Ženy se častěji než dříve zapojují do obsluhy strojů a strojních zařízení a technologických linek.
V loňském roce bylo v záznamech o pracovních úrazech zaměstnavatelem uvedeno zjištění alkoholu u postiženého zaměstnance v 76 případech.
Tab. 2 – Evidované pracovní úrazy na oblastních inspektorátech práce v roce 2015
Rok 2015 | Počty PÚ dle OIP | |||
---|---|---|---|---|
Smrtelné | Závažné | Ostatní | Celkem | |
OIP Hlavní město Praha | 9 | 166 | 3143 | 3318 |
OIP Středočeský kraj | 21 | 150 | 4577 | 4748 |
OIP Jihočeský a kraj Vysočina | 11 | 146 | 5767 | 5924 |
OIP Plzeňský a Karlovarský kraj | 16 | 102 | 4544 | 4662 |
OIP Ústecký a Liberecký kraj | 22 | 129 | 4418 | 4569 |
OIP Královéhradecký a Pardubický kraj | 16 | 136 | 4644 | 4796 |
OIP Jihomoravský a Zlínský kraj | 11 | 241 | 6644 | 6896 |
OIP Moravskoslezský a Olomoucký kraj | 16 | 229 | 6283 | 6528 |
Celkem | 122 | 1299 | 40020 | 41441 |
Nejčastější příčiny PÚ v rámci povinnosti zaměstnavatele byly zjištěny:
- chybně nebo nedostatečně vyhodnoceno riziko pro pracovní činnost (nevyhledání rizik v rámci pracovních a technologických postupů),
- chybějící nebo neúplné školení zaměstnanců z předpisů a návodů výrobce pro obsluhu zařízení,
- špatný stav technických zařízení (vadný stav ochranných zařízení, nedostatky v provádění revizí, kontrol, údržby a servisu),
- používání nebezpečných pracovních postupů.