203/1994 Sb.
ZÁKON
ze dne 29. září 1994,
kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 133/1985
Sb., o požární ochraně, ve znění zákona České národní rady č.
425/1990 Sb. a zákona č. 40/1994 Sb.
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
Čl.I
Zákon České národní rady č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve
znění zákona České národní rady č. 425/1990 Sb. a zákona č.
40/1994 Sb., se mění a doplňuje takto:
1. § 1 zní:
"§ 1
Úvodní ustanovení
(1) Účelem zákona je vytvořit podmínky pro účinnou ochranu
života a zdraví občanů a majetku před požáry a pro poskytování
pomoci při živelních pohromách a jiných mimořádných událostech
stanovením povinností ústředních orgánů státní správy, právnických
a fyzických osob, postavení a působnosti orgánů státní správy
a samosprávy na úseku požární ochrany, odlišné úpravy některých
pracovněprávních vztahů příslušníků Hasičského záchranného sboru
České republiky, jakož i postavení a povinností jednotek požární
ochrany.
(2) Každý je povinen počínat si tak, aby nezavdal příčinu ke
vzniku požáru, neohrozil život a zdraví osob, zvířata a majetek;
při zdolávání požárů, živelních pohrom a jiných mimořádných
událostí je povinen poskytovat přiměřenou osobní pomoc, nevystaví-
-li tím vážnému nebezpečí nebo ohrožení sebe nebo osoby blízké
anebo nebrání-li mu v tom důležitá okolnost, a potřebnou věcnou
pomoc. Ustanovení § 20 tím není dotčeno.
2. Nadpisy části první a oddílu prvního znějí:
3. V § 2 odst. 1 se slovo "Orgány" nahrazuje slovy "Ústřední
orgány státní správy" a slovo "organizace" se nahrazuje slovy
"právnické osoby, jakož i fyzické osoby vykonávající
podnikatelskou činnost podle zvláštních předpisů (dále jen
"podnikající fyzické osoby")
4. § 2 odst. 2 zní:
"(2) Za plnění povinností na úseku požární ochrany u právnické
osoby odpovídá statutární orgán a u podnikající fyzické osoby tato
osoba nebo její odpovědný zástupce. Provozuje-li činnost v objektu
více právnických osob a podnikajících fyzických osob, mohou se se
souhlasem okresního úřadu dohodnout, že některé úkoly na úseku
požární ochrany budou zajišťovat společně. Součástí dohody musí
být i určení osoby odpovědné za plnění povinností na úseku požární
ochrany.
5. § 3 zní:
"§ 3
Povinnosti ústředních orgánů státní správy
Ústřední orgány státní správy v rozsahu své působnosti
spolupracují s Ministerstvem vnitra při zpracovávání koncepce
rozvoje požární ochrany a ve vztahu k právnickým osobám, které
řídí, plní další úkoly na úseku požární ochrany stanovené na
základě tohoto zákona.
Současně se vypouští dosavadní nadpis nad § 3.
6. Dosavadní poznámka č. 1) se vypouští.
7. § 4 a 5 se vypouštějí.
8. § 6 včetně nadpisu zní:
"Povinnosti právnických osob
a podnikajících fyzických osob
§ 6
(1) Právnické osoby a podnikající fyzické osoby, které provozují
činnosti nebo jsou vlastníky objektů se zvýšeným požárním
nebezpečím, jsou povinny prostřednictvím odborně způsobilé osoby
zabezpečit posouzení požárního nebezpečí z hlediska ohrožení osob
a majetku a plnění dalších povinností na úseku požární ochrany.
Vymezení činností a objektů se zvýšeným požárním nebezpečím je
uvedeno v příloze tohoto zákona.
(2) Posouzení požárního nebezpečí obsahuje
a) zhodnocení možnosti vzniku a šíření požárů,
b) zhodnocení evakuace osob, zvířat a majetku,
c) stanovení způsobu účinné likvidace požárů,
d) návrh na opatření.
(3) Právnické osoby a podnikající fyzické osoby předloží
posouzení požárního nebezpečí před zahájením jimi provozované
činnosti a u objektů podle odstavce 1 do 60 dnů od nabytí právní
moci rozhodnutí o jejich kolaudaci ke schválení orgánu
vykonávajícímu státní požární dozor. Opatření stanovená na základě
schváleného posouzení požárního nebezpečí jsou právnické osoby
a podnikající fyzické osoby povinny dodržovat. Změní-li se
charakter provozované činnosti nebo charakter užívání objektu
podle odstavce 1, zabezpečí právnická osoba nebo podnikající
fyzická osoba nové posouzení požárního nebezpečí.
(4) Odborně způsobilou osobou podle odstavce 1 se rozumějí
znalci a znalecké ústavy v základním oboru požární ochrany zapsaní
v seznamu znalců a znaleckých ústavů, vedeném krajskými soudy,
a fyzické osoby, které jsou odborně způsobilé k výkonu této
činnosti (§ 11).".
9. Za § 6 se vkládají nové § 6a a 6b, které znějí:
"§ 6a
Právnické osoby a podnikající fyzické osoby jsou dále povinny
a) obstarávat a zabezpečovat v potřebném množství a druzích
požární techniku, věcné prostředky požární ochrany, požární
signalizaci, hasicí zařízení a hasební látky se zřetelem na
požární nebezpečí a udržovat je v provozuschopném stavu;
u vyhrazené požární techniky, věcných prostředků požární
ochrany a zařízení požární ochrany lze obstarávat, instalovat
a používat pouze schválené druhy,
b) udržovat volné únikové cesty a nástupní plochy a volný přístup
k nouzovým východům, k rozvodným zařízením elektrické energie
a k uzávěrům vody a plynu v objektech, které vlastní nebo
užívají, a udržovat volné přístupy k prostředkům požární
ochrany,
c) oznamovat bez odkladu hasičskému záchrannému sboru okresu
(okresnímu operačnímu středisku) každý požár vzniklý
v objektech, které vlastní nebo užívají,
d) umožňovat orgánům vykonávajícím státní požární dozor nebo
preventivní požární kontrolu provedení kontroly zajištění
požární ochrany a poskytovat jim požadované podklady
a informace; plnit ve stanovených lhůtách opatření uložená
orgány státního požárního dozoru,
e) označovat pracoviště, kde se vykonávají činnosti se zvýšeným
požárním nebezpečím, příkazy, zákazy a pokyny k ochraně před
požáry a pravidelně kontrolovat dodržování předpisů o požární
ochraně a odstraňovat zjištěné závady,
f) zajišťovat pravidelné čistění a kontrolu komínů, kouřovodů
a spotřebičů paliv v rozsahu a ve lhůtách stanovených právním
předpisem a odstraňovat zjištěné závady,
g) mít k dispozici požárnětechnické charakteristiky vyráběných,
používaných, zpracovávaných nebo skladovaných látek
a materiálů, nutných ke stanovení preventivních opatření
k ochraně života, zdraví a majetku; dodržovat návody
a technické podmínky výrobce nebo obchodní organizace
vztahující se k požární bezpečnosti,
h) informovat jednotky požární ochrany, určené k prvnímu zásahu,
o rizikových činnostech a požárně nebezpečných látkách
a materiálech provozovaných nebo nacházejících se v objektech,
které vlastní nebo užívají.
§ 6b
Právní předpis stanoví
a) množství, druhy a způsob vybavení objektů právnické osoby nebo
podnikající fyzické osoby požární signalizací, hasicími
zařízeními a dalšími věcnými prostředky požární ochrany, jakož
i jejich montáž, údržbu, opravy a kontrolu,
b) druhy vyhrazené požární techniky, věcných prostředků požární
ochrany a zařízení požární ochrany,
c) podrobnosti o způsobu posuzování požárního nebezpečí
u právnických osob a podnikajících fyzických osob,
d) podrobnosti o pravidelném čistění a kontrole komínů, kouřovodů
a spotřebičů paliv.
10. § 7 včetně nadpisu a § 8 až 10 se vypouštějí.
11. Dosavadní poznámka č. 2) se vypouští.
12. § 11 zní:
"§ 11
Odborná způsobilost
(1) Odborná způsobilost fyzických osob k výkonu činností podle
§ 6 odst. 1 a § 16 odst. 1 se získává absolvováním vysoké školy ve
studijním oboru požární ochrany nebo střední školy požární
ochrany. Tato odborná způsobilost se získává též absolvováním
odborné přípravy v oboru požární ochrany a složením zkoušky
odborné způsobilosti před komisí ustavenou Ministerstvem vnitra.
Osvědčení o odborné způsobilosti těmto osobám vydává Ministerstvo
vnitra.
(2) Ministerstvo vnitra může osobám, které získaly odbornou
způsobilost podle odstavce 1, osvědčení o odborné způsobilosti
odejmout, vykazují-li ve své činnosti závažné nedostatky. O odnětí
osvědčení o odborné způsobilosti rozhoduje Ministerstvo vnitra na
návrh orgánu vykonávajícího státní požární dozor.
(3) Podrobnosti o ověřování odborné způsobilosti, vydávání
a odnímání osvědčení a ustavení komise stanoví právní předpis.
13. § 12 se vypouští.
14. § 13 zní:
"§ 13
Požární hlídka
(1) Právnické osoby a podnikající fyzické osoby zřizují požární
hlídky
a) na pracovištích, kde se provozují činnosti se zvýšeným požárním
nebezpečím,
b) v objektech se zvýšeným požárním nebezpečím s výjimkou objektů
uvedených v příloze tohoto zákona v bodu 2 písm. a),
c) v případech určených obcí, popřípadě okresním úřadem, zejména
při akcích, kterých se zúčastní větší počet osob.
(2) Úkolem požární hlídky je dohlížet na dodržování předpisů
o požární ochraně a v případě vzniku požáru provést nutná opatření
k záchraně ohrožených osob, přivolat jednotku požární ochrany
a zúčastnit se likvidace požáru.
15. § 14 se vypouští.
16. § 15 odst. 1 zní:
(1) Právnické osoby a podnikající fyzické osoby uvedené v §
6 odst. 1 a ústřední orgány státní správy jsou povinny zpracovávat
a udržovat v souladu se skutečným stavem předepsanou dokumentaci
požární ochrany.
17. § 16 zní:
"§ 16
Školení a odborná příprava zaměstnanců o požární ochraně
(1) Právnické osoby a podnikající fyzické osoby uvedené v § 6
odst. 1 jsou povinny zabezpečit pravidelné školení zaměstnanců
o požární ochraně a odbornou přípravu zaměstnanců zařazených do
požárních hlídek a jednotek požární ochrany. Odbornou přípravu
zabezpečují prostřednictvím odborně způsobilých osob (§ 11).
(2) Školení zaměstnanců o požární ochraně se vztahuje na všechny
fyzické osoby, které jsou v pracovním nebo jiném obdobném poměru
k právnické osobě nebo podnikající fyzické osobě. Školení
zaměstnanců se v přiměřeném rozsahu vztahuje i na fyzické osoby,
které se s vědomím právnických osob a podnikajících fyzických osob
zdržují na jejich pracovištích.
(3) Druhy, obsah a rozsah školení zaměstnanců o požární ochraně,
jakož i druhy, obsah a rozsah odborné přípravy zaměstnanců
zařazených do požárních hlídek a jednotek požární ochrany stanoví
právní předpis.
18. § 17 odst. 1 písm. b) zní:
b) zajišťovat pravidelné čistění a kontrolu komínů, kouřovodů
a spotřebičů paliv v objektech ve svém vlastnictví v rozsahu
a ve lhůtách stanovených právním předpisem a odstraňovat
zjištěné závady,
19. V § 17 odst. 1 v písmenu e) a v písmenu f) se vypouštějí
slova "rodinných domcích a v jiných".
20. V § 18 písm. d) se slova "národního výboru" nahrazují slovem
"obce".
21. V § 19 se slova "národního výboru" nahrazují slovem "obce".
22. § 20 včetně poznámky č. 1) zní:
"§ 20
Vynětí z povinnosti poskytnout osobní a věcnou pomoc
(1) Povinnost poskytovat pomoc uvedenou v § 18 a 19 se
nevztahuje na
a) útvary a vojáky Armády České republiky, útvary a příslušníky
Policie České republiky, Bezpečnostní informační služby
a Vězeňské služby, jestliže by poskytnutím pomoci byl vážně
ohrožen důležitý zájem služby,
b) právnické osoby a podnikající fyzické osoby v oblasti veřejné
hromadné dopravy, energetiky a spojů a jejich zaměstnance,
jestliže by poskytnutí pomoci mohlo mít za následek závažnou
poruchu provozu u těchto právnických osob a podnikajících
fyzických osob, nebo jiný závažný následek,
c) právnické osoby a podnikající fyzické osoby v oblasti
zdravotnictví a jejich zaměstnance, jestliže by poskytnutím
pomoci bylo vážně ohroženo plnění úkolů podle zvláštních
předpisů.1)
(2) Fyzická osoba není povinna poskytnout pomoc uvedenou v § 18
a 19, jestliže jí v tom brání důležitá okolnost nebo jestliže by
tím vystavila vážnému ohrožení sebe nebo osoby blízké.
1) Zákon č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, ve znění pozdějších
předpisů.
23. Dosavadní poznámky č. 3) a 4) se vypouštějí.
24. V § 21 odst. 1 se ve větě třetí slova "okresního národního
výboru" nahrazují slovy "okresního úřadu" a ve čtvrté větě se
slova "národní výbor" nahrazují slovy "okresní úřad".
25. § 21 odst. 2 zní:
"(2) Jestliže právnická osoba nebo podnikající fyzická osoba
poskytly věcnou pomoc při zdolávání požárů jiné právnické osobě
nebo podnikající fyzické osobě, mají právo na náhradu výdajů
s touto pomocí spojených. Náhradu výdajů poskytuje ten, komu byla
věcná pomoc poskytnuta.
26. Dosavadní poznámka č. 5) se vypouští.
27. V § 22 odst. 2 se za slova "Je-li to" vkládá slovo
"nezbytně", slova "národním výborem, který" se nahrazují slovy
"okresním úřadem nebo obcí, které", slovo "organizuje" se
nahrazuje slovem "organizují" a za slovem "uvědoměn" se tečka
nahrazuje čárkou a připojují se slova "a to nejméně 24 hodiny před
zahájením cvičení.".
28. V § 22 odst. 3 se slova "národní výbor, který" nahrazují
slovy "okresní úřad nebo obec, které", slovo "organizuje" se
nahrazuje slovem "organizují" a druhá věta se nahrazuje větou "To
neplatí, jde-li o obydlí, kam lze vstupovat jen s předchozím
souhlasem vlastníka nebo uživatele.
29. § 22 odst. 4 včetně poznámky č. 2) zní:
"(4) O vstupu do objektů a zařízení Armády České republiky,
Policie České republiky, Bezpečnostní informační služby a Vězeňské
služby platí zvláštní předpisy.2)
2) Např. zákon č. 169/1949 Sb., o vojenských újezdech, § 22 zákona
č. 40/1961 Sb., o obraně Československé socialistické
republiky.
30. Dosavadní poznámka č. 6) se vypouští.
31. Nadpisy části druhé a oddílu prvního znějí:
32. § 23 zní:
33. § 24 odst. 1 písm. c), d) a e) znějí:
"c) vykonává státní požární dozor a ve vztahu k okresním úřadům
kontroluje výkon státního požárního dozoru,
d) zabezpečuje ve spolupráci s hasičskými záchrannými sbory okresů
sestavení podkladů pro financování vybrané požární techniky,
vybraných věcných prostředků požární ochrany a vybraných
staveb,
e) zabezpečuje ve spolupráci s Ministerstvem financí uvolňování
účelově vázaných finančních prostředků ze státního rozpočtu na
pořízení investičního majetku pro hasičské záchranné sbory
okresů,".
34. V § 24 odst. 1 se za písmeno e) vkládají nová písmena
f) a g), která znějí:
"f) stanoví koncepci rozvoje Hasičského záchranného sboru České
republiky a jednotek sborů dobrovolných hasičů obcí určených
požárním poplachovým plánem okresu k zásahům mimo svůj územní
obvod (dále jen "vybrané obce"),
g) předkládá Ministerstvu financí návrh účelové dotace ze státního
rozpočtu České republiky pro hasičské záchranné sbory okresů
a pro vybrané obce,".
35. V § 24 odst. 1 se vkládá za nové písmeno g) nové písmeno h),
které zní:
h) řídí odbornou přípravu na úseku požární ochrany,
Dosavadní písmena f) až j) se označují jako písmena i) až m).
36. V § 24 odst. 1 písm. j) se vypouštějí slova "a provádí".
37. § 24 odst. 1 písm. m) zní:
"m) v dohodě s Ministerstvem obrany organizuje požární ochranu pro
období branné pohotovosti státu a řídí činnost na tomto
úseku,".
38. V § 24 odst. 1 se za písmeno m) připojuje nové písmeno n),
které zní:
"n) na vyžádání okresního úřadu poskytuje odbornou pomoc při
posuzování dokumentace staveb zvláštního významu.
39. V § 24 odst. 2 se za slovo "staveb" připojují slova
a technologií, podmínky požární bezpečnosti výrobků a činností,
u nichž hrozí nebezpečí vzniku požárů a technické podmínky požární
techniky, věcných prostředků požární ochrany a požárně
bezpečnostních zařízení.
40. V § 25 odst. 1 se odkaz na poznámku č. 7) nahrazuje odkazem
na poznámku č. 3); dosavadní poznámka č. 7) se označuje jako
poznámka č. 3) a zní:
"3) § 55 zákona č. 29/1984 Sb., o soustavě základních a středních
škol (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů.".
41. § 26 včetně nadpisu a § 27 se vypouštějí.
42. § 28 zní:
"§ 28
Okresní úřad
(1) Okresní úřad plní tyto úkoly
a) vykonává státní požární dozor,
b) k zajištění hašení požárů a záchranných prací vydává požární
poplachový plán okresu,
c) řídí po odborné stránce výkon služby v jednotkách požární
ochrany, pokud toto řízení není svěřeno tímto zákonem
Ministerstvu vnitra,
d) řídí a organizuje odbornou přípravu, zejména velitelů jednotek
hasičských záchranných sborů podniků, velitelů a strojníků
jednotek sborů dobrovolných hasičů obcí, velitelů a strojníků
jednotek sborů dobrovolných hasičů podniků a preventistů
požární ochrany obcí,
e) zabezpečuje materiální a finanční potřeby hasičského
záchranného sboru okresu a náklady sborů dobrovolných hasičů
vybraných obcí, spojené se zásahy mimo jejich územní obvod,
f) zpracovává stanovenou dokumentaci požární ochrany,
g) koordinuje zabezpečování požární ochrany s ostatními orgány
a občanskými sdruženími působícími na úseku požární ochrany ve
svém územním obvodu,
h) organizuje požární ochranu pro období branné pohotovosti státu
a zabezpečuje přípravu pro činnost v tomto období.
(2) K plnění úkolů státní správy na úseku požární ochrany
zřizuje okresní úřad zvláštní orgán, okresního požárního radu.
Okresního požárního radu jmenuje do funkce a odvolává přednosta
okresního úřadu na návrh vrchního požárního rady České republiky.
(3) Zástupce okresního požárního rady jmenuje do funkce
a odvolává přednosta okresního úřadu na návrh okresního požárního
rady. Zástupce okresního požárního rady vykonává působnost
okresního požárního rady v době, kdy ji okresní požární rada
nemůže vykonávat.
(4) Obecně závaznou vyhláškou okresní úřad
a) vydává požární poplachový plán okresu,
b) stanoví podmínky k zabezpečení
1. požární ochrany v době zvýšeného nebezpečí vzniku požárů,
2. požární ochrany v budovách zvláštního významu v souladu
s požadavky stanovenými Ministerstvem vnitra podle § 24 odst.
2,
3. požární ochrany při akcích, kterých se zúčastňuje větší počet
osob,
4. vodních zdrojů pro hašení požárů,
5. plošného pokrytí území okresu jednotkami požární ochrany.
43. § 29 zní:
"§ 29
Obec
(1) Obec v samostatné působnosti na úseku požární ochrany plní
tyto úkoly
a) zřizuje jednotku sboru dobrovolných hasičů obce s místní
působností, která provádí hašení požárů a záchranné práce ve
svém územním obvodu,
b) zabezpečuje odbornou přípravu členů svých jednotek požární
ochrany a požárních hlídek s výjimkou případů uvedených v § 28
odst. 1 písm. d),
c) zabezpečuje po materiální a finanční stránce potřeby požární
ochrany s výjimkou případů uvedených v § 28 odst. 1 písm. e),
d) zabezpečuje výstavbu a údržbu objektů a zařízení požární
ochrany pro potřeby svého územního obvodu,
e) zpracovává stanovenou dokumentaci požární ochrany,
f) zřizuje ohlašovny požárů.
(2) Obec v přenesené působnosti na úseku požární ochrany plní
tyto úkoly
a) provádí preventivní požární kontroly,
b) zabezpečuje podle požárního poplachového plánu okresu hašení
požárů a záchranné práce mimo svůj územní obvod,
c) projednává přestupky ve věcech, které jsou jí na tomto úseku
státní správy svěřeny,
d) zajišťuje na úseku požární ochrany úkoly stanovené pro období
branné pohotovosti státu.
44. V § 30 písm. c) se slova "národních výborů" nahrazují slovy
"okresních úřadů a obcí".
45. § 31 zní:
"§ 31
Výkon státního požárního dozoru
(1) Státní požární dozor se vykonává
a) kontrolou dodržování povinností ústředních orgánů státní
správy, právnických osob a podnikajících fyzických osob
stanovených předpisy o požární ochraně,
b) posuzováním dokumentace staveb a technologií z hlediska jejich
požární bezpečnosti,
c) posuzováním výrobků, které nebyly určeny ke schvalování státním
zkušebnám, z hlediska jejich požární bezpečnosti,
d) posuzováním činností, u nichž hrozí nebezpečí vzniku požáru
a posuzováním požárně bezpečnostních zařízení,
e) zjišťováním příčin vzniku požárů,
f) kontrolou připravenosti a akceschopnosti jednotek požární
ochrany a materiálně technického vybavení požární ochrany
u právnických osob a podnikajících fyzických osob,
g) ukládáním opatření k odstranění zjištěných nedostatků
a kontrolou plnění těchto opatření.
(2) O provedené kontrole podle odstavce 1 písm. a) a f) vyhotoví
orgán vykonávající státní požární dozor zápis, ve kterém uvede
výsledky kontroly. Do zápisu se uvedou i opatření a lhůty
k odstranění zjištěných závad. Výsledky kontroly a uložená
opatření musí být projednány s pověřeným pracovníkem ústředního
orgánu státní správy, se statutárním orgánem právnické osoby nebo
s podnikající fyzickou osobou nebo jejím odpovědným zástupcem,
kteří jsou povinni podat písemnou zprávu o odstranění závad ve
stanovené lhůtě.
(3) Podrobnosti o vykonávání státního požárního dozoru stanoví
právní předpis.
46. § 32 včetně poznámky č. 4) zní:
"§ 32
(1) Ministerstvo vnitra vykonává státní požární dozor
a) v ústředních orgánech státní správy z hlediska plnění jejich
povinností stanovených v § 3,
b) posuzováním dokumentace staveb4) včetně technologií u staveb,
které se mají uskutečnit v územních obvodech dvou nebo více
okresních úřadů,
c) posuzováním výrobků, u nichž si posuzování vyhradí.
(2) Vyhradí-li si Ministerstvo vnitra podle odstavce 1 písm. c)
k posouzení výrobek, jsou právnické osoby a podnikající fyzické
osoby, které takový výrobek vyrábějí nebo dováží, povinny na svůj
náklad předložit Ministerstvu vnitra vzorek výrobku v nezbytně
nutném množství a s požadovanou dokumentací. Ministerstvo vnitra
vrátí vzorky právnické osobě a podnikající fyzické osobě ve stavu,
v jakém se nacházejí po zkouškách.
(3) Má-li výrobek závažné nedostatky z hlediska požární
bezpečnosti, může Ministerstvo vnitra zakázat jeho výrobu, uvádění
do oběhu nebo dovoz anebo uložit provedení jiných opatření.
4) Vyhláška Federálního ministerstva pro technický a investiční
rozvoj č. 85/1976 Sb., o podrobnější úpravě územního řízení
a stavebním řádu, ve znění vyhlášky č. 155/1980 Sb. a vyhlášky
č. 378/1992 Sb.
47. Dosavadní poznámky č. 8) a 9) se vypouštějí.
48. § 33 a 34 se vypouštějí.
49. § 35 zní:
"§ 35
(1) Okresní úřad vykonává státní požární dozor u právnických
osob a podnikajících fyzických osob uvedených v § 6 odst. 1, které
podle výsledku posouzení požárního nebezpečí určí; státní požární
dozor vykonává v rozsahu § 31 odst. 1, s výjimkou případů, kdy
tento dozor přísluší Ministerstvu vnitra.
(2) Při posuzování výrobků postupuje okresní úřad způsobem
uvedeným v § 32 odst. 2 a 3.
50. § 36 odst. 1 zní:
"(1) Jestliže věc nebo činnost při provozu anebo provoz
vyvolávají bezprostřední nebezpečí vzniku požáru a k odstranění
tohoto nebezpečí nestačí jiná opatření, orgán vykonávající státní
požární dozor rozhodne o
a) vyloučení věci z užívání,
b) zákazu činnosti,
c) zastavení provozu.
51. § 37 zní:
52. V § 38 se slova "nebo obnovit zastavený provoz [§ 36 odst.
1 písm. b)]" nahrazují slovy "obnovit zakázanou činnost [§ 36
odst. 1 písm. b)] nebo obnovit zastavený provoz [§ 36 odst. 1
písm. c)]" a za slovo "rozhodl" se vkládají slova "o zákazu
činnosti anebo".
53. § 39 zní:
54. § 40 zní:
"§ 40
(1) Obec vytváří k provádění preventivních požárních kontrol
kontrolní skupiny. Do těchto skupin zařazuje zpravidla členy
občanských sdružení působících na úseku požární ochrany, popřípadě
i jiné osoby; přitom přihlíží zejména k jejich odborným
předpokladům.
(2) Obec ustanovuje pro zabezpečení požární prevence a pro
organizování a vyhodnocování preventivních požárních kontrol
preventistu požární ochrany obce, zpravidla z členů občanských
sdružení působících na úseku požární ochrany.
55. § 41 odst. 1 zní:
(1) Kontrolní skupiny při provádění preventivních požárních
kontrol upozorní fyzické osoby a příslušné pracovníky právnických
osob a podnikajících fyzických osob na zjištěné nedostatky,
požadují jejich neodkladné odstranění a pro tyto účely poskytují
potřebné informace a vysvětlení; nedostatky, které není možné
odstranit neodkladně, uvedou v zápisu a oznamují obci.
56. V § 41 odst. 2 se v návětí slova "Místní národní výbor"
nahrazují slovem "Obec".
57. § 41 odst. 2 písm. c) zní:
c) navrhuje okresnímu úřadu vydat rozhodnutí o zákazu činnosti
a o zastavení provozu [§ 36 odst. 1 písm. b) a c)].
58. Nadpisy části třetí a oddílu prvního znějí:
59. § 43 zní:
"§ 43
(1) Hasičský záchranný sbor České republiky tvoří ředitelství
Hasičského záchranného sboru České republiky, vzdělávací
a technická zařízení Ministerstva vnitra, hasičské záchranné sbory
okresů, Hasičský záchranný sbor hlavního města Prahy a hasičské
záchranné sbory měst Brna, Ostravy a Plzně.
(2) Základním posláním Hasičského záchranného sboru České
republiky je chránit život a zdraví občanů a majetek před požáry
a poskytovat účinnou pomoc při živelních pohromách a jiných
mimořádných událostech.
(3) Hasičský záchranný sbor České republiky je budován podle
zásady nadřízenosti a podřízenosti. Ministr vnitra je představeným
příslušníků Hasičského záchranného sboru České republiky.
60. § 44 zní:
"§ 44
(1) Úkoly Ministerstva vnitra na úseku požární ochrany plní
ředitelství Hasičského záchranného sboru České republiky, které je
součástí Ministerstva vnitra. V čele tohoto ředitelství je vrchní
požární rada České republiky, kterého jmenuje do funkce a odvolává
ministr vnitra.
(2) K plnění úkolů odborné a fyzické přípravy a k plnění úkolů
uvedených v § 24 odst. 2 zřizuje Ministerstvo vnitra vzdělávací
a technická zařízení.
(3) Úkoly uvedené v § 45 plní hasičský záchranný sbor okresu
zřízený okresním úřadem. Hasičské záchranné sbory okresů jsou
příspěvkovými organizacemi.
(4) Okresní požární rada je ředitelem hasičského záchranného
sboru okresu. Zástupce okresního požárního rady je zástupcem
ředitele hasičského záchranného sboru okresu.
61. § 45 zní:
"§ 45
(1) Hasičský záchranný sbor okresu
a) připravuje podklady pro výkon státní správy na úseku požární
ochrany,
b) hasí požáry a poskytuje pomoc při živelních pohromách a jiných
mimořádných událostech; při tom se řídí požárním poplachovým
plánem okresu,
c) provádí v rozsahu stanoveném Ministerstvem vnitra odbornou
přípravu zejména velitelů jednotek hasičských záchranných sborů
podniků, velitelů a strojníků jednotek sborů dobrovolných
hasičů obcí, velitelů a strojníků jednotek sborů dobrovolných
hasičů podniků a preventistů požární ochrany obcí,
d) organizuje a provádí preventivně výchovnou a propagační činnost
na úseku požární ochrany,
e) poskytuje odborné, pohotovostní a další služby nebo práce (§
97).
(2) Hasičský záchranný sbor okresu je řízen okresním úřadem;
v otázkách výkonu služby na úseku požární ochrany je řízen
Ministerstvem vnitra. Ministerstvo vnitra kontroluje, jak hasičský
záchranný sbor okresu plní své úkoly na úseku požární ochrany.
62. Dosavadní poznámka č. 10) se vypouští.
63. § 46 zní:
"§ 46
(1) Vláda určí celkové početní stavy příslušníků Hasičského
záchranného sboru České republiky.
(2) Organizaci a početní stavy ředitelství Hasičského
záchranného sboru České republiky stanoví ministr vnitra.
Organizaci a početní stavy hasičských záchranných sborů okresů
stanoví vrchní požární rada České republiky po projednání
s přednostou okresního úřadu.
64. Nadpis oddílu druhého v části třetí zní:
"Pracovněprávní vztahy příslušníků
Hasičského záchranného sboru České republiky
65. § 47 odst. 1 zní:
"(1) Příslušníkem Hasičského záchranného sboru České republiky
(dále jen "příslušník") může být jen státní občan České republiky,
který je bezúhonný a zdravotně způsobilý pro předpokládaný druh
práce v Hasičském záchranném sboru České republiky, dosáhl
požadovaného vzdělání a dovršil věk 18 let.
66. § 48 odst. 1 zní:
"(1) Po vzniku pracovního poměru, nejdříve však po dovršení 18
let věku, skládá příslušník tento slib: "Slibuji, že budu chránit
životy a zdraví občanů a majetek před požáry, živelními pohromami
a jinými mimořádnými událostmi. Při plnění svých povinností se
budu řídit Ústavou, zákony a dalšími právními předpisy, důsledně
plnit rozkazy a pokyny svých nadřízených a při svém jednání budu
mít stále na zřeteli obecný zájem."
67. Nadpis § 49 zní: "Zkušební doba"; současně se vypouští
odstavec 1 a zrušuje se číslování odstavců.
68. V § 50 se za odstavec 2 připojuje nový odstavec 3, který
zní:
"(3) Za důležitou potřebu služby se podle tohoto zákona považuje
zabezpečení prací spojených se zdoláváním požárů, záchrannými
pracemi při živelních pohromách a jiných mimořádných událostech.
69. § 51 zní:
"§ 51
Pracovní cesta při plnění mimořádných úkolů
Hasičského záchranného sboru České republiky
(1) Hasičský záchranný sbor okresu je povinen na požádání
ředitelství Hasičského záchranného sboru České republiky vyslat
potřebný počet příslušníků na pracovní cestu k plnění mimořádných
úkolů Hasičského záchranného sboru České republiky.
(2) Za mimořádné úkoly Hasičského záchranného sboru České
republiky podle tohoto zákona se považují úkoly, které nelze
zabezpečit silami a prostředky příslušného hasičského záchranného
sboru okresu při
a) zabezpečování požární ochrany při významných společenských
a jiných akcích,
b) zdolávání závažných požárů a výkonu prací s tím bezprostředně
souvisejících,
c) záchranných pracích při živelních pohromách a jiných
mimořádných událostech,
d) zjišťování příčin vzniku požárů.
(3) K plnění mimořádných úkolů Hasičského záchranného sboru
České republiky může být příslušník vyslán na pracovní cestu na
dobu nezbytné potřeby, nejdéle celkem na 30 pracovních dnů
v kalendářním roce. Přitom může být pověřen i jinou prací, než
bylo sjednáno v pracovní smlouvě.
(4) Při plnění mimořádných úkolů na pracovní cestě podle
odstavce 1 podléhá příslušník rozkazům a pokynům ředitele nebo
vedoucích organizačních útvarů té organizační součásti Hasičského
záchranného sboru České republiky, v jehož působnosti se mimořádné
úkoly plní.
(5) Náklady spojené s vysláním příslušníka na pracovní cestu
k plnění mimořádných úkolů Hasičského záchranného sboru České
republiky uhradí ředitelství Hasičského záchranného sboru České
republiky nebo hasičský záchranný sbor okresu, v jejichž
působnosti se mimořádné úkoly plní.
(6) Jestliže hasičský záchranný sbor okresu, u kterého je
příslušník v pracovním poměru, uhradil tomuto příslušníkovi škodu,
ke které došlo při plnění mimořádných úkolů Hasičského záchranného
sboru České republiky, má nárok na náhradu vůči tomu hasičskému
záchrannému sboru okresu, v jehož působnosti se mimořádné úkoly
plní. Totéž platí, jestliže se mimořádné úkoly plní v působnosti
ředitelství Hasičského záchranného sboru České republiky.
70. § 53 odst. 1 zní:
"(1) Příslušník je povinen vedle ostatních povinností
vyplývajících z jeho pracovního poměru
a) plnit důsledně a přesně úkoly vyplývající ze základního poslání
Hasičského záchranného sboru České republiky a z rozkazů
a pokynů ředitelů a vedoucích organizačních útvarů tohoto
sboru; splnění rozkazu odmítne pouze v případě, jestliže by
jeho splněním spáchal trestný čin,
b) prohlubovat své odborné znalosti a udržovat si potřebnou
fyzickou zdatnost; tyto prokazovat zkouškou odborné a fyzické
způsobilosti,
c) dodržovat zásady služební zdvořilosti.
71. § 54 zní:
"§ 54
Odměny a kárná opatření
(1) Ministr vnitra, vrchní požární rada České republiky
a ředitelé hasičských záchranných sborů okresů mohou podřízeným
příslušníkům udělovat odměny a ukládat kárná opatření. Kárné
opatření lze uložit za zaviněné závažné nebo opětovné porušení
povinnosti vyplývající z pracovního poměru, a to nejpozději do
šesti měsíců ode dne, kdy se příslušník takového porušení
dopustil.
(2) Odměnami jsou
a) věcný dar,
b) peněžitá odměna,
c) mimořádné povýšení nebo jmenování do první důstojnické
hodnosti.
(3) Kárnými opatřeními jsou snížení hodnosti o jeden stupeň na
dobu jednoho roku nebo prodloužení doby výsluhy let v hodnosti
o jeden rok.
(4) Přednosta okresního úřadu může udělovat odměny řediteli
hasičského záchranného sboru okresu podle odstavce 2 písm. a)
a b), zpravidla na návrh vrchního požárního rady České republiky.
Odměnu podle odstavce 2 písm. c) uděluje řediteli hasičského
záchranného sboru okresu vrchní požární rada České republiky.
(5) Kárná opatření podle odstavce 3 ukládá ředitel hasičského
záchranného sboru nebo vrchní požární rada České republiky
příslušný jmenovat a povyšovat příslušníka do hodnosti podle § 61
odst. 4.
(6) Dosahuje-li příslušník mimořádných pracovních výsledků, může
mu příslušný ředitel hasičského záchranného sboru nebo vrchní
požární rada České republiky po uplynutí šesti měsíců zbývající
část kárného opatření prominout.
(7) Rozhodnutí o kárném opatření se vydává písemně a doručuje se
příslušníkovi.
(8) Podrobnosti o udělování odměn a ukládání kárných opatření
stanoví právní předpis.
72. § 55 odst. 2 a 3 znějí:
"(2) Příslušníkovi se poskytuje nejpozději po každých pěti
hodinách nepřetržité práce pracovní přestávka na jídlo a oddech
v trvání nejméně 30 minut. Při pracovní směně trvající 18 hodin se
do pracovní doby započte dalších 30 minut. Jednotlivé přestávky na
jídlo a oddech se započítávají do pracovní doby v rozsahu nejvýše
dvě hodiny za směnu.
(3) Nepřetržitý odpočinek mezi koncem jedné směny a počátkem
druhé směny může být příslušníkovi staršímu 18 let zkrácen až na
šest hodin při likvidaci požárů, následků živelních pohrom nebo
jiných mimořádných událostí a při nutném zabezpečení
akceschopnosti jednotky požární ochrany.".
73. V § 55 se za odstavec 3 připojuje nový odstavec 4, který
zní:
"(4) Začátek a konec pracovní doby a rozvržení pracovní doby
příslušníků stanoví právní předpis.".
74. V § 57 odst. 1 se slova "Náčelník správy Sboru požární
ochrany" nahrazují slovy "Ředitel hasičského záchranného sboru
okresu" a slovo "organizace" se nahrazuje slovy "právnické osoby
a podnikající fyzické osoby".
75. Za § 57 se vkládá nový § 57a, který zní:
"§ 57a
Ozdravný pobyt
(1) Ozdravného pobytu k upevnění tělesného a duševního zdraví
v trvání 14 kalendářních dnů nepřetržitě v kalendářním roce jsou
povinni se zúčastnit příslušníci
a) starší 40 let, kteří konají zvlášť obtížnou a zdraví škodlivou
práci,
b) kteří vykonávají práci v hasičském záchranném sboru nejméně po
dobu deseti let,
c) u nichž to rozhodne lékař.
(2) Ozdravný pobyt organizuje Ministerstvo vnitra. Účast na
ozdravném pobytu se považuje za výkon práce.
(3) Druhy prací zvlášť obtížných nebo zdraví škodlivých
a podrobnosti o zabezpečování ozdravného pobytu stanoví právní
předpis.
76. § 58 zní:
"§ 58
(1) Některé administrativní a pomocné činnosti v Hasičském
záchranném sboru České republiky vykonávají zaměstnanci, na které
se nevztahují odchylky pracovněprávních vztahů od zákoníku práce.
Těmto zaměstnancům nepřísluší stejnokroj a hodnosti.
(2) Činnosti podle odstavce 1, které vykonávají zaměstnanci,
stanoví právní předpis.
77. § 60 zní:
78. § 61 včetně nadpisu zní:
"Jmenování a povyšování do hodností
§ 61
(1) Po vzniku pracovního poměru je příslušník jmenován do
hodnosti rotného; jestliže má úplné střední vzdělání, do hodnosti
rotmistra, a jestliže má vysokoškolské vzdělání, do hodnosti
podporučíka.
(2) Po vzniku pracovního poměru lze příslušníka jmenovat do
vyšší hodnosti, než je uvedeno v odstavci 1, a to až do hodnosti,
kterou dosáhl
a) v předchozím pracovním poměru v Hasičském záchranném sboru
České republiky nebo v jednotce hasičského záchranného sboru
podniku,
b) ve služebním poměru vojáka z povolání, příslušníka Policie
České republiky nebo Vězeňské služby, jestliže pro funkci, do
které má být zařazen, je tato hodnost plánována.
(3) Příslušník, který má vysokoškolské vzdělání, může být po
vzniku pracovního poměru jmenován do hodnosti vyšší, než je
uvedená v odstavci 1, jestliže jeho předchozí praxe odpovídá
činnosti ve funkci, do které má být zařazen, a doba takové praxe
je delší než součet doby výsluhy potřebné k dosažení vyšší
hodnosti. Příslušník však může být jmenován nejvýše do hodnosti
o jeden stupeň nižší, než je plánovaná hodnost pro tuto funkci.
(4) Do hodnosti rotný až kapitán jmenuje a povyšuje příslušníky
příslušný ředitel hasičského záchranného sboru okresu. Do hodnosti
major až plukovník jmenuje a povyšuje příslušníky vrchní požární
rada České republiky. Ministr vnitra jmenuje a povyšuje do
hodnosti vrchního požárního radu České republiky a jeho zástupce.
(5) Příslušník má nárok na povýšení, jestliže
a) vykonává po určenou dobu funkci, pro kterou je stanovena vyšší
hodnost,
b) dosahuje dobrých výsledků ve službě,
c) uplynula mu určená doba výsluhy let v hodnosti,
d) splňuje podmínky požadovaného vzdělání nebo mu byl nedostatek
tohoto vzdělání prominut.
(6) Povýšení do hodnosti plukovníka je výběrové.".
79. Za § 61 se vkládá nový § 61a, který zní:
"§ 61a
Příslušníkovi lze po dobu výkonu řídicí funkce mimořádně
propůjčit vyšší hodnost, než která by mu náležela podle
kvalifikačních předpokladů. Po pominutí důvodu k propůjčení
hodnosti se příslušníkovi přiznává hodnost, která by mu náležela
při dodržení pravidel povyšování (§ 61 odst. 5). Při propůjčování
hodnosti se postupuje podle § 61 odst. 4.
80. V § 64 se za slova "stejnokroji příslušníků," vkládají slova
podrobnosti při jmenování do hodnosti, povyšování a propůjčování
hodnosti, jakož i
81. § 65 odst. 1 zní:
"(1) Jednotkami požární ochrany jsou
a) jednotka hasičského záchranného sboru okresu, která je složena
z příslušníků,
b) jednotka hasičského záchranného sboru podniku, která je složena
ze zaměstnanců právnické osoby nebo podnikající fyzické osoby
(dále jen "zaměstnanec podniku"),
c) jednotka sboru dobrovolných hasičů obce, která je složena
z fyzických osob, které nevykonávají činnost v těchto
jednotkách požární ochrany jako své zaměstnání; tyto osoby jsou
zpravidla členy občanských sdružení působících na úseku požární
ochrany,
d) jednotka sboru dobrovolných hasičů podniku, která je složena ze
zaměstnanců právnické osoby nebo podnikající fyzické osoby,
kteří nevykonávají činnost v této jednotce požární ochrany jako
své zaměstnání.".
82. V § 65 se za odstavec 1 vkládají nové odstavce 2 a 3, které
znějí:
"(2) Členové jednotek sborů dobrovolných hasičů obcí a členové
jednotek sborů dobrovolných hasičů podniků musí být starší 18 let.
(3) Ministerstvo vnitra může k plnění zvláštních úkolů na úseku
požární ochrany zřídit jednotku Hasičského záchranného sboru
Ministerstva vnitra.
Dosavadní odstavec 2 se označuje jako odstavec 4.
83. § 66 zní:
84. § 67 zní:
"§ 67
Jednotka hasičského záchranného sboru podniku
(1) Jednotku hasičského záchranného sboru podniku zřizuje
k plnění úkolů uvedených v § 70 právnická osoba nebo podnikající
fyzická osoba uvedená v § 6 odst. 1, kterou určí okresní úřad.
Okresní úřad přitom vychází z výsledků posouzení požárního
nebezpečí.
(2) Právnická osoba nebo podnikající fyzická osoba jmenuje
a odvolává velitele této jednotky po vyjádření okresního úřadu
k jeho způsobilosti vykonávat funkci velitele.
(3) Právnická osoba nebo podnikající fyzická osoba mohou zrušit
jednotku hasičského záchranného sboru podniku jen se souhlasem
okresního úřadu.
85. § 68 včetně nadpisu zní:
Jednotky sborů dobrovolných hasičů
§ 68
(1) Obec zřizuje a spravuje jednotku sboru dobrovolných hasičů
obce. Velitele této jednotky, po vyjádření okresního úřadu k jeho
způsobilosti vykonávat funkci velitele, jmenuje a odvolává
starosta obce. Přihlíží přitom k návrhu občanského sdružení
působícího na úseku požární ochrany.
(2) Právnická osoba nebo podnikající fyzická osoba uvedená v §
6 odst. 1, kterou určí okresní úřad, zřizuje místo jednotky
hasičského záchranného sboru podniku jednotku sboru dobrovolných
hasičů podniku. Okresní úřad přitom vychází z výsledků posouzení
požárního nebezpečí. Velitele této jednotky, po vyjádření
okresního úřadu k jeho způsobilosti vykonávat funkci velitele,
jmenuje a odvolává právnická osoba nebo podnikající fyzická osoba.
(3) Ke zvýšení akceschopnosti a zkvalitnění činnosti jednotky
sboru dobrovolných hasičů obce nebo jednotky sboru dobrovolných
hasičů podniku se mohou do těchto jednotek zařadit i osoby
vykonávající tuto službu jako svoje zaměstnání. O tomto opatření
rozhodne obec, právnická osoba nebo podnikající fyzická osoba po
projednání s okresním úřadem.
86. § 69 zní:
"§ 69
(1) Právnická osoba nebo podnikající fyzická osoba, kterou na
základě výsledků posouzení požárního nebezpečí určí okresní úřad,
zřizuje místo jednotky požární ochrany požární hlídku.
(2) Obec může se souhlasem okresního úřadu zřídit místo jednotky
sboru dobrovolných hasičů obce požární hlídku.".
87. Za § 69 se doplňuje nový § 69a, který zní:
"§ 69a
(1) Právnické osoby, podnikající fyzické osoby, hasičské
záchranné sbory okresů a obce mohou sdružovat prostředky a na
základě smlouvy o sdružení zřídit společnou jednotku požární
ochrany. Druhy společných jednotek se stanoví podle toho, jakou
jednotku jsou tyto osoby, sbory nebo obce, sdružující prostředky,
povinny zřídit, a to v pořadí podle § 65 odst. 1.
(2) Okresní úřad koordinuje zřizování společných jednotek
požární ochrany, zejména zabezpečuje, aby byly dodrženy požadavky
předpisů o požární ochraně.
88. V § 70 odst. 1 se za písmeno b) připojuje nové písmeno c),
které zní:
c) podává neprodleně zprávy o svém výjezdu a zásahu hasičskému
záchrannému sboru okresu.
89. V § 70 se za odstavec 1 vkládají nové odstavce 2 a 3, které
znějí:
"(2) Výkonem služby příslušníků, zaměstnanců podniků a členů
zařazených v jednotkách požární ochrany se podle tohoto zákona
rozumí veškerá činnost směřující k předcházení požárům a jejich
zdolávání, snižování následků živelních pohrom a jiných
mimořádných událostí včetně zvyšování akceschopnosti jednotky
požární ochrany. Výkon služby se člení na organizační a operační
řízení.
(3) Organizačním řízením se rozumí činnost k dosažení stálé
organizační, technické a odborné způsobilosti sil a prostředků
požární ochrany k plnění úkolů jednotek požární ochrany. Operačním
řízením se rozumí činnost od přijetí zprávy o skutečnostech
vyvolávajících potřebu nasazení sil a prostředků požární ochrany,
provedení požárního zásahu a záchranných prací při živelních
pohromách a jiných mimořádných událostech, do návratu sil
a prostředků požární ochrany na základnu.
Dosavadní odstavce 2 a 3 se označují jako odstavce 4 a 5.
90. V § 70 odst. 4 se slova "útvary Sboru národní bezpečnosti"
nahrazují slovy "Policií České republiky".
91. V § 70 odst. 4 se odkaz na poznámku č. 11) nahrazuje odkazem
na poznámku č. 5); dosavadní poznámka č. 11) se označuje jako
poznámka č. 5) a zní:
"5) Např. § 16 zákona č. 28/1984 Sb., o státním dozoru nad
jadernou bezpečností jaderných zařízení.".
92. V 71 1 se slovo "pracovníci" nahrazuje slovy
"zaměstnanci podniku".
93. V § 71 odst. 2 se na konci věty slova "tomu národnímu výboru
nebo organizaci, která jednotku zřídila" nahrazují slovy
"zřizovateli této jednotky".
94. V § 71 odst. 3 se slovo "pracovníků" nahrazuje slovy
"zaměstnanců podniku".
95. § 72 odst. 1 zní:
"(1) Příslušníci Hasičského záchranného sboru České republiky
a velitelé, strojníci a technici speciálních služeb ostatních
jednotek požární ochrany mohou své funkce vykonávat jen
s požadovanou odbornou způsobilostí.
96. V § 72 odst. 2 se slovo "pracovníci" nahrazuje slovy
"zaměstnanci podniku".
97. V § 72 odst. 3 se slovo "Pracovníci" nahrazuje slovy
"Zaměstnanci podniku"; v druhé závorce se za slova "§ 65 odst. 1
písm. c)" doplňují slova "a písm. d)"; odkaz na poznámku č. 12) na
konci se nahrazuje odkazem na poznámku č. 6); dosavadní poznámka
č. 12) se označuje jako poznámka č. 6).
98. V § 72 se za odstavec 4 doplňují nové odstavce 5 až 7, které
znějí:
"(5) Odborná způsobilost se ověřuje zkouškou a prokazuje se
osvědčením. Ověřování odborné způsobilosti a vydávání a odnímání
osvědčení o odborné způsobilosti provádí
a) Ministerstvo vnitra u příslušníků, u velitelů, strojníků
a techniků speciálních služeb jednotek hasičských záchranných
sborů podniků a u osob vykonávajících službu v jednotkách sborů
dobrovolných hasičů obcí a v jednotkách sborů dobrovolných
hasičů podniků jako svoje zaměstnání,
b) okresní úřad u velitelů a strojníků jednotek sborů dobrovolných
hasičů obcí a jednotek sborů dobrovolných hasičů podniků.
(6) Orgán, který vydal osvědčení o odborné způsobilosti, může
osvědčení odejmout, vykazuje-li odborně způsobilá osoba ve své
činnosti závažné nedostatky.
(7) Podrobnosti o odborné způsobilosti, jejím ověřování
a osvědčování, jakož i o vydávání a odnímání osvědčení o odborné
způsobilosti stanoví právní předpis.
99. § 73 odst. 1 zní:
"(1) Obec, právnické osoby a podnikající fyzické osoby jsou
povinny si poskytovat při zdolávání požárů vzájemnou pomoc.
100. V § 73 odst. 2 věta druhá zní:
"Obdobné oprávnění má
Ministerstvo vnitra při potřebě nasazení jednotek požární ochrany
a věcných prostředků požární ochrany z více okresů, při
poskytování mezistátní pomoci, nebo hrozí-li nebezpečí
z prodlení.".
101. V § 73 odst. 3 se slova "národních výborů" nahrazují slovem
"obcí" a slova "v organizacích" se nahrazují slovy "u právnických
osob a podnikajících fyzických osob".
102. V § 73 odst. 4 se odkaz na poznámku č. 13) nahrazuje
odkazem na poznámku č. 7); dosavadní poznámka č. 13) se označuje
jako poznámka č. 7) a zní:
"7) Např. vyhláška ministra zahraničních věcí č. 80/1971 Sb.,
o Smlouvě mezi Československou socialistickou republikou
a Polskou lidovou republikou o právních vztazích na
československo-polských státních hranicích, o spolupráci
a vzájemné pomoci v hraničních otázkách.
103. Nadpis části páté zní:
SPOLUPRÁCE S OBČANSKÝMI SDRUŽENÍMI
104. § 74 zní:
105. Nadpis § 75 zní:
"Občanská sdružení působící na úseku
požární ochrany
106. V § 75 v návětí se slova "Svaz požární ochrany pomáhá
národním výborům" nahrazují slovy "Občanská sdružení působící na
úseku požární ochrany pomáhají okresním úřadům a obcím
107. V § 75 písm. b) se slova "dobrovolných veřejných požárních
sborů" nahrazují slovy "jednotek sborů dobrovolných hasičů obcí".
108. § 75 písm. c) zní:
"c) se podílí na odborné přípravě velitelů, strojníků a členů
jednotek sborů dobrovolných hasičů obcí a požárních hlídek,
jakož i na odborné přípravě členů kontrolních skupin
a preventistů požární ochrany obcí,
109. V § 75 písm. e) se slova "místních národních výborů"
nahrazují slovem "obcí".
110. V § 75 písm. f) se slova "dobrovolných veřejných požárních
sborů" nahrazují slovy "jednotek sborů dobrovolných hasičů obcí".
111. § 75 písm. g) zní:
"g) se podílí na plnění úkolů při přípravě požární ochrany pro
brannou pohotovost státu.
112. Nadpis části šesté zní:
POSTIH PRÁVNICKÝCH OSOB, PODNIKAJÍCÍCH FYZICKÝCH OSOB
A FYZICKÝCH OSOB
113. § 76 včetně nadpisu zní:
Pokuty právnickým osobám a podnikajícím fyzickým osobám
§ 76
(1) Okresní úřad při výkonu státního požárního dozoru může
uložit pokutu až do 100 000 Kč právnické osobě nebo podnikající
fyzické osobě, která porušila povinnost vyplývající z předpisů
o požární ochraně tím, že
a) neoznačí pracoviště, kde se vykonávají činnosti se zvýšeným
požárním nebezpečím nebo objekty se zvýšeným požárním
nebezpečím, příslušnými příkazy, zákazy a pokyny,
b) neprovádí pravidelně kontrolu dodržování předpisů o požární
ochraně a plnění příkazů, zákazů a pokynů týkajících se požární
ochrany,
c) nezabezpečí pravidelné školení svých zaměstnanců o požární
ochraně a odbornou přípravu jednotky požární ochrany
a požárních hlídek,
d) neumožní nebo ztěžuje výkon státního požárního dozoru,
e) nevyhotoví předepsanou dokumentaci požární ochrany nebo ji
neudržuje v souladu se skutečným stavem,
f) nezabezpečí vybavení objektu požární signalizací, hasicími
zařízeními, požární technikou a jinými věcnými prostředky
požární ochrany v množství a druzích odpovídajících požárnímu
nebezpečí v objektech právnické osoby nebo podnikající fyzické
osoby, nebo tyto neudržuje v použitelném stavu,
g) neumožní vstup na nemovitost k provedení potřebných opatření
v souvislosti se cvičením jednotek požární ochrany, ačkoliv
k tomu byla povinna podle rozhodnutí obce nebo okresního úřadu,
h) neoznámí bez odkladu hasičskému záchrannému sboru okresu vznik
požáru v objektech, které jsou v jejím užívání,
i) nepodá písemnou zprávu o odstranění závad zjištěných při
kontrole ve lhůtě stanovené orgánem vykonávajícím státní
požární dozor.
(2) Okresní úřad při výkonu státního požárního dozoru může
uložit pokutu až do 250 000 Kč právnické osobě nebo podnikající
fyzické osobě, která porušila povinnost vyplývající z předpisů
o požární ochraně tím, že
a) nepředloží v zákonné lhůtě ke schválení posouzení požárního
nebezpečí činností nebo objektů se zvýšeným požárním
nebezpečím,
b) znemožní přístup k nouzovým východům, únikovým cestám nebo
k rozvodným zařízením elektrické energie, plynu a vody
a k prostředkům požární ochrany, zejména nesprávným uskladněním
materiálů; neudržuje nástupní plochy ve stavu použitelném pro
požární zásah,
c) poruší rozhodnutí o vyloučení věci z užívání, rozhodnutí
o zákazu činnosti nebo rozhodnutí o zastavení provozu,
d) nezajistí plnění úkolů požární ochrany odborně způsobilou
osobou nebo nezřídí požární hlídku,
e) nezřídí nebo smluvně nezajistí zřízení jednotky požární
ochrany, ačkoliv k tomu byla povinna podle rozhodnutí okresního
úřadu, nebo ji nevybaví potřebnou požární technikou a jinými
věcnými prostředky požární ochrany nebo ji po-užívá k činnosti,
která by mohla ohrozit její akceschopnost,
f) nedodrží opatření stanovená při posouzení požárního nebezpečí
pro činnosti nebo objekty se zvýšeným požárním nebezpečím,
g) neprovede ve stanovené lhůtě opatření uložená k odstranění
zjištěných nedostatků,
h) postupuje v rozporu s rozhodnutím, kterým byla zakázána výroba,
uvádění do oběhu nebo dovoz anebo bylo uloženo provedení jiných
opatření u výrobků vykazujících závažné nedostatky z hlediska
požární bezpečnosti,
i) neposkytne na výzvu velitele zásahu, velitele jednotky požární
ochrany obce nebo okresního úřadu potřebnou věcnou pomoc,
neumožní vstup na nemovitost k provedení potřebných opatření
v souvislosti se zdoláváním požáru nebo záchrannými pracemi,
ačkoliv k tomu byla povinna,
j) nedodržuje předpisy o skladování a manipulaci s hořlavými
látkami,
k) nemá k dispozici požárnětechnické charakteristiky vyráběných,
používaných, zpracovávaných nebo skladovaných látek
a materiálů, nutných ke stanovení preventivních opatření
k ochraně života, zdraví a majetku; nedodržuje návody
a technické podmínky výrobce nebo obchodní organizace
vztahující se k požární bezpečnosti,
l) neinformuje jednotky požární ochrany, určené k prvnímu zásahu,
o rizikových činnostech a požárně nebezpečných látkách
a materiálech provozovaných nebo nacházejících se v objektech,
které vlastní nebo užívají.
(3) Právnické osobě nebo podnikající fyzické osobě, která
opětovně porušila povinnost, za kterou jí byla v předchozích třech
letech uložena pokuta pravomocným rozhodnutím, může okresní úřad
při výkonu státního požárního dozoru uložit další pokutu až do
dvojnásobku pokuty stanovené v odstavcích 1 a 2.
(4) Při stanovení výše pokuty se přihlíží zejména k závažnosti
a době trvání protiprávního jednání a k rozsahu způsobené škody.
(5) Uložením pokuty podle odstavců 1 až 3 zůstává nedotčena
odpovědnost právnické osoby nebo podnikající fyzické osoby za
způsobenou škodu a postih jejich zaměstnanců podle
pracovněprávních předpisů.
114. V § 77 odst. 2 se slova "národního výboru" nahrazují slovy
"okresního úřadu" a vypouštějí se slova "České socialistické
republiky".
115. § 78 zní:
"§ 78
(1) Přestupku se na úseku požární ochrany dopustí ten, kdo
a) poruší právní předpisy nebo příkazy na jejich základě vydané
o vybavení hasicími zařízeními a jinými věcnými prostředky
požární ochrany,
b) neumožní nebo ztíží provedení preventivní požární kontroly nebo
jiných opatření na úseku požární ochrany,
c) neuposlechne nařízení velitele zásahu nebo velitele jednotky
požární ochrany vydaného podle § 88 odst. 2 písm. a),
d) poruší zásady bezpečného provozu tepelných, elektrických,
plynových a jiných spotřebičů,
e) nezajistí pravidelné čistění a kontrolu komínů, kouřovodů
a spotřebičů paliv a neodstraní zjištěné závady,
f) neprovede ve stanovené lhůtě opatření uložená okresním úřadem
nebo obcí na základě právních předpisů o požární ochraně,
g) poškodí, odstraní, zneužije nebo jinak sníží účinnost zařízení
a prostředků sloužících na ochranu před požáry nebo vědomě
bezdůvodně přivolá jednotku požární ochrany,
h) neposkytne osobní nebo věcnou pomoc v souvislosti se zdoláváním
požáru, ačkoliv k tomu je povinen,
i) neumožní vstup na nemovitost při cvičení jednotky požární
ochrany, ačkoliv k tomu je povinen podle rozhodnutí okresního
úřadu nebo obce,
j) nedodrží právní předpisy o skladování a manipulaci s hořlavými
látkami nebo nesprávným skladováním materiálu znemožní přístup
k rozvodným zařízením elektrické energie, plynu a vody,
k) poruší příkazy a zákazy o kouření a o manipulaci s otevřeným
ohněm na místech se zvýšeným požárním nebezpečím,
l) neumožní jednotce požární ochrany vstup na nemovitost při
zdolávání požáru nebo jinak ztíží provedení opatření nutných ke
zdolání požáru nebo při záchranných pracích,
m) poruší rozhodnutí o vyloučení věci z užívání nebo rozhodnutí
o zákazu činnosti anebo rozhodnutí o zastavení provozu,
n) provádí práce, které mohou vést ke vzniku požáru, ačkoliv nemá
odbornou způsobilost požadovanou pro výkon takových prací
zvláštními předpisy,
o) zanedbá z hlediska požární ochrany dohled nad osobami, které
nemohou posoudit následky svého jednání,
p) způsobí svým jednáním požár, nejde-li o trestný čin,
r) vypaluje plošně porosty.
(2) Za přestupek podle odstavce 1 písm. a) až c) lze uložit
pokutu do 5000 Kč, za přestupek podle odstavce 1 písm. d) až i)
pokutu do 10 000 Kč a za přestupek podle odstavce 1 písm. j) až r)
pokutu do 15 000 Kč.
116. V § 79 odst. 1 se odkaz na poznámku č. 14) nahrazuje
odkazem na poznámku č. 8); dosavadní poznámka č. 14) se označuje
jako poznámka č. 8) a zní:
"8) Zákon ČNR č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění
pozdějších předpisů.
Zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád).
117. V § 79 odst. 2 se slova "národního výboru, který ji uložil"
nahrazují slovy "obce nebo okresního úřadu, které ji uložily".
118. V § 80 odst. 1 písm. a) se slova "dobrovolném veřejném
požárním sboru" nahrazují slovy "jednotce sboru dobrovolných
hasičů obce".
119. V § 80 odst. 1 se odkaz na poznámku č. 15) nahrazuje
odkazem na poznámku č. 9); dosavadní poznámka č. 15) se označuje
jako poznámka č. 9) a zní:
"9) § 190 až 203, § 260 zákoníku práce.
Nařízení vlády č. 108/1994 Sb., kterým se provádí zákoník práce a
některé další zákony.
120. V § 80 odst. 2 se slova "okresní národní výbor" nahrazují
slovy "okresní úřad".
121. V § 81 odst. 1 se vypouštějí slova "České socialistické
republiky".
122. V § 81 odst. 2 se slova "pracovníkovi jednotky požární
ochrany" nahrazují slovy "zaměstnanci podniku" a slova
"dobrovolného závodního požárního sboru" nahrazují slovy "jednotky
sboru dobrovolných hasičů podniku".
123. § 81 odst. 3 zní:
"(3) Jednorázové mimořádné odškodnění zaměstnancům podniku,
členům jednotky sboru dobrovolných hasičů podniku, jakož i jiným
zaměstnancům právnické osoby nebo podnikající fyzické osoby
a pozůstalým po nich poskytuje právnická osoba nebo podnikající
fyzická osoba, pokud ke škodě na zdraví došlo v souvislosti
s činností jejich jednotek požární ochrany na vlastní nemovitosti
nebo v jejich vlastních objektech. V ostatních případech poskytuje
jednorázové mimořádné odškodnění Ministerstvo vnitra.
124. V § 82 se slovo "Občan" nahrazuje slovy "Právnická nebo
fyzická osoba" a slovo "mu" se nahrazuje slovem "jí".
125. V § 83 odst. 1 se slovo "Občanovi" nahrazuje slovy
"Právnické nebo fyzické osobě" a slovo "mu" se nahrazuje slovem
"jí".
126. V § 83 odst. 2 se slova "občanovi, jehož" nahrazují slovy
"právnické nebo fyzické osobě, jejíž".
127. V § 84 odst. 1 se slova "okresní národní výbor" nahrazují
slovy "okresní úřad".
128. § 84 odst. 2 zní:
"(2) Jestliže vznikla právnické nebo fyzické osobě věcná škoda
v souvislosti s pomocí poskytnutou v zájmu právnické osoby nebo
podnikající fyzické osoby, má okresní úřad vůči této právnické
osobě nebo této podnikající fyzické osobě právo na náhradu toho,
co právnické nebo fyzické osobě poskytl.
129. V § 85 odst. 1 se v návětí slova " , krajského národního
výboru a okresního národního výboru" nahrazují slovy "a okresního
úřadu" a slova "místního národního výboru" se nahrazují slovem
"obce".
130. V § 85 odst. 1 písm. a) se slova "Československé lidové
armády, vojsk Ministerstva vnitra, Sboru národní bezpečnosti
a Sboru nápravné výchovy" nahrazují slovy "Armády České republiky,
Policie České republiky, Bezpečnostní informační služby a Vězeňské
služby".
131. V § 85 odst. 1 písm. b) se na konci připojují slova "která
vykonává státní správu na tomto úseku,".
132. V § 85 odst. 2 se slova " , krajského národního výboru
a okresního národního výboru" nahrazují slovy "a okresního úřadu".
133. V § 86 a 87 se slova "Československá socialistická
republika" nahrazují slovy "Česká republika".
134. V § 88 odst. 1 se slova "organizací a občanů" nahrazují
slovy "právnických osob, podnikajících fyzických osob a fyzických
osob".
135. V § 88 odst. 2 se v úvodu věty slova "závodních požárních
útvarů" nahrazují slovy "jednotek hasičských záchranných sborů
podniků", slova "dobrovolných veřejných požárních sborů nebo
dobrovolných závodních požárních sborů" se nahrazují slovy
"jednotek sborů dobrovolných hasičů obcí a jednotek sborů
dobrovolných hasičů podniků".
136. § 88 odst. 2 písm. b) zní:
"b) vyzvat fyzickou osobu, u níž je podezření, že porušila
předpisy o požární ochraně, aby prokázala svoji totožnost,".
137. V § 88 odst. 2 se za písmeno b) doplňuje nové písmeno c),
které zní:
"c) nařídit provedení nutných opatření směřujících k odstranění
nebezpečí opětovného vzniku požáru. O nařízených opatřeních
neodkladně informují orgán vykonávající státní požární
dozor.
138. V § 89 odst. 2 písm. a) se slova "náčelník správy Sboru
požární ochrany" nahrazují slovy "vrchní požární rada České
republiky a ředitel hasičského záchranného sboru okresu".
139. V § 89 odst. 2 písm. b) se slova "náčelník správy Sboru
požární ochrany okresního národního výboru" nahrazují slovy
"okresní požární rada".
140. V § 90 se odkaz na poznámku č. 16) nahrazuje odkazem na
poznámku č. 10); dosavadní poznámka č. 16) se označuje jako
poznámka č. 10) a zní:
"10) Zákon č. 102/1971 Sb., o ochraně státního tajemství, ve znění
zákona č. 383/1990 Sb. a zákona č. 558/1991 Sb.".
141. V § 91 odst. 1 se slovo "pracovníků" nahrazuje slovy
"zaměstnanců podniků".
142. V § 91 se vypouští odstavec 2 a zároveň se zrušuje
číslování odstavců.
143. V § 92 se slovo "pracovníků" nahrazuje slovy "zaměstnanců
podniků".
144. V § 93 odst. 1 se slovo "Pracovníkům" nahrazuje slovy
"Zaměstnancům podniků", slova "závodních požárních útvarů"
nahrazují slovy "jednotek hasičských záchranných sborů podniků"
a slova "závodnímu požárnímu útvaru" se nahrazují slovy "jednotce
hasičského záchranného sboru podniku".
145. V § 93 odst. 2 se slova "dobrovolných veřejných požárních
sborů a dobrovolných závodních požárních sborů" nahrazují slovy
"jednotek sborů dobrovolných hasičů obcí a jednotek sborů
dobrovolných hasičů podniků".
146. V § 93 odst. 3 se slovo "pracovníků" nahrazuje slovy
"zaměstnanců podniku".
147. § 94 včetně poznámek č. 11) a 12) zní:
"§ 94
Působnost hlavního města Prahy a měst Brna, Ostravy a Plzně
(1) Působnost okresních úřadů podle tohoto zákona vykonává na
území hlavního města Prahy hlavní město Praha.11)
(2) Působnost okresních úřadů podle tohoto zákona na území
Brno-město, Ostrava-město a Plzeň-město vykonávají magistráty
těchto měst, není-li dále stanoveno jinak.12)
(3) Působnost přednosty okresního úřadu podle tohoto zákona
vykonávají v hlavním městě Praze rada zastupitelstva a ve městech
Brno, Ostrava a Plzeň rady těchto měst.
(4) Působnost okresního požárního rady a jeho zástupce vykonává
v hlavním městě Praze požární rada hlavního města Prahy a jeho
zástupce. Požárního radu hlavního města Prahy jmenuje do funkce
a odvolává rada zastupitelstva na návrh vrchního požárního rady
České republiky. Zástupce požárního rady hlavního města Prahy
jmenuje do funkce a odvolává rada zastupitelstva na návrh
požárního rady hlavního města Prahy.
(5) Působnost okresního požárního rady a jeho zástupce vykonává
ve městech Brno, Ostrava a Plzeň městský požární rada a jeho
zástupce. Městského požárního radu jmenuje do funkce a odvolává
rada města na návrh vrchního požárního rady České republiky.
Zástupce městského požárního rady jmenuje do funkce a odvolává
rada města na návrh městského požárního rady.
(6) Úkoly hasičského záchranného sboru okresu plní v hlavním
městě Praze a ve městech Brno, Ostrava a Plzeň hasičské záchranné
sbory těchto měst, které zřizují jejich zastupitelstva jako
příspěvkové organizace.
11) § 13 odst. 1 zákona ČNR č. 418/1990 Sb., o hlavním městě
Praze, ve znění pozdějších předpisů.
12) § 5 odst. 4 zákona ČNR č. 425/1990 Sb., o okresních úřadech,
úpravě jejich působnosti a o některých dalších opatřeních
s tím souvisejících (úplné znění č. 403/1992 Sb.).".
Současně se vypouští dosavadní poznámka č. 17).
148. § 95 zní:
"§ 95
Vztah zákona k obecným předpisům o správním řízení
Na rozhodování podle § 32 odst. 1 písm. b) a c), § 54 odst.
7 a § 73 odst. 2 tohoto zákona se nevztahují obecné předpisy
o správním řízení.".
Současně se vypouští dosavadní poznámka č. 18).
149. § 96 zní:
150. § 97 zní:
"§ 97
Hasičský záchranný sbor okresu a jednotky požární ochrany mohou
poskytovat odborné, pohotovostní a další služby nebo práce za
úplatu za předpokladu, že se jedná o práce související se základní
náplní jejich činností a že nedojde k ohrožení jejich
akceschopnosti a plnění základních úkolů. Jiné činnosti mohou
vykonávat, jen pokud to umožňují zvláštní předpisy.".
151. § 98 včetně nadpisu, § 99 a 100 se vypouštějí.
Současně se vypouští dosavadní poznámka č. 19).
152. § 101 včetně nadpisu zní:
"Závěrečná ustanovení
§ 101
Ministerstvo vnitra vydá
a) právní předpisy k provedení § 6b písm. a), b) a c), § 11 odst.
3, § 15 odst. 2, § 16 odst. 3, § 17 odst. 4, § 24 odst. 2, §
30, § 31 odst. 3, § 42, § 57 odst. 2, § 65 odst. 4, § 70 odst.
5, § 71 odst. 3, § 72 odst. 4 a 7 a § 88 odst. 3 tohoto zákona,
b) v dohodě s Ministerstvem práce a sociálních věcí a příslušným
odborovým orgánem právní předpisy k provedení § 47 odst. 3, §
53 odst. 2, § 54 odst. 8, § 55 odst. 4, § 56 odst. 6, § 57a
odst. 3 a § 58 odst. 2 tohoto zákona,
c) v dohodě s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy,
Ministerstvem financí a Ministerstvem práce a sociálních věcí
právní předpis k provedení § 25 odst. 3 tohoto zákona,
d) po projednání s Ministerstvem obrany právní předpis k provedení
§ 64 a § 93 odst. 3 tohoto zákona.".
153. Za § 101 se doplňuje nový § 101a, který zní:
154. § 102 se vypouští.
155. Pokud se v tomto zákoně používá slovo "organizace"",
nahrazuje se slovy "právnická osoba" vyjma ustanovení § 50 odst.
2 a § 56 odst. 5. Pokud se používá slovo "občan", nahrazuje se
slovy "fyzická osoba" vyjma ustanovení § 47 odst. 1, § 48 odst.
1, § 80 odst. 1 a § 91. Pokud se používají slova "vedoucí
organizace", nahrazují se slovy "statutární orgán právnické osoby
nebo podnikající fyzická osoba anebo její odpovědný zástupce".
Pokud se používá slovo "pracovník", nahrazuje se slovem
"zaměstnanec". Pokud se používají slova "obecně závazný právní
předpis", nahrazují se slovy "právní předpis".
Čl.II
1. Správy Sboru požární ochrany a útvary Sboru požární ochrany
okresních úřadů, správy Sboru požární ochrany a útvary Sboru
požární ochrany hlavního města Prahy a měst Brna, Ostravy a Plzně
zřízené podle dosavadních předpisů se považují dnem nabytí
účinnosti tohoto zákona za hasičské záchranné sbory okresů
a těchto měst podle tohoto zákona.
2. Závodní požární útvary se považují dnem nabytí účinnosti
tohoto zákona za jednotky hasičských záchranných sborů podniků
podle tohoto zákona.
3. Dobrovolné veřejné požární sbory a dobrovolné závodní požární
sbory se považují dnem nabytí účinnosti tohoto zákona za jednotky
sborů dobrovolných hasičů obcí a jednotky sborů dobrovolných
hasičů podniků podle tohoto zákona.
4. Příslušníci správ a útvarů Sboru požární ochrany okresních
úřadů a příslušníci správ a útvarů Sboru požární ochrany hlavního
města Prahy a měst Brna, Ostravy a Plzně se považují ke dni nabytí
účinnosti tohoto zákona za příslušníky a zaměstnance hasičských
záchranných sborů okresů a těchto měst. Složení slibu
u příslušníků zabezpečí vrchní požární rada České republiky
a ředitelé hasičských záchranných sborů okresů nejpozději do
jednoho měsíce po nástupu příslušníků do práce po dni nabytí
účinnosti tohoto zákona.
5. Právnické osoby a podnikající fyzické osoby, které ke dni
účinnosti tohoto zákona provozují činnosti nebo jsou vlastníky
objektů se zvýšeným požárním nebezpečím, jsou povinny zabezpečit
posouzení požárního nebezpečí (§ 6 odst. 1) do dvou let ode dne
nabytí účinnosti tohoto zákona.
Čl.III
Předseda Poslanecké sněmovny Parlamentu se zmocňuje, aby ve
Sbírce zákonů České republiky vyhlásil úplné znění zákona České
národní rady č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, jak vyplývá
z pozdějších předpisů.
Čl.IV
Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1995.
Uhde v. r.
Havel v. r.
Klaus v. r.
Příl.
ČINNOSTI A OBJEKTY SE ZVÝŠENÝM POŽÁRNÍM NEBEZPEČÍM
1. Za činnosti se zvýšeným požárním nebezpečím se považují
činnosti, při nichž se
a) používají, zpracovávají nebo skladují za běžných provozních
podmínek pevné hořlavé látky, které svou velikostí, formou,
množstvím nebo podmínkami uložení mohou zvyšovat podstatně
intenzitu a šíření případného požáru,
b) používají, zpracovávají nebo skladují stébelnaté provzdušněné
suché hořlavé látky,
c) usazuje při výrobě nebo manipulaci hořlavý prach v souvislé
vrstvě nejméně 1 mm vysoké, schopné šířit požár, nebo při
výrobě, případně manipulaci vzniká hořlavý prach v takové míře,
že je trvale v ovzduší a vznik výbušné koncentrace nelze
vyloučit,
d) vyrábějí, používají, zpracovávají, přečerpávají, dopravují nebo
skladují hořlavé kapaliny s bodem vzplanutí do 100 C v množství
větším než 250 litrů,
e) vyrábějí, zpracovávají nebo skladují výbušniny nebo hořlavé
a hoření podporující plyny,
f) používají látky, které při styku se vzduchem nebo vodou nebo
vzájemně mezi sebou se mohou vznítit nebo mohou uvolnit hořlavé
páry nebo plyny, které mohou ve směsi se vzduchem vytvořit
výbušnou směs,
g) požární riziko u výrobních nebo skladovacích prostorů vyjadřuje
dobou trvání požáru větší než 90 minut, nebo činnosti, při
nichž se požární riziko u ostatních občanských a jiných prostor
vyjadřuje nahodilým požárním zatížením větším než 90 kg/m2,
h) používá otevřený oheň nebo jiné zdroje zapálení v přítomnosti
hořlavých látek tuhého, kapalného nebo plynného skupenství.
2. Za objekty se zvýšeným požárním nebezpečím se považují
objekty
a) sloužící k bydlení a ubytování o devíti a více nadzemních
podlažích nebo o celkové výšce větší než 27 m,
b) v nichž se může v kterémkoliv prostoru současně vyskytovat více
než 200 osob (např. divadla, obchodní domy, hotely, kina),
c) u nichž je v případě požáru ztížena evakuace osob o kapacitě
větší než 50 osob s omezenou schopností pohybu (např. ústavy
sociální péče, nemocnice, domovy, penziony, dětské jesle,
mateřské školy, základní školy).