96/1964 Sb.
ZÁKON
ze dne 5. června 1964
o technické normalizaci
Změna: 194/1988 Sb.
Jedním z účinných nástrojů přispívajících ke zvyšování
efektivnosti národního hospodářství je technická normalizace.
Jejím posláním je uplatňovat a prosazovat na základě výsledků
vědy, techniky a praxe nové směry technického rozvoje za účelem
zvyšování technické a ekonomické úrovně výroby a výrobků, jejich
jakosti, specializace výroby a efektivnosti investic, maximálního
využití surovin, materiálů a energie, zvyšování bezpečnosti
a ochrany zdraví při práci a zlepšování pracovního prostředí,
usnadňování vzájemných hospodářských styků s jinými zeměmi a za
účelem vytváření podmínek pro účelnou mezinárodní dělbu práce.
Ke zvýšení účinnosti technické normalizace v národním
hospodářství usneslo se Národní shromáždění Československé
socialistické republiky na tomto zákoně:
Část první
Základní ustanovení
§ 1
Úkol technické normalizace
(1) Technická normalizace je tvůrčí činnost, kterou se pro
opakující se technické úkoly zjišťuje, stanoví a uplatňuje
nejvýhodnější řešení, zejména z hlediska hospodárnosti, jakosti
a bezpečnosti. Přitom technická normalizace na základě
nejnovějších a ověřených výsledků vědy, techniky a praxe určuje,
sjednocuje, zjednodušuje nebo zevšeobecňuje zejména:
a) počty druhů výrobků a jejich typů,
b) hlavní parametry a charakteristické údaje výrobků, jejich částí
a sestav zajišťujících jejich vyměnitelnost a spolehlivost v
provozu,
c) ukazatele jakosti surovin, materiálů a výrobků, jejich
mechanické, fyzikální, chemické, biologické a jiné vlastnosti,
d) způsoby výpočtů, projektování a konstruování,
e) metody zkoušení a prověřování plnění dodávek surovin, materiálů
a výrobků,
f) technologii a organizaci výroby nebo jiné činnosti, výrobní a
pracovní postupy, způsoby montáže, provozu a údržby zařízení,
způsoby balení, dopravy, označování a uskladňování,
g) opatření pro bezpečnost a ochranu zdraví při práci, pro kulturu
pracovního prostředí a pro ochranu věcí,
h) značky, symboly, názvy, měrové jednotky, veličiny apod.
(2) Technická normalizace plní úkoly uvedené v odstavci 1 též
v rámci mezinárodních dohod a tak vytváří předpoklady pro účelnou
mezinárodní specializaci a koordinaci výroby, pro usnadňování
mezinárodního obchodu a pro účelnou vědeckotechnickou spolupráci.
(3) Technická normalizace se uplatňuje prostřednictvím
technických norem nebo přímo v technických výrobních a jiných
podkladech.
Část druhá
Technické normy
§ 2
Pojem a stupně technických norem
(1) Technické normy jsou výsledek zjišťování nejvýhodnějšího
řešení opakujícího se úkolu, zpracovaný, projednaný, schválený a
vyhlášený podle tohoto zákona a jeho prováděcích předpisů.
(2) Technické normy jsou státní, oborové a podnikové. Stupeň
technické normy se určuje podle důležitosti předmětu, který
upravuje, popřípadě podle okruhu jejích uživatelů.
(3) Státní normy schvaluje Úřad pro normalizaci a měření;
oborové normy schvalují příslušné ústřední orgány nebo jejich
podřízené organizace, které byly pověřeny řízením technické
normalizace v určených oborech; podnikové normy schvalují
příslušné organizace.
§ 3
Závaznost technických norem.
(1) Ode dne účinnosti státní a oborové normy a v rozsahu jimi
stanoveném jsou organizace, které předmět těchto technických norem
vyrábějí, zkoušejí, kontrolují, distribuují, používají nebo podle
něho postupují při výrobě nebo jiné činnosti, povinny vykonávat
svou činnost podle ustanovení těchto technických norem. Podniková
norma je závazná pro organizaci, která ji schválila, popřípadě i
pro organizace, s nimiž byla projednána a dohodnuta.
(2) Technické normy jsou závazné i pro pracovníky, kteří plní
úkoly organizací uvedených v předchozím odstavci, jestliže byli
s nimi seznámeni.
§ 4
Vztah technických norem k jiným právním
předpisům a technických norem navzájem
(1) Obsah technických norem nesmí být v rozporu s jinými
právními předpisy.
(2) Technické normy nižšího stupně nesmějí být v rozporu s
technickými normami vyššího stupně.
§ 5
Odchylky od technických norem
(1) Od ustanovení technické normy se lze odchýlit v
případech uvedených v prováděcích předpisech, nebo byla-li v
závažných a odůvodněných případech povolena výjimka z její
závaznosti.
(2) Výjimku ze závaznosti technické normy povoluje orgán
(organizace), který ji schválil, pokud již v normě nebyl určen pro
povolování výjimek jiný orgán (organizace). Výjimky se mohou
vztahovat na jeden nebo více případů, popřípadě na všechny
případy, které se vyskytnou v určeném časovém úseku. Povolení
výjimky může být vázáno na povinnost splnit stanovené podmínky.
Část třetí
Řešení normalizačních úkolů
Oddíl 1
Společné zásady
Oddíl 2
Tvorba technických norem
Vypracování návrhu technické normy
§ 8
Tvorba technických norem se řídí plánem technické
normalizace. Návrh na zařazení úkolu do plánu může podat každý s
příslušným technickoekonomickým odůvodněním. Podrobnosti o
sestavení plánu, o zajištění a kontrole jeho plnění upravují
metodické pokyny.
§ 9
(1) Řešení normalizačního úkolu zařazeného do plánu technické
normalizace se ukončí vypracováním návrhu technické normy, návrhu
opatření na zavedení, dodržování a využívání technické normy,
odůvodnění, popřípadě závěrečné zprávy.
(2) Výsledky řešení normalizačních úkolů uvedené v odstavci 1
musí být náležitě projednány s příslušnými orgány a organizacemi.
(3) Nedosáhne-li se dohody při projednávání návrhu technické
normy, návrhu opatření aj., projedná spornou otázku nadřízený
orgán (organizace). Konečné rozhodnutí o sporné otázce přísluší
Úřadu pro normalizaci a měření, jde-li o návrh státní normy, a
jde-li o návrh oborové normy, příslušnému ústřednímu orgánu.
Konečné rozhodnutí může být vydáno jen po předchozím projednání se
zúčastněnými ústředními orgány, a jde-li o otázku vyhrazenou
zvláštními předpisy pravomoci jiného orgánu (organizace), jen v
dohodě s tímto orgánem (organizací).
§ 10
Schvalování technické normy
(1) Projednaný návrh technické normy s návrhem opatření a
závěrečnou zprávou předloží organizace pověřená řešením
normalizačního úkolu zpravidla prostřednictvím nadřízeného orgánu
(organizace) schvalujícímu orgánu (organizaci), pokud nadřízený
ústřední orgán nestanovil něco jiného nebo pokud organizace
pověřená řešením normalizačního úkolu není sama oprávněna návrh
technické normy schválit.
(2) Schvalující orgán (organizace) předložený návrh technické
normy přezkoumá, zda vyhovuje požadavkům tohoto zákona a jeho
prováděcích předpisů.
(3) Jestliže návrh technické normy vyhovuje, schvalující
orgán (organizace) jej schválí, zajistí vydání normy a normu
vyhlásí.
(4) Nevyhovuje-li návrh technické normy požadavkům tohoto
zákona nebo jeho prováděcích předpisů, schvalující orgán
(organizace) vrátí návrh organizaci pověřené řešením
normalizačního úkolu stejnou cestou, kterou byl návrh předložen,
s odůvodněním a s pokyny, jak a v jaké lhůtě má nedostatky návrhu
odstranit.
§ 11
Změny a zrušení technických norem
(1) Technická norma musí odpovídat úrovni progresívní
techniky a potřebám národního hospodářství. Neplní-li technická
norma tyto požadavky, orgán (organizace), který normu schválil, ji
změní, nahradí nebo zruší.
(2) Změny a zrušení technických norem se projednávají,
schvalují a vyhlašují stejným způsobem jako jejich návrhy.
Část čtvrtá
Organizace technické normalizace
§ 12
Úřad pro normalizaci a měření
Ústředním orgánem státní správy v oblasti technické
normalizace je Úřad pro normalizaci a měření, který zejména
odpovídá za řízení technické normalizace v celém národním
hospodářství a za koordinaci a organizaci přípravy pro mezinárodní
normalizační činnost.
§ 13
Ústřední orgány
Za správné řízení a uplatňování technické normalizace v oboru
své působnosti odpovídají příslušné ústřední orgány. Ústřední
orgány mohou v dohodě s Úřadem pro normalizaci a měření a se
zúčastněnými ústředními orgány pověřit podřízenou organizaci
řízením technické normalizace v určeném oboru.
Část pátá
Povinnosti orgánů a organizací
§ 16
Orgány a organizace jsou povinny při řešení normalizačních
úkolů v rozsahu stanoveném plánem
a) vyhovět žádosti organizace pověřené řešením normalizačního
úkolu, orgánu (organizace) odpovědného za provedení
normalizačního úkolu nebo Úřadu pro normalizaci a měření a
zapůjčit jim potřebné podklady (dokumenty a vzorky) a sdělit
jim výsledky zkoušek nebo jiných zjištění,
b) vyjádřit se ve stanovené lhůtě k zásadám technickoekonomického
řešení normalizačního úkolu, k návrhům technických norem,
k návrhům opatření, k odůvodněním a závěrečným zprávám
vypracovaným při řešení normalizačního úkolu a zaslaným jim
k vyjádření a sdělit, jaká opatření bude nutno učinit pro
zavedení, dodržování a využívání navrhované technické normy,
kdo a kdy je zajistí,
c) účastnit se na vyzvání organizace pověřené řešením
normalizačního úkolu projednávání výsledků řešení.
§ 17
(1) Orgány a organizace jsou povinny včas učinit všechna
opatření k zavedení technické normy, aby norma mohla být ode dne
účinnosti plně dodržována. Dále jsou povinny využívat výsledků
normalizační činnosti ke specializaci nebo ke zhromadňování výroby
a k jiným způsobům zvyšování technickoorganizační úrovně.
(2) Organizace jsou povinny uvádět v katalozích, tarifech,
cenících a v jiných podobných publikacích názvy a označení svých
výrobků, popřípadě další údaje o nich, podle technických norem.
§ 18
Orgány a organizace a jejich útvary technické kontroly, jakož
i samostatné kontrolní a dozorčí orgány a organizace na všech
stupních jsou povinny kontrolovat zavádění, dodržování a využívání
technických norem a ukládat, popřípadě činit opatření k odstranění
zjištěných nedostatků.
§ 19
Organizace, které vykonávají výzkumnou, vývojovou,
konstrukční, projektovou, technologickou nebo jinou činnost, jsou
povinny v závěrečných zprávách nebo v jiných dokumentech o
částečném nebo úplném ukončení výzkumného, vývojového nebo jiného
úkolu navrhnout příslušná normalizační opatření.
§ 20
Orgány a organizace jsou povinny sledovat působení
technických norem v oboru své působnosti a v případě, že úroveň
techniky a technologie předstihla ukazatele technických norem,
popřípadě i z jiných důvodů, navrhnout jejich změnu.
§ 21
Orgány a organizace plní úkoly v oblasti technické
normalizace v úzké spolupráci s organizacemi a zařízeními
Revolučního odborového hnutí, zejména s Ústřední radou odborů,
výzkumnými ústavy bezpečnosti práce Revolučního odborového hnutí,
ústředními výbory odborových svazů a s Československou
vědeckotechnickou společností.
Část šestá
Uplatňování technické normalizace přímo v technických
výrobních a jiných podkladech
§ 22
(1) Orgány a organizace, které řídí, koordinují nebo
vykonávají výzkumnou, vývojovou, konstrukční, projektovou,
technologickou a jinou činnost spojenou s přípravou nové techniky,
jsou povinny uplatňovat technickou normalizaci a její výsledky ve
spolupráci s příslušnými orgány technické normalizace.
(2) Způsob řešení úkolů nové techniky a schvalování výrobní
dokumentace, označování a evidence, jakož i schvalování jejich
změn, stanoví příslušný ústřední orgán.
Část sedmá
Ustanovení závěrečná a přechodná
§ 24
Předpisy potřebné k provedení tohoto zákona vydá Úřad pro
normalizaci a měření v dohodě se zúčastněnými ústředními orgány.
§ 25
(1) Technické normy schválené do dne účinnosti tohoto zákona
podle dosavadních právních předpisů o technické normalizaci
zůstávají v platnosti.
(2) Výjimky ze závazností technických norem a pověření
povolováním výjimek ze závaznosti státních norem udělené do dne
účinnosti tohoto zákona zůstávají nedotčeny.
§ 26
Zrušují se
zákon č. 35/1957 Sb., o technické normalizaci,
vládní nařízení č, 46/1957 Sb., o technické normalizaci,
směrnice č. 79/1958 Ú.l., o vykládání návrhů státních norem a
podávání připomínek k těmto návrhům.
vyhláška č. 156/1960 Sb., kterou se vyhlašuje nový druh
technických norem (oborové normy).
Novotný v.r.
Fierlinger v.r.
Lenárt v.r.