563/2004 Sb.
ZÁKON
ze dne 24. září 2004
o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů
Změna: 383/2005 Sb.
Změna: 179/2006 Sb.
Změna: 264/2006 Sb.
Změna: 189/2008 Sb.
Změna: 384/2008 Sb.
Změna: 223/2009 Sb.
Změna: 422/2009 Sb.
Změna: 227/2009 Sb., 159/2010 Sb.
Změna: 420/2011 Sb.
Změna: 198/2012 Sb.
Změna: 333/2012 Sb.
Změna: 197/2014 Sb.
Změna: 82/2015 Sb.
Změna: 332/2014 Sb.
Změna: 379/2015 Sb.
Změna: 183/2023 Sb.
Změna: 183/2023 Sb. (část)
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
ČÁST PRVNÍ
PEDAGOGIČTÍ PRACOVNÍCI ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ
HLAVA I
OBECNÁ USTANOVENÍ
§ 1
Předmět a rozsah úpravy
(1) Tento zákon upravuje předpoklady pro výkon činnosti pedagogických pracovníků,
další vzdělávání pedagogických pracovníků a jejich kariérní systém, odchylky od způsobu
rozvržení pracovní doby a zvláštní pravidla pro sjednávání doby trvání pracovního
poměru.
(2) Tento zákon se vztahuje na pedagogické pracovníky škol a školských
zařízení, které jsou zapsány do rejstříku škol a školských zařízení1) (dále jen "škola"),
a na pedagogické pracovníky v zařízeních sociálních služeb.
§ 2
Pedagogický pracovník
(1) Pedagogickým pracovníkem je ten, kdo koná přímou vyučovací, přímou
výchovnou, přímou speciálněpedagogickou nebo přímou pedagogicko-psychologickou činnost
přímým působením na vzdělávaného, kterým uskutečňuje výchovu a vzdělávání na základě
zvláštního právního předpisu1) (dále jen "přímá pedagogická činnost"); je zaměstnancem
právnické osoby, která vykonává činnost školy, nebo zaměstnancem státu, nebo ředitelem
školy, není-li k právnické osobě vykonávající činnost školy v pracovněprávním vztahu
nebo není-li zaměstnancem státu. Pedagogickým pracovníkem je též zaměstnanec, který
vykonává přímou pedagogickou činnost v zařízeních sociálních služeb.
(2) Přímou pedagogickou činnost vykonává
a) učitel,
b) pedagog v zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků,
c) vychovatel,
d) speciální pedagog,
e) školský logoped,
f) psycholog,
g) pedagog volného času,
h) asistent pedagoga,
i) trenér,
j) metodik prevence v pedagogicko-psychologické poradně20),
k) vedoucí pedagogický pracovník.
HLAVA II
PŘEDPOKLADY PRO VÝKON ČINNOSTI PEDAGOGICKÝCH PRACOVNÍKŮ
Díl 1
Předpoklady pro výkon činnosti pedagogického pracovníka a předpoklady pro
výkon činnosti ředitele školy
§ 3
Předpoklady pro výkon činnosti pedagogického pracovníka
(1) Pedagogickým pracovníkem může být ten, kdo splňuje tyto předpoklady:
a) je plně svéprávný,
b) má odbornou kvalifikaci pro přímou pedagogickou činnost, kterou
vykonává,
c) je bezúhonný,
d) je zdravotně způsobilý a
e) prokázal znalost českého jazyka, není-li dále stanoveno jinak.
(2) Posuzování předpokladu podle odstavce 1 písm. d) se řídí zvláštním
právním předpisem.3)
(3) Uznávání odborné kvalifikace a splnění předpokladu bezúhonnosti a
zdravotní způsobilosti u státních příslušníků členských států Evropské unie, případně
jejich rodinných příslušníků, a státních příslušníků ostatních států, kteří jsou
v členském nebo jiném státě oprávněni konat přímou pedagogickou činnost, se řídí
zvláštními právními předpisy4).
§ 4
Znalost českého jazyka
(1) Fyzická osoba, která získala odbornou kvalifikaci stanovenou tímto
zákonem v jiném vyučovacím jazyce než českém, je povinna prokázat znalost českého
jazyka zkouškou, pokud není dále stanoveno jinak. Zkouškou podle věty první se prokazuje
znalost českého jazyka odpovídající minimálně úrovni B2 podle Společného evropského
referenčního rámce pro jazyky. Fyzická osoba, která má vykonávat činnost učitele
mateřské školy, učitele prvního stupně základní školy, učitele druhého stupně základní
školy nebo učitele všeobecně- vzdělávacích předmětů střední školy, prokazuje znalost
českého jazyka odpovídající minimálně úrovni C1 podle Společného evropského referenčního
rámce pro jazyky.
(2) Zkoušku z českého jazyka lze vykonat na vysoké škole v rámci programu
celoživotního vzdělávání5) nebo v zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků1)
nebo v jazykové škole s právem státní jazykové zkoušky.1)
(3) Zkouška nenahrazuje odbornou kvalifikaci k výuce českého jazyka na
základních, středních a vyšších odborných školách.
(4) Prokázání znalosti českého jazyka se nevyžaduje u fyzické osoby,
a) která bude působit ve škole s jiným vyučovacím jazykem než českým,
b) která úspěšně vykonala maturitní zkoušku z českého jazyka a literatury
nebo jednotlivou zkoušku, která svým obsahem a formou odpovídá zkoušce společné části
maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury, podle školského zákona 24)),
c) která vyučuje cizí jazyk nebo konverzaci v cizím jazyce, nebo
d) která vyučuje předmět v cizím jazyce za podmínek stanovených školským
zákonem25).
(5) Pedagogičtí pracovníci, kromě pedagogických pracovníků uvedených
v § 6 a 7, mohou prokázat znalost českého jazyka předložením dokladu o složení jazykové
zkoušky v zahraničí.
§ 5
Předpoklady pro výkon činnosti ředitele školy
(1) Ředitelem školy může být fyzická osoba, která splňuje předpoklady
podle § 3 a získala praxi spočívající ve výkonu přímé pedagogické činnosti nebo v
činnosti, pro kterou jsou potřebné znalosti stejného nebo obdobného zaměření, nebo
v řídící činnosti nebo v činnosti ve výzkumu a vývoji v délce
a) 3 roky pro ředitele mateřské školy,
b) 4 roky pro ředitele základní školy, základní umělecké školy a
školských zařízení s výjimkou školských zařízení pro výkon ústavní výchovy, ochranné
výchovy a středisek výchovné péče,
c) 5 let pro ředitele střední školy, jazykové školy, konzervatoře,
vyšší odborné školy a školských zařízení pro výkon ústavní výchovy, ochranné výchovy
a středisek výchovné péče.
(2) Ředitelem školy zřizované Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy
(dále jen "ministerstvo"), krajem, obcí nebo dobrovolným svazkem obcí, jehož předmětem
činnosti jsou úkoly v oblasti školství (dále jen "svazek obcí"), může být jen ten,
kdo vedle předpokladů uvedených v odstavci 1 získal nejpozději do 3 let ode dne,
kdy začal vykonávat činnost ředitele školy, znalosti v oblasti řízení školství absolvováním
studia pro ředitele škol v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků podle
§ 24 odst. 2.
(3) Povinnost absolvovat studium pro ředitele školy zřizované ministerstvem,
krajem, obcí a svazkem obcí se nevztahuje na ředitele, který znalosti v oblasti řízení
školství získal vysokoškolským vzděláním v akreditovaném studijním programu5) zaměřeném
na organizaci a řízení školství, nebo vzděláním v programu celoživotního vzdělávání
uskutečňovaném vysokou školou, zaměřeném na organizaci a řízení školství a akreditovaném
pro další vzdělávání pedagogických pracovníků.
Díl 2
Získávání odborné kvalifikace pedagogických pracovníků
§ 6
Učitel mateřské školy
(1) Učitel mateřské školy získává odbornou kvalifikaci
a) vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném studijním
programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů mateřské školy,
b) vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném studijním
programu studijního oboru pedagogika, případně v akreditovaném studijním programu
v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů prvního stupně základní
školy, vychovatelství nebo pedagogiku volného času, a studiem k rozšíření odborné
kvalifikace zaměřeným na přípravu učitelů mateřské školy,
c) vyšším odborným vzděláním získaným ukončením akreditovaného vzdělávacího
programu vyšší odborné školy1) v oboru vzdělání zaměřeném na přípravu učitelů mateřské
školy,
d) vyšším odborným vzděláním získaným ukončením akreditovaného vzdělávacího
programu vyšší odborné školy v oboru vzdělání zaměřeném na přípravu vychovatelů a
studiem k rozšíření odborné kvalifikace zaměřeným na přípravu učitelů mateřské školy,
e) středním vzděláním s maturitní zkouškou získaným ukončením vzdělávacího
programu středního vzdělávání1) v oboru vzdělání zaměřeném na přípravu učitelů mateřské
školy,
f) středním vzděláním s maturitní zkouškou získaným ukončením vzdělávacího
programu středního vzdělávání v oboru vzdělání zaměřeném na přípravu vychovatelů
a vykonáním jednotlivé zkoušky8), která svým obsahem a formou odpovídá zkoušce profilové
části maturitní zkoušky z předmětu zaměřeného na pedagogiku předškolního věku, nebo
g) vzděláním podle odstavce 2 písm. a) nebo b).
(2) Učitel mateřské školy, který vykonává přímou pedagogickou činnost
ve třídě nebo škole zřízené pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami, získává
odbornou kvalifikaci
a) vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném studijním
programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na speciální pedagogiku,
b) vyšším odborným vzděláním získaným ukončením akreditovaného vzdělávacího
programu vyšší odborné školy v oboru vzdělání zaměřeném na speciální pedagogiku,
nebo
c) vzděláním stanoveným pro učitele mateřské školy podle odstavce
1 a
1. vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném bakalářském studijním
programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na speciální pedagogiku, nebo
2. studiem
k rozšíření odborné kvalifikace zaměřeným na speciálněpedagogickou, výchovnou a vzdělávací
činnost ve školách a třídách zřízených pro děti, žáky a studenty se speciálními vzdělávacími
potřebami nebo na získání odborné kvalifikace speciálního pedagoga.
§ 7
Učitel prvního stupně základní školy
(1) Učitel prvního stupně základní školy získává odbornou kvalifikaci
vysokoškolským vzděláním získaným studiem
a) v akreditovaném magisterském studijním programu v oblasti pedagogických
věd zaměřené na přípravu učitelů prvního stupně základní školy,
b) v akreditovaném magisterském studijním programu studijního oboru
pedagogika, případně v akreditovaném magisterském studijním programu v oblasti pedagogických
věd zaměřené na přípravu učitelů mateřské školy, vychovatelství nebo pedagogiku volného
času, a studiem k rozšíření odborné kvalifikace zaměřeným na přípravu učitelů prvního
stupně základní školy,
c) v akreditovaném magisterském studijním programu v oblasti pedagogických
věd zaměřené na přípravu učitelů druhého stupně základní školy nebo všeobecně-vzdělávacích
předmětů střední školy a studiem k rozšíření odborné kvalifikace zaměřeným na přípravu
učitelů prvního stupně základní školy,
d) v akreditovaném magisterském studijním programu v oblasti pedagogických
věd zaměřené na přípravu učitelů základní umělecké školy, který odpovídá charakteru
vyučovaného předmětu,
e) v akreditovaném magisterském studijním programu v oblasti umění
s umělecko-pedagogickým zaměřením, který odpovídá charakteru vyučovaného uměleckého
předmětu,
f) v akreditovaném magisterském studijním programu v oblasti pedagogických
věd zaměřené na přípravu učitelů předmětů tělovýchovného nebo uměleckého zaměření
druhého stupně základní školy nebo střední školy jen pro výuku odpovídajících předmětů
tělovýchovného nebo uměleckého zaměření,
g) v akreditovaném vysokoškolském studijním programu v oblasti pedagogických
věd zaměřené na vychovatelství jen pro výuku předmětů tělovýchovného nebo uměleckého
zaměření,
h) podle § 12 jen pro výuku cizího jazyka, nebo
i) podle odstavce 2 písm. a) nebo b).
(2) Učitel prvního stupně základní školy, který vykonává přímou pedagogickou
činnost ve třídě nebo škole zřízené pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami,
získává odbornou kvalifikaci
a) vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném magisterském
studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na speciální pedagogiku pro
učitele,
b) vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném magisterském
studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na speciální pedagogiku a
studiem k rozšíření odborné kvalifikace zaměřeným na přípravu učitelů prvního stupně
základní školy, nebo
c) vzděláním stanoveným pro učitele prvního stupně základní školy
podle odstavce 1 a
1. vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném studijním
programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na speciální pedagogiku, nebo
2. studiem
k rozšíření odborné kvalifikace zaměřeným na speciálněpedagogickou, výchovnou a vzdělávací
činnost ve školách a třídách zřízených pro děti, žáky a studenty se speciálními vzdělávacími
potřebami nebo na získání odborné kvalifikace speciálního pedagoga.
§ 7a
Společné způsoby získání odborné kvalifikace učitele druhého stupně základní
školy a učitele všeobecně-vzdělávacích předmětů střední školy
Učitel druhého stupně základní školy a učitel všeobecně-vzdělávacích
předmětů střední školy získává odbornou kvalifikaci vysokoškolským vzděláním získaným
studiem v akreditovaném magisterském studijním programu
a) v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů druhého
stupně základní školy nebo na přípravu učitelů všeobecně-vzdělávacích nebo odborných
předmětů střední školy,
b) v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů prvního
stupně základní školy a studiem k rozšíření odborné kvalifikace zaměřeným na přípravu
učitelů druhého stupně základní školy nebo střední školy,
c) jehož zaměření odpovídá charakteru vyučovaného předmětu a
1.
vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném bakalářském studijním programu
v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů praktického vyučování nebo
odborného výcviku střední školy, nebo
2. studiem pedagogiky podle § 22 odst. 1 písm.
a),
d) v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů základní
umělecké školy, který odpovídá charakteru vyučovaného předmětu, jen pro výuku odpovídajícího
předmětu, nebo
e) podle § 12 jen pro výuku cizího jazyka.
§ 8
Učitel druhého stupně základní školy
(1) Učitel druhého stupně základní školy, který vzdělává ve třídě
nebo škole zřízené pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, získává odbornou
kvalifikaci
a) vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném magisterském
studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na speciální pedagogiku pro
učitele,
b) vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném magisterském
studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na speciální pedagogiku a
1. vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném bakalářském studijním
programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů praktického vyučování
nebo odborného výcviku střední školy, nebo
2. studiem pedagogiky podle § 22 odst.
1 písm. a),
c) vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném magisterském
studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů prvního
stupně základní školy a vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném
bakalářském studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na speciální
pedagogiku nebo studiem k rozšíření odborné kvalifikace zaměřeným na speciálněpedagogickou,
výchovnou a vzdělávací činnost ve školách a třídách zřízených pro děti, žáky a studenty
se speciálními vzdělávacími potřebami nebo na získání odborné kvalifikace speciálního
pedagoga,
d) vzděláním stanoveným pro učitele druhého stupně základní školy
podle § 7a a vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném bakalářském
studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na speciální pedagogiku,
nebo studiem k rozšíření odborné kvalifikace zaměřeným na speciálněpedagogickou,
výchovnou a vzdělávací činnost ve školách a třídách zřízených pro děti, žáky a studenty
se speciálními vzdělávacími potřebami nebo na získání odborné kvalifikace speciálního
pedagoga, nebo
e) vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném magisterském
studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na speciální pedagogiku a
přípravu učitelů druhého stupně základní školy nebo přípravu učitelů všeobecně-vzdělávacích
nebo odborných předmětů střední školy.
(2) Učitel předmětů uměleckého zaměření získává odbornou kvalifikaci
vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném magisterském studijním
programu v oblasti umění s umělecko-pedagogickým zaměřením.
(3) Zaměstnanci, který je výkonným umělcem7), výtvarným umělcem nebo
který má odbornou kvalifikaci podle § 10 odst. 1 nebo § 21, může ředitel školy písemně
uznat předpoklad odborné kvalifikace učitele předmětu druhého stupně základní školy
odpovídajícího uměleckému zaměření nebo odborné kvalifikaci zaměstnance za splněný,
pokud týdenní pracovní doba tohoto zaměstnance u právnické osoby vykonávající činnost
školy nepřesahuje polovinu stanovené týdenní pracovní doby a pokud tento zaměstnanec
mimo pracovněprávní vztah k právnické osobě vykonávající činnost školy provádí umělecké
výkony, vytváří umělecká díla nebo vykonává činnost, pro niž splňuje odbornou kvalifikaci
podle § 10 odst. 1 nebo § 21. Uznání splnění předpokladu odborné kvalifikace platí
pro účely tohoto zákona po dobu, po kterou zaměstnanec splňuje podmínky podle věty
první.
§ 8a
Učitel přípravné třídy základní školy
Učitel přípravné třídy základní školy16) získává odbornou kvalifikaci
vzděláním podle § 6 nebo § 7.
§ 8b
Učitel přípravného stupně základní školy speciální
Učitel přípravného stupně základní školy speciální17) získává odbornou
kvalifikaci vzděláním podle § 7 odst. 2.
§ 9
Učitel střední školy
(1) Učitel odborných předmětů střední školy získává odbornou kvalifikaci
vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném magisterském studijním
programu
a) v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů odborných
předmětů střední školy,
b) v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů všeobecně-vzdělávacích
předmětů druhého stupně základní školy a všeobecně-vzdělávacích předmětů střední
školy, který odpovídá charakteru vyučovaného odborného předmětu,
c) v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů všeobecně-vzdělávacích
předmětů střední školy, který odpovídá charakteru vyučovaného odborného předmětu,
nebo
d) odpovídajícím charakteru vyučovaného odborného předmětu, a
1.
vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném studijním programu v oblasti
pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů střední školy nebo druhého stupně
základní školy, nebo
2. studiem pedagogiky podle § 22 odst. 1 písm. a) nebo b).
(2) Učitel praktického vyučování získává odbornou kvalifikaci
a) vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném studijním
programu, který odpovídá charakteru praktického vyučování, a
1. vysokoškolským vzděláním
získaným studiem v akreditovaném bakalářském studijním programu v oblasti pedagogických
věd zaměřené na přípravu učitelů praktického vyučování nebo odborného výcviku střední
školy, nebo
2. studiem pedagogiky podle § 22 odst. 1 písm. a) nebo b),
b) vyšším odborným vzděláním získaným ukončením akreditovaného
vzdělávacího programu vyšší odborné školy v oboru vzdělání, který odpovídá charakteru
praktického vyučování, a
1. vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném
bakalářském studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů
praktického vyučování nebo odborného výcviku střední školy, nebo
2. studiem pedagogiky
podle § 22 odst. 1 písm. a) nebo b), nebo
c) středním vzděláním s maturitní zkouškou získaným ukončením vzdělávacího
programu středního vzdělávání v oboru vzdělání, který odpovídá charakteru vyučovaného
předmětu, a
1. vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném bakalářském
studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů praktického
vyučování nebo odborného výcviku střední školy, nebo
2. studiem pedagogiky podle §
22 odst. 1 písm. a) nebo b).
(3) Učitel praktického vyučování zdravotnických oborů vzdělání musí mít
také způsobilost k výkonu zdravotnického povolání podle zvláštního právního předpisu6)
v oboru, který vyučuje.
(4) Učitel odborného výcviku získává odbornou kvalifikaci
a) podle odstavce 2,
b) středním vzděláním s maturitní zkouškou získaným ukončením vzdělávacího
programu středního vzdělávání v oboru vzdělání, který odpovídá charakteru vyučovaného
předmětu, a získáním profesní kvalifikace pro činnost instruktora odborného výcviku
podle zákona o uznávání výsledků dalšího vzdělávání, nebo
c) středním vzděláním s výučním listem získaným ukončením vzdělávacího
programu středního vzdělávání v oboru vzdělání, který odpovídá charakteru vyučovaného
předmětu, a
1. vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném bakalářském
studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů praktického
vyučování nebo odborného výcviku střední školy,
2. studiem pedagogiky podle § 22 odst.
1 písm. a) nebo b), nebo
3. získáním profesní kvalifikace pro činnost instruktora
odborného výcviku podle zákona o uznávání výsledků dalšího vzdělávání.
(5) Učitel odborného výcviku zdravotnických oborů vzdělání získává odbornou
kvalifikaci vzděláním podle odstavců 2 a 3.
(6) Učitel střední školy, který vzdělává ve třídě nebo škole zřízené
pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, získává odbornou kvalifikaci
a) vzděláním stanoveným pro učitele střední školy podle § 7a nebo
podle odstavců 1 až 5 a
1. vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném
studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na speciální pedagogiku,
nebo
2. studiem k rozšíření odborné kvalifikace zaměřeným na speciálněpedagogickou,
výchovnou a vzdělávací činnost ve školách a třídách zřízených pro děti, žáky a studenty
se speciálními vzdělávacími potřebami nebo na získání odborné kvalifikace speciálního
pedagoga,
b) studiem v akreditovaném magisterském studijním programu v oblasti
pedagogických věd zaměřené na speciální pedagogiku pro učitele a studiem pedagogiky
podle § 22 odst. 1 písm. a),
c) pro výuku v praktické škole jednoleté a praktické škole dvouleté
studiem v akreditovaném magisterském studijním programu v oblasti pedagogických věd
zaměřené na speciální pedagogiku pro učitele nebo vzděláním podle § 7 odst. 2 nebo
§ 8 odst. 1, nebo
d) vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném magisterském
studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na speciální pedagogiku a
přípravu učitelů druhého stupně základní školy nebo přípravu učitelů všeobecně-vzdělávacích
nebo odborných předmětů střední školy.
(7) Učitel předmětů uměleckého zaměření získává odbornou kvalifikaci
vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném magisterském studijním
programu v oblasti umění s umělecko-pedagogickým zaměřením.
(8) Zaměstnanci, který je výkonným umělcem7), výtvarným umělcem, uznávaným
odborníkem v oboru nebo který má odbornou kvalifikaci podle § 21, může ředitel školy
písemně uznat předpoklad odborné kvalifikace učitele předmětu střední školy odpovídajícího
uměleckému nebo odbornému zaměření nebo odborné kvalifikaci zaměstnance za splněný,
pokud týdenní pracovní doba tohoto zaměstnance u právnické osoby vykonávající činnost
školy nepřesahuje polovinu stanovené týdenní pracovní doby a pokud tento zaměstnanec
mimo pracovněprávní vztah k právnické osobě vykonávající činnost školy provádí umělecké
výkony, vytváří umělecká díla, vykonává činnost v oboru, v němž je uznávaným odborníkem,
nebo činnost, pro niž splňuje odbornou kvalifikaci podle § 21. Uznání splnění předpokladu
odborné kvalifikace platí pro účely tohoto zákona po dobu, po kterou zaměstnanec
splňuje podmínky podle věty první.
§ 9a
Uznání splnění předpokladu odborné kvalifikace učitele druhého stupně
základní školy nebo učitele střední školy
(1) Zaměstnanci, který je absolventem akreditovaného magisterského studijního
programu, jehož zaměření odpovídá charakteru vyučovaného předmětu, může ředitel školy
písemně uznat předpoklad odborné kvalifikace učitele druhého stupně základní školy
nebo učitele všeobecně-vzdělávacích předmětů střední školy za splněný na dobu nejdéle
3 let ode dne, kdy tuto pedagogickou činnost začal vykonávat.
(2) Zaměstnanci, který je absolventem akreditovaného magisterského studijního
programu, jehož zaměření odpovídá charakteru vyučovaného předmětu, a který vykonával
souvislou praxi v oboru po dobu nejméně 5 let, může ředitel školy písemně uznat předpoklad
odborné kvalifikace učitele odborných předmětů, praktického vyučování nebo odborného
výcviku za splněný na dobu nejdéle 3 let ode dne, kdy tuto pedagogickou činnost začal
vykonávat.
(3) Zaměstnanci, který je absolventem alespoň středního vzdělání s maturitní
zkouškou v oboru, který odpovídá charakteru vyučovaného předmětu, a který vykonával
souvislou praxi v oboru po dobu nejméně 5 let, může ředitel školy písemně uznat předpoklad
odborné kvalifikace učitele praktického vyučování nebo odborného výcviku za splněný
na dobu nejdéle 3 let ode dne, kdy tuto pedagogickou činnost začal vykonávat.
(4) Zaměstnanci, který je absolventem alespoň středního vzdělání s výučním
listem v oboru, který odpovídá charakteru vyučovaného předmětu, a který vykonával
souvislou praxi v oboru po dobu nejméně 5 let, může ředitel školy písemně uznat předpoklad
odborné kvalifikace učitele odborného výcviku za splněný na dobu nejdéle 3 let ode
dne, kdy tuto pedagogickou činnost začal vykonávat.
(5) Celková doba uznání předpokladu odborné kvalifikace podle odstavce
1, 2, 3 nebo 4 nesmí u téhož zaměstnance přesáhnout ani v souhrnu u více zaměstnavatelů
3 roky. Zaměstnanec před vznikem pracovního poměru sdělí řediteli školy, zda a na
jakou dobu u něho dříve došlo k uznání předpokladu odborné kvalifikace podle odstavce
1, 2, 3 nebo 4.
(6) Zaměstnanci, který získal vysokoškolské vzdělání v akreditovaném
bakalářském studijním programu v oblasti pedagogických věd a současně je studentem
akreditovaného magisterského studijního programu zaměřeného na přípravu učitelů druhého
stupně základní školy nebo střední školy, který navazuje na bakalářský studijní program,
může ředitel školy písemně uznat předpoklad odborné kvalifikace učitele druhého stupně
základní školy nebo učitele všeobecně-vzdělávacích předmětů střední školy na této
škole za splněný po dobu studia tohoto akreditovaného magisterského studijního programu,
nejdéle však na dobu 3 let ode dne zahájení studia tohoto studijního programu.
§ 10
Učitel uměleckých odborných předmětů v základní umělecké škole, střední
škole a konzervatoři
(1) Učitel uměleckých odborných předmětů v základní umělecké škole,
střední škole a konzervatoři získává odbornou kvalifikaci
a) vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném studijním
programu, který odpovídá charakteru vyučovaného uměleckého předmětu, a
1. vysokoškolským
vzděláním získaným studiem v akreditovaném bakalářském studijním programu v oblasti
pedagogických věd, nebo
2. studiem pedagogiky podle § 22 odst. 1 písm. a) nebo b),
b) vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném magisterském
studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů základní
umělecké školy jen pro výuku v základní umělecké škole,
c) vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném magisterském
studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů všeobecně-vzdělávacích
předmětů pro hru na hudební nástroj nebo pro sólový zpěv jen pro výuku těchto předmětů
v základní umělecké škole,
d) vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném magisterském
studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů všeobecně-vzdělávacích
předmětů pro výtvarnou výchovu jen pro výuku výtvarného oboru v základní umělecké
škole,
e) vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném magisterském
studijním programu v oblasti umění s umělecko-pedagogickým zaměřením,
f) vyšším odborným vzděláním získaným ukončením osmiletého nebo šestiletého
vzdělávacího programu oboru vzdělání konzervatoře1), který odpovídá charakteru vyučovaného
uměleckého předmětu,
g) vyšším odborným vzděláním získaným ukončením akreditovaného vzdělávacího
programu vyšší odborné školy v oboru vzdělání, který odpovídá charakteru vyučovaného
uměleckého předmětu, a
1. vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném
bakalářském studijním programu v oblasti pedagogických věd, nebo
2. studiem pedagogiky
podle § 22 odst. 1 písm. a) nebo b),
h) středním vzděláním s maturitní zkouškou získaným ukončením odpovídající
části vzdělávacího programu konzervatoře a
1. vysokoškolským vzděláním získaným studiem
v akreditovaném bakalářském studijním programu v oblasti pedagogických věd, nebo
2.
studiem pedagogiky podle § 22 odst. 1 písm. a) nebo b), nebo
i) středním vzděláním s maturitní zkouškou získaným ukončením vzdělávacího
programu středního vzdělávání v oboru vzdělání, který odpovídá charakteru vyučovaného
uměleckého předmětu, a
1. vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném
bakalářském studijním programu v oblasti pedagogických věd, nebo
2. studiem pedagogiky
podle § 22 odst. 1 písm. a) nebo b).
(2) U toho, kdo je nebo byl výkonným umělcem7) nebo výtvarným umělcem,
může ředitel základní umělecké školy, střední školy nebo konzervatoře v odůvodněných
případech písemně uznat předpoklad odborné kvalifikace učitele předmětu odpovídajícího
uměleckému zaměření zaměstnance pro účely tohoto zákona na dané škole za splněný.
§ 11
Učitel vyšší odborné školy
(1) Učitel všeobecně-vzdělávacích předmětů nebo odborných předmětů vyšší
odborné školy získává odbornou kvalifikaci vysokoškolským vzděláním získaným studiem
v akreditovaném magisterském studijním programu, který odpovídá charakteru vyučovaného
všeobecně-vzdělávacího nebo odborného předmětu.
(2) Učitel praktického vyučování a odborné praxe získává odbornou
kvalifikaci
a) vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném studijním
programu, který odpovídá charakteru praktického vyučování,
b) vyšším odborným vzděláním získaným ukončením akreditovaného vzdělávacího
programu vyšší odborné školy v oboru vzdělání, který odpovídá charakteru praktického
vyučování, nebo
c) středním vzděláním s maturitní zkouškou získaným ukončením vzdělávacího
programu středního vzdělávání v oboru vzdělání, který odpovídá charakteru vyučovaného
předmětu.
(3) Učitel praktického vyučování a odborné praxe zdravotnických oborů
vzdělání musí mít také způsobilost k výkonu zdravotnického povolání podle zvláštního
právního předpisu6) v oboru, který vyučuje.
(4) Učitel předmětů uměleckého zaměření získává odbornou kvalifikaci
vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném magisterském studijním
programu v oblasti umění s umělecko-pedagogickým zaměřením.
(5) U toho, kdo je nebo byl výkonným umělcem7) nebo výtvarným umělcem,
může ředitel vyšší odborné školy v odůvodněných případech písemně uznat předpoklad
odborné kvalifikace učitele předmětu odpovídajícího uměleckému zaměření zaměstnance
pro účely tohoto zákona na dané škole za splněný.
(6) Zaměstnanci, který je uznávaným odborníkem v oboru nebo který má
odbornou kvalifikaci podle § 21, může ředitel školy písemně uznat předpoklad odborné
kvalifikace učitele předmětu vyšší odborné školy odpovídajícího odbornému zaměření
nebo odborné kvalifikaci zaměstnance za splněný, pokud týdenní pracovní doba tohoto
zaměstnance u právnické osoby vykonávající činnost školy nepřesahuje polovinu stanovené
týdenní pracovní doby a pokud tento zaměstnanec mimo pracovněprávní vztah k právnické
osobě vykonávající činnost školy vykonává činnost v oboru, v němž je uznávaným odborníkem,
nebo činnost, pro niž splňuje odbornou kvalifikaci podle § 21. Uznání splnění předpokladu
odborné kvalifikace platí pro účely tohoto zákona po dobu, po kterou zaměstnanec
splňuje podmínky podle věty první.
§ 12
Učitel jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky
Učitel jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky získává odbornou
kvalifikaci vysokoškolským vzděláním získaným studiem
a) v akreditovaném magisterském studijním programu v oblasti pedagogických
věd zaměřené na přípravu učitelů příslušných cizích jazyků,
b) jiného akreditovaného magisterského studijního programu v oblasti
pedagogických věd než podle písmene a), vykonáním jazykové zkoušky z příslušného
cizího jazyka odpovídající minimálně úrovni C1 Společného evropského referenčního
rámce pro jazyky a doplňujícím didaktickým studiem příslušného jazyka,
c) v akreditovaném magisterském studijním programu v oblasti společenských
věd zaměřené na příslušné cizí jazyky a
1. vysokoškolským vzděláním získaným studiem
v akreditovaném studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu
učitelů, nebo
2. studiem pedagogiky podle § 22 odst. 1 písm. a) nebo b), nebo
d) jiného akreditovaného magisterského studijního programu než
podle písmen a), b) a c), vykonáním jazykové zkoušky z příslušného cizího jazyka
odpovídající minimálně úrovni C1 Společného evropského referenčního rámce pro jazyky,
doplňujícím didaktickým studiem příslušného cizího jazyka a
1. vysokoškolským vzděláním
získaným studiem v akreditovaném studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené
na přípravu učitelů, nebo
2. studiem pedagogiky podle § 22 odst. 1 písm. a).
§ 13
Učitel v zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků
Pedagog v zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků získává
odbornou kvalifikaci vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném magisterském
studijním programu, který odpovídá charakteru vzdělávacího předmětu, a pedagogickou
praxí nebo praxí v oboru, který odpovídá charakteru vzdělávacích předmětů, v délce
nejméně 4 let.
§ 14
Učitel náboženství
Učitel náboženství získává odbornou kvalifikaci vysokoškolským vzděláním
získaným studiem v akreditovaném magisterském studijním programu
a) v oblasti teologických věd,
b) v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů náboženství,
nebo
c) v oblasti pedagogických nebo společenských věd a vysokoškolským
vzděláním získaným studiem v akreditovaném studijním programu v oblasti pedagogických
věd zaměřené na přípravu učitelů náboženství, nebo vzděláním v programu celoživotního
vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou, zaměřeném na přípravu učitelů náboženství
a akreditovaném pro další vzdělávání pedagogických pracovníků.
§ 15
Učitel odborného výcviku v zařízení sociálních služeb
Učitel odborného výcviku v zařízení sociálních služeb získává odbornou
kvalifikaci jako učitel odborného výcviku podle § 9 odst. 4 a současně absolvováním
akreditovaného vzdělávacího programu zaměřeného na speciální pedagogiku a uskutečňovaného
zařízením pro další vzdělávání pedagogických pracovníků.
§ 16
Vychovatel
(1) Vychovatel získává odbornou kvalifikaci
a) vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném studijním
programu v oblasti pedagogických věd,
b) vysokoškolským vzděláním podle § 7 až 10, 12 a 14,
c) vysokoškolským vzděláním získaným ukončením jiného akreditovaného
bakalářského studijního programu než podle písmen a) a b) a studiem pedagogiky podle
§ 22 odst. 1,
d) vyšším odborným vzděláním získaným ukončením akreditovaného vzdělávacího
programu vyšší odborné školy v oboru vzdělání zaměřeném na vychovatelství nebo na
pedagogiku volného času nebo na speciální pedagogiku nebo na sociální pedagogiku,
e) vyšším odborným vzděláním získaným ukončením jiného akreditovaného
vzdělávacího programu než podle písmene d) a studiem pedagogiky podle § 22 odst.
1,
f) středním vzděláním s maturitní zkouškou získaným ukončením vzdělávacího
programu střední školy v oboru vzdělání zaměřeném na přípravu vychovatelů nebo pedagogů
volného času,
g) středním vzděláním s maturitní zkouškou získaným ukončením vzdělávacího
programu středního vzdělávání v oboru vzdělání zaměřeném na přípravu učitelů předškolního
vzdělávání a vykonáním jednotlivé zkoušky, která svým obsahem a formou odpovídá zkoušce
profilové části maturitní zkoušky z předmětu zaměřeného na vychovatelství, nebo
h) středním vzděláním s maturitní zkouškou získaným ukončením jiného
vzdělávacího programu středního vzdělávání než podle písmen f) a g) a studiem pedagogiky
podle § 22 odst. 1.
(2) Vychovatel, který vykonává přímou pedagogickou činnost ve školském
výchovném a ubytovacím zařízení nebo v jeho oddělení zřízeném pro děti a žáky se
speciálními vzdělávacími potřebami, ve školském zařízení pro výkon ústavní výchovy
nebo ochranné výchovy, nebo ve středisku výchovné péče, získává odbornou kvalifikaci
a) vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném studijním
programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na speciální pedagogiku nebo sociální
pedagogiku,
b) vyšším odborným vzděláním získaným ukončením akreditovaného vzdělávacího
programu vyšší odborné školy v oboru vzdělání zaměřeném na speciální pedagogiku,
nebo
c) vzděláním stanoveným pro vychovatele podle odstavce 1 a studiem
k rozšíření odborné kvalifikace zaměřeným na speciálněpedagogickou, výchovnou a vzdělávací
činnost ve školách a třídách zřízených pro děti, žáky a studenty se speciálními vzdělávacími
potřebami nebo na získání odborné kvalifikace speciálního pedagoga.
§ 17
Pedagog volného času
(1) Pedagog volného času, který vykonává komplexní přímou pedagogickou
činnost v zájmovém vzdělávání ve školách a školských zařízeních pro zájmové vzdělávání,
získává odbornou kvalifikaci
a) vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném studijním
programu v oblasti pedagogických věd,
b) vyšším odborným vzděláním získaným ukončením akreditovaného vzdělávacího
programu vyšší odborné školy v oboru vzdělání s pedagogickým zaměřením,
c) vzděláním podle § 10 odst. 1,
d) středním vzděláním s maturitní zkouškou získaným ukončením vzdělávacího
programu středního vzdělávání v oboru vzdělání s pedagogickým zaměřením, nebo
e) alespoň středním vzděláním s maturitní zkouškou a
1. studiem
pedagogiky podle § 22 odst. 1, nebo
2. získáním profesní kvalifikace pro činnost samostatného
vedoucího volnočasových aktivit dětí podle zákona o uznávání výsledků dalšího vzdělávání.
(2) Pedagog volného času, který vykonává dílčí přímou pedagogickou
činnost v zájmovém vzdělávání ve školách a školských zařízeních pro zájmové vzdělávání,
získává odbornou kvalifikaci
a) vzděláním podle odstavce 1, nebo
b) středním vzděláním s výučním listem získaným ukončením vzdělávacího
programu středního vzdělávání a
1. studiem pedagogiky podle § 22 odst. 1,
2. studiem
pro přípravu pedagogů volného času vykonávajících dílčí přímou pedagogickou činnost
v zájmovém vzdělávání, nebo
3. získáním profesní kvalifikace pro činnost vedoucího
volnočasových aktivit dětí podle zákona o uznávání výsledků dalšího vzdělávání.
(3) Pedagog volného času získává odbornou kvalifikaci pouze pro aktivity
zájmového vzdělávání uměleckého nebo odborného zaměření vysokoškolským vzděláním
získaným studiem v akreditovaném studijním programu odpovídajícího uměleckého nebo
odborného zaměření.
(4) Zaměstnanci, který vykonává dílčí přímou pedagogickou činnost v zájmovém
vzdělávání ve školách a školských zařízeních pro zájmové vzdělávání a je výkonným
umělcem7), výtvarným umělcem nebo který má odbornou kvalifikaci podle § 10 odst.
1 nebo § 21, může ředitel školy písemně uznat předpoklad odborné kvalifikace pedagoga
volného času pro aktivity zájmového vzdělávání odpovídající uměleckému zaměření nebo
odborné kvalifikaci zaměstnance za splněný, pokud týdenní pracovní doba tohoto zaměstnance
u právnické osoby vykonávající činnost školy nepřesahuje polovinu stanovené týdenní
pracovní doby a pokud tento zaměstnanec mimo pracovněprávní vztah k právnické osobě
vykonávající činnost školy provádí umělecké výkony, vytváří umělecká díla nebo vykonává
činnost, pro niž splňuje odbornou kvalifikaci podle § 21. Uznání splnění předpokladu
odborné kvalifikace platí pro účely tohoto zákona po dobu, po kterou zaměstnanec
splňuje podmínky podle věty první.
§ 18
Speciální pedagog
Speciální pedagog získává odbornou kvalifikaci vysokoškolským vzděláním
získaným studiem v akreditovaném magisterském studijním programu v oblasti pedagogických
věd
a) zaměřené na speciální pedagogiku,
b) zaměřené na pedagogiku předškolního věku nebo na přípravu učitelů
základní školy nebo na přípravu učitelů všeobecně-vzdělávacích předmětů střední školy
nebo na přípravu vychovatelů a studiem k rozšíření odborné kvalifikace zaměřeným
na přípravu speciálních pedagogů,
c) studijního oboru pedagogika a studiem k rozšíření odborné kvalifikace
zaměřeným na přípravu speciálních pedagogů.
d) zaměřené na speciální pedagogiku a přípravu učitelů základní školy
nebo učitelů všeobecně-vzdělávacích předmětů střední školy.
§ 18a
Školský logoped
Školský logoped získává odbornou kvalifikaci studiem pro přípravu
školských logopedů a vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném magisterském
studijním programu v oblasti pedagogických věd
a) zaměřené na speciální pedagogiku se státní závěrečnou zkouškou
z logopedie a surdopedie, který nenavazuje na akreditovaný bakalářský studijní program,
b) zaměřené na speciální pedagogiku se státní závěrečnou zkouškou
z logopedie a surdopedie, který navazuje na akreditovaný bakalářský studijní program
speciální pedagogika, nebo
c) zaměřené na logopedii se státní závěrečnou zkouškou z logopedie
a surdopedie.
§ 19
Psycholog
Psycholog získává odbornou kvalifikaci vysokoškolským vzděláním získaným
studiem v akreditovaném magisterském studijním programu psychologie.
§ 19a
Metodik prevence v pedagogicko-psychologické poradně
Metodik prevence v pedagogicko-psychologické poradně získává odbornou
kvalifikaci vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném studijním programu.
§ 20
Asistent pedagoga
(1) Asistent pedagoga, který vykonává přímou pedagogickou činnost
ve třídě, ve které se vzdělávají děti nebo žáci se speciálními vzdělávacími potřebami18),
nebo ve škole zajišťující vzdělávání dětí a žáků formou individuální integrace19),
získává odbornou kvalifikaci
a) vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném studijním
programu v oblasti pedagogických nebo psychologických věd,
b) vysokoškolským vzděláním získaným studiem jiného akreditovaného
studijního programu než podle písmene a) a studiem pedagogiky podle § 22 odst. 1,
c) vyšším odborným vzděláním získaným ukončením akreditovaného vzdělávacího
programu vyšší odborné školy v oboru vzdělání s pedagogickým zaměřením,
d) vyšším odborným vzděláním získaným ukončením jiného akreditovaného
vzdělávacího programu než podle písmene c) a studiem pedagogiky podle § 22 odst.
1,
e) vyšším odborným vzděláním získaným ukončením osmiletého nebo šestiletého
vzdělávacího programu oboru vzdělání konzervatoře,
f) středním vzděláním s maturitní zkouškou získaným ukončením vzdělávacího
programu středního vzdělávání v oboru vzdělání s pedagogickým zaměřením, nebo
g) středním vzděláním s maturitní zkouškou získaným ukončením jiného
vzdělávacího programu středního vzdělávání než podle písmene f) a studiem pedagogiky
podle § 22 odst. 1.
(2) Asistent pedagoga, který vykonává přímou pedagogickou činnost
spočívající v pomocných výchovných pracích ve škole, ve školském zařízení pro zájmové
vzdělávání, ve školském výchovném a ubytovacím zařízení, ve školském zařízení pro
výkon ústavní nebo ochranné výchovy, nebo ve školském zařízení pro preventivně výchovnou
péči, získává odbornou kvalifikaci
a) vzděláním podle odstavce 1,
b) středním vzděláním s maturitní zkouškou získaným ukončením jiného
vzdělávacího programu středního vzdělávání než podle odstavce 1 písm. f) a studiem
pro asistenty pedagoga, kteří vykonávají přímou pedagogickou činnost spočívající
v pomocných výchovných pracích,
c) středním vzděláním s výučním listem získaným ukončením vzdělávacího
programu středního vzdělávání a
1. studiem pedagogiky podle § 22 odst. 1, nebo
2.
studiem pro asistenty pedagoga, kteří vykonávají přímou pedagogickou činnost spočívající
v pomocných výchovných pracích,
d) středním vzděláním získaným ukončením vzdělávacího programu středního
vzdělávání v oboru vzdělání zaměřeném na přípravu asistentů pedagoga,
e) středním vzděláním získaným ukončením vzdělávacího programu
středního vzdělávání a
1. studiem pedagogiky podle § 22 odst. 1 písm. b) nebo c),
nebo
2. studiem pro asistenty pedagoga, kteří vykonávají přímou pedagogickou činnost
spočívající v pomocných výchovných pracích, nebo
f) základním vzděláním a studiem pro asistenty pedagoga, kteří vykonávají
přímou pedagogickou činnost spočívající v pomocných výchovných pracích.
§ 21
Trenér
Trenér získává odbornou kvalifikaci
a) vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném magisterském
studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů tělesné
výchovy pouze pro oblast sportovní specializace odpovídající vykonané státní závěrečné
zkoušce,
b) vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném studijním
programu zaměřeném na tělesnou výchovu a sport pouze pro oblast sportovní specializace
odpovídající vykonané státní závěrečné zkoušce,
c) vyšším odborným vzděláním získaným ukončením akreditovaného vzdělávacího
programu vyšší odborné školy v oboru vzdělání zaměřeném na sportovní, tělovýchovné
a pohybové činnosti a získáním osvědčení nejméně druhé nejvyšší trenérské třídy příslušné
sportovní specializace, nebo
d) středním vzděláním s maturitní zkouškou získaným ukončením vzdělávacího
programu středního vzdělávání nebo středním vzděláním s výučním listem získaným ukončením
vzdělávacího programu středního vzdělávání a trenérskou školou tělovýchovné fakulty
vysoké školy a získáním osvědčení nejméně druhé nejvyšší trenérské třídy příslušné
sportovní specializace.
§ 22
Společná ustanovení k odborné kvalifikaci
(1) Studiem pedagogiky se rozumí vzdělání získané studiem ve vzdělávacím
programu akreditovaném pro další vzdělávání pedagogických pracovníků uskutečňovaném
vysokou školou v programu celoživotního vzdělávání nebo zařízením pro další vzdělávání
pedagogických pracovníků
a) pro učitele druhého stupně základní školy a učitele střední školy
s obsahovým zaměřením na pedagogiku, psychologii, obecnou didaktiku a didaktiku zaměřenou
na výuku v konkrétních oborech nebo předmětech, v případě zařízení pro další vzdělávání
pedagogických pracovníků jen ve spolupráci s vysokou školou realizující studijní
program v oblasti vzdělávání učitelství,
b) pro učitele odborných předmětů střední školy, pro učitele praktického
vyučování střední školy, pro učitele odborného výcviku střední školy, pro učitele
uměleckých odborných předmětů v základní umělecké škole, střední škole a konzervatoři
a pro učitele jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky s obsahovým zaměřením
na pedagogiku, psychologii, obecnou didaktiku a didaktiku zaměřenou na výuku v konkrétních
oborech nebo předmětech,
c) pro vychovatele, pedagoga volného času a asistenta pedagoga s
obsahovým zaměřením na pedagogiku a psychologii nebo na sociální pedagogiku.
(2) Studiem k rozšíření odborné kvalifikace se rozumí vzdělání získané
studiem ve vzdělávacím programu akreditovaném pro další vzdělávání pedagogických
pracovníků uskutečňovaném vysokou školou v programu celoživotního vzdělávání, kterým
pedagogičtí pracovníci s odbornou kvalifikací získávají způsobilost vykonávat přímou
pedagogickou činnost na jiném stupni nebo druhu školy, způsobilost k výuce dalšího
předmětu, způsobilost vykonávat speciálněpedagogickou, výchovnou a vzdělávací činnost
ve školách a třídách zřízených pro děti, žáky a studenty se speciálními vzdělávacími
potřebami nebo odbornou kvalifikaci speciálního pedagoga.
(3) Studiem pro asistenty pedagoga, kteří vykonávají přímou pedagogickou
činnost spočívající v pomocných výchovných pracích, se rozumí vzdělání získané studiem
ve vzdělávacím programu akreditovaném pro další vzdělávání pedagogických pracovníků
uskutečňovaném vysokou školou v programu celoživotního vzdělávání nebo zařízením
pro další vzdělávání pedagogických pracovníků s obsahovým zaměřením na pedagogiku
a psychologii.
(4) Studiem pro přípravu školských logopedů se rozumí vzdělání získané
studiem ve vzdělávacím programu akreditovaném pro další vzdělávání pedagogických
pracovníků s obsahovým zaměřením na školskou logopedii.
(5) Studiem pro přípravu pedagogů volného času vykonávajících dílčí přímou
pedagogickou činnost v zájmovém vzdělávání se rozumí vzdělání získané studiem ve
vzdělávacím programu akreditovaném pro další vzdělávání pedagogických pracovníků
s obsahovým zaměřením na pedagogiku volného času.
(6) Doplňujícím didaktickým studiem příslušného cizího jazyka se rozumí
vzdělání získané studiem ve vzdělávacím programu akreditovaném pro další vzdělávání
pedagogických pracovníků s obsahovým zaměřením na obsah, metody a cíle výuky příslušného
cizího jazyka.
(7) Učitel, který splňuje předpoklad odborné kvalifikace podle § 7a písm.
c), § 9 odst. 1 nebo § 11 odst. 1, získává odbornou kvalifikaci pro výuku dalšího
předmětu také vzděláním v akreditovaném bakalářském studijním programu v oblasti
vzdělávání související s charakterem tohoto vyučovaného předmětu nebo studiem k rozšíření
odborné kvalifikace k získání způsobilosti k výuce dalšího předmětu.
(8) Pedagogický pracovník, pro kterého je příslušný cizí jazyk rodným
jazykem nebo který jej ovládá na úrovni rodného jazyka, splňuje pro účely tohoto
zákona předpoklad odborné kvalifikace pro výuku konverzace v tomto cizím jazyce,
získal-li alespoň střední vzdělání s maturitní zkouškou, nebo pro výuku tohoto cizího
jazyka, získal-li vysokoškolské vzdělání.
(9) Pedagogický pracovník, který vedle přímé pedagogické činnosti, pro
kterou má odbornou kvalifikaci, vykonává také další přímou pedagogickou činnost v
rámci druhu práce sjednaného v pracovní smlouvě, pro kterou nemá odbornou kvalifikaci,
splňuje pro účely tohoto zákona pro tuto další přímou pedagogickou činnost předpoklad
podle § 3 odst. 1 písm. b). Věta první se nepoužije u pedagogického pracovníka, který
má odbornou kvalifikaci pouze pro příslušný předmět nebo příslušnou aktivitu podle
odstavce 8 nebo § 7 odst. 1 písm. d) až h), § 7a písm. d) nebo e), § 8 odst. 2 nebo
3, § 9 odst. 7 nebo 8, § 9a odst. 2 až 4, § 10 odst. 2 nebo § 11 odst. 4 až 6.
(10) Právnická osoba vykonávající činnost školy nebo školského zařízení
může zajišťovat výchovu a vzdělávání po nezbytnou dobu a v nezbytném rozsahu pedagogickým
pracovníkem, který nesplňuje předpoklad odborné kvalifikace, pokud prokazatelně nemůže
tyto činnosti zajistit pedagogickým pracovníkem s odbornou kvalifikací. Tím není
dotčena odpovědnost ředitele školy nebo školského zařízení za odbornou a pedagogickou
úroveň vzdělávání a školských služeb podle zvláštního právního předpisu21).
HLAVA III
PRACOVNÍ DOBA, PŘÍMÁ PEDAGOGICKÁ ČINNOST A DOBA TRVÁNÍ PRACOVNÍHO POMĚRU
NA DOBU URČITOU PEDAGOGICKÉHO PRACOVNÍKA
§ 22a
Pracovní doba pedagogických pracovníků
(1) Pedagogičtí pracovníci vykonávají v pracovní době
a) přímou pedagogickou činnost,
b) práce související s přímou pedagogickou činností.
(2) Pedagogický pracovník je povinen být na pracovišti zaměstnavatele v
době stanovené rozvrhem jeho přímé pedagogické činnosti, v době stanovené rozvrhem
jeho dohledu nad dětmi a žáky, v době zastupování jiného pedagogického pracovníka
a v případech, které stanoví v souladu se zákoníkem práce zaměstnavatel.
(3) Jde-li o výkon jiné práce než podle odstavce 2, vykonává pedagogický
pracovník sjednanou práci v pracovní době, kterou si sám rozvrhuje, a na místě, které
si sám určí. Náklady, které pedagogickému pracovníkovi vzniknou výlučně v souvislosti
s výkonem práce na jiném místě než na pracovišti zaměstnavatele podle věty první,
se nepovažují za náklady vzniklé v souvislosti s výkonem závislé práce, a není-li
dohodnuto jinak, hradí je pedagogický pracovník.
§ 23
Rozsah přímé pedagogické činnosti
(1) Týdenní rozsah hodin přímé pedagogické činnosti stanoví ředitel školy
pedagogickému pracovníkovi na období školního vyučování nebo na pololetí školního
vyučování.1) Ředitel školy s celoročním provozem a ředitel zařízení sociálních služeb
stanoví rozsah hodin přímé pedagogické činnosti na období kalendářního roku.
(2) Ředitel školy zřizované ministerstvem, krajem, obcí a svazkem obcí
stanoví týdenní rozsah hodin přímé pedagogické činnosti podle prováděcího právního
předpisu. Při sjednání kratší než stanovené týdenní pracovní doby se úměrně tomu
sníží rozsah přímé pedagogické činnosti.
(3) Ředitel školy nebo ředitel zařízení sociálních služeb může nařídit
pedagogickému pracovníkovi konání přímé pedagogické činnosti nad jemu stanovený rozsah
nejvýše v rozsahu 4 hodin týdně, další hodiny s ním může dohodnout.
(4) Za přímou pedagogickou činnost nad rozsah hodin stanovený ředitelem
školy nebo zařízením sociálních služeb se považuje vykonaná přímá pedagogická činnost
podle odstavce 3 i v případě, že pedagogický pracovník nesplnil ředitelem stanovený
týdenní rozsah hodin přímé pedagogické činnosti vyplývající z týdenního rozvrhu přímé
pedagogické činnosti, protože v době, která se posuzuje jako výkon práce8b), přímou
pedagogickou činnost nevykonával. U pedagogických pracovníků s kratší pracovní dobou
je přímou pedagogickou činností nad stanovený rozsah přímá pedagogická činnost přesahující
týdenní rozsah hodin přímé pedagogické činnosti odpovídající stanovené týdenní pracovní
době8c); těmto pedagogickým pracovníkům není možné konání přímé pedagogické činnosti
nad stanovený rozsah nařídit.
(5) Vláda stanoví nařízením rozsah přímé pedagogické činnosti pedagogických
pracovníků škol zřizovaných ministerstvem, krajem, obcí a svazkem obcí.
§ 23a
Pracovní poměr na dobu určitou pedagogického pracovníka
(1) Na pracovní poměr na dobu určitou pedagogického pracovníka se vztahuje
zákoník práce, nestanoví-li tento zákon jinak22).
(2) Doba trvání pracovního poměru na dobu určitou pedagogického pracovníka
mezi týmiž smluvními stranami činí nejméně 12 měsíců.
(3) Ustanovení odstavce 2 se nevztahuje na případy, kdy byla doba trvání
pracovního poměru na dobu určitou sjednána s pedagogickým pracovníkem
a) jako náhrada za dočasně nepřítomného pedagogického pracovníka na
dobu překážek v práci na straně tohoto pracovníka,
b) který nesplňuje předpoklad odborné kvalifikace podle § 22 odst.
10, nebo
c) za podmínek § 39 odst. 4 zákoníku práce.
(4) Sjedná-li zaměstnavatel s pedagogickým pracovníkem dobu trvání pracovního
poměru na dobu určitou v rozporu s odstavci 2 až 4, a oznámil-li pedagogický pracovník
před uplynutím sjednané doby písemně zaměstnavateli, že trvá na tom, aby ho dále
zaměstnával, platí, že se jedná o pracovní poměr na dobu neurčitou. Návrh na určení,
zda byly splněny podmínky uvedené v odstavcích 2 a 3, mohou zaměstnavatel i pedagogický
pracovník uplatnit u soudu nejpozději do 2 měsíců ode dne, kdy měl pracovní poměr
skončit uplynutím sjednané doby.
HLAVA IV
DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ A KARIÉRNÍ SYSTÉM PEDAGOGICKÝCH PRACOVNÍKŮ ŠKOL ZŘIZOVANÝCH
MINISTERSTVEM, KRAJEM, OBCÍ A SVAZKEM OBCÍ A ZAŘÍZENÍ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB
§ 24
Další vzdělávání pedagogických pracovníků
(1) Pedagogičtí pracovníci mají po dobu výkonu své pedagogické činnosti
povinnost dalšího vzdělávání, kterým si obnovují, udržují a doplňují kvalifikaci.
(2) Pedagogičtí pracovníci se mohou účastnit dalšího vzdělávání, kterým
si zvyšují kvalifikaci. Zvýšením kvalifikace se podle zvláštního právního předpisu9)
rozumí též její získání nebo rozšíření.
(3) Ředitel školy organizuje další vzdělávání pedagogických pracovníků
podle plánu dalšího vzdělávání, který stanoví po předchozím projednání s odborovou
organizací. Při stanovení plánu dalšího vzdělávání je nutno přihlížet ke studijním
zájmům pedagogického pracovníka, potřebám a rozpočtu školy.
(4) Další vzdělávání pedagogických pracovníků se uskutečňuje zejména
a) v případě podle odstavce 2 na vysokých školách, v zařízeních pro
další vzdělávání pedagogických pracovníků a v jiných zařízeních (dále jen "vzdělávací
instituce"), jimž byla ministerstvem udělena akreditace podle tohoto zákona,
b) samostudiem, neformálním vzděláváním, sdílením zkušeností,
c) dalším vzděláváním zdravotnických pracovníků podle zvláštního právního
předpisu6) v případě učitelů zdravotnických studijních oborů.
(5) Dokladem o absolvování dalšího vzdělávání podle odstavce 4 písm. a)
je osvědčení vydané vzdělávací institucí, která další vzdělávání uskutečňovala.
(6) Ministerstvo stanoví prováděcím právním předpisem podmínky dalšího
vzdělávání pedagogických pracovníků a způsob jeho ukončení. Ministerstvo vnitra nebo
Ministerstvo obrany stanoví prováděcím právním předpisem druhy a podmínky dalšího
vzdělávání pedagogických pracovníků a způsob jeho ukončení pro pedagogické pracovníky
škol, které zřizuje.
(7) K dalšímu vzdělávání uvedenému v odstavci 4 písm. b) pedagogickým pracovníkům
přísluší volno v rozsahu 12 pracovních dnů ve školním roce, nebrání-li tomu vážné
provozní důvody nebo účast pedagogického pracovníka na dalším vzdělávání podle odstavce
1 nebo 2; dobu čerpání volna určuje ředitel školy. Za dobu čerpání tohoto volna přísluší
náhrada platu, která se rovná výši ušlého platu. Trvá-li pracovní poměr jen část
školního roku, přísluší za každý měsíc trvání pracovního poměru jedna dvanáctina
volna podle věty první. Při sjednání kratší než stanovené týdenní pracovní doby se
úměrně tomu sníží rozsah volna podle věty první. Nevyčerpané volno či jeho poměrná
část bez dalších nároků zaniká. Volno podle věty první se pro pracovněprávní účely
považuje za překážku v práci na straně zaměstnance. V případě souběhu důvodů snížení
rozsahu volna k samostudiu podle vět třetí a čtvrté se sníží rozsah volna k samostudiu
podle důvodu, který z hlediska snížení jeho rozsahu převažuje. Jestliže snížení rozsahu
volna činí necelý den, zaokrouhlí se na půlden.
§ 24a
Adaptační období učitele
Právnická osoba vykonávající činnost školy podporuje začínajícího učitele
po dobu jeho adaptačního období, a to zejména tím, že určí uvádějícího učitele. Adaptační
období učitele je období od vzniku prvního pracovního poměru učitele do skončení
2 let trvání pracovního poměru učitele k právnické osobě vykonávající činnost školy.
Adaptační období učitele se prodlužuje o dobu trvání celodenních překážek v práci,
pro které učitel práci nekoná, pokud tyto překážky trvají nepřetržitě déle než 4
měsíce.
§ 24b
Uvádějící učitel
Uvádějící učitel zejména metodicky vede začínajícího učitele po dobu jeho
adaptačního období, průběžně a pravidelně s ním hodnotí jeho přímou pedagogickou
činnost a výkon prací souvisejících s přímou pedagogickou činností a seznamuje ho
s činností školy a s její dokumentací.
§ 24c
Provázející učitel
(1) Provázející učitel metodicky vede žáka nebo studenta jiné školy nebo
vysoké školy nebo účastníka dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků podle § 22
odst. 1 písm. a) připravujícího se v rámci praktického vyučování, praktické přípravy
nebo praxe na výkon povolání učitele.
(2) Provázejícím učitelem může být fyzická osoba, která splňuje předpoklady
podle § 3 a získala praxi spočívající ve výkonu přímé pedagogické činnosti v délce
5 let.
§ 24d
Třídní učitel
(1) Třídní učitel v základní a střední škole vykonává ve třídě nebo třídách
určených ředitelem školy práce související s přímou pedagogickou činností spočívající
zejména v podpoře zdravých a funkčních vztahů mezi žáky, ve vytváření bezpečného
a podnětného prostředí pro vývoj, výchovu a vzdělávání žáků ve spolupráci s jejich
zákonnými zástupci i zaměstnanci školy a v dalších organizačních a administrativních
činnostech.
(2) Práce třídního učitele podle odstavce 1 vykonává také vedoucí oddělení
na konzervatoři nebo základní umělecké škole a vedoucí studijní skupiny na vyšší
odborné škole.
§ 25
Akreditace vzdělávacích institucí a vzdělávacích programů
(1) Ministerstvo akredituje pro účely tohoto zákona vzdělávací instituce
a jejich vzdělávací programy zaměřené na další vzdělávání pedagogických pracovníků
na základě žádosti fyzické nebo právnické osoby (dále jen "žadatel") a za podmínek
stanovených tímto zákonem. Ministerstvo vede evidenci žadatelů. Osobní údaje o fyzických
osobách vedené v této evidenci zpracovává ministerstvo v souladu se zvláštním zákonem.10)
(2) Ministerstvo při akreditaci vychází ze stanoviska akreditační komise
(§ 28).
(3) Ministerstvo vede
a) evidenci žadatelů,
b) seznam akreditovaných vzdělávacích institucí,
c) seznam akreditovaných vzdělávacích programů;
aktualizované seznamy podle písmen b) a c) zveřejňuje na počátku školního
roku způsobem umožňujícím dálkový přístup.
(4) Akreditace vzdělávací instituce nebo akreditace vzdělávacího programu
je nepřevoditelná a nepřechází na právní nástupce.
(5) Ministerstvo kontroluje činnost akreditovaných vzdělávacích institucí
při uskutečňování akreditovaných programů.
(6) Zjistí-li ministerstvo při kontrole nedostatky při uskutečňování vzdělávacího
programu, vyzve vzdělávací instituci, aby v přiměřené lhůtě zjednala nápravu. Nezjedná-li
vzdělávací instituce ve stanovené lhůtě nápravu, ministerstvo jí akreditaci vzdělávací
instituce nebo akreditaci vzdělávacího programu odejme.
(7) Ministerstvo akreditaci vzdělávací instituce nebo akreditaci vzdělávacího
programu odejme i v případě, že na straně vzdělávací instituce nastaly takové okolnosti,
které by odůvodňovaly zamítnutí žádosti o akreditaci vzdělávací instituce nebo akreditaci
vzdělávacího programu.
(8) Při kontrole činnosti akreditovaných vzdělávacích institucí postupuje
ministerstvo podle zvláštního právního předpisu.11)
§ 26
Akreditace vzdělávací instituce
(1) Součástí žádosti o akreditaci vzdělávací instituce musí být i žádost
o akreditaci alespoň jednoho vzdělávacího programu dalšího vzdělávání pedagogických
pracovníků podle § 27.
(2) K žádosti o akreditaci vzdělávací instituce se přiloží
a) oprávnění ke vzdělávací činnosti podle zvláštního právního předpisu,12)
b) přehled o personálním, technickém a materiálním vybavení žadatele
o akreditaci vzdělávací instituce v oblasti dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků,
c) přehled o dosavadní činnosti žadatele o akreditaci,
d) vzdělávací program, o jehož akreditaci se současně žádá.
(3) Ministerstvo udělí akreditaci vzdělávací instituci, jen když žadatel
je bezúhonný a pokud ministerstvo současně udělí akreditaci alespoň jednomu vzdělávacímu
programu přiloženému žadatelem.
(4) Akreditace se uděluje na dobu 6 let. Tato doba se automaticky prodlužuje,
dokud trvá akreditace alespoň jednoho vzdělávacího programu téhož žadatele.
§ 27
Akreditace vzdělávacího programu
(1) K žádosti o akreditaci vzdělávacího programu se přiloží
a) kopie akreditace vzdělávací instituce, která bude vzdělávací program
uskutečňovat, nebo žádost fyzické nebo právnické osoby o akreditaci vzdělávací instituce,
b) vzdělávací program,
c) soubor pravidel, postupů a nástrojů pro vnitřní hodnocení kvality
vzdělávacího programu (dále jen "systém vnitřního hodnocení kvality vzdělávacího
programu") a
d) dokumentace uskutečňování systému vnitřního hodnocení kvality vzdělávacího
programu stejného druhu podle § 22 uskutečňovaného v posledních 3 letech před podáním
žádosti, pokud vzdělávací instituce takový vzdělávací program uskutečňovala.
(2) Vzdělávací program obsahuje
a) název, formu a cíle vzdělávacího programu a okruh pedagogických
pracovníků, jimž je vzdělávací program určen; forma vzdělávacího programu vyjadřuje,
zda jde o vzdělávání prezenční, distanční nebo o jejich kombinaci,
b) obsahová témata vzdělávacího programu a jejich anotace,
c) celkovou hodinovou dotaci a vzdělávací plán vzdělávacího programu,
který stanoví časovou posloupnost obsahových témat a dobu vzdělávání,
d) jméno, popřípadě jména, a příjmení odborného garanta, který odpovídá
za kvalitu vzdělávacího programu a kvalitu jeho uskutečňování, a jeho odborné předpoklady
pro vzdělávací program,
e) seznam lektorů s uvedením jejich jmen, příjmení a odborných předpokladů
pro vzdělávací program,.
f) způsob ukončení a kritéria pro jeho hodnocení a
g) vzor osvědčení podle § 24 odst. 5.
(3) Ministerstvo akreditaci neudělí, jestliže
a) žadatel není bezúhonný,
b) přiložený vzdělávací program neodpovídá svým pojetím, obsahem, cíli
nebo okruhem pedagogických pracovníků, pro něž je určen, dalšímu vzdělávání pedagogických
pracovníků, nebo
c) přiložený vzdělávací program neskýtá záruku řádného uskutečňování
vzdělávání, zejména pro nesplnění odborných předpokladů lektorů nebo odborného garanta,
pro nevyhovující systém vnitřního hodnocení kvality vzdělávacího programu nebo pro
závažné nedostatky v uskutečňování systému vnitřního hodnocení kvality vzdělávacího
programu vyplývající z dokumentace předložené podle odstavce 1 písm. d).
(4) Akreditace se uděluje na dobu 3 let. Tuto dobu lze na žádost držitele
prodloužit o další 3 roky, a to i opakovaně. Pro rozhodování o žádosti o prodloužení
akreditace platí ustanovení odstavce 1 až 3 obdobně s tím, že v přílohách žádosti
podle odstavce 1 se uvádějí pouze změny oproti přílohám předchozí žádosti o udělení
nebo prodloužení akreditace.
(5) Ministerstvo stanoví prováděcím právním předpisem podrobnosti o akreditaci
vzdělávacího programu týkající se požadavků na vzdělání, praxi a její délku u lektorů
a odborného garanta a požadavků na odbornou činnost odborného garanta.
§ 28
Akreditační komise
(1) Ministerstvo zřizuje akreditační komisi jako svůj poradní orgán pro
udělování a změny akreditací a kontrolní činnost v oblasti akreditací podle § 25
až 27 a 28a.
(2) Členy akreditační komise jmenuje a odvolává ministr školství, mládeže
a tělovýchovy. Ministerstvo stanoví prováděcím právním předpisem složení akreditační
komise a pravidla její činnosti.
(3) Akreditační komise posuzuje zejména
a) plnění podmínek pro udělení akreditace,
b) pojetí, obsah a cíle vzdělávacího programu, okruh pedagogických
pracovníků, jimž je vzdělávací program určen,
c) záruky řádného uskutečňování vzdělávání podle vzdělávacího programu,
zejména odborné předpoklady lektorů nebo odborného garanta, systém vnitřního hodnocení
kvality vzdělávacího programu a uskutečňování systému vnitřního hodnocení kvality
vzdělávacího programu.
(4) Na základě posouzení skutečností uvedených v odstavci 3 zpracuje akreditační
komise stanovisko k žádosti.
§ 28a
Povinnosti vzdělávací instituce
(1) Vzdělávací instituce je povinna
a) uskutečňovat vzdělávací program v souladu s rozhodnutím o akreditaci
a vést a uchovávat o tom dokumentaci,
b) uskutečňovat systém vnitřního hodnocení kvality vzdělávacího programu
a vést a uchovávat o tom dokumentaci a
c) oznámit ministerstvu bezodkladně změnu sídla nebo názvu a zrušení
nebo zánik, nejde-li o vzdělávací instituci zapsanou ve školském rejstříku, a změnu
jiných skutečností důležitých pro uskutečňování vzdělávacího programu; v případě
změn, které by odůvodňovaly zamítnutí žádosti o akreditaci vzdělávacího programu,
ministerstvo vyzve vzdělávací instituci, aby v přiměřené lhůtě zjednala nápravu;
nezjedná-li vzdělávací instituce ve stanovené lhůtě nápravu, ministerstvo jí akreditaci
vzdělávacího programu odejme.
(2) Ministerstvo stanoví prováděcím právním předpisem rozsah, způsob vedení
a dobu uchovávání dokumentace o uskutečňování vzdělávacího programu a o uskutečňování
systému vnitřního hodnocení kvality vzdělávacího programu a požadavky na systém vnitřního
hodnocení kvality vzdělávacího programu.
§ 29
Kariérní systém
(1) Kariérní systém je soubor pravidel, stanovených pro zařazení pedagogických
pracovníků do kariérních stupňů.
(2) Kariérní stupeň je určen popisem činností, odbornou kvalifikací, popřípadě
dalšími kvalifikačními předpoklady a systémem hodnocení, které musí pedagogický pracovník
plnit, aby tyto činnosti mohl vykonávat.
(3) Zařazení pedagogického pracovníka do vyššího kariérního stupně
je podmíněno
a) výkonem činností
1. specializovaných, nebo metodických, nebo metodologických,
nebo náročnějších zejména z hlediska psychické námahy a náročnosti na přípravu,
2.
řídících,
b) plněním odborné kvalifikace podle § 6 až 21 a u činností, které
stanoví ministerstvo prováděcím právním předpisem, též plněním dalších kvalifikačních
předpokladů.
(4) Dalšími kvalifikačními předpoklady jsou
a) pedagogická praxe, kterou se rozumí výkon přímé pedagogické činnosti,
b) osvědčení o způsobilosti k výkonu specializované nebo metodické
nebo metodologické nebo řídící činnosti vydané akreditovanou vzdělávací institucí
(dále jen "osvědčení o způsobilosti").
(5) Podmínky zařazení pedagogického pracovníka do kariérního stupně, popis
činností, délku pedagogické praxe, podmínky získávání osvědčení a systém hodnocení
stanoví ministerstvo prováděcím právním předpisem vydaným podle § 24 odst. 6.
(6) Osvědčení o způsobilosti podle odstavce 4 písm. b) vydané pedagogickému
pracovníkovi musí obsahovat tyto náležitosti
a) jméno, příjmení, titul, datum a místo narození pedagogického pracovníka,
b) číslo akreditace příslušného vzdělávacího programu a pořadové číslo
osvědčení,
c) název a sídlo vzdělávací instituce a název příslušného vzdělávacího
programu,
d) datum vydání,
e) razítko vzdělávací instituce,
f) podpis oprávněného pracovníka.
§ 29a
(1) Za bezúhonnou se pro účely tohoto zákona nepovažuje
a) při posuzování předpokladů pro výkon činnosti pedagogického pracovníka
(§ 3) nebo žádosti o udělení akreditace vzdělávací instituce (§ 26) nebo akreditace
vzdělávacího programu (§ 27) fyzická osoba, která byla pravomocně odsouzena
1. za
trestný čin spáchaný úmyslně, nebo
2. za trestný čin spáchaný z nedbalosti v souvislosti
s výkonem činnosti pedagogického pracovníka, pokud se na ni podle zákona nehledí,
jako by nebyla odsouzena,
b) při posuzování žádosti o udělení akreditace vzdělávací instituce
(§ 26) nebo akreditace vzdělávacího programu (§ 27) právnická osoba, která byla pravomocně
odsouzena pro trestný čin, pokud pro tento trestný čin neskýtá záruku řádného uskutečňování
akreditovaného vzdělávacího programu a pokud se na ni podle zákona nehledí, jako
by odsouzena nebyla.
(2) Fyzická osoba prokazuje bezúhonnost v případě podle odstavce 1 písm.
a) před vznikem pracovněprávního vztahu nebo při podání žádosti o akreditaci předložením
výpisu z evidence Rejstříku trestů; výpis nesmí být starší než 3 měsíce. Cizinec,
který je nebo byl státním občanem jiného členského státu Evropské unie nebo má nebo
měl adresu bydliště v jiném členském státě Evropské unie, může místo výpisu z evidence
obdobné Rejstříku trestů doložit bezúhonnost výpisem z Rejstříku trestů s přílohou
obsahující informace, které jsou zapsané v evidenci trestů jiného členského státu
Evropské unie podle jiného právního předpisu15). Cizinec, který není nebo nebyl státním
občanem jiného členského státu Evropské unie nebo nemá nebo neměl adresu bydliště
v jiném členském státě Evropské unie, prokazuje bezúhonnost dokladem obdobným výpisu
z evidence Rejstříku trestů státu, jehož je státním příslušníkem, nebo výpisem z
evidence Rejstříku trestů, v jehož příloze jsou tyto informace obsaženy. Nevydává-li
tento stát výpis z evidence trestů nebo rovnocenný doklad, předloží fyzická osoba
čestné prohlášení o bezúhonnosti učiněné před notářem nebo jiným příslušným orgánem
státu, jehož je občanem, nebo před notářem nebo jiným příslušným orgánem státu posledního
pobytu. Tyto doklady nesmí být starší než 3 měsíce. V průběhu trvání pracovněprávního
vztahu je pedagogický pracovník povinen informovat do 10 pracovních dnů ředitele
školy nebo ředitele zařízení sociálních služeb o tom, že byl pravomocně odsouzen
za trestný čin, jímž by mohl pozbýt předpoklad bezúhonnosti; do 1 měsíce od nabytí
právní moci rozsudku předloží pedagogický pracovník nový výpis z evidence Rejstříku
trestů.
(3) Bezúhonnost právnické osoby se v případě podle odstavce 1 písm. b)
prokazuje výpisem z evidence Rejstříku trestů. Výpis z evidence Rejstříku trestů
si vyžádá ministerstvo podle jiného právního předpisu15). Žádost o vydání výpisu
z evidence Rejstříku trestů a výpis z evidence Rejstříku trestů se předávají v elektronické
podobě, a to způsobem umožňujícím dálkový přístup.
HLAVA V
SPOLEČNÁ, PŘECHODNÁ A ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ
§ 30
Za pedagogické pracovníky podle tohoto zákona se považují též pedagogičtí
pracovníci, kteří ke dni účinnosti tohoto zákona splňují předpoklady pro výkon činnosti
pedagogického pracovníka podle dosavadních právních předpisů.
§ 31
Další kvalifikační předpoklady získané v rámci dalšího vzdělávání pedagogických
pracovníků ke dni nabytí účinnosti tohoto zákona podle dosavadních právních předpisů
zůstávají nedotčeny.
§ 32
(1) Fyzická osoba, která nesplňuje předpoklad podle § 3 odst. 1 písm.
b), může vykonávat přímou pedagogickou činnost po dni nabytí účinnosti tohoto zákona
a) pokud ke dni účinnosti tohoto zákona dosáhla 50 let věku a dlouhodobým
výkonem přímé pedagogické činnosti na příslušném druhu nebo typu školy nejméně po
dobu 15 let prokázala schopnost výkonu požadované činnosti,
b) nejdéle po dobu deseti let, pokud v této době nezahájí studium,
kterým potřebný předpoklad získá, a toto studium úspěšně ukončí,
c) jestliže v době vzniku základního pracovněprávního vztahu neuskutečňovaly
vysoké školy pro výuku odborných předmětů ve střední a vyšší odborné škole akreditovaný
magisterský studijní program příslušného studijního oboru; v tomto případě se získáním
nejvyššího dosažitelného vzdělání v příslušném oboru považuje předpoklad odborné
kvalifikace pro pracovněprávní účely za splněný,
d) pokud ke dni 1. ledna 2015 dosáhla alespoň 55 let věku a pokud vykonávala
přímou pedagogickou činnost na příslušném druhu školy nejméně po dobu 20 let.
(2) Ustanovení odstavce 1 se nevztahuje na psychologa.
§ 33
Ředitel školy zřizované ministerstvem, krajem, obcí nebo svazkem obcí,
který nezískal znalosti v oblasti řízení školství absolvováním studia pro ředitele
škol v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků podle § 24 odst. 4 písm.
a) a vykonává činnost ředitele školy ke dni nabytí účinnosti tohoto zákona, může
vykonávat tuto činnost nejdéle po dobu 5 let ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona,
pokud nevykonává činnost ředitele školy alespoň 10 let.
§ 34
O žádosti k udělení akreditace vzdělávací instituce nebo vzdělávacího
programu ministerstvo rozhodne do 120 dnů od jejího doručení.
§ 35
Služební poměry pedagogických pracovníků škol zřizovaných Ministerstvem
vnitra, Ministerstvem obrany a Ministerstvem spravedlnosti se řídí zvláštními právními
předpisy.14) Na pedagogické pracovníky škol a školských zařízení zřizovaných Ministerstvem
vnitra a Ministerstvem obrany se ustanovení § 5, § 9 odst. 1, 2 a 4, § 11, § 24 a
29 vztahují přiměřeně.
§ 36
Na osobu vykonávající funkci ředitele školy ke dni nabytí účinnosti tohoto
zákona se ustanovení § 5 odst. 1 písm. a), b) a c) nevztahují.
§ 37
Zrušovací ustanovení
Zrušuje se:
1. Nařízení vlády č. 68/1997 Sb., kterým se stanoví míra vyučovací
povinnosti učitelů a míra povinnosti výchovné práce ostatních pedagogických pracovníků
ve školství.
2. Nařízení vlády č. 153/1999 Sb., kterým se mění nařízení vlády č.
68/1997 Sb., kterým se stanoví míra vyučovací povinnosti učitelů a míra povinnosti
výchovné práce ostatních pedagogických pracovníků ve školství.
3. Nařízení vlády č. 400/2002 Sb., kterým se mění nařízení vlády č.
68/1997 Sb., kterým se stanoví míra vyučovací povinnosti učitelů a míra povinnosti
výchovné práce ostatních pedagogických pracovníků ve školství.
4. Vyhláška č. 139/1997 Sb., o podmínkách odborné a pedagogické způsobilosti
pedagogických pracovníků a o předpokladech kvalifikace výchovných poradců.
ČÁST TŘETÍ
Změna zákona o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních
a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů
§ 40
Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve
školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně
dalších zákonů, se mění takto:
1. V § 18 se odstavec 1 včetně poznámky pod čarou zrušuje.
Dosavadní odstavce 2 a 3 se označují jako odstavce 1 a 2.
2. V § 18 odst. 1 se slovo "pracovníka" nahrazuje slovy "pracovníka8a)
v zařízení nebo ve středisku".
3. Poznámka pod čarou č. 8a) zní:
"8a) § 2 odst. 1 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících
a o změně některých zákonů.".
4. V § 18 odst. 2 se za slovo "pracovníci" vkládají slova "v zařízení nebo
ve středisku".
Zaorálek v. r.
Klaus v. r.
Gross v. r.
Vybraná ustanovení novel
Čl. LVII zákona č. 223/2009 Sb.
Přechodné ustanovení
Akreditace vzdělávací instituce udělené podle dosavadních právních předpisů
zůstávají v platnosti v rozsahu a za podmínek, za kterých byly uděleny.
Čl. II zákona č. 159/2010 Sb.
Přechodná ustanovení
1. Odborná kvalifikace získaná podle zákona č. 563/2004 Sb., ve znění účinném
do dne nabytí účinnosti tohoto zákona, zůstává nedotčena.
2. Odborná kvalifikace získaná studiem, které bylo zahájeno přede dnem nabytí
účinnosti tohoto zákona, se posuzuje podle zákona č. 563/2004 Sb., ve znění účinném
do dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
Čl. II zákona č. 198/2012 Sb.
Přechodná ustanovení
1. Odborná kvalifikace získaná podle zákona č. 563/2004 Sb., ve znění účinném
do dne nabytí účinnosti tohoto zákona, zůstává nedotčena.
2. Odborná kvalifikace získaná studiem, které bylo zahájeno přede dnem nabytí
účinnosti tohoto zákona, se posuzuje podle zákona č. 563/2004 Sb., ve znění účinném
do dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
3. Na řízení o akreditaci vzdělávací instituce a na řízení o akreditaci vzdělávacího
programu, které bylo zahájeno přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, se vztahuje
zákon č. 563/2004 Sb., ve znění účinném do dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
Čl. II zákona č. 197/2014 Sb.
Přechodné ustanovení
Na ředitele školy nebo školského zařízení, který byl jmenován na vedoucí
pracovní místo přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, se vztahuje § 32a zákona
č. 563/2004 Sb., ve znění účinném do dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
Čl. II zákona č. 379/2015 Sb.
Přechodná ustanovení
1. Na pracovní poměr pedagogického pracovníka na dobu určitou, který vznikl
přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, se vztahují dosavadní právní předpisy.
2. Na právní jednání týkající se doby trvání pracovního poměru na dobu určitou
pedagogického pracovníka a jeho změny učiněné ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona
se vztahuje zákon č. 563/2004 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto
zákona; dosavadní sjednaná doba trvání pracovního poměru na dobu určitou mezi týmiž
smluvními stranami se započítává do celkové doby trvání pracovního poměru na dobu
určitou podle § 23a odst. 3 zákona č. 563/2004 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí
účinnosti tohoto zákona, jestliže od skončení předchozího pracovního poměru na dobu
určitou pedagogického pracovníka neuplynula doba 3 let.
Čl.II zákona č. 183/2023 Sb.
Přechodná ustanovení
1. Akreditace vzdělávacího programu udělená podle zákona č. 563/2004 Sb.,
o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění účinném přede dnem
nabytí účinnosti tohoto zákona, skončí uplynutím 18 měsíců ode dne nabytí účinnosti
tohoto zákona, pokud neskončí dříve uplynutím doby, na kterou byla udělena. Věta
první se nevztahuje na akreditace vzdělávacích programů, u nichž došlo k oznámení
změny názvu podle bodu 2.
2. U vzdělávacích programů, jimž byla udělena akreditace podle zákona č.
563/2004 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, a u nichž
má nabytím účinnosti tohoto zákona dojít pouze ke změně názvu, se postupuje podle
§ 28a odst. 1 písm. c) zákona č. 563/2004 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti
tohoto zákona. Vzdělávací instituce je povinna oznámit ministerstvu změnu názvu do
60 dnů ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
3. Řízení o akreditaci vzdělávací instituce nebo vzdělávacího programu zahájené
přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona se dokončí podle zákona č. 563/2004 Sb.,
ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona; akreditace tohoto vzdělávacího
programu skončí podle bodu 1. Část věty první za středníkem se nevztahuje na vzdělávací
programy, u nichž došlo k oznámení změny názvu podle bodu 2.
4. Řízení o akreditaci vzdělávacího programu určeného k obnovení, udržení
nebo doplnění kvalifikace zahájené přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona se zastaví.
5. Fyzická osoba, která prokázala znalost českého jazyka podle § 4 zákona
č. 563/2004 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, se považuje
za osobu, která prokázala znalost českého jazyka podle § 3 odst. 1 písm. e) zákona
č. 563/2004 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
6. Absolventi studia k výkonu specializované činnosti speciálního pedagoga
v oblasti školské logopedie podle § 9 odst. 1 písm. e) vyhlášky č. 317/2005 Sb. se
považují za absolventy studia pro přípravu školských logopedů podle § 22 odst. 4
zákona č. 563/2004 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
7. Odborná kvalifikace získaná podle zákona č. 563/2004 Sb., ve znění účinném
přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, zůstává nedotčena.
8. Odborná kvalifikace získaná studiem, které bylo zahájeno přede dnem nabytí
účinnosti tohoto zákona, se posuzuje podle zákona č. 563/2004 Sb., ve znění účinném
přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona.
1) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném
a jiném vzdělávání (školský zákon).
3) Směrnice Ministerstva zdravotnictví č. 49/1967 Věstníku Ministerstva zdravotnictví
o posuzování zdravotní způsobilosti k práci (reg. v částce 2/1968 Sb.), ve znění
pozdějších předpisů.
4) Zákon č. 18/2004 Sb., o uznávání odborné kvalifikace a jiné způsobilosti
státních příslušníků členských států Evropské unie a některých příslušníků jiných
států a o změně některých zákonů (zákon o uznávání odborné kvalifikace), ve znění
pozdějších předpisů.
5) Zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů
(zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů.
6) Zákon č. 95/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti
a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře, zubního lékaře
a farmaceuta.
Zákon č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti
k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s
poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských
zdravotnických povoláních).
7) Zákon č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem
autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon), ve znění pozdějších předpisů.
8) § 113 školského zákona.
8b) § 348 zákoníku práce.
8c) § 79 zákoníku práce.
9) § 231 odst. 1 zákoníku práce.
10) Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.
11) Zákon č. 552/1991 Sb., o státní kontrole, ve znění pozdějších předpisů.
12) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném
a jiném vzdělávání (školský zákon).
Zákon č. 111/1998 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
Živnostenský zákon.
Obchodní zákoník.
14) Zákon č. 186/1992 Sb., o služebním poměru příslušníků Policie České republiky,
ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 221/1999 Sb., o vojácích z povolání, ve znění
pozdějších předpisů.
15) Zákon č. 269/1994 Sb., o Rejstříku trestů, ve znění pozdějších předpisů.
16) § 47 školského zákona.
17) § 48a školského zákona.
18) § 16 odst. 9 školského zákona.
19) § 3 vyhlášky č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními
vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných.
20) § 5 odst. 3 vyhlášky č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb
ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů.
21) § 164 odst. 1 písm. c) školského zákona.
22) § 39 zákoníku práce.
24) § 113 a 113a školského zákona, ve znění pozdějších předpisů.
25) § 13 odst. 3 školského zákona.