18/1958 Sb.
ZÁKON
ze dne 17. dubna 1958
o požární ochraně.
Změna: 65/1966 Sb.
Změna: 146/1971 Sb.
Změna: 130/1974 Sb.
Změna: 20/1975 Sb.
Změna: 49/1982 Sb.
Národní shromáždění Republiky československé usneslo se na
tomto zákoně:
§ 1
Základní ustanovení
(1) Socialistickou výstavbu státu, životy a zdraví
pracujících a všechny majetkové hodnoty je nutno chránit před
škodami, jež vznikají požáry a jinými živelními pohromami nebo
nehodami.
(2) Základem účinné ochrany před požáry je bdělost a
opatrnost občanů a jejich nejširší účast na požární ochraně, o
jejíž rozvíjení pečují především národní výbory a jejich výkonné
orgány za pomoci dobrovolných organisací, zejména Československého
svazu požární ochrany.
(2) Každý je povinen počínat si tak, aby nezavdal příčiny ke
vzniku požáru, a přispívat podle svých sil k řádnému plnění úkolů
v požární ochraně, zejména poskytovat potřebnou osobní a věcnou
pomoc při zamezování a zdolávání požárů a jiných živelních pohrom
nebo nehod.
ČÁST I
Řízení požární ochrany
§ 2
Úkoly Ústřední správy vodního hospodářství
(1) Ústřední řízení požární ochrany a dozor na ni přísluší Ústřední správě vodního
hospodářství
(2) Ústřední správa vodního hospodářství je oprávněna činit
v mezích platných předpisů potřebná opatření k zajištění požární
ochrany, zejména:
a) stanovit zásady pro řízení a organisaci požární ochrany a
vydávat obecné právní předpisy v oboru požární ochrany;
b) stanovit požadavky požární ochrany, jichž je třeba dbát při
projektové přípravě a při provádění staveb;
c) určovat zásady pro opatřování, rozdělování a zkoušení věcných
prostředků požární ochrany a podávat návrhy na jejich
normalisaci a typisaci;
d) stanovit zásady pro školení a výcvik pracovníků požární
ochrany z povolání i příslušníků dobrovolných jednotek požární
ochrany;
e) provádět výzkum v oboru požární ochrany.
(3) Při plnění těchto úkolů spolupracuje Ústřední správa
vodního hospodářství s Československým svazem požární ochrany.
(4) Jako svůj poradní orgán pro věci požární ochrany může Ústřední správa vodního
hospodářství zřídit technickou radu
požární ochrany, složenou ze zástupců ústředních a jiných úřadů
a orgánů a Československého svazu požární ochrany.
§ 3
Úkoly národních výborů a jejich výkonných orgánů
(1) Národní výbory a jejich výkonné orgány řídí, organisují a
kontrolují požární ochranu ve svých obvodech. K jejímu zajištění
jsou oprávněny vydávat obecné právní předpisy a činit všechna
potřebná opatření, zvláště pokud jde o předcházení požárům; pokud
jde o železniční, vodní a leteckou dopravu a lesní hospodářství,
dbají při tom zvláštního způsobu jejich organisace a potřeb jejich
provozu (§ 9 odst. 2).
(2) Při plnění úkolů v požární ochraně spolupracují národní
výbory a jejich výkonné orgány s Československým svazem požární
ochrany.
(3) Národní výbory a jejich výkonné orgány jsou povinny
poskytovat si v požární ochraně vzájemnou pomoc.
(4) Místní národní výbory a jejich výkonné orgány dbají
zejména o to, aby v obci byla řádně prováděna preventivní požární
ochrana a starají se o odstraňování zjištěných požárních závad.
Výkonné orgány místních národních výborů mohou podle potřeby
povolávat občany k součinnosti v požární ochraně.
§ 4
Náklady na veřejnou požární ochranu
(1) Místní národní výbory a jejich výkonné orgány zajišťují
veškeré věcné prostředky pro dobrovolné veřejné jednotky požární
ochrany a pro veřejnou požární ochranu v obci a uhrazují náklady
spojené s opatřováním, zřizováním a udržováním těchto prostředků;
věcné prostředky pro dobrovolné jednotky požární ochrany zajišťují
a rozdělují za součinnosti Československého svazu požární ochrany.
(2) Městské (okresní) národní výbory hradí osobní náklady na
veřejné požární útvary, jakož i náklady spojené s opatřováním,
zřizováním a udržováním věcných prostředků požární ochrany pro
tyto útvary.
(3) Ministerstvo vnitra může v dohodě s ministerstvem financí
stanovit, že okresní národní výbory převezmou úhradu některých
nákladů uvedených v odstavci 1.
§ 5
Vstup do závodů a požadování zpráv
Osoby oprávněné k provádění požárních prohlídek a kontrol
mají právo vstupovat do závodů a budov a požadovat zprávy a
doklady o stavu protipožárních opatření.
§ 6
Zjišťování příčin požárů
(1) Výkonné orgány okresních národních výborů zjišťují
příčiny požárů a jsou oprávněny za tím účelem činit všechna
opatření, jež mohou vést k zjištění příčin požárů, zejména mohou
požadovat od kohokoliv vysvětlení nutná k objasnění příčiny
požáru. Zjistí-li, že je zde důvodné podezření, že požár byl
způsoben trestným činem nebo přestupkem, uvědomí o tom ihned
příslušné orgány.
(2) V závažných případech mohou příčiny požárů zjišťovat též výkonné orgány krajských
národních výborů, případně výkonné orgány
Národního výboru města Brna, Národního výboru města Ostravy
a Národního výbor města Plzně, a ministerstvo vnitra.
§ 7
Vyloučení věcí z užívání
Výkonné orgány místních národních výborů ve střediskových
obcích mohou vyloučit z užívání věci, které svými nedostatky
ohrožují požární bezpečnost lidí nebo majetku, a to zpravidla na
dobu, kterou zároveň stanoví k odstranění nedostatků.
§ 8
Zastavení provozu v závodech
(1) Nestačí-li jiná opatření v oboru požární ochrany
k odstranění příčin bezprostředního nebezpečí vzniku požáru, může
výkonný orgán okresního národního výboru až do zjednání nápravy
zastavit v závodě jednotlivé provozy, které toto nebezpečí
vyvolávají. Za stejných podmínek může nařídit zastavení provozu v celém závodě
výkonný orgán krajského národního výboru, případně
výkonný orgán Národního výboru města Brna, Národního výboru města
Ostravy nebo Národního výbor města Plzně.
(2) Rozhodnutí o zastavení provozu nemůže být učiněno bez
předchozího vyjádření vedoucího závodu; orgán nebo organisace
bezprostředně závodu nadřízené musí být rovněž o věci předem
vyrozuměny.
(3) Zastavené provozy mohou být znovu uvedeny do chodu jen se
souhlasem orgánu, který vydal rozhodnutí o jejich zastavení.
§ 9
Úkoly ústředních úřadů a jiných ústředních orgánů
(1) Ústřední úřady a jiné ústřední orgány řídí a organisují
podle zásad stanovených ministerstvem vnitra požární ochranu v
oboru své působnosti a kontrolují její provádění.
(2) Organisace požární ochrany v železniční, vodní a letecké
dopravě a organisace požární ochrany v lesním hospodářství řídí se
předpisy, vydanými příslušnými ústředními úřady v dohodě s
ministerstvem vnitra.
(3) Ministerstvo národní obrany řídí, organisuje a kontroluje
požární ochrany v oboru své působnosti vlastními orgány; při tom
se řídí směrnicemi ministerstva vnitra. Organisaci a zřizování
jednotek požární ochrany v oboru působnosti ministerstva národní
obrany upraví ministerstvo národní obrany zvláštními předpisy.
(4) Provádění požární ochrany v objektech ozbrojených
součástí ministerstva vnitra určí ministr vnitra.
(5) O zajištění požární bezpečnosti provozu v závodech
podléhajících dozoru státní báňské správy platí zvláštní předpisy.
(6) Odborové organisace a orgány inspekce práce spolupracují
s orgány požární ochrany v otázkách požární bezpečnosti a
upozorňují je na zjištěné nedostatky.
§ 10
Úkoly závodů
(1) Vedoucí závodů odpovídají za stav požární ochrany v
závodech a organisují její provádění, zejména pokud jde o
předcházení požárům; při tom se opírají o příslušné organisace
Československého svazu požární ochrany.
(2) Závody zajišťují věcné prostředky požární ochrany a hradí
osobní a věcné náklady spojené s požární ochranou v závodech.
(3) Závodem podle tohoto zákona se rozumějí také podniky,
ústavy, úřady a jiná zařízení.
ČÁST II
Československý svaz požární ochrany a jeho základní úkoly
§ 11
(1) K plnění úkolů v požární ochraně sdružují se občané v
dobrovolné organisaci Československý svaz požární ochrany. Úkolem
Svazu je napomáhat národním výborům a jejich výkonným orgánům,
ostatním státním orgánům a závodům v boji proti požárům.
(2) Svaz popularisuje otázky požární ochrany mezi občany,
získává je a připravuje k aktivní účasti na provádění požární
ochrany, spolupůsobí při zřizování dobrovolných jednotek požární
ochrany, při opatřování a údržbě věcných prostředků požární
ochrany a účastní se zdolávání požárů.
(3) Svaz dále organisuje domovní požární hlídky a jejich
školení, pečuje o školení a výcvik dobrovolných jednotek požární
ochrany, provádí požární prohlídky v obytných domech a v menších
závodech včetně zemědělských. Tyto úkoly provádí svaz podle pokynů
výkonných orgánů místních národních výborů; v závodě je plní ve
spolupráci s vedením závodu.
(4) Svaz hradí příslušníkům veřejných dobrovolných jednotek
požární ochrany náhradu nezbytných cestovních výdajů a náhradu za
ztrátu pracovního výdělku spojenou se školením v rozsahu
stanoveném prováděcími předpisy.
(5) Ministerstvo vnitra, národní výbory a jejich výkonné
orgány mohou pověřit Svaz, po případě jiné dobrovolné organisace,
též prováděním jiných úkolů v oboru požární ochrany.
(6) Ministerstvo vnitra, národní výbory a jejich výkonné
orgány kontrolují, jak Svaz plní své úkoly v požární ochraně a
napomáhají mu při jeho činnosti.
ČÁST III
Jednotky požární ochrany
§ 12
Druhy jednotek požární ochrany a jejich úkoly
(1) Výkonnými složkami požární ochrany jsou veřejné a závodní
jednotky požární ochrany; jsou to požární útvary, požární sbory a
požární hlídky. Jejich úkolem je zdolávat požáry a jiné živelní
pohromy a nehody, požárům předcházet a k tomu účelu vychovávat
občany.
(2) Příslušníci požárních útvarů plní úkoly v oboru požární
ochrany jako své povolání, příslušníci požárních sborů a požárních
hlídek je plní jako dobrovolní pracovníci.
§ 13
Požární útvary
(1) Veřejné požární útvary jsou orgánem městských (okresních)
národních výborů; závodní požární útvary jsou orgánem závodů.
(2) Organisaci požárních útvarů stanoví ministerstvo vnitra,
a to pokud jde o závodní útvary v dohodě se zúčastněnými
ústředními úřady.
§ 14
Požární sbory
(1) Veřejné požární sbory jsou orgánem místních národních
výborů.
(2) Veřejné požární sbory zřizují výkonné orgány místních
národních výborů, a to zpravidla z členů Československého svazu
požární ochrany; velitele sboru ustanovuje příslušný orgán Svazu a
potvrzuje rada místního národního výboru.
(3) Závodní požární sbory jsou orgánem závodu a zřizují je
vedení závodů pokud možno z členů Svazu.
§ 15
Požární hlídky
Požární hlídky se zřizují v obcích a závodech, kde zatím
nelze zřídit požární sbor. Požární hlídky mohou být zřízeny též k
zesílení požární bezpečnosti žňových plodin, výmlatových
středisek, skladů apod. Požární hlídky v obcích zřizují výkonné
orgány místních národních výborů, v závodech vedení závodu.
§ 16
Požární sbory s pracovníky požární ochrany z povolání
Kde to připouští stav požární bezpečnosti, může místo
požárního útvaru zajišťovat požární ochranu obce nebo závodu
požární sbor. Ke zvýšení pohotovosti a akceschopnosti tohoto
požárního sboru mohou být ustanovení v rámci plánu práce v
nejnutnějším počtu požárníci z povolání, aby zajišťovali rychlý
zásah požárního sboru nebo podle potřeby prováděli běžná
preventivní požární opatření.
§ 17
Oprávnění příslušníků jednotek požární ochrany
Příslušníci jednotek požární ochrany požívají při výkonu
služby ochrany veřejného činitele. Mohou při výkonu služby
nařídit, aby se z místa zásahu vzdálily osoby, jejichž přítomnosti
není třeba, nebo aby se přítomné osoby podrobily některým omezením
potřebným k úspěšnému provedení zásahu.
§ 18
Povinnost mlčenlivosti
(1) Pracovníci v oboru požární ochrany jsou povinni
zachovávat mlčenlivost o věcech, o nichž se dověděli při své
činnosti nebo v souvislosti s ní a které v obecném zájmu nebo v
zájmu zúčastněných osob vyžadují, aby byly zachovány v tajnosti.
(2) Povinnosti mlčenlivosti může zprostit výkonný orgán
místního národního výboru; jde-li o požárníky z povolání, jejich
zaměstnavatel.
(3) Povinnost mlčenlivosti trvá i po skončení pracovního
poměru nebo po splnění úkolu.
§ 20
Příspěvky příslušníkům dobrovolných jednotek požární ochrany
(1) Utrpěl-li příslušník veřejné nebo závodní dobrovolné
jednotky požární ochrany nebo ten, kdo na výzvu výkonného orgánu
místního národního výboru nebo velitele zásahu a podle jeho pokynu
osobně pomáhal při zásahu jednotky požární ochrany, při výkonu
požární služby úraz, nebo byl-li v této službě usmrcen anebo
zemřel-li následkem takového úrazu, může mu (jeho pozůstalým)
ministerstvo vnitra poskytnout jednorázový příspěvek podle zásad
stanovených v dohodě s ministerstvem financí.
(2) Nároky na odškodnění při úrazu podle jiných zákonných
ustanovení zůstávají nedotčeny.
§ 21
Výkon služby pracovníků požární ochrany
(1) Výkon služby pracovníků požární ochrany ministerstva
vnitra, krajských a okresních národních výborů a příslušníků
požárních útvarů je přizpůsoben zásadám platným pro vojska v
rozsahu stanoveném ministerstvem vnitra v dohodě s ministerstvem
národní obrany; při tom může ministerstvo vnitra stanovit také
jejich kárnou odpovědnost a upravit řízení o kárných věcech.
(2) Výkon služby příslušníků dobrovolných jednotek požární
ochrany upraví ministerstvo vnitra v dohodě s Československým
svazem požární ochrany.
§ 22
Stejnokroj a hodnosti
(1) Pracovníkům požární ochrany ministerstva vnitra,
krajských a okresních národních výborů, jakož i příslušníkům
požárních útvarů příslušejí stejnokroje, pokud je nezbytně
potřebují pro výkon služby, a hodnosti, odpovídající hodnostem
vojenským s označením příslušnosti ke složce požární ochrany.
Podrobnosti stanoví ministerstvo vnitra v dohodě s ministerstvem
národní obrany a ministerstvem financí.
(2) Příslušníkům požárních sborů náleží stejnokroj.
Podrobnosti upraví Československý svaz požární ochrany se
souhlasem ministerstva vnitra učiněným v dohodě s ministerstvem
financí.
ČÁST IV
Součinnost občanů při požární ochraně
§ 23
Povinnost hlásit požár
(1) Každý, kdo zpozoruje požár, který může sám ihned uhasit,
je povinen neprodleně tak učinit. Není-li to možné, je povinen
bezodkladně učinit poplach a oznámit to tak, aby jednotka požární
ochrany mohla co nejdříve zakročit. Tuto povinnost má i ten, kdo
byl o požáru zpraven osobou, která pro vážné překážky nemůže
učinit hlášení sama, nebo ten, kdo může požár hlásit rychleji než
osoba, která požár zpozorovala.
(2) K hlášení požáru se použije všech vhodných prostředků.
Jejich držitelé jsou povinni dát je k bezplatnému použití, po
případě poskytnout i jejich obsluhu. Totéž platí o hlášení
služebních zpráv z místa zásahu.
§ 24
Osobní pomoc při zásahu nebo cvičení
jednotek požární ochrany
(1) Každý je povinen na vyzvání výkonného orgánu místního
národního výboru nebo velitele zásahu osobně pomáhat při zásahu
jednotky požární ochrany. Pro účely cvičení jednotky požární
ochrany může uložit povinnost osobní pomoci jen výkonný orgán
místního národního výboru v rozsahu stanoveném prováděcími
předpisy.
(2) K osobní pomoci náleží i služba v jednotce požární
ochrany, k níž byl občan povolán výkonným orgánem místního
národního výboru.
§ 25
Věcná pomoc
Každý je povinen na vyzvání výkonného orgánu místního
národního výboru nebo velitele zásahu poskytnout pro účely zásahu
dopravní prostředky, pohonné hmoty a jiné potřebné prostředky,
které má u sebe, zejména požární nářadí, jakož i zásoby a zdroje
vody. Pro účely cvičení jednotky požární ochrany může takovou
povinnost uložit jen výkonný orgán místního národního výboru v
rozsahu stanoveném prováděcími předpisy.
Povinnosti vlastníků a uživatelů nemovitostí
§ 26
(1) Každý, kdo spravuje nemovitosti požárem postižené nebo
přímo ohrožené nebo na ně vykonává dohled, je povinen dovolit
přístup na pozemky a do objektů, aby se jich použilo k provedení
úkolů nařízených k zamezení nebo zdolání požáru, po případě k
provedení nařízených záchranných prací.
(2) Osoby uvedené v odstavci 1 jsou povinny dovolit, aby
výkonný orgán místního národního výboru nebo velitel zásahu
provedl nutná opatření pro úspěšné zdolání požáru, pro zamezení
jeho šíření nebo pro úspěšné provedení záchranných prací, zejména
vyklizení pozemků, odstranění staveb nebo jejich části nebo
porostu.
(3) Povinnosti uvedené v předchozích odstavcích má i ten, kdo
spravuje okolní nemovitosti nebo na ně vykonává dohled, pokud je
to nutné k účelům zásahu jednotky požární ochrany.
(4) Vyžaduje-li to obecný zájem, může výkonný orgán místního
národního výboru uložit každému, kdo spravuje nemovitosti nebo na
ně vykonává dohled, aby dovolil jednotce požární ochrany pro účely
cvičení přístup na pozemky a do budov.
(5) O vstupu na pozemky a do objektů vojenské správy platí
zvláštní předpisy.
§ 27
Každý, kdo spravuje nemovitost nebo na ni vykonává dohled, je
povinen provést na této nemovitosti, po případě na jiných věcech,
které tam jsou, na svůj náklad opatření uložená k zamezení požáru
výkonným orgánem místního národního výboru nebo jiným příslušným
orgánem státní správy, pokud podle platných předpisů není povinen
hradit takové náklady někdo jiný. Předpisy o výstavbě obcí,
zejména o povinné úpravě staveb, zůstávají nedotčeny.
ČÁST V
Ustanovení společná a závěrečná
§ 28
Součinnost jiných orgánů
(1) Ústřední úřady a ostatní státní a jiné orgány jsou
povinny pomáhat ministerstvu vnitra, národním výborům a jejich
výkonným orgánům při zajišťování požární ochrany.
(2) Ministerstvo vnitra může v dohodě s příslušnými
ústředními úřady pověřit jejich podřízené orgány a organisace
některými úkoly v požární ochraně.
§ 30
Prováděcí předpisy
(1) Vláda upraví nařízením náhradu škody způsobené při plnění
úkolů v oboru požární ochrany.
(2) Vláda může dále vydat předpisy o opatřeních k zamezení
požárů a jiných živelních pohrom nebo nehod.
(3) Ostatní podrobnosti k provedení tohoto zákona upraví
ministerstvo vnitra v dohodě se zúčastněnými ústředními úřady.
(4) Opatření učiněná před počátkem účinnosti zákona, jež
odpovídají jeho ustanovením, se považují za učiněná podle něho.
§ 31
Zrušovací ustanovení
(1) Zrušuje se:
1. zákon č. 35/1953 Sb., o státním požárním dozoru a požární
ochraně, a vládní nařízení č. 95/1953 Sb., o organisaci
státního požárního dozoru a požární ochrany. Předpisy vydané k
jejich provedení se zrušují dnem, kdy nabudou účinnosti
předpisy vydané podle tohoto zákona;
2. ustanovení § 2 odst. 1 písm. a) vládního nařízení č. 17/1954
Sb., o platových poměrech zaměstnanců státního aparátu, pokud
se týká příslušníků státního požárního dozoru.
(2) Pracovní a platové poměry pracovníků požární ochrany
ústředí ministerstva vnitra, krajských a okresních národních
výborů se řídí ustanoveními zákona č. 66/1950 Sb., o pracovních a
platových poměrech státních zaměstnanců, a vládního nařízení
č. 17/1954 Sb., o platových poměrech zaměstnanců státního aparátu,
ve znění zákonného opatření č. 60/1956 Sb., a příslušnými
prováděcími předpisy.
Novotný v.r.
Fierlinger v.r.
Široký v.r.
Barák v.r.