Terciární sektor, neboli také sektor služeb, patří v 21. století mezi největší sektor světového hospodářství. Kontrolní činnost Státního úřadu inspekce práce v oblasti terciární sféry je již dlouhodobě zaměřena na kontrolu zajišťování BOZP v rámci vybraných služeb vůči veřejnosti. Nedodržování požadavků právních předpisů k zajištění BOZP, která jsou při kontrolách zjišťována, se může negativně odrazit na pracovní úrazovosti zaměstnanců v organizaci. Je tak zapotřebí v organizacích zavést kulturu prevence v oblasti BOZP, kdy dodržování předpisů je nezbytným základem pro dosažení bezpečných a zdravých pracovišť.
1. Budování kultury prevence v oblasti BOZP
Budování kultury prevence v oblasti BOZP je společným závazkem vlády, zaměstnanců a zaměstnavatelů. Úspěšný systém řízení BOZP v organizaci vyžaduje závazek vrcholového vedení ke kultuře prevence, a to i prostřednictvím přidělování dostatečných zdrojů. Stejně důležitá je však i účast zaměstnanců, kteří hrají klíčovou roli při identifikaci, plánování a zavádění účinných preventivních opatření.
Efektivní systémy řízení BOZP a plné zapojení zaměstnanců významně přispívají k lepšímu souladu s národní legislativou.
Podpora systémů řízení BOZP a účasti zaměstnanců ze strany vlády je důležitou součástí národních strategií BOZP pro zajištění dodržování předpisů v této oblasti. [1]
S pokračující digitalizací se postupně budou měnit způsoby organizace práce. V důsledku této změny se následně také budou měnit požadavky kladené na vedení jednotlivých organizací. Propagace kultury prevence v organizacích může povzbudit větší sebe zodpovědnost za vlastní bezpečnost a ochranu zdraví při práci a také podpořit vůdcovství a motivaci zaměstnanců.
DGUV (Deutsche Gesetzliche Unfallversicherung) zahájila v roce 2017 dlouhodobou kampaň právě na podporu kultury prevence, jejíž cílem je „Vize nula“, tj. svět bez pracovních úrazů a nemocí související s prací.
Německá asociace zákonného úrazového pojištění zaměstnanců DGUV je zastřešující organizace sdružující všechny německé nositele zákonného úrazového pojištění zaměstnanců.
Bylo stanoveno šest oblastí činnosti, které jako celek tvoří kulturu prevence organizace:
- Prevence jako nedílná součást všech činností
O úspěchu organizace rozhodují každodenní činy těch, kteří tam pracují. Pouze pokud všichni ti, kdo jsou zodpovědní za rozhodování, vidí BOZP jako základní hodnoty, které je zapotřebí zohlednit v rozhodovacích procesech, mohou pak tento náhled aplikovat na všechny své činnosti.
- Leadership (Vůdcovství)
Cílem vůdcovství je sladit cíle, záměry, lidi a zdroje s podnikatelským prostředím způsobem, který zajistí úspěch organizace. Vedoucí jsou schopni podporovat zdraví zaměstnanců prostřednictvím vůdcovství pouze tehdy, jsou-li si vědomi své odpovědnosti za BOZP, jsou-li schopni rozpoznat dopad svého jednání na BOZP a mají-li soubor dovedností, které jim umožňují podporovat zaměstnance.
Styl vedení nadřízeného má významný vliv na BOZP. Styl vedení rovněž může působit jako stresový faktor, například pokud vedoucí nejsou schopni správně zvládat konflikty.
- Komunikace
Pro účely této strategické koncepce je komunikace chápána jako výměna zpráv nebo informací mezi vedoucími a zaměstnanci, jakož i mezi zaměstnanci a vedoucími. Intenzivní výměna a správně fungující komunikační cesty jsou důležitou součástí dobré komunikace v rámci organizací.
Bezproblémový a efektivní tok informací zlepšuje pracovní atmosféru v organizaci, přináší zajímavé nápady a návrhy na zlepšení a pomáhá předcházet nedorozuměním a konfliktům. Komunikace funguje správně pouze tehdy, dochází-li k dialogu, tzn., není to jednosměrná ulice.
Komunikace podporuje ztotožnění se zaměstnanců jak s kulturou jejich organizace, tak s chováním, které se od nich očekává v oblasti BOZP.
- Spoluúčast
Pro účely této strategické koncepce se participací rozumí zapojení zaměstnanců do organizačního rozhodování. Zaměstnanci mají požívat stejných práv účastnit se rozvojových procesů organizace, jejichž cílem je zajistit, aby jejich organizace byla zdravým a bezpečným místem pro práci. Úlohou vedoucích v tomto kontextu je nejen motivovat a zmocnit zaměstnance k aktivnímu zapojení, ale také jim k tomu dát příležitost. Spoluúčast je úzce spojena s vůdcovstvím. Mezi oblasti, ve kterých je účast zaměstnanců smysluplná a prospěšná, patří rozhodování a realizace opatření v oblasti BOZP. Zaměstnanci oceňují, když mají možnost ovlivni