95/1953 Sb.
VLÁDNÍ NAŘÍZENÍ
ze dne 27. listopadu 1953
o organisaci státního požárního dozoru
a požární ochrany.
Změna: 35/1957 Sb.
Vláda republiky Československé nařizuje podle § 4 odst. 4,
§ 6 odst. 1 písm. e), § 14 odst. 1 a § 17 zákona č. 35/1953 Sb., o
státním požárním dozoru a požární ochraně:
ODDÍL I.
Základní ustanovení.
§ 1
Státní požární dozor.
(1) Státní požární dozor spočívá ve všeobecném řízení požární
ochrany, zejména pokud jde o organisaci přípravy a o využití sil a
prostředků požární ochrany, a v dozoru na požární ochranu. Státní
požární dozor přísluší ministru vnitra, který jej vykonává zásadně
prostřednictvím orgánů státního požárního dozoru.
(2) Směrnicemi a pokyny ministra vnitra v oboru státního
požárního dozoru se řídí též všechny ústřední úřady a ostatní
státní orgány.
§ 2
Pravomoc v oboru požární ochrany.
(1) Ministr vnitra je oprávněn činit v mezích platných
předpisů všechna opatření potřebná k zajištění požární ochrany, a
to jak v jednotlivých případech, tak i vydáváním obecných právních
předpisů a všeobecně závazných směrnic a pokynů.
(2) Národním výborům přísluší v oboru požární ochrany
pravomoc podle oddílu VI tohoto nařízení.
§ 3
Spolupráce státních orgánů.
Ústřední úřady a jim podřízené orgány jsou povinny napomáhat
ministru vnitra, národním výborům a orgánům státního požárního
dozoru při plnění jejich úkolů v oboru požární ochrany.
§ 4
Odpovědnost.
(1) Za plnění úkolů státního požárního dozoru odpovídají
orgány státního požárního dozoru a ministr vnitra.
(2) Za provádění opatření k zesílení požární bezpečnosti, za
organisaci přípravy a za využití sil a prostředků požární ochrany
v obcích, okresech a krajích odpovídají národní výbory.
(3) Za provádění opatření k zesílení požární bezpečnosti, za
organisaci přípravy a za využití sil a prostředků požární ochrany
v podnicích, závodech, ústavech, úřadech a jiných zařízeních (dále
jen "závody") odpovídají vedoucí závodů a příslušní členové
vlády.
ODDÍL II.
Orgány státního požárního dozoru.
§ 5
Správy a inspekce.
Úkoly v oboru státního požárního dozoru vykonává ministr
vnitra zásadně prostřednictvím ústřední (oblastní) správy státního
požárního dozoru a jejích místních orgánů (dále jen "správy a
inspekce").
§ 6
Ústřední a oblastní správa.
(1) Ústředním orgánem státního požárního dozoru je ústřední
správa státního požárního dozoru v ministerstvu vnitra (dále jen
"ústřední správa").
(2) Na Slovensku vykonává ústřední správa svou působnost
zásadně prostřednictvím oblastní správy státního požárního dozoru
v pověřenectvu vnitra (dále jen "oblastní správa") a s vědomím
pověřence vnitra též přímo.
§ 7
Krajské správy a okresní, městské a obvodní inspekce.
Místní orgány státního požárního dozoru se zřizují při
národních výborech a jsou:
a) krajské správy státního požárního dozoru v krajích (dále jen
"krajské správy");
b) okresní inspekce státního požárního dozoru v okresech (dále jen
"okresní inspekce");
c) městské inspekce státního požárního dozoru v Praze a ve
městech, jež určí ministr vnitra (dále jen "městské inspekce");
d) obvodní inspekce státního požárního dozoru v Praze a ve
městech, jež určí ministr vnitra (dále jen "obvodní
inspekce").
§ 8
Organisace správ a inspekcí.
(1) Organisace správ a inspekcí a výkon služby v nich jsou
přizpůsobeny zásadám platným pro vojenské útvary v rozsahu, který
stanoví ministr vnitra v dohodě s ministrem národní obrany. V čele
správy (inspekce) je náčelník, který řídí práce a má pravomoc
činit rozhodnutí a opatření. Vnitřní uspořádání správ a inspekcí
upraví ministr vnitra, který též určí počet jejich pracovníků a
stanoví orgán, jenž bude obstarávat úkoly osobního úřadu.
(2) Nadřízená správa (inspekce) řídí činnost správ a inspekcí
nižšího stupně a dává jim příkazy a pokyny. Městská inspekce v
Praze je přímo podřízena ústřední správě. Nadřízená správa může
výjimečně vykonávat úkoly příslušející správě (inspekci) nižšího
stupně, pokud je to nutné v obecném zájmu.
Vztah místních orgánů státního požárního dozoru
k národním výborům.
§ 9
(1) Úkoly národního výboru v oboru požární ochrany provádí
správa (inspekce), která je při něm zřízena. Pro provádění těchto
úkolů může národní výbor dávat správě (inspekci) příkazy a pokyny
a může také rušit a měnit její rozhodnutí a opatření v tomto
oboru.
(2) Z činnosti, kterou správa (inspekce) provádí úkoly
národního výboru v oboru požární ochrany, odpovídá náčelník správy
(inspekce) jednak radě národního výboru, jednak náčelníku
nadřízené správy (inspekce) a ministru vnitra.
§ 10
Za plnění úkolů státního požárního dozoru odpovídá náčelník
správy (inspekce) jen náčelníku nadřízené správy (inspekce) a
ministru vnitra. Ministr vnitra a náčelník nadřízené správy
(inspekce) mají právo přezkoumávat a měnit nebo rušit rozhodnutí a
opatření správy (inspekce) nižšího stupně.
§ 11
Všeobecný dohled nad činností správy (inspekce), zřízené při
národním výboru, provádí rada tohoto národního výboru. Správa
(inspekce) podává proto radě příslušného národního výboru zprávy o
své činnosti.
§ 12
Opravné prostředky.
Z rozhodnutí a opatření krajské správy, okresní, městské a
obvodní inspekce lze se odvolat k nadřízené správě (inspekci).
§ 13
Řízení.
O řízení před správami (inspekcemi), zřízenými při národních
výborech, platí předpisy o řízení před národními výbory, pokud
toto nařízení a předpisy vydané k jeho provedení nestanoví jinak.
§ 14
Ustanovování náčelníků.
(1) Náčelníka ústřední správy ustanovuje a odvolává ministr
vnitra.
(2) Náčelníka oblastní správy ustanovuje a odvolává ministr
vnitra na návrh pověřence vnitra.
(3) Náčelníky krajských správ, jakož i náčelníka městské
inspekce v Praze ustanovuje a odvolává ministr vnitra na návrh
náčelníka ústřední správy podaný se souhlasem rady národního
výboru, při němž je správa (inspekce) zřízena.
(4) Náčelníky okresních, městských a obvodních inspekcí
ustanovuje a odvolává náčelník nadřízené správy (inspekce) se
souhlasem rady národního výboru, při němž je správa (inspekce)
zřízena.
ODDÍL III.
Působnost orgánů státního požárního dozoru.
§ 15
Úkoly ústřední správy.
(1) Ústřední správa plní zejména tyto úkoly:
1. připravuje, po případě vydává právní předpisy, směrnice
a pokynyv oboru požární ochrany, zejména:
a) stanoví požadavky požární ochrany, jichž je třeba dbát při
sdělávání a provádění projektů a při výstavbě závodů, sídlišť,
jednotlivých budov a zařízení, a způsob, jakým se správy a
inspekce účastňují schvalování a provádění projektů a přejímání
staveb, závodů a zařízení;
b) stanoví, jak provádějí kontrolu protipožárních opatření správy
(inspekce), národní výbory, ústřední úřady i jednotlivé závody
a zařízení. Toto ustanovení se nevztahuje na způsob provádění
kontroly v oboru ministerstva národní obrany;
2. řídí a kontroluje činnost podřízených správ (inspekcí) a
pečuje o jejich pohotovost, akceschopnost a politickou i odbornou
připravenost;
3. organisuje a provádí školení pracovníků správ (inspekcí);
4. pečuje o organisaci, výcvik, použití a zvýšení
akceschopnosti jednotek požární ochrany, zejména:
a) navrhuje ministru vnitra dislokaci a organisaci požárních
útvarů;
b) prostřednictvím podřízených správ (inspekcí) řídí organisaci,
výcvik a použití jednotek požární ochrany a zabezpečuje jejich
politickou a odbornou připravenost;
c) stanoví, jak se provádí kontrola stavu pohotovosti a
akceschopnosti jednotek požární ochrany;
d) organisuje a provádí školení příslušníků jednotek požární
ochrany;
5. dbá o přípravu a provádění požární ochrany po stránce
věcné, zejména:
a) provádí výzkum v oboru požární ochrany přímo nebo
prostřednictvím výzkumných ústavů ministerstev;
b) předkládá úřadu pro normalisaci návrhy na normalisaci a
typisaci věcných prostředků požární ochrany;
c) kontroluje jakost věcných prostředků požární ochrany;
d) stanoví zásady pro rozdělování věcných prostředků požární
ochrany dodávaných z výroby;
e) stanoví v oboru požární ochrany technické normy, zejména normy
věcného vybavení jednotek požární ochrany, jakož i závodů,
sídlišť, jednotlivých budov a zařízení;
f) stanoví způsob využití věcných prostředků požární ochrany a
způsob jejich kontrolování;
g) vede v patrnosti motorová vozidla a speciální věcné prostředky
požární ochrany a zajišťuje přidělování pohonných hmot správám
a inspekcím, jakož i veřejným jednotkám požární ochrany;
6. pečuje o soustavnou výchovu obyvatelstva v oboru požární
ochrany;
7. kontroluje, jak jsou plněny platné předpisy, směrnice,
pokyny a technické normy v oboru požární ochrany a jiná
protipožární opatření;
8. organisuje a rozvíjí zlepšovatelskou činnost v oboru
požární ochrany;
9. podává posudky o projektech a typech věcných prostředků
požární ochrany.
(2) Ústřední správa může své úkoly všeobecně i v jednotlivých
případech přenést na podřízené správy (inspekce).
§ 16
Úkoly krajských správ.
(1) Krajské správy plní ve svých obvodech zejména tyto úkoly:
1. řídí a kontrolují činnost podřízených inspekcí a zajišťují
jejich součinnost, jakož i pečují o jejich pohotovost,
akceschopnost a politickou a odbornou připravenost;
2. pečují o organisaci, výcvik, použití a zvýšení
akceschopnosti jednotek požární ochrany, zejména:
a) navrhují krajskému národnímu výboru dislokaci veřejných
požárních sborů z povolání;
b) zajišťují součinnost jednotek požární ochrany;
c) kontrolují stav pohotovosti a akceschopnosti jednotek požární
ochrany i jejich politickou a odbornou připravenost;
d) provádějí školení příslušníků jednotek požární ochrany;
3. dbají o přípravu a provádění požární ochrany po stránce
věcné, zejména:
a) v rámci směrnic ústřední správy se účastní schvalování a
provádění projektů závodů, sídlišť, jednotlivých budov a
zařízení a přejímání staveb, závodů a zařízení;
b) kontrolují jakost věcných prostředků požární ochrany;
c) kontrolují rozdělování věcných prostředků požární ochrany;
d) v rozsahu stanoveném ústřední správou vedou v patrnosti věcné
prostředky požární ochrany a přidělují pohonné hmoty okresním
(městským) inspekcím a veřejným jednotkám požární ochrany;
e) pečují o zařazení potřeb požární ochrany do krajského plánu a
zúčastňují se sestavování krajských plánů, pokud jde o potřeby
požární ochrany;
4. připravují pro národní výbor návrhy na opatření potřebná k
zajištění požární ochrany;
5. kontrolují, jak jsou plněny platné předpisy, směrnice,
pokyny a technické normy v oboru požární ochrany a jiná
protipožární opatření;
6. organisují a rozvíjejí zlepšovatelskou činnost v oboru
požární ochrany.
(2) Krajské správy mohou přenést v jednotlivých případech své
úkoly na podřízené inspekce.
§ 17
Úkoly okresních (městských) a obvodních inspekcí.
(1) Okresní inspekce plní ve svých obvodech zejména tyto
úkoly:
1. pečují o organisaci, výcvik, použití a zvýšení
akceschopnosti jednotek požární ochrany, zejména:
a) organisují požární útvary a veřejné požární sbory z povolání a
řídí organisaci veřejných požárních sborů dobrovolných;
b) účastní se na organisování závodních jednotek požární ochrany;
c) zajišťují součinnost jednotek požární ochrany, zejména způsob a
rozsah vzájemné pomoci;
d) kontrolují stav výzbroje i techniky a stav pohotovosti a
akceschopnosti jednotek požární ochrany, jakož i jejich
politickou a odbornou připravenost;
2. dbají o přípravu a provádění požární ochrany po stránce
věcné, zejména:
a) v rámci směrnic nadřízených správ se účastní schvalování a
provádění projektů závodů, sídlišť, jednotlivých budov a
zařízení a přejímání staveb, závodů a zařízení;
b) kontrolují jakost věcných prostředků požární ochrany;
c) kontrolují stav protipožárních opatření v obcích, závodech a
zařízeních;
d) v rozsahu stanoveném nadřízenými správami vedou v patrnosti
věcné prostředky požární ochrany a přidělují pohonné hmoty
obvodním inspekcím a veřejným jednotkám požární ochrany;
3. připravují pro národní výbor návrhy na opatření potřebná k
zajištění požární ochrany;
4. kontrolují, jak jsou plněny platné předpisy, směrnice,
pokyny a technické normy v oboru požární ochrany a jiná
protipožární opatření;
5. organisují a rozvíjejí zlepšovatelskou činnost v oboru
požární ochrany.
(2) Městské inspekce plní ve svých obvodech úkoly
příslušející jinak okresním inspekcím. Městská inspekce v Praze
plní též úkoly krajské správy.
(3) Úkoly obvodních inspekcí stanoví příslušná městská
(okresní) inspekce.
ODDÍL IV.
Práva orgánů státního požárního dozoru.
§ 18
Vstup do objektů.
(1) Orgány správ (inspekcí), jakož i osoby správami
(inspekcemi) zmocněné jsou oprávněny vstupovat při provádění úkolů
do závodů, budov a zařízení, při čemž se řídí směrnicemi ministra
vnitra. O výsledku prohlídky sepíší záznam.
(2) Orgány správ (inspekcí), jakož i osoby správami
(inspekcemi) zmocněné nevykonávají prohlídky v závodech, budovách
a zařízeních v oboru ministerstva národní obrany. Provádění
takových prohlídek v objektech a zařízeních v oboru ministerstva
vnitra upraví směrnicemi ministr vnitra.
§ 19
Požadování zpráv.
Správy a inspekce jsou oprávněny vyžádat si od vedoucích
závodů, majitelů budov a zařízení, po případě od jiných
odpovědných osob jednorázové zprávy, a to ve formě stanovené
ministrem vnitra, jakož i materiál a doklady nutné k objasnění
stavu objektu vzhledem k požární bezpečnosti.
§ 20
Závazné pokyny.
Správy a inspekce, jakož i osoby jimi zmocněné činí při
provádění svých úkolů v jednotlivých případech v mezích platných
předpisů opatření nutná k zajištění požární bezpečnosti, zejména
dávají písemné závazné pokyny k odstranění zjištěných požárních
závad vedoucímu závodu, majiteli budovy nebo zařízení, po případě
jiné odpovědné osobě.
§ 21
Vyšetřování příčin požárů.
Správy a inspekce vyšetřují příčiny vzniku požárů, při čemž
postupují podle směrnic ministra vnitra vydaných v dohodě s
ministrem spravedlnosti a s generálním prokurátorem.
§ 22
Ukládání pokut.
(1) Za porušení platných předpisů, směrnic, pokynů a
technických norem v oboru požární ochrany nebo za nedbalé
udržování a za nesprávné používání věcných prostředků požární
ochrany mohou náčelníci správ (inspekcí) ukládat jednotlivým
osobám pokuty do částky 3.000 Kčs.
(2) Náčelníci správ (inspekcí) mohou k ukládání pokut zmocnit
velitele jednotek požární ochrany, a to v rozsahu, který stanoví
předpisy o organisaci jednotek požární ochrany.
(3) Z rozhodnutí o uložené pokutě lze se odvolat. O odvolání
rozhoduje s konečnou platností přímo nadřízená správa (inspekce).
(4) Pokutu nelze uložit po uplynutí 4 měsíců od provedení
kontroly. Promlčení se přetrhuje, jakmile bylo zahájeno jednání
směřující k uložení pokuty.
(5) Pokutu uloženou zaměstnanci vymáhá účtárna jeho závodu na
podkladě pravomocného rozhodnutí o uložení pokuty, a to srážkou z
platu až do 25 % jeho výše. Pokuta připadá státu.
(6) Podrobnější předpisy, zejména též o řízení, vydá ministr
vnitra. Ukládání pokut vojákům a příslušníkům Sboru národní
bezpečnosti v činné službě upraví ministr vnitra, a to pokud jde o
vojáky, v dohodě s ministrem národní obrany.
(7) Mají-li správy (inspekce) za to, že čin má být potrestán
přísněji, postoupí věc prokurátoru.
§ 23
Zastavení provozu.
(1) Nestačí-li jiná opatření v oboru požární ochrany k
odstranění příčin nebezpečí bezprostředního vzniku požáru, může
ministr vnitra nebo náčelník ústřední (oblastní) správy až do
zjednání nápravy zastavit v závodech provozy, které toto
bezprostřední nebezpečí vyvolávají. Toto oprávnění přísluší také
náčelníkům krajských správ, okresních a městských inspekcí, které
tím pověří náčelník ústřední správy; jejich rozhodnutí pozbývá
však účinnosti, jestliže je ministr vnitra nebo náčelník ústřední
správy během příštího pracovního dne nepotvrdí.
(2) Nestačí-li jiná opatření v oboru požární ochrany k
odstranění příčiny nebezpečí bezprostředního vzniku požáru, může
ministr vnitra nařídit zastavení provozu v celém závodě; je však
povinen předem upozornit na věc příslušného člena vlády, do jehož
oboru závod náleží.
(3) Zastavené provozy smějí být uvedeny znovu do chodu jen se
souhlasem orgánu, který vydal rozhodnutí o zastavení provozu.
ODDÍL V.
Úkoly ústředních úřadů v požární ochraně.
§ 24
Všeobecné úkoly ústředních úřadů.
Ústřední úřady plní zejména tyto všeobecné úkoly v oboru
požární ochrany:
1. v mezích směrnic ministra vnitra vydávají svým podřízeným
orgánům pokyny k zajišťování a organisování požární ochrany v
závodech náležejících do jejich oboru působnosti;
2. zřizují, a to podle potřeby i v podřízených orgánech,
zvláštní organisační složky pro věci požární ochrany (oddělení,
referáty, inspekce); úkoly, organisaci a počet pracovníků těchto
složek stanoví příslušný ministr podle směrnic ministra vnitra;
3. navrhují ministru vnitra, v kterých zvláště důležitých
závodech náležejících do jejich oboru mají být zřízeny požární
útvary a o jakém počtu příslušníků; hradí též osobní náklady
těchto útvarů (§ 48 odst. 3);
4. v dohodě s ústřední správou stanoví, v kterých závodech se
zřídí závodní požární sbory z povolání a o jakém počtu
příslušníků;
5. zajišťují osobní obsazení závodních jednotek požární
ochrany, jejich výcvik a politickou a odbornou připravenost;
6. zajišťují, aby při projektování a budování závodů,
sídlišť, jednotlivých budov a zařízení bylo dbáno potřeb požární
ochrany;
7. plánují a finančně zabezpečují prostředky potřebné ke
splnění svých úkolů v oboru požární ochrany;
8. podávají správám a inspekcím vyžádané zprávy a doklady o
stavu protipožárních opatření ve svých resortech.
§ 25
Úkoly některých ústředních úřadů.
(1) V oboru ministerstva národní obrany přísluší zajišťování
protipožárních opatření, jakož i výkon státního požárního dozoru
ministerstvu národní obrany. Toto ministerstvo je provádí
vlastními resortními orgány; při tom se řídí směrnicemi a pokyny
ministra vnitra. Ministr vnitra upraví směrnicemi zajišťování
protipožárních opatření a výkon státního požárního dozoru v oboru
ministerstva vnitra.
(2) Nedotčeny zůstávají dosavadní předpisy, podle nichž
přísluší orgánům veřejné báňské správy péče o požární ochranu v
hornictví pod povrchem i na povrchu. Součinnost orgánů veřejné
báňské správy s národními výbory a orgány státního požárního
dozoru upraví ministr vnitra v dohodě s ministrem paliv a
energetiky.
(3) Organisace požární ochrany na železnicích je upravena
zvláštními předpisy; ministr vnitra a orgány státního požárního
dozoru jsou však oprávněni dávat orgánům požární ochrany železnic
závazné pokyny a kontrolovat stav protipožárních opatření na
železnicích.
(4) Výrobní ministerstva pečují o vědeckou výzkumnou činnost
v oboru požární ochrany ve svém resortu.
ODDÍL VI.
Úkoly národních výborů v oboru požární ochrany.
§ 26
Působnost.
Národní výbory zajišťují a organisují požární ochranu v
obcích, okresech a krajích podle ustanovení tohoto nařízení.
§ 27
Součinnost s občany, dobrovolnými organisacemi a se závody.
(1) Národní výbory mobilisují občany k aktivní účasti na
plnění úkolů v oboru požární ochrany za pomoci dobrovolných
organisací, zejména Československého svazu požární ochrany.
(2) Národní výbory sledují stav požární ochrany ve svém
obvodu, a to i pokud jde o požární ochranu závodů. K tomu účelu
národní výbory
a) pravidelně projednávají otázky požární ochrany předkládané
správami (inspekcemi);
b) povolávají do rady podle potřeby odpovědné vedoucí závodů a
projednávají s nimi stav protipožárních opatření;
c) projednávají s příslušnými funkcionáři Československého svazu
požární ochrany důležité otázky požární ochrany a plnění jeho
úkolů.
§ 28
Zamezování požárů.
(1) Místní národní výbory ve svém obvodu pečují o zamezení
vzniku požárů a zajišťují jejich zdolávání veřejnými dobrovolnými
požárními sbory za široké součinnosti občanů.
(2) Místní národní výbory činí proto především všechna
potřebná opatření, aby příčiny požárů byly odstraněny a nově
nevznikaly. K tomu účelu zejména spolupracují s Československým
svazem požární ochrany a se Státní pojišťovnou.
§ 29
Požární prohlídky.
(1) K odstranění příčin vzniku požárů provádějí místní
národní výbory podle potřeby, nejméně však jednou ročně, požární
prohlídky závodů, budov a zařízení ve svém obvodu, aby zjistily,
zda jsou zachovávány všechny předpisy směřující k zamezení požárů.
Ve velkých závodech, jakož i v závodech zvláštní důležitosti
vykonávají tyto prohlídky orgány státního požárního dozoru.
(2) Místní národní výbory nevykonávají požární prohlídky v
závodech, budovách a zařízeních v oboru ministerstva národní
obrany. Provádění takových prohlídek v objektech a zařízeních v
oboru ministerstva vnitra upraví ministr vnitra směrnicemi.
(3) Podrobnější předpisy o provádění požárních prohlídek a o
odstraňování zjištěných závad vydá ministr vnitra.
§ 30
Úkoly při organisování veřejné požární ochrany.
(1) Místní národní výbory zřizují veřejné dobrovolné požární
sbory (§ 36) a veřejné požární hlídky (§ 39) a odpovídají za
jejich organisaci, výcvik a použití.
(2) Místní národní výbory plánují, finančně zabezpečují,
zřizují, opatřují a udržují věcné prostředky potřebné pro veřejnou
požární ochranu v obci, zejména zařízení k opatřování vody, budovy
a místnosti, zařízení a ostatní prostředky k zajištění činnosti
veřejných jednotek požární ochrany, pokud není povinen je opatřit
někdo jiný (§ 48 odst. 2).
§ 31
Pravomoc v oboru požární ochrany.
(1) Národní výbory jsou oprávněny ve svých obvodech činit v
mezích platných předpisů všechna opatření potřebná k zajištění
požární ochrany, a to jak v jednotlivých případech, tak i
vydáváním obecných právních předpisů.
(2) Místní národní výbory mohou činit zejména opatření
potřebná k zesílení požární ochrany, jak to vyžadují místní
poměry, a povolávat občany k součinnosti v požární ochraně.
(3) Podrobnosti upraví ministr vnitra.
ODDÍL VII.
Úkoly závodů v požární ochraně.
ODDÍL VIII.
Československý svaz požární ochrany a jiné dobrovolné organisace.
§ 34
(1) K přípravě plnění úkolů v oboru požární ochrany sdružují
se pracující v dobrovolné organisaci "Československý svaz požární
ochrany" (dále jen "Svaz").
(2) Úkolem Svazu je napomáhat národním výborům a jiným
státním orgánům v boji proti požárům a popularisovat otázky
požární ochrany tak, aby se staly věcí všeho lidu. Svaz je zejména
povinen:
a) provádět agitační a propagační činnost v masové přípravě občanů
v boji proti požárům;
b) spolupracovat s národními výbory a s vedením závodů při
zřizování dobrovolných jednotek požární ochrany a jejich
odborné přípravě;
c) získávat občany pro činnost v požárních hlídkách uvedených v
§ 39 odst. 1 č. 1 a 2 a provádět jejich výcvik a školení;
d) spolupracovat s ústřední správou na normalisaci a typisaci
věcných prostředků požární ochrany.
(3) Národní výbory a ministerstvo vnitra napomáhají Svazu při
jeho činnosti a kontrolují, jak plní své úkoly v oboru požární
ochrany.
(4) Ministr vnitra, národní výbory, správy a inspekce mohou
pověřit Svaz a po případě i jiné dobrovolné organisace též
prováděním jiných úkolů v oboru požární ochrany.
ODDÍL IX.
Jednotky požární ochrany.
§ 35
Úkoly a druhy jednotek požární ochrany.
(1) Výkonnými orgány požární ochrany jsou jednotky požární
ochrany. Jejich úkolem je zamezovat a zdolávat požáry a jiné
živelní pohromy nebo nehody.
(2) Jednotky požární ochrany jsou jednotky veřejné, zřizované
pro všeobecnou požární ochranu v obcích, a jednotky závodní,
zřizované v závodech především pro požární ochranu závodů.
(3) Veřejné i závodní jednotky požární ochrany jsou:
a) dobrovolné požární sbory,
b) požární sbory z povolání,
c) požární útvary, jejichž organisace a výkon služby v nich jsou
přizpůsobeny zásadám platným pro vojenské útvary (§§ 38 a 42),
d) požární hlídky.
(4) Podrobnosti o zřizování jednotek požární ochrany a o
jejich organisaci stanoví ministr vnitra. Podrobnější vymezení
úkolů veřejných jednotek požární ochrany stanoví ústřední správa.
Podrobnější vymezení úkolů závodních jednotek požární ochrany
stanoví ústřední úřad, do jehož oboru závod náleží, při čemž
postupuje podle směrnic ministra vnitra.
(5) K zesílení požární ochrany a k zajištění jejího
jednotného organisování může ministr vnitra pro některá města
stanovit, že všechny jednotky požární ochrany podléhají přímému
vedení městské, po případě okresní inspekce.
(6) Velení při zásahu jednotek požární ochrany je vždy
vyhrazeno náčelníku správy (inspekce), je-li přítomen.
§ 36
Dobrovolné požární sbory.
(1) Dobrovolné požární sbory se zřizují především v těch
obcích a závodech, v nichž není jiného požárního sboru (útvaru).
Jsou-li tam již takové jednotky požární ochrany, lze zřídit
dobrovolný požární sbor, je-li to účelné k zesílení požární
ochrany.
(2) Veřejné dobrovolné požární sbory zřizují místní národní
výbory v součinnosti s místními jednotami Svazu; při tom se řídí,
pokud jde o počet příslušníků veřejných dobrovolných požárních
sborů a vybavení těchto sborů a jejich příslušníků, pokyny okresní
inspekce. Veřejné dobrovolné požární sbory jsou výkonnými orgány
místních národních výborů, jimž jsou přímo podřízeny.
(3) Závodní dobrovolné požární sbory zřizují vedení závodů se
souhlasem okresní inspekce a v součinnosti s okresní organisací
Svazu. Závodní dobrovolné požární sbory jsou přímo podřízeny
vedoucím závodům.
§ 37
Požární sbory z povolání.
(1) Veřejné požární sbory z povolání se zřizují ve městech,
jež určí rada krajského národního výboru, která stanoví také počet
příslušníků těchto sborů, a to v obou případech na návrh krajské
správy. Veřejné požární sbory z povolání zřizuje okresní inspekce;
tyto sbory jsou jí přímo podřízeny.
(2) Závodní požární sbory z povolání se zřizují v závodech,
jež v dohodě s ústřední správou určí ministerstvo, do jehož oboru
závod náleží; toto ministerstvo stanoví v dohodě s ústřední
správou též počet příslušníků těchto sborů. Závodní požární sbory
z povolání zřizují se souhlasem okresní inspekce vedení závodů;
tyto sbory jsou přímo podřízeny vedením závodů.
§ 38
Požární útvary.
(1) Veřejné požární útvary se zřizují v městech, jež trvale
vyžadují zvýšené požární ochrany. Tato města určí a počet
příslušníků veřejného požárního útvaru stanoví ministr vnitra na
návrh ústřední správy. Veřejné požární útvary zřizuje okresní
inspekce; tyto útvary jsou jí přímo podřízeny.
(2) Závodní požární útvary se zřizují v závodech, jež trvale
vyžadují zvýšené požární ochrany. Tyto závody určí a počet
příslušníků závodního požárního útvaru stanoví ministr vnitra na
návrh ministra, do jehož oboru závod náleží. Závodní požární útvar
zřizuje v součinnosti s vedením závodu okresní inspekce; tyto
útvary jsou jí přímo podřízeny.
(3) Organisace požárních útvarů a výkon služby v nich jsou
přizpůsobeny zásadám platným pro vojenské útvary v rozsahu, který
stanoví ministr vnitra v dohodě s ministrem národní obrany.
(4) Způsob použití požárních útvarů stanoví ústřední správa.
§ 39
Požární hlídky.
(1) Požární hlídky se zřizují jako dobrovolné jednotky
požární ochrany k zesílení veřejné i závodní požární ochrany, a to
zejména ke zvýšení požární bezpečnosti
1. obytných domů a závodů průmyslových, zemědělských i jiných
objektů,
2. žňových plodin, jejich skladů a výmlatových středisek,
3. obcí a závodů, v nichž zatím nelze zřídit dobrovolný
požární sbor.
(2) Veřejné požární hlídky zřizují místní národní výbory a
závodní požární hlídky zřizují vedení závodů.
§ 40
Ustanovování velitelů.
(1) Velitele veřejného dobrovolného požárního sboru
ustanovuje a odvolává rada místního národního výboru po vyjádření
okresní inspekce a okresního orgánu Svazu.
(2) Velitele veřejného požárního sboru z povolání ustanovuje
a odvolává rada okresního národního výboru na návrh okresní
inspekce.
(3) Velitele závodního požárního sboru ustanovuje a odvolává
vedení závodu se souhlasem okresní inspekce.
(4) Velitele požárního útvaru ustanovuje a odvolává ústřední
správa.
(5) Velitel jednotky požární ochrany prokáže před svým
ustanovením svou způsobilost odbornou zkouškou; podrobnosti upraví
ministr vnitra.
§ 41
Odpovědnost za organisaci, výcvik a použití jednotek
požární ochrany.
(1) Za organisaci, výcvik a použití veřejných dobrovolných
jednotek požární ochrany odpovídají místní národní výbory.
Rozhodnutí týkající se organisace, výcviku a použití těchto
jednotek požární ochrany činí místní národní výbory
prostřednictvím jejich velitelů; při tom se řídí, pokud jde o
odborně technické vedení a vybavení jednotek požární ochrany,
pokyny okresní inspekce.
(2) Za organisaci, výcvik a použití závodních jednotek
požární ochrany dobrovolných i z povolání (s výjimkou požárních
útvarů) odpovídají vedoucí závodů. Rozhodnutí týkající se
organisace, výcviku a použití těchto jednotek požární ochrany činí
vedoucí závodů prostřednictvím jejich velitelů; při tom se řídí
pokyny okresní inspekce.
(3) Za organisaci, výcvik a použití veřejných a závodních
požárních útvarů a veřejných požárních sborů z povolání odpovídají
příslušné okresní inspekce.
ODDÍL X.
Právní postavení příslušníků jednotek požární ochrany.
§ 42
Příslušníci jednotek požární ochrany.
(1) Příslušníky jednotek požární ochrany mohou být zásadně
jen občané Československé republiky, kteří jsou tělesně a duševně
způsobilí k výkonu požární služby. Příslušníky veřejných
dobrovolných jednotek požární ochrany ustanovuje a odvolává místní
národní výbor. Příslušníky závodních dobrovolných jednotek požární
ochrany ustanovuje a odvolává vedoucí závodu, a to se schválením
okresní inspekce. Podrobnosti stanoví ministr vnitra.
(2) Příslušníci veřejných a závodních požárních útvarů a
veřejných požárních sborů z povolání jsou státní zaměstnanci.
Zvláštní předpisy určí, jaké věkové hranice a jaké další podmínky
se vyžadují pro ustanovení příslušníkem takové jednotky požární
ochrany.
(3) Příslušníci závodních požárních sborů z povolání jsou
zaměstnanci závodu.
(4) Příslušníci požárních útvarů jsou občané dobrovolně
vstoupivší do těchto jednotek požární ochrany, kteří před
nastoupením služby se zavazují setrvat ve službě po dobu 3 let. Do
této doby se nezapočítává doba odborného výcviku.
Práva a povinnosti příslušníků jednotek požární ochrany.
§ 43
(1) Příslušníci jednotek požární ochrany jsou služebně
podřízeni svým velitelům, náčelníkům správ a inspekcí a v nejvyšší
stolici ministru vnitra.
(2) Příslušníci požárních útvarů mohou být v zájmu služby
přemístěni k jinému požárnímu útvaru.
(3) Příslušníci jednotek požární ochrany z povolání nesmějí
být bez souhlasu velitele zaměstnáni pracemi, které se netýkají
výkonu jejich služby.
§ 44
(1) Příslušníci jednotek požární ochrany jsou povinni
účastnit se výcviku (cvičení a školení) v míře potřebné k řádnému
plnění svých úkolů.
(2) Výkon služby příslušníků jednotek požární ochrany, jejich
výcvik, vnější označení a kázeňské poměry, po případě i služební a
pracovní poměry upraví ministr vnitra. Ministr vnitra stanoví též
rozsah oprávnění národních výborů a vedoucích závodů vůči
příslušníkům jednotek požární ochrany.
§ 45
Příslušníci jednotek požární ochrany požívají při výkonu
služby ochrany veřejného činitele. Mohou při výkonu služby
nařídit, aby se z místa zásahu vzdálily osoby tam nežádoucí nebo
aby se přítomné osoby po dobu zásahu podrobily některým omezením
potřebným k úspěšnému provedení zásahu.
§ 46
Pravomoc velitele jednotky požární ochrany.
Velitel jednotky požární ochrany je při zásahu oprávněn činit
v oboru požární ochrany opatření příslušející jinak národnímu
výboru.
§ 47
Odpovědnost velitele jednotky požární ochrany.
(1) Velitel veřejné jednotky požární ochrany odpovídá za
pohotovost a akceschopnost této jednotky náčelníku okresní
inspekce a předsedovi místního národního výboru.
(2) Velitel závodní jednotky požární ochrany odpovídá za
pohotovost a akceschopnost této jednotky náčelníku okresní
inspekce a vedoucímu závodu.
ODDÍL XI.
Náklady požární ochrany.
§ 48
Úhrada nákladů.
(1) Náklady na zřízení, opatřování a udržování věcných
prostředků veřejné požární ochrany v obci hradí místní národní
výbor, pokud z ustanovení odstavce 2 nevyplývá něco jiného.
(2) Náklady spojené se zřízením a udržováním veřejných
jednotek požární ochrany hradí:
a) místní národní výbor, jde-li o veřejný dobrovolný požární sbor
nebo o veřejnou požární hlídku s výjimkou případů, v nichž
vybavení požární hlídky je povinen opatřit někdo jiný na svůj
náklad;
b) okresní národní výbor, jde-li o veřejný požární sbor z povolání
nebo o veřejný požární útvar s výjimkou osobních nákladů na
příslušníky tohoto útvaru;
c) ministerstvo vnitra, pokud jde o osobní náklady na příslušníky
veřejného požárního útvaru.
(3) Náklady na zřízení, opatření a udržování věcných
prostředků požární ochrany závodů i náklady na zřízení a udržování
závodních jednotek požární ochrany (dobrovolných i z povolání)
hradí závod. Je-li však jednotkou požární ochrany v závodě požární
útvar, uhradí osobní náklady na příslušníky této jednotky
ministerstvo, do jehož oboru závod náleží.
§ 49
Národní pojištění.
(1) Národní pojištění příslušníků dobrovolných jednotek
požární ochrany a jiných osob zúčastněných při provádění požární
ochrany, zejména v souvislosti se zásahem nebo výcvikem, pokud
nejsou již pojištěni jinak, upraví Ústřední rada odborů a Státní
úřad důchodového zabezpečení v dohodě s ministerstvem vnitra podle
předpisů o národním pojištění.
(2) Výdaje na národní pojištění podle odstavce 1 hradí
stát.
§ 50
Příspěvky a odměny příslušníkům dobrovolných jednotek.
(1) Utrpí-li příslušník dobrovolné veřejné nebo závodní
jednotky požární ochrany při výkonu požární služby úraz nebo
byl-li v této službě usmrcen anebo zemřel-li následkem úrazu při
výkonu požární služby, může mu (jeho pozůstalým) ministr vnitra
poskytnout jednorázový příspěvek z rozpočtových prostředků
ministerstva vnitra.
(2) Ministr vnitra může v dohodě s ministrem financí a s
příslušným ministrem stanovit, zda a za jakých podmínek se
poskytuje příslušníkům dobrovolných veřejných a závodních jednotek
požární ochrany odměna za úspěšné provádění požárního výcviku. Pro
výši této odměny je rozhodující především úroveň výcviku,
akceschopnost jednotky a stav protipožárních opatření v obci (v
závodě).
ODDÍL XII.
Opatřování věcných prostředků požární ochrany.
§ 51
Věcné prostředky požární ochrany.
(1) Ústřední správa spolupůsobí při normalisaci a typisaci
věcných prostředků požární ochrany, jimiž jsou předměty a zařízení
sloužící požární ochraně. Rovněž se účastní plánování věcných
prostředků požární ochrany, opatřuje podklady pro jejich výrobu a
činí opatření k jejich účelnému rozdělení.
(2) Ministr vnitra může stanovit, jak se opatřují, rozdělují
a zkoušejí věcné prostředky požární ochrany.
§ 52
Používání majetku sloužícího požární ochraně.
(1) Nemovitosti, předměty a zařízení sloužící výhradně
požární ochraně nelze bez souhlasu nadřízeného orgánu odnímat
jejich účelu ani používat k jiným účelům.
(2) Nemovitosti, předměty a zařízení místních jednot Svazu,
sloužící výhradně požární ochraně, nesmějí být odnímány tomuto
účelu. Nadřízený orgán státního požárního dozoru může stanovit, že
takových předmětů a zařízení může být použito i mimo obvod
místního národního výboru, v němž je sídlo příslušné místní
jednoty Svazu.
(3) Podrobnosti upraví ministr vnitra.
ODDÍL XIII.
Stejnokroje a hodnosti.
§ 53
(1) Pro příslušníky správ a inspekcí a pro příslušníky
požárních útvarů se zavádějí stejnokroje a přiznávají se jim
hodnosti, odpovídající hodnostem vojenským, s označením
příslušnosti ke složce požární ochrany.
(2) K upevnění kázně a k usnadnění výkonu služby může ministr
vnitra v dohodě s ministrem národní obrany zavést stejnokroje též
pro příslušníky ostatních složek požární ochrany a přiznat jim
hodnosti.
(3) Podrobnosti stanoví ministr vnitra v dohodě s ministrem
národní obrany.
ODDÍL XIV.
Součinnost občanů.
Osobní pomoc.
§ 54
Základní ustanovení.
(1) Každý je povinen v zájmu celku poskytovat podle svých sil
osobní pomoc při zamezování a zdolávání požárů, jiných živelních
pohrom nebo nehod, jak vyplývá z dalších ustanovení tohoto oddílu.
Z této povinnosti jsou vyňati příslušníci jiných států, pokud jim
přísluší právo exteritoriality.
(2) Ministr vnitra může stanovit, které osoby jsou se
zřetelem na zdravotní stav, povolání nebo jiné důležité zájmy
společnosti osvobozeny od výkonu osobní pomoci pro účely požární
ochrany.
§ 55
Povinnost hlásit požár.
(1) Každý, kdo zpozoruje požár, který může sám ihned uhasit,
je povinen neprodleně tak učinit. Není-li to možné, je povinen
bezodkladně učinit poplach a oznámit to tak, aby jednotka požární
ochrany mohla co nejdříve zakročit. Tuto povinnost má i ten, kdo
byl o požáru zpraven osobou, která pro vážné překážky nemůže
učinit hlášení sama, nebo ten, kdo může požár hlásit rychleji než
osoba, která požár zpozorovala.
(2) K hlášení požáru se použije všech vhodných prostředků.
Jejich držitelé jsou povinni dát je k bezplatnému použití, po
případě poskytnout i jejich obsluhu.
§ 56
Osobní pomoc při zásahu nebo cvičení
jednotek požární ochrany.
(1) Každý je zásadně povinen na vyzvání místního národního
výboru, orgánu státního požárního dozoru nebo velitele jednotky
požární ochrany osobně pomáhat při zásahu jednotky požární
ochrany. Pro účely cvičení jednotky požární ochrany může uložit
povinnost osobní pomoci jen místní národní výbor, vyžaduje-li to
obecný zájem.
(2) K osobní pomoci náleží i služba v jednotce požární
ochrany, k níž byl občan povolán místním národním výborem.
Věcná pomoc.
§ 57
(1) Každý je povinen na vyzvání místního národního výboru,
orgánu státního požárního dozoru nebo velitele jednotky požární
ochrany dát pro účely zásahu k použití dopravní prostředky,
pohonné hmoty a jiné potřebné prostředky, které má u sebe, zejména
hasičské nářadí, jakož i zásoby a zdroje vody. Pro účely cvičení
jednotky požární ochrany může takovou povinnost uložit jen místní
národní výbor, a to pouze tehdy, vyžaduje-li to obecný zájem.
(2) O hlášení služebních zpráv z místa zásahu platí obdobně
ustanovení § 55 odst. 2.
§ 58
(1) Každý, kdo nakládá s nemovitostmi požárem postiženými
nebo přímo ohroženými, je povinen dovolit přístup na pozemky a do
budov k tomu účelu, aby se jich použilo k provedení úkolů
nařízených k zamezení nebo zdolání požáru, po případě k provedení
nařízených záchranných prací.
(2) Osoby uvedené v odstavci 1 jsou povinny dovolit, aby
místní národní výbor, orgán státního požárního dozoru nebo velitel
jednotky požární ochrany učinil a provedl rozhodnutí nutná pro
úspěšné zdolání požáru, pro zamezení jeho šíření nebo v zájmu
úspěšného provedení záchranných prací, zejména vyklizení pozemků,
odstranění objektů nebo jejich částí, ohrad nebo kultury.
(3) Povinnosti uvedené v odstavcích 1 a 2 má i ten, kdo
nakládá s okolními nemovitostmi, pokud je to nutné k účelnému
zásahu jednotky požární ochrany.
(4) Vyžaduje-li to obecný zájem, může místní národní výbor
uložit každému, kdo nakládá s nemovitostmi, aby dovolil jednotce
požární ochrany pro účely cvičení přístup na pozemky a do budov.
(5) Zásah jednotky požární ochrany ve vojenských objektech, v
podnicích s vojenskou správou a objektech ministerstva vnitra,
jakož i v jiných objektech zvláštní důležitosti a použití těchto
objektů a podniků pro účely zásahu nebo cvičení jednotky požární
ochrany upraví ministr vnitra v dohodě s příslušným ministrem.
§ 59
Každý, kdo nakládá s nemovitostí, je povinen na svůj náklad
provést na ní, po případě na věcech, které na ní jsou, opatření
uložená k zamezení požáru místním národním výborem, orgánem
státního požárního dozoru nebo jiným příslušným státním orgánem,
pokud podle platných předpisů není povinen hradit takové náklady
někdo jiný. Předpisy o výstavbě obcí, zejména o povinné úpravě
staveb, zůstávají nedotčeny.
ODDÍL XV.
Ustanovení závěrečná a společná.
§ 60
Povinnost mlčenlivosti.
(1) Pracovníci v oboru požární ochrany jsou povinni
zachovávat mlčenlivost o věcech, o nichž se dověděli při své
činnosti nebo v souvislosti s ní a které v obecném zájmu nebo v
zájmu zúčastněných osob vyžadují, aby byly zachovány v tajnosti.
(2) Povinnosti mlčenlivosti může zaměstnance pro určitý
případ zprostit osobní úřad nebo úřad jím k tomu zmocněný, není-li
ho, místní národní výbor, a jde-li o příslušníky závodních
jednotek požární ochrany, vedení závodu.
(3) Povinnost mlčenlivosti trvá i po skončení pracovního
poměru nebo po splnění úkolu.
§ 61
Součinnost.
Orgány, jež plní úkoly v oboru požární ochrany, spolupracují
se Státní pojišťovnou a s orgány inspekce práce a Ústavu
technického dozoru a vyžadují si podle potřeby jejich posudky.
Široký v.r.
Barák v.r.