2/1991 Sb.
ZÁKON
ze dne 4. prosince 1990
o kolektivním vyjednávání
Změna: 519/1991 Sb.
Změna: 118/1995 Sb.
Změna: 155/1995 Sb.
Změna: 220/2000 Sb.
Změna: 151/2002 Sb.
Změna: 199/2003 Sb.
Změna: 255/2005 Sb.
Změna: 112/2006 Sb., 264/2006 Sb.
Změna: 189/2006 Sb.
Změna: 73/2011 Sb.
Změna: 277/2019 Sb.
Změna: 230/2024 Sb.
Federální shromáždění České a Slovenské Federativní Republiky se usneslo na
tomto zákoně:
§ 1
Úvodní ustanovení
Zákon upravuje kolektivní vyjednávání mezi odborovými organizacemi a zaměstnavateli
nebo jejich organizacemi, za případné součinnosti státu, jehož cílem je uzavření
kolektivní smlouvy.
Platnost a účinnost kolektivních smluv
§ 7
(1) Smluvní strany kolektivní smlouvy vyššího stupně mohou společně navrhnout,
aby bylo ve Sbírce zákonů a mezinárodních smluv vyhlášeno sdělení4a) Ministerstva
práce a sociálních věcí, že kolektivní smlouva vyššího stupně je závazná i pro další
zaměstnavatele s převažující činností v odvětví označeném kódem klasifikace ekonomických
činností podle sdělení Českého statistického úřadu uveřejněného ve Sbírce zákonů
a mezinárodních smluv4b) (dále jen "odvětví").
(2) Sdělení Ministerstva práce a sociálních věcí podle odstavce 1 se
vyhlásí ve Sbírce zákonů a mezinárodních smluv, pokud je kolektivní smlouva vyššího
stupně uzavřena
a) organizací zaměstnavatelů, kteří v odvětví, v němž se navrhuje rozšířit
závaznost kolektivní smlouvy vyššího stupně, zaměstnávají největší počet zaměstnanců,
nebo
b) příslušným vyšším odborovým orgánem, který v odvětví, v němž se navrhuje
rozšířit závaznost kolektivní smlouvy vyššího stupně, jedná za největší počet zaměstnanců.
(3) Splnění podmínek stanovených v odstavci 2 se posuzuje k poslednímu dni
čtvrtletí, za které jsou k dispozici statistické informace podle odstavce 6.
(4) Návrh na rozšíření závaznosti kolektivní smlouvy vyššího stupně (dále
jen "návrh") musí být písemný, podepsaný smluvními stranami na téže listině a musí
obsahovat označení kolektivní smlouvy vyššího stupně a odvětví, v němž má být její
závaznost rozšířena na další zaměstnavatele. Dále musí obsahovat
a) seznamy zaměstnavatelů,
pro které je kolektivní smlouva vyššího stupně závazná, a celkový počet jejich zaměstnanců,
seznamy zaměstnavatelů, kteří jsou členy ostatních organizací zaměstnavatelů v tomtéž
odvětví, celkové počty jejich zaměstnanců a kódy klasifikace ekonomických činností
podle sdělení Českého statistického úřadu uveřejněného ve Sbírce zákonů a mezinárodních
smluv4b), nebo
b) celkový počet zaměstnanců, za které jedná příslušný vyšší odborový
orgán uvedený v odstavci 2 písm. b), to je seznam zaměstnavatelů, u kterých tento
orgán působí prostřednictvím příslušného odborového orgánu, a celkový počet jejich
zaměstnanců, a počet zaměstnanců, za které jedná jiný příslušný vyšší odborový orgán,
který působí v tomtéž odvětví, to je seznam zaměstnavatelů, u kterých tento orgán
působí prostřednictvím příslušného odborového orgánu, počet jejich zaměstnanců a
jejich kód klasifikace ekonomických činností podle sdělení Českého statistického
úřadu uveřejněného ve Sbírce zákonů a mezinárodních smluv4b).
Smluvní strany připojí
k návrhu znění kolektivní smlouvy vyššího stupně v písemné a elektronické podobě.
(5) Organizace zaměstnavatelů je povinna pro tyto účely písemně sdělit Ministerstvu
práce a sociálních věcí a organizaci zaměstnavatelů, která působí v tomtéž odvětví,
na žádost seznam zaměstnavatelů, kteří jsou jejími členy, a celkový počet jejich
zaměstnanců. Vyšší odborový orgán je povinen pro tyto účely písemně sdělit Ministerstvu
práce a sociálních věcí a vyššímu odborovému orgánu, který působí v tomtéž odvětví,
na žádost celkový počet zaměstnanců, za které jedná, a seznam zaměstnavatelů, u kterých
působí příslušná odborová organizace.
(6) Skutečnosti stanovené v odstavci 4 prokazují smluvní strany statistickými
informacemi Českého statistického úřadu o celkovém počtu zaměstnanců a písemnými
sděleními podle odstavce 5.
(7) Pokud návrh nesplňuje náležitosti stanovené v odstavci 4, vyzve Ministerstvo
práce a sociálních věcí smluvní strany k odstranění nedostatků, popřípadě k doplnění
návrhu a stanoví jim k tomu přiměřenou lhůtu. Zároveň je poučí, že pokud nedostatky
neodstraní, popřípadě návrh nedoplní, nebude možné vyhlásit sdělení podle odstavce
1.
(8) Smluvní strany kolektivní smlouvy vyššího stupně mohou vzít návrh zpět
do 15 dnů od jeho doručení. Na náležitosti zpětvzetí návrhu se vztahuje odstavec
4 věta první obdobně.
(9) Jsou-li splněny podmínky stanovené v odstavci 2 a návrh obsahuje náležitosti
stanovené v odstavci 4, zašle Ministerstvo práce a sociálních věcí bez zbytečného
odkladu, nejdříve však po uplynutí lhůty stanovené v odstavci 8, sdělení uvedené
v odstavci 1 k vyhlášení do Sbírky zákonů a mezinárodních smluv. Ve sdělení uvede
též místo, kde se lze seznámit s obsahem kolektivní smlouvy vyššího stupně, jejíž
závaznost se rozšiřuje na další zaměstnavatele. Ministerstvo práce a sociálních věcí
zároveň zašle kolektivní smlouvu vyššího stupně v elektronické podobě Úřadu práce
České republiky - krajským pobočkám a pobočce pro hlavní město Prahu (dále jen „krajská
pobočka Úřadu práce“)4c) a zveřejní ji způsobem umožňujícím dálkový přístup. Krajská
pobočka Úřadu práce umožňuje každému, kdo o to požádá, nahlédnout do kolektivní smlouvy
vyššího stupně, jejíž závaznost byla rozšířena na další zaměstnavatele.
(10) Nejsou-li splněny podmínky stanovené v odstavci 2 nebo návrh neobsahuje
náležitosti stanovené v odstavci 4, popřípadě jestliže smluvní strany neodstranily
ve stanovené lhůtě nedostatky návrhu, nebo jej nedoplnily, Ministerstvo práce a sociálních
věcí písemně vyrozumí smluvní strany, že jejich návrhu nevyhovuje.
§ 7a
Kolektivní smlouva vyššího stupně je závazná od prvního dne měsíce následujícího
po vyhlášení sdělení podle § 7 odst. 1 ve Sbírce zákonů a mezinárodních smluv pro
další zaměstnavatele s převažující činností v odvětví, s výjimkou zaměstnavatele,
a) který k tomuto dni zaměstnává více než 50 % fyzických osob se zdravotním
postižením4e),
b) který k tomuto dni zaměstnává méně než 10 zaměstnanců, nebo
c) u kterého došlo k mimořádné události4f), jejíž následky k tomuto dni
trvají.
§ 8
Postup při uzavírání kolektivních smluv
(1) Kolektivní vyjednávání je zahájeno předložením písemného návrhu na uzavření
kolektivní smlouvy jednou ze smluvních stran druhé smluvní straně.
(2) Smluvní strana je povinna na návrh písemně odpovědět bez zbytečného odkladu,
nejpozději však do 7 pracovních dnů, není-li dohodnuta jiná doba, a vyjádřit se k
těm návrhům, které nepřijala.
(3) Smluvní strany jsou povinny vzájemně spolu jednat a poskytovat si další
požadovanou součinnost, pokud nebude v rozporu s jejich oprávněnými zájmy.
(4) Byla-li kolektivní smlouva uzavřena na dobu určitou, nebo byla-li uzavřena
na dobu neurčitou a účastníci si dohodli možnost její změny k určitému datu, nebo
došlo-li k její výpovědi, jsou účastníci kolektivní smlouvy povinni nejméně 60 dnů
před skončením účinnosti dosavadní kolektivní smlouvy, popřípadě před datem, ke kterému
si účastníci dohodli možnost její změny, zahájit jednání o uzavření nové kolektivní
smlouvy.
(5) Smluvní strany mohou v kolektivní smlouvě dohodnout možnost změny kolektivní
smlouvy a její rozsah; při této změně se postupuje jako při uzavírání kolektivní
smlouvy.
§ 9
Uložení kolektivních smluv a seznámení s jejich obsahem
(1) Kolektivní smlouvu vyššího stupně a rozhodnutí rozhodce (§ 13), která
se jí týkají, je povinna smluvní strana na straně zaměstnavatelů odevzdat k uložení
Ministerstvu práce a sociálních věcí (dále jen "ministerstvo").
(2) Uložení kolektivní smlouvy vyššího stupně se oznamuje ve Sbírce zákonů
a mezinárodních smluv. O oznámení o uložení požádá ministerstvo. Ministerstvo tyto
smlouvy bez odkladu po oznámení uložení ve Sbírce zákonů a mezinárodních smluv zpřístupní
na svých internetových stránkách.
(3) Ministerstvo je povinno na žádost a za stanovený poplatek poskytnout
žadateli stejnopis kolektivní smlouvy vyššího stupně.
(4) Smluvní strany jsou povinny uschovávat kolektivní smlouvy a rozhodnutí
rozhodců, která se jich týkají, po dobu nejméně pěti let od skončení doby jejich
účinnosti.
Řízení před zprostředkovatelem
§ 11
(1) Smluvní strany si po dohodě mohou ve sporu zvolit zprostředkovatele.
Přijetím žádosti zprostředkovatelem je řízení před zprostředkovatelem zahájeno. Smluvní
strany a zprostředkovatel jsou povinni si vzájemně poskytovat požadovanou součinnost.
(2) Nedohodnou-li se smluvní strany na zprostředkovateli, určí zprostředkovatele
ze seznamu zprostředkovatelů a rozhodců vedeného ministerstvem na návrh kterékoliv
ze smluvních stran ministerstvo. Doručením rozhodnutí o určení zprostředkovatele
je řízení před zprostředkovatelem zahájeno. Ve sporu o uzavření kolektivní smlouvy
může být takový návrh podán nejdříve po uplynutí 60 dnů od předložení písemného návrhu
na uzavření této smlouvy.
(3) Zprostředkovatelem může být fyzická osoba způsobilá k právním úkonům
podle práva České republiky nebo právnická osoba, pokud souhlasí s výkonem této funkce.
Jde-li o případy uvedené v předchozím odstavci, musí jít o zprostředkovatele zapsaného
v seznamu zprostředkovatelů a rozhodců vedeném ministerstvem.
§ 12
(1) Zprostředkovatel písemně sdělí smluvním stranám návrh na řešení sporu
do 15 dnů ode dne přijetí žádosti zprostředkovatelem, nebo ode dne doručení rozhodnutí
o určení zprostředkovatele, nedohodnou-li se smluvní strany se zprostředkovatelem
jinak.
(2) Řízení před zprostředkovatelem se považuje za neúspěšné, jestliže spor
není vyřešen do 20 dnů ode dne přijetí žádosti zprostředkovatelem, nebo ode dne doručení
rozhodnutí o určení zprostředkovatele, nedohodnou-li se smluvní strany se zprostředkovatelem
na jiné době.
(3) Je-li řízení před zprostředkovatelem prohlášeno za neúspěšné, mohou smluvní
strany společně požádat ministerstvo o určení zprostředkovatele nového.
(4) Náklady řízení před zprostředkovatelem hradí každá ze smluvních stran
jednou polovinou. Součástí nákladů zprostředkovatele je zejména jeho odměna. Nedohodnou-li
se smluvní strany se zprostředkovatelem o odměně, náleží mu odměna podle prováděcího
předpisu.
Řízení před rozhodcem
§ 13
(1) Při neúspěšnosti řízení před zprostředkovatelem smluvní strany mohou
po dohodě písemně požádat rozhodce o rozhodnutí ve sporu. Přijetím žádosti rozhodcem
je řízení před rozhodcem zahájeno. Smluvní strany a rozhodce jsou povinni si vzájemně
poskytovat požadovanou součinnost.
(2) Nedohodnou-li se smluvní strany podle odstavce 1 a jde-li o spor o uzavření
kolektivní smlouvy vzniklý na pracovišti, kde je zakázáno stávkovat, nebo o spor
o plnění závazků z kolektivní smlouvy, určí rozhodce ze seznamu zprostředkovatelů
a rozhodců vedeného ministerstvem na návrh kterékoliv ze smluvních stran ministerstvo;
doručením rozhodnutí rozhodci je řízení před rozhodcem zahájeno.
(3) Rozhodcem může být fyzická osoba způsobilá k právním úkonům podle práva
České republiky, pokud je zapsána v seznamu zprostředkovatelů a rozhodců vedeném
ministerstvem.
(4) Stejná osoba nesmí být zprostředkovatelem a rozhodcem v témže kolektivním
sporu.
(5) Rozhodce písemně sdělí smluvním stranám rozhodnutí do 15 dnů od zahájení
řízení. Rozhodce spor rozhodne v mezích návrhů smluvních stran.
(6) Doručením rozhodnutí rozhodce smluvním stranám ve sporu o uzavření kolektivní
smlouvy je tato smlouva uzavřena.
(7) Náklady řízení před rozhodci včetně jejich odměny hradí ministerstvo.
§ 14
(1) Krajský soud zruší nebo změní na návrh smluvní strany rozhodnutí rozhodce
o plnění závazků z kolektivní smlouvy, jestliže je v rozporu s právními předpisy
nebo kolektivními smlouvami (§ 5).
(2) Návrh na zrušení nebo změnu rozhodnutí rozhodce může smluvní strana podat
do patnácti dnů od jeho doručení. Příslušným je krajský soud, v jehož obvodu má sídlo
smluvní strana, proti níž tento návrh směřuje. Při rozhodování postupuje krajský
soud podle ustanovení občanského soudního řádu upravujících řízení v prvním stupni;
rozhodne však vždy usnesením, proti němuž není přípustné odvolání ani obnova řízení.
(3) Bylo-li rozhodnutí rozhodce zrušeno, rozhodne o sporu týž rozhodce; nesouhlasí-li
s tím alespoň jedna ze smluvních stran, nebo není-li to z jiných důvodů možné, postupuje
se podle § 13 odst. 2. Při novém rozhodování je rozhodce vázán právním názorem soudu.
(4) Nebyl-li podán ve lhůtě uvedené v odstavci 2 návrh na zrušení nebo změnu
rozhodnutí rozhodce u soudu, nebo byl-li tento návrh soudem zamítnut, nebo řízení
zastaveno, je doručené rozhodnutí rozhodce v právní moci.
(5) Pravomocné rozhodnutí rozhodce o plnění závazků z kolektivní smlouvy
je soudně vykonatelné5).
§ 15
(1) Ministerstvo práce a sociálních věcí stanoví vyhláškami postup při
a) ukládání kolektivních smluv vyššího stupně,
b) výběru zprostředkovatelů a způsob jejich zápisu do seznamu zprostředkovatelů,
jakož i další úpravu řízení před zprostředkovatelem,
c) výběru rozhodců, způsob ověřování jejich odborných znalostí, jejich
zápisu do seznamu rozhodců, jakož i další úpravu řízení před rozhodcem.
(2) Ministerstvo práce a sociálních věcí v dohodě s Ministerstvem financí
stanoví vyhláškou
a) výši odměny zprostředkovateli a rozhodci,
b) výši poplatku za
poskytnutí stejnopisu kolektivní smlouvy vyššího stupně,
c) výši a způsob úhrady
nákladů řízení před rozhodcem.
Stávka ve sporu o uzavření kolektivní smlouvy
§ 16
(1) Nedojde-li k uzavření kolektivní smlouvy ani po řízení před zprostředkovatelem
a smluvní strany nepožádají o řešení sporu rozhodce, může být jako krajní prostředek
ve sporu o uzavření kolektivní smlouvy vyhlášena stávka.
(2) Stávkou se rozumí částečné nebo úplné přerušení práce zaměstnanci.
(3) Solidární stávkou se rozumí stávka na podporu požadavků zaměstnanců stávkujících
ve sporu o uzavření jiné kolektivní smlouvy.
(4) Za účastníka stávky se po celou dobu jejího trvání považuje zaměstnanec,
který s ní souhlasil; zaměstnanec, který se ke stávce připojil, se za jejího účastníka
považuje ode dne připojení se ke stávce.
§ 17
(1) Stávku ve sporu o uzavření podnikové kolektivní smlouvy vyhlašuje a o
jejím zahájení rozhoduje odborová organizace, jestliže se stávkou souhlasí alespoň
dvě třetiny zaměstnanců zaměstnavatele zúčastněných na hlasování o stávce, jichž
se má tato smlouva týkat, za předpokladu, že se hlasování zúčastnila alespoň polovina
všech zaměstnanců zaměstnavatele, jichž se má tato smlouva týkat.
(2) Stávku ve sporu o uzavření kolektivní smlouvy vyššího stupně vyhlašuje
a o jejím zahájení rozhoduje odborová organizace, jestliže se stávkou souhlasí alespoň
dvě třetiny zaměstnanců zaměstnavatele zúčastněných na hlasování o stávce, jichž
se má kolektivní smlouva vyššího stupně týkat, za předpokladu, že se hlasování zúčastnila
alespoň polovina všech zaměstnanců, jichž se má kolektivní smlouva vyššího stupně
týkat.
(3) Při vyhlášení a zahájení solidární stávky se postupuje obdobně podle
předchozích odstavců.
(4) Odborová organizace musí písemně oznámit zaměstnavateli alespoň tři
pracovní dny předem
a) kdy bude stávka zahájena,
b) důvody a cíle stávky,
c) počet zaměstnanců, kteří se stávky zúčastní, a seznamy pracovišť,
která nebudou v době stávky v provozu.
(5) Zaměstnanci uvedení v § 20 písm. g), h), i), j), k) se pro účely zjištění
celkového počtu zaměstnanců nezahrnují, ani se neúčastní hlasování o stávce. O výsledku
hlasování musí příslušný odborová organizace pořídit zápis.
§ 18
(1) Zaměstnanci nesmí být bráněno účastnit se stávky, ani nesmí být donucován
k účasti na stávce.
(2) Odborová organizace, která je oprávněna jednat za účastníky stávky, musí
umožňovat přiměřený a bezpečný přístup na pracovišti zaměstnavatele a nesmí bránit
zaměstnancům, kteří chtějí pracovat, v přístupu na toto pracoviště o odchodu z něho
nebo jim vyhrožovat jakoukoli újmou; o přerušení práce s nimi mohou pouze jednat.
§ 19
(1) Odborová organizace, která rozhodla o zahájení stávky, je povinna poskytnout
zaměstnavateli nezbytnou součinnost po celou dobu trvání stávky při zabezpečení ochrany
zařízení před poškozením, ztrátou, zničením nebo zneužitím a při zabezpečení nezbytné
činnosti a provozu zařízení, u nichž to vyžaduje jejich charakter nebo účel s ohledem
na bezpečnost a ochranu zdraví nebo možnost vzniku škody na těchto zařízeních.
(2) Zaměstnanci, kteří vykonávají práce při zabezpečování činností uvedených
v odstavci 1, se řídí pokyny zaměstnavatele.
§ 20
Nezákonná podle tohoto zákona je stávka
a) které nepředcházelo řízení před zprostředkovatelem (§ 11 a 12); to
neplatí v případě solidární stávky (§ 16 odst. 3),
b) která byla vyhlášena nebo pokračuje po zahájení řízení před rozhodcem
(§ 13 a 14) nebo po uzavření kolektivní smlouvy,
c) která nebyla vyhlášena nebo zahájena za podmínek stanovených v §
17,
d) vyhlášená nebo zahájená z jiných důvodů než jsou uvedeny v § 16,
e) solidární, pokud zaměstnavatel účastníků této stávky zejména s ohledem
na hospodářskou návaznost nemůže ovlivnit průběh nebo výsledek stávky zaměstnanců,
na podporu jejichž požadavků je solidární stávka vyhlášena,
f) v případě branné pohotovosti státu a v době mimořádných opatření,6)
g) zaměstnanců zdravotnických zařízení nebo zařízení sociální péče,
pokud by stávkou došlo k ohrožení života nebo zdraví občanů,
h) zaměstnanců při obsluze zařízení jaderných elektráren, zařízení se
štěpným materiálem a zařízení ropovodů nebo plynovodů,
i) soudců, prokurátorů, příslušníků ozbrojených sil a ozbrojených sborů
a zaměstnanců při řízení a zabezpečování letového provozu,
j) příslušníků sborů požární ochrany, zaměstnanců závodních jednotek
požární ochrany a členů záchranných sborů zřízených podle zvláštních předpisů pro
příslušná pracoviště7) a zaměstnanců zabezpečujících telekomunikační provoz , pokud
by stávkou došlo k ohrožení života nebo zdraví občanů, popřípadě majetku,
k) zaměstnanců, kteří pracují v oblastech postižených živelními událostmi,
ve kterých byla příslušnými státními orgány vyhlášena mimořádná opatření.
§ 21
Zaměstnavatel, popřípadě organizace zaměstnavatelů nebo prokurátor mohou
podat návrh na určení nezákonnosti stávky ke krajskému soudu, v jehož obvodu má sídlo
odborová organizace, proti níž tento návrh směřuje; návrh nemá odkladný účinek. Krajský
soud postupuje při rozhodování podle ustanovení občanského soudního řádu, upravujících
řízení v prvním stupni.
§ 22
Pracovněprávní nároky
(1) V době účasti na stávce nepřísluší účastníku stávky mzda ani náhrada mzdy.
(2) Účast na stávce v době před právní mocí rozhodnutí soudu o nezákonnosti
stávky se posuzuje jako omluvená nepřítomnost v zaměstnání.
(3) Účast na stávce po právní moci rozhodnutí soudu o nezákonnosti stávky se
považuje za neomluvenou nepřítomnost v zaměstnání.
(4) Zaměstnanci, který není účastníkem stávky, umožní zaměstnavatel výkon práce.
Pokud tento zaměstnanec nemůže v důsledku stávky konat práci, přísluší mu náhrada
mzdy ve výši průměrného výdělku; koná-li práci podle § 19, za kterou přísluší nižší
mzda nebo plat, poskytne mu zaměstnavatel doplatek do výše průměrného výdělku8).
§ 23
Odpovědnosti za škodu
(1) Za škodu vzniklou událostí, k níž došlo v průběhu stávky, odpovídá účastník
stávky zaměstnavateli nebo zaměstnavatel účastníku stávky podle občanského zákoníku.
Jde-li však o škodu, k níž došlo při zabezpečování činnosti podle § 19, odpovídají
podle zákoníku práce.10)
(2) Za škodu způsobenou výlučně přerušením práce stávkou účastník stávky zaměstnavateli
a zaměstnavatel účastníku stávky neodpovídají.
(3) Odborová organizace, která rozhodla o zahájení stávky, odpovídá podle občanského
zákoníku11) zaměstnavateli za škodu, k níž došlo z důvodů neposkytnutí nezbytné součinnosti
podle § 19 odst. 1.
(4) Jestliže soud rozhodl, že stávka je nezákonná, odborová organizace, která
stávku vyhlásila, odpovídá podle občanského zákoníku11) zaměstnavateli za škodu,
která mu takovou stávkou vznikla.
§ 24
Nároky ze sociálního zabezpečení
Při zjišťování výše příjmů pro poskytování dávek pomoci v hmotné nouzi34)
a sociálních služeb34a) se nepřihlíží ke ztrátě nebo poklesu příjmu z důvodu účasti
na stávce.
§ 25
V průběhu stávky zaměstnavatel nesmí přijímat náhradou za účastníky stávky
na jejich pracovní místa jiné občany.
§ 26
Stávka je ukončena, jestliže o tom rozhodla odborová organizace, která stávku
vyhlásila nebo rozhodla o jejím zahájení. Ukončení stávky musí odborová organizace
bez zbytečného odkladu písemně oznámit zaměstnavateli.
Výluka
§ 27
(1) Nedojde-li k uzavření kolektivní smlouvy ani po řízení před zprostředkovatelem
a smluvní strany nepožádají o řešení sporu rozhodce, může být jako krajní prostředek
řešení sporu o uzavření kolektivní smlouvy vyhlášena výluka.
(2) Výlukou se rozumí částečné nebo úplné zastavení práce zaměstnavatelem.
(3) Zahájení výluky, její rozsah, důvody, cíle a jmenný seznam zaměstnanců,
vůči nimž je výluka uplatněna, musí zaměstnavatel písemně oznámit odborové organizaci
alespoň tři pracovní dny předem. Ve stejné lhůtě je zaměstnavatel povinen oznámit
výluku zaměstnancům, vůči nimž je uplatněna.
§ 28
Nezákonná podle tohoto zákona je výluka
a) které nepředcházelo řízení před zprostředkovatelem (§ 11 a 12),s
výjimkou výluky při solidární stávce,
b) která byla vyhlášena nebo pokračuje po zahájení řízení před rozhodcem
(§ 13 a 14) nebo po uzavření kolektivní smlouvy,
c) která nebyla vyhlášena zaměstnavatelem z důvodů a za podmínek stanovených
v § 27,
d) v případě branné pohotovosti státu a v době mimořádných opatření,
e) vztahující se na zaměstnance zdravotnických zařízení nebo zařízení
sociální péče, pokud by došlo k ohrožení života nebo zdraví občanů,
f) vztahující se na zaměstnance při obsluze zařízení jaderných elektráren,
zařízení se štěpným materiálem a zařízení ropovodů nebo plynovodů,
g) vztahující se na soudce, prokurátory, příslušníky ozbrojených sil
a ozbrojených sborů a zaměstnance při řízení a zabezpečování letového provozu,
h) vztahující se na příslušníky sborů požární ochrany, zaměstnance závodních
jednotek požární ochrany a členy záchranných sborů zřízených podle zvláštních předpisů
pro příslušná pracoviště a zaměstnance zabezpečující telekomunikační provoz, pokud
by výlukou došlo k ohrožení života nebo zdraví občanů, popřípadě majetku,
i) vztahující se na zaměstnance, kteří pracují v oblastech postižených
živelními událostmi, ve kterých byla příslušnými státními orgány vyhlášena mimořádná
opatření.
§ 29
Odborová organizace nebo prokurátor mohou podat návrh na určení nezákonnosti
výluky ke krajskému soudu, v jehož obvodu má sídlo příslušný zaměstnavatel, proti
němuž tento návrh směřuje; podání tohoto návrhu nemá odkladný účinek. Krajský soud
postupuje při rozhodování podle ustanovení občanského soudního řádu, upravující řízení
v prvním stupni.
§ 30
(1) Nemohl-li zaměstnanec konat práci, protože vůči němu byla uplatněna výluka,
jde o překážku v práci na straně zaměstnavatele.16) Nejde-li o nezákonnou výluku,
přísluší zaměstnanci náhrada mzdy pouze ve výši poloviny průměrného výdělku.
(2) Za škodu vzniklou událostí, k níž došlo v průběhu výluky, odpovídá zaměstnanec,
vůči němuž byla uplatněna výluka, zaměstnavateli a zaměstnavatel zaměstnanci, vůči
němuž byla uplatněna výluka, podle občanského zákoníku.9) Za škodu způsobenou výlučně
přerušením práce výlukou zaměstnanec, vůči němuž byla uplatněna výluka, zaměstnavateli
a zaměstnavatel zaměstnanci, vůči němuž byla uplatněna výluka, neodpovídají.
(3) Nároky z nemocenského pojištění a sociálního zabezpečení zaměstnance,
vůči němuž byla uplatněna výluka, se posuzují tak, jako by k výluce nedošlo. Pro
účely důchodového pojištění se při stanovení osobního vyměřovacího základu17) doba
výluky nezahrnuje do rozhodného období. Při zjišťování výše příjmů pro poskytování
dávek pomoci v hmotné nouzi34) a sociálních služeb34a) se přihlíží k poklesu příjmů
z důvodu výluky.
§ 32
Společné a přechodné ustanovení
(1) Pokud tento zákon nestanoví jinak, řídí se pracovněprávní vztahy podle
tohoto zákona zákoníkem práce.
(2) Na kolektivní smlouvy uzavřené před účinností tohoto zákona se vztahují
ustanovení tohoto zákona; platnosti těchto kolektivních smluv končí nejpozději 30.
června 1991, pokud se smluvní strany nedohodnou jinak.
Vybraná ustanovení novel
Čl.LIX zákona č. 264/2006 Sb.
Přechodné ustanovení
Řízení před zprostředkovatelem nebo rozhodcem, řízení o zrušení rozhodnutí
rozhodce, řízení o zrušení stávky nebo výluky, vyhlášených přede dnem nabytí účinnosti
tohoto zákona, a řízení o nezákonnosti stávky, zahájená u krajského soudu přede dnem
nabytí účinnosti tohoto zákona, se řídí dosavadní právní úpravou.
Čl.IV zákona č. 230/2024 Sb.
Přechodné ustanovení
Ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona jsou kolektivní smlouvy vyššího stupně,
jejichž závaznost na další zaměstnavatele s převažující činností v odvětví byla rozšířena
přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, závazné pro zaměstnavatele s převažující
činností, s výjimkami podle § 7a zákona č. 2/1991 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí
účinnosti tohoto zákona.
1) § 20 zákoníku práce.
4a) § 4 písm. h) zákona č. 222/2016 Sb., o Sbírce zákonů a mezinárodních smluv
a o tvorbě právních předpisů vyhlašovaných ve Sbírce zákonů a mezinárodních smluv
(zákon o Sbírce zákonů a mezinárodních smluv).
4b) Sdělení Českého statistického úřadu č. 244/2007 Sb., o zavedení Klasifikace
ekonomických činností (CZ-NACE).
4c) § 8 odst. 1 písm. m) zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti.
4e) § 67 zákona č. 435/2004 Sb.
4f) § 2 písm. b) zákona č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému
a o změně některých zákonů, ve znění zákona č. 320/2002 Sb.
5) § 274 písm. h) občanského soudního řádu.
6) § 46 až 48 zákona č. 92/1949 Sb., branný zákon (úplné znění č. 309/1990 Sb.).
7) Např. vyhláška Českého báňského úřadu č. 341/1992 Sb., o báňské záchranné
službě, a vyhláška Slovenského báňského úřadu č. 69/1988 Sb., o báňské záchranné
službě.
8)§ 40 a 208 zákoníku práce.
9) § 420 a násl. občanského zákoníku.
10) § 170 a násl. zákoníku práce.
11) § 145 a násl. hospodářského zákoníku.
12) § 15 odst. 1, § 16 a § 25 odst. 1 zákona č. 54/1956 Sb., o nemocenském
pojištění zaměstnanců, ve znění pozdějších předpisů.
14) Zákon č. 100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů.
Nařízení 3 vlády ČSSR č. 117/1988 Sb., o zařazování zaměstnání do I. a II. pracovní
kategorie pro účely důchodového zabezpečení.
16) § 130 odst. 1 zákoníku práce.
17) § 16 zákona č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších
předpisů.
34) Zákon č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi.
34a) Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách.