213/1991 Sb.
VYHLÁŠKA
Českého úřadu bezpečnosti práce a Českého báňského úřadu
ze dne 8. května 1991
o bezpečnosti práce a technických zařízení při provozu,
údržbě a opravách vozidel
Český úřad bezpečnosti práce podle § 5 odst. 1 písm. d) zákona č.
174/1968 Sb., o státním odborném dozoru nad bezpečností práce, po
dohodě s příslušnými orgány a Český báňský úřad podle § 6 odst. 6
písm. a) zákona České národní rady č. 61/1988 Sb., o hornické
činnosti, výbušninách a státní báňské správě, stanoví:
§ 1
Rozsah platnosti
(1) Vyhláška určuje povinnosti právnických a fyzických
osob, 1) které provozují, udržují a opravují vozidla (dále jen
"provozovatel") a jejich pracovníků.
(2) Vyhláška se nevztahuje na provoz, údržbu a opravy vozidel
a) ozbrojených útvarů federálního ministerstva obrany,
b) ozbrojených útvarů federálního ministerstva vnitra
a ministerstva vnitra České republiky.
(3) Vyhláška se nevztahuje na provoz drážních vozidel 2) a
kolejových vozidel povrchových a hlubinných dolů.
§ 2
Výklad pojmů
Pro účely této vyhlášky se rozumí
a) "dálkovou dopravou" doprava, u níž nepřetržitá doba řízení
v pracovní směně trvá déle než 8 hodin a řidič se v průběhu
pracovní směny nevrací na místo, kde začal svůj pracovní
výkon,
b) "pracovníkem" osoba, která vykonává práci řidiče z povolání
nebo která na pracovní cestě řídí vlastní vozidlo nebo vozidlo
provozovatele nebo která práce v souvislosti s provozem
vozidel řídí, a dále osoba, která provádí opravu, údržbu,
nakládku a vykládku vozidla,
c) "vozidlem" každé motorové vozidlo, přívěs, polopřívěs a návěs
nebo souprava vozidel,
d) "způsobilou a náležitě poučenou osobou" osoba, kterou řidič
poučil o požadovaném úkonu a která svým věkem a rozumovou
vyspělostí má dostatečné předpoklady pro to, aby s ohledem na
konkrétní situaci řádně zabezpečila sledovaný cíl.
§ 3
Řízení vozidla a bezpečnostní přestávky
(1) Nepřetržitá doba řízení vozidla nesmí být delší než 4
hodiny. Za tuto dobu se považuje doba vlastního řízení včetně
přerušení řízení na dobu kratší než 10 minut.
(2) Po uplynutí doby uvedené v odstavci 1 musí řidič přerušit
řízení vozidla z důvodu bezpečnosti práce nejméně na dobu 30 minut
(dále jen "bezpečnostní přestávka"), během kterých nesmí vykonávat
činnost vyplývající z jeho pracovních povinností, kromě dozoru na
vozidlo a jeho náklad.
(3) S výjimkou dálkové dopravy může být bezpečnostní
přestávka rozdělena na více přestávek, z nichž nejkratší musí
trvat nepřetržitě alespoň 10 minut. Součet doby nepřetržitého
řízení a bezpečnostních přestávek tvoří jeden pracovní cyklus.
(4) Pro řidiče pravidelné autobusové dopravy a městské
hromadné dopravy, kteří se řídí grafikony a turnusy, může
provozovatel stanovit bezpečnostní přestávky odchylně tak, aby
nebyla překročena maximální doba řízení a byla dodržena minimální
doba bezpečnostních přestávek. 3)
(5) Ustanovení o bezpečnostních přestávkách se nepoužije v
případě, kdy jsou na vozidlo přiděleni dva řidiči střídající se
nejpozději po čtyřech hodinách nepřetržitého řízení.
(6) Řidič nesmí řídit vozidlo, je-li jeho schopnost k řízení
snížena únavou po vykonání fyzicky namáhavé práce, která mu
vyplývá z jeho pracovních povinností; v takovém případě je
provozovatel povinen řidiči před započetím dalšího řízení vozidla
poskytnout přiměřenou přestávku.
(7) Řidič je povinen vést evidenci o době řízení vozidla a
bezpečnostních přestávkách. Záznamy mohou být vedeny technickým
zařízením.
(8) Řidič se může odchýlit od ustanovení odstavce 1 v
případech nebezpečí, při poskytování pomoci nebo v důsledku
poruchy vozidla, a to v rozsahu potřebném k zajištění bezpečnosti
osob, vozidla a jeho nákladu, k dojetí na nejbližší vyhovující
místo nebo podle okolností do cíle své cesty, pokud nebude
ohrožena bezpečnost práce a technických zařízení. Druh a důvod
odchylky je řidič povinen zaznamenat v záznamu o provozu vozidla.
(9) Ustanovení odstavců 1 a 2 se nevztahují na řidiče, pokud
řídí vozidla mimo pozemní komunikace při provádění zemědělských,
lesnických a melioračních prací.
(10) Při provádění mezinárodní silniční dopravy se osádky
vozidel řídí, pokud jde o délku doby odpočinku, řízení vozidla
a složení osádky, ustanovením zvláštních předpisů. 4)
§ 4
Odpočinek osádky ve vozidle
Doba odpočinku musí být strávena mimo vozidlo; výjimečně v
případech, kdy je vozidlo vybaveno lůžky umožňujícími členům
osádky pohodlně ulehnout, může být doba odpočinku strávena na
těchto lůžkách pouze za předpokladu, že vozidlo stojí. Na vytápění
se může v době odpočinku použít pouze nezávislé topení. 5)
§ 5
Povinnosti řidiče mimo pozemní komunikace
(1) Při jízdě a činnostech mimo pozemní komunikace se řidič
musí chovat ukázněně a ohleduplně, přizpůsobit své chování stavu a
povaze terénu, povětrnostním podmínkám a jiným okolnostem, které
je možno předvídat.
(2) Řidič dále
a) nesmí zastavovat a stát na místě, kde vozidlo překáží z
hlediska bezpečnosti práce a technických zařízení nebo je
ohroženo prací konanou v jeho blízkosti, povahou terénu nebo
vedením vysokého nebo velmi vysokého napětí, 6)
b) nesmí se s vozidlem otáčet a couvat, nevyhovuje-li tomu povaha
terénu,
c) musí v případech, kdy to vyžadují okolnosti, zejména
nedostatečný rozhled, zajistit bezpečné couvání a otáčení
pomocí způsobilé a náležitě poučené osoby; jakmile tuto osobu
ztratí z dohledu, je povinen ihned zastavit,
d) musí zdůraznit začátek couvání zvukovým výstražným znamením v
případě, kdy není dostatečný zpětný výhled z vozidla a couvání
není zajištěno pomocí způsobilé a náležitě poučené osoby,
e) musí před opuštěním vozidla provést taková opatření, aby
vozidlo nemohlo ohrozit bezpečnost osob a technických
zařízení,
f) musí při vlečení vozidla dodržovat ustanovení zvláštních
předpisů, 7)
g) nesmí tlačit vozidlo motorickou silou bez použití tyče, která
je na vozidlech řádně zajištěna.
(3) Řidič může zajíždět k pískovým jámám, lomům, skládkám,
staveništím a podobným místům jen tehdy, když je povrch terénu k
nim dostatečně pevný, široký a sjízdný.
§ 6
Připojování a odpojování vozidel
(1) Připojování a odpojování vozidel je možno provádět pouze
podle návodu výrobce nebo podle technologického postupu
zpracovaného provozovatelem vozidla.
(2) Není-li v návodu výrobce stanoveno jinak, nesmí být při
připojování a odpojování přípojných vozidel v nich nebo na nich
žádné osoby.
(3) Připojovaná vozidla musí být zabrzděna a zajištěna klíny.
Polopřívěsy a návěsy musí být dále podepřené podpěrami.
(4) Při připojování vozidel musí být tažné vozidlo vždy
řízeno z místa obsluhy. Nájezd připojovaného vozidla na vozidlo
tažné je zakázán, s výjimkou přívěsů za osobní vozidla.
(5) Osoba navádějící řidiče nesmí vstoupit mezi připojovaná
vozidla, jestliže závěs tažného vozidla je vzdálen od oka přívěsu
více než 0,25 m. Řidič smí dokončit couvání na doraz závěsného
zařízení pouze na smluvené znamení.
(6) Po spojení vozidel je řidič povinen zkontrolovat spojení
a zajištění závěsného zařízení.
(7) Před odpojením vozidel je řidič povinen vozidla zabrzdit
a zajistit proti samovolnému pohybu.
§ 7
Povinnosti provozovatele
Provozovatel je povinen
a) provést u řidiče před přidělením vozidla a před jeho
převedením na jiný druh a typovou řadu vozidel seznámení s
návodem výrobce pro jeho obsluhu a přesvědčit se o jeho
schopnostech s ohledem na jeho pracovní zařazení,
b) zajistit údržbu a čištění svých dopravně provozních prostor,
c) opatřit účelové komunikace příslušným dopravním značením podle
zvláštních předpisů,8)
d) určit prostory pro nakládání a vykládání včetně jejich
bezpečného zajištění,
e) vyznačit výstražnými tabulkami, dopravními značkami, případně
nahrnutím zeminy místa, kde hrozí nebezpečí zřícení nebo
zasypání vozidla (okraj řezu a pracovní plošina lomu, násypu
nebo skládky) a za snížené viditelnosti je podle potřeby
opatřit červeným světlem, odrazovými skly apod.,
f) udržovat hrany plošin těžebních řezů přímočaré a označit je
odrazovými skly nebo jiným rovnocenným způsobem,
g) pokud to vyžadují okolnosti podrobně seznámit řidiče, který
vjíždí do jeho dopravně provozních prostorů, s místní situací,
h) provést technická nebo organizační opatření na svých
pracovištích, kde dochází k opakovanému couvání nebo otáčení
vozidel, aby bylo zabráněno vstupu osob do ohroženého
prostoru,
ch) zpracovat havarijní plán pracoviště pro případy úniku plynu
z plynového zařízení vozidla.
§ 8
Provoz, oprava, údržba a kontrola vozidla
(1) Provoz, oprava, údržba a kontrola vozidla se musí
provádět podle návodu stanoveného výrobcem nebo technologického
postupu.
(2) Při provádění oprav, údržby a kontrol vozidla je
pracovník zejména povinen
a) vozidlo zabezpečit proti samovolnému pohybu,
b) provádět kontrolu spodku vozidla jen při vypnutém motoru,
pokud výrobce nestanovil jinak,
c) zajistit zvednuté vozidlo nebo jeho části proti pádu,
d) použít při huštění pneumatik kol nenamontovaných na vozidle s
ráfkem opatřeným závěrným a pojistným kruhem nebo s děleným
ráfkem bezpečný kryt nebo zařízení, které plní obdobnou
funkci,
e) uzavřít všechny ventily tlakových zásobníků plynu na vozidle a
všechny plnící ventily při opravách vozidel s plynovým
zařízením s výjimkou oprav, které to vylučují,
f) vypustit plyn ze zásobníků a provést odplynění plynového
zařízení vozidla před prováděním svářečských prací nebo
prací, při kterých může dojít ke vzniku výbušné směsi nebo k
její iniciaci,
g) při opravách nebo údržbě vozidel s plynovým zařízením seznámit
se s havarijním plánem pracoviště.
(3) Je zakázáno
a) opravovat naložené vozidlo, pokud není zabezpečena jeho
stabilita a náklad může pracovníka ohrozit,
b) opravovat, kontrolovat a provádět údržbu vozidla, pokud není
zdvihnutá sklápěcí část zabezpečena proti pádu,
c) manipulovat s ovládacím zařízením vozidla bez předchozích
opatření, která vyloučí nežádoucí pohyb vozidla nebo jeho
částí,
d) uvolňovat pneumatiku přihušťováním.
(4) Provozovatel je povinen provádět na vozidlech s plynovým
zařízením pravidelné vizuální prohlídky plynového zařízení a
kontroly těsnosti podle technologického postupu zpracovaného na
základě technické dokumentace dodané výrobcem zařízení. Lhůty
kontrol plynového zařízení nesmí být delší než 1 měsíc. V případě,
že to vyžaduje technický stav vozidla a na základě zkušeností z
jeho provozu je provozovatel povinen určit lhůty kratší.
§ 9
Pracoviště pro údržbu a opravy vozidel
(1) Pracoviště, ve kterých se spouštějí spalovací motory,
musí být vybavena účinným zařízením pro odvádění výfukových plynů
z pracovního prostředí.9)
(2) Pracoviště, kde se pracuje na spodcích vozidel, musí být
vybavena účinným a bezpečným zdvihacím zařízením, rampami nebo
pracovními jámami tak, aby pracovníci mohli při práci stát.
(3) V uzavřených prostorách, ve kterých se provádí opravy a
údržba vozidel s plynovým zařízením, se musí instalovat
indikátory, které zajistí optickou a akustickou signalizaci
výskytu plynu při dosažení 25% dolní meze výbušnosti, a musí být
zabezpečeno účinné větrání.
§ 10
Rampa
(1) Rampa musí mít vodicí lišty upraveny tak, aby zabránily
bočnímu sjetí vozidla.
(2) Pracoviště ve výšce vyšší než 0,5 m musí být na volných
okrajích opatřena zábradlím podle zvláštních předpisů. 10)
(3) Na koncích neprůjezdné rampy musí být instalované
zarážky.
§ 11
Pracovní jáma
(1) Okolo pracovní jámy se musí na podlaze vyznačit pásmo, do
kterého mimo vozidel přistavovaných k opravě nebo prohlídce
(údržbě) a pracovníků, kteří tyto práce provádějí, se nesmí
vjíždět a vstupovat. Zákaz vjezdu a vstupu do tohoto pásma, zákaz
kouření a používání otevřeného ohně v pracovní jámě se musí
vyznačit zřetelnými a dobře viditelnými výstražnými tabulkami. 11)
Na pracovní jámě pro více než dvě vozidla musí být za každým
přistaveným vozidlem umístěny můstky pro její bezpečný přechod.
(2) Nepoužívaná pracovní jáma se musí zabezpečit kryty nebo
ohradit sklopným nebo přenosným zábradlím. Kryty musí mít
dostatečnou nosnost a musí být v úrovni okolní podlahy.
(3) Pracovní jáma musí být vybavena
a) nejméně jednou elektrickou zásuvkou, 12) přednostně umístěnou
v jámě,
b) pevnými svítidly v provedení odpovídajícím zvláštním
předpisům, 13)
c) výklenky ve stěnách umístěnými ve výšce umožňující pohodlné
odkládání předmětů,
d) záchytnou (čisticí) jímkou, umístěnou v nejnižším bodě
a krytou ochrannou mříží.
(4) Do pracovní jámy mohou vstupovat jen pracovníci určení
provozovatelem.
(5) Je zakázáno
a) pracovní jámu přeskakovat a překračovat,
b) používat v pracovní jámě anebo ve vzdálenosti menší než 1,5 m
všemi směry od ní otevřený oheň (s výjimkou svařování) a
kouřit,
c) používat pro čištění vozidel stojících nad pracovní jámou
hořlaviny a látky, které uvolňují škodlivé výpary,
d) umísťovat v pracovní jámě akumulátorové baterie a nádoby,
které obsahují nebo obsahovaly výbušné látky, hořlaviny nebo
jiné látky ohrožující zdraví, včetně tlakových nádob pro
dopravu plynů,
e) odkládat v pracovní jámě části jejího krytu, nástroje,
součástky a jiné předměty, které by mohly ohrozit bezpečnost
osob nebo by mohly ztížit jejich únik z pracovní jámy v
případě nebezpečí,
f) zdržovat se v pracovní jámě v době přistavování a odjezdu
vozidel,
g) demontovat na vozidle stojícím nad pracovní jámou součástky
nebo dílce, které by svojí hmotností mohly ohrozit bezpečnost
pracovníků, bez předběžného zajištění proti uvolnění a pádu,
h) vypouštět do pracovní jámy jakékoliv provozní kapaliny.
(6) Svařování je v pracovní jámě povoleno pouze za podmínek
stanovených zvláštními předpisy. 14)
§ 12
Garáže, servisy a opravny
(1) Zúžené vjezdy a výjezdy garáží, servisů, opraven a
podobných prostorů, do kterých vjíždějí vozidla, se musí po obou
stranách opatřit šikmým šrafováním. 15) Označení musí být
viditelné při otevřených vratech.
(2) Odpadky nasycené olejem nebo hořlavinami se nesmí v
garážích ukládat. Pohonné hmoty a hořlavé čisticí prostředky je
dovoleno ukládat jen v plechových, těsně uzavíratelných nádobách.
(3) Motor vozidla je možno uvádět do chodu v garáži pouze za
účelem bezprostředního výjezdu.
(4) V garáži je zakázáno uvádět do chodu ohřívací zařízení
motoru, prostoru pro řidiče nebo prostoru pro cestující, jestliže
jejich provozem vznikají škodlivé splodiny.
(5) Prostory pro garážování vozidel s plynovým zařízením se
musí vybavit indikátory, které zajistí optickou a akustickou
signalizaci výskytu plynu při dosažení 25% dolní meze výbušnosti.
Při překročení této hodnoty je nutno zakázat vstup do tohoto
prostoru a zabezpečit, aby jej všechny osoby opustily a provést
opatření podle havarijního plánu.
(6) Není-li možno zabránit nebezpečí výbuchu, je provozovatel
povinen provést podle míry ohrožení opatření ke snížení jeho
nepříznivých účinků (odsun pracovníků, odvoz nebezpečných látek,
inertizace prostoru, použití protivýbuchových opatření apod.).
§ 13
Doprava nákladů a činnosti s tím související
(1) Provozovatel je povinen přidělit na vozidlo potřebný
počet způsobilých a náležitě poučených osob, jestliže to vyžaduje
bezpečnost provozu a povaha pracovní činnosti.
(2) Mimo přidělení osob podle odstavce 1 může provozovatel
zabezpečit nakládací a vykládací práce též jiným způsobem
(nakládacími a vykládacími četami na stálých pracovištích nebo
technickými prostředky).
(3) Řidič musí při nakládce a vykládce vozidlo zabezpečit
proti nežádoucímu pohybu. Návěsy, jednonápravové přívěsy a
polopřívěsy musí být navíc podepřeny.
(4) Pracovník při otvírání bočnic, klanic a zadního čela je
povinen zabezpečit, aby nikdo nemohl být jimi nebo uvolněným
nákladem zasažen.
(5) Pokud je z důvodu bezpečnosti nákladu nutné, aby byl
pracovník při přepravě na ložné ploše, musí být zajištěna jeho
bezpečnost.
(6) Je-li třeba vystoupit na ložnou plochu vozidla nebo s ní
sestoupit, musí se použít bezpečný žebřík nebo jiné rovnocenné
zařízení.
(7) Při dopravě zvlášť těžkých a rozměrných nákladů je řidič
povinen dodržovat technologický postup dopravy, nakládky a
vykládky vypracovaný provozovatelem. Doprava těchto nákladů
speciálními vozidly musí být zabezpečena nejméně dvěma řidiči.
(8) V prostoru pro akumulátory nebo na jeho povrchu se nesmí
ukládat žádné předměty.
(9) V prostoru řidiče se nesmí ukládat předměty, které by
mohly ohrozit řidiče nebo snížit ovladatelnost vozidla.
(10) Nádoby obsahující hořlavé kapaliny, lehko zápalné nebo
výbušné látky, prchavé (toxické) látky a jedy se musí při dopravě
řádně utěsnit, zabezpečit proti převržení, sálavému teplu a
samovolnému pohybu.
§ 14
Zvláštní ustanovení
Od ustanovení této vyhlášky se mohou v nezbytném rozsahu
odchýlit
a) jednotky požární ochrany při zdolávání požárů a činnostech s
tím bezprostředně souvisejících,16)
b) sanitní vozidla a vozidla jim na roveň postavená při
poskytování pomoci v případech hromadných neštěstí a živelných
pohrom.
§ 15
Přechodná a závěrečná ustanovení
Zrušuje se vyhláška Českého úřadu bezpečnosti práce č.
88/1980 Sb., o bezpečnosti práce a technických zařízení při
provozu silničních vozidel, ve znění vyhlášky č. 62/1981 Sb.;
ustanovení § 3, pokud se vztahuje na bezpečnostní přestávky
v pravidelné autobusové dopravě a městské hromadné dopravě, se
zrušuje dnem 30. června 1991.
§ 16
Účinnost
Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem vyhlášení; ustanovení
§ 3, pokud jsou podle něho určeny bezpečnostní přestávky
v pravidelné veřejné autobusové dopravě a městské hromadné
dopravě, nabývá účinnosti dnem 1. července 1991.
Předseda
Českého úřadu bezpečnosti práce:
Ing. Gerner v. r.
Předseda
Českého báňského úřadu:
Ing. Bartoš v. r.
1) Např. § 3 zákona č. 174/1968 Sb., o státním odborném dozoru nad
bezpečností práce, § 39 zákona České národní rady č. 61/1988
Sb., o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě,
zákon č. 105/1990 Sb., o soukromém podnikání občanů, nařízení
vlády České a Slovenské Federativní Republiky č. 121/1990 Sb.,
o pracovněprávních vztazích při soukromém podnikání občanů, ve
znění nařízení vlády České a Slovenské Federativní Republiky č.
14/1991 Sb., zákon č. 111/1990 Sb., o státním podniku.
2) Zákon č. 51/1964 Sb., o dráhách, ve znění zákona č. 104/1974 Sb.
3) Zákon č. 2/1991 Sb., o kolektivním vyjednávání.
4) Vyhláška ministerstva zahraničních věcí č. 108/1976 Sb., o
Evropské dohodě o práci osádek vozidel v mezinárodní silniční
dopravě (AETR), ve znění vyhlášky č. 82/1984 Sb.
5) § 59 vyhlášky federálního ministerstva dopravy č. 41/1984 Sb.,
o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích.
6) Vládní nařízení č. 80/1957 Sb., kterým se provádí zákon č.
79/1957 Sb., o výrobě, rozvodu a spotřebě (elektrizační zákon),
ve znění pozdějších předpisů.
7) § 33 vyhlášky č. 99/1989 Sb., o pravidlech provozu na pozemních
komunikacích (pravidla silničního provozu).
8) § 48 odst. 2 písm. d) vyhlášky č. 99/1989 Sb.
9) ČSN 73 6059 Servisy a opravny motorových vozidel, čerpací
stanice pohonných hmot. Základní ustanovení.
10) Např. vyhláška Českého úřadu bezpečnosti práce č. 48/1982 Sb.,
kterou se stanoví základní požadavky k zajištění bezpečnosti
práce a technických zařízení, ve znění vyhlášky č. 324/1990 Sb. a vyhlášky
č. 207/1991 Sb., vyhláška Českého báňského
úřadu č. 26/1989 Sb., o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci
a bezpečnosti provozu při hornické činnosti a při činnosti
prováděné hornickým způsobem na povrchu,vyhláška Českého
báňského úřadu č. 51/1989 Sb., o bezpečnosti a ochraně zdraví
při práci a bezpečnosti provozu při úpravě a zušlechťování
nerostů, ČSN 74 3305 Ochranná zábradlí. Základní ustanovení.
11) ČSN 01 8012 Bezpečnostní značky a tabulky.
12) ČSN 33 0330 Krytie elektrických zariadení. Predpisy a metody
skúšania.
ČSN 34 1010 Všeobecné předpisy pro ochranu před nebezpečným
dotykovým napětím.
13) ČSN 33 2310 Předpisy pro elektrická zařízení v různých
prostředích.
14) ČSN 05 0610 Bezpečnostné ustanovenia pre zváranie plameňom a
rezanie kyslíkom.
ČSN O5 0630 Bezpečnostní ustanovení pro svařování elektrickým
obloukem.
15) ČSN 01 8010 Bezpečnostní barvy a značky. Všeobecná
ustanovení.
16) § 92 zákona České národní rady č. 133/1985 Sb., o požární
ochraně.