V posledních letech lze pozorovat dramatické změny ve světě práce. Změny a transformace, včetně zvýšené složitosti podnikání, technologického pokroku, gigové ekonomiky a vyvíjejících se platforem a procesů jsou rovněž i výzvy pro nové schopnosti profesionálů v oblasti BOZP. Požadavky a tlak na profesionála v oblasti BOZP bude stále vzrůstat, a to jak ze strany organizací, tak společností. Dnešní profesionálové v oblasti BOZP tak potřebují k ovlivňování a řízení změn v organizacích širší škálu dovedností, znalostí a chování. To je nyní důležitější než kdy dříve, protože ekonomiky se zotavují z globální pandemie.
1. Kompetence a kompetenční rámec v oblasti BOZP
Kompetence lze popsat jako kombinaci dovedností, zkušeností a znalostí, kterými člověk disponuje. Vzhledem k tomu, že se organizace snaží zajistit svou udržitelnost, musí profesionálové v oblasti BOZP prokázat širokou škálu kompetencí a efektivně začlenit zdraví, bezpečnost a pohodu do kultur pracovišť.
V roce 2019 vydala Institution of Occupational Safety and Health nový kompetenční rámec pro profesionály BOZP. Tento kompetenční rámec byl vytvořen na základě dlouhodobého výzkumu a po konzultacích s profesionály v oblasti BOZP, zaměstnavateli a dalšími zúčastněnými stranami.
IOSH – Institution of Occupational Safety and Health je globální organizace pro profesionály v oblasti BOZP se sídlem ve Velké Británii.
Kompetenční rámec může pomoci profesionálům v oblasti BOZP budovat schopnosti a držet krok s rychlými změnami na pracovišti. Nový kompetenční rámec rozšiřuje technické dovednosti a zahrnuje „měkké dovednosti“ a obchodní dovednosti, které profesionálové v oblasti BOZP potřebují k ovlivňování a řízení změn.
Každá jednotlivá role ve společnosti bude mít svůj vlastní soubor kompetencí potřebných k efektivnímu výkonu práce. Kompetenční rámec je navržen tak, aby byl použitelným souborem standardů, které pomáhají zaměstnancům a zaměstnavatelům maximalizovat výkon a minimalizovat rizika.
Nově aktualizovaný kompetenční rámec pokrývá všechny dovednosti, znalosti a chování potřebné pro odborníky v oblasti BOZP. 69 kompetencí je rozděleno do 12 oblastí napříč technickými, základními a behaviorálními kategoriemi.
Tabulka: Kompetenční rámec profesionála v oblasti BOZP
Technické kompetence |
|
|
|
|
|
|
|
Klíčové kompetence |
|
|
|
|
|
Behaviorální kompetence |
|
|
|
|
|
2. Kompetence profesionála v oblasti BOZP
Technické kompetence
Jedná se o soubor kompetencí v oblasti BOZP, které podporují poradenskou schopnost profesionála v oblasti BOZP. Zahrnují porozumění legislativě, politice, řízení rizik, řízení incidentů a vlivu zdraví, bezpečnosti a dobrých životních podmínek na lidi. Zahrnují také nové technické kompetence, jako je udržitelnost, etické postupy, lidský kapitál a dopad na komunitu.
Předpisy BOZP
- Rozvoj politiky BOZP
Profesionálové v oblasti BOZP by měli být schopni vytvořit politiku BOZP, která je v souladu s obchodní strategií, hybnou sílou a kulturou, a která podporuje produktivitu a úspěch. Politika musí popisovat záměr organizace a její přístup k BOZP.