2/2008 Sb.
NÁLEZ
Ústavního soudu
Jménem České republiky
Ústavní soud rozhodl dnešního dne v plénu ve složení
Pavel Rychetský, předseda a soudci Stanislav Balík,
František Duchoň, Vlasta Formánková, Vojen Güttler, Ivana
Janů, Vladimír Kurka, Dagmar Lastovecká, Jan Musil, Jiří
Nykodým, Miloslav Výborný, Eliška Wagnerová a Michaela
Židlická o návrhu Obvodního soudu pro Prahu 1 na zrušení §
444 odst. 2 zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve
znění pozdějších předpisů,
takto:
Návrh se zamítá.
Odůvodnění
1.
Obvodní soud pro Prahu 1 (dále jen „obvodní soud“)
předložil Ústavnímu soudu podle ustanovení čl. 95 odst. 2
Ústavy České republiky (dále jen „Ústava“) ve spojení
ustanovením § 64 odst. 3 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním
soudu, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon
o Ústavním soudu“), návrh na zrušení ustanovení § 444 odst.
2 zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění
pozdějších předpisů. Návrh po formální stránce splňuje i
další náležitosti požadované zákonem o Ústavním soudu.
2.
Navrhovatel v návrhu na zahájení řízení uvedl, že u
obvodního soudu je vedeno řízení o náhradu škody na zdraví,
přesněji o zaplacení pojistného plnění proti pojistiteli
podle ustanovení § 9 zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění
odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně
některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti
z provozu vozidla), v němž je
žalobkyní fyzická osoba, žalovaným je pojistitel a
předmětem sporu je zaplacení částky 1 458 000,- Kč za
ztížení společenského uplatnění. Žalobkyně utrpěla při
nezaviněné dopravní nehodě vážná zranění a domáhala se
náhrady za ztížení společenského uplatnění. Za tím účelem
si nechala vypracovat dva znalecké posudky, podle nichž
celková výše odškodnění za ztížení společenského uplatnění
představuje částku 486 000,- Kč, která ji byla pojistitelem
vyplacena. S ohledem na trvalé následky, trvalé omezení
v rodinném, společenském, kulturním, sportovním, sexuálním
životě, žalobkyně navrhla, aby jí soud přiznal podle
ustanovení § 7 odst. 3 vyhlášky čl. 440/2001 Sb. ve spojení
s ustanovením § 444 odst. 2 ohodnocení ztížení
společenského uplatnění, protože se v jejím případě jedná o
zvlášť výjimečný, mimořádného zřetele hodný případ, a aby
uložil pojistiteli zaplatit částku odpovídající
trojnásobku, tedy dalších 1 458 000,- Kč.
3.
Dále navrhovatel konstatoval, že má aplikovat
ustanovení § 444 obč. zákoníku ve spojení s vyhláškou č.
440/2001 Sb., o odškodnění bolesti a ztížení společenského
uplatnění. Je si vědom, že podle čl. 95 odst. 2 Ústavy, ve
spojení s § 64 odst. 3 zákona o Ústavním soudu, je
legitimován k tomu, aby navrhl zrušení zákona nebo jeho
části pro rozpor s ústavním pořádkem; nemůže tedy navrhovat
zrušení právního předpisu nižší právní síly, v tomto
případě vyhlášky č. 440/2001 Sb. Protože však zákon přímo
odkazuje na tento předpis, ukládá soudu, aby podle
podzákonného předpisu postupoval ve sporech o náhradu škody
na zdraví, je třeba se zabývat charakterem a ústavní
konformitou i citované vyhlášky. K tomu dodává, že
ustanovení § 444 odst. 2 obč. zákoníku a vyhláška tvoří
legislativní celek, tudíž, má-li soud aplikovat zákon,
který zcela a bez dalšího odkazuje na vyhlášku, musí se
logicky zabývat i tím, zda není v rozporu s ústavním
pořádkem i aplikovaná vyhláška.
4.
K podstatě problému navrhovatel uvedl, že celý systém
odškodňování bolestí a ztížení společenského uplatnění,
který je založen na konstrukci násobků vypočtených podle
počtu bodů stanovených ministerstvem, následně zavazující
soudní znalce, a ve svém důsledku i soud, je celý
nedůstojný, odporující principům, které je nutno ctít
v demokratické společnosti, mají-li na mysli vážně ochranu
lidské cti, důstojnosti a především zdraví a života. Pokud
zákon vystaví konstrukci náhrady škody na zdraví (ústavně
chráněného práva) na tom, že pověří úřad (Ministerstvo
zdravotnictví), aby ohodnotil výši odškodnění bolesti a
ztížení společenského uplatnění zcela nedůstojným způsobem,
jako je tomu v případě vyhlášky č. 440/2001 Sb., jde o
zásadní neúctu k právům člověka, a tedy o rozpor
s ustanovením čl. 1 odst. 1 Ústavy. Způsob odškodňování je
nedůstojný tím spíše, pokud umožňuje soudům zvyšovat
odškodnění stanovené podle zákona ve spojení s vyhláškou
pouze ve zvlášť výjimečných případech hodných mimořádného
zřetele (§ 7 odst. 3 vyhl. č. 440/2001 Sb.).
5.
V další části navrhovatel namítal, že:
a) ustanovení § 444 odst. 2 obč. zákoníku je v rozporu
s čl. 4 Ústavy, protože zmocněním Ministerstva
zdravotnictví, aby stanovilo vyhláškou výši, do které lze
poskytnout náhradu za bolest a ztížení společenského
uplatnění, a určování výše náhrady, je vyloučen soud
z toho, aby účinně chránil základní práva a svobody,
b) ustanovení § 444 odst. 2 obč. zákoníku ve spojení
s vyhláškou č. 440/2001 Sb. je v rozporu s čl. 6 odst. 1
Listiny základních práv a svobod (dále jen „Listina“),
protože osobě, jejíž zdraví je poškozeno, náleží
odškodnění, jehož výši nelze v žádném případě považovat za
takovou, aby chránila preventivně lidské zdraví, a tedy i
život, a protože není důstojné, aby odškodnění, nikoliv
mimořádné a výjimečné, nemohlo být přiznáno občanům, kteří
před úrazem nedosahovali mimořádných výkonů,
c) ustanovení § 444 odst. 2 obč. zákoníku ve spojení
s vyhláškou č. 440/2001 Sb. je v rozporu s čl. 10 odst. 1
Listiny, protože dosavadní právní úprava ve své podstatě a
svojí filozofií hrubě snižuje lidskou důstojnost, pokud
např. nejlevnější automobil lze pořídit za částku
srovnatelnou s částkou, kterou má být odškodněn poškozený
občan, jež v důsledku úrazu přišel zcela o zrak,
d) ustanovení § 444 odst. 2 obč. zákoníku ve spojení
s vyhláškou č. 440/2001 Sb. je v rozporu s čl. 31 Listiny,
protože nezajišťuje, aby poškozený měl možnost domoci se
takových prostředků, které by mu umožňovaly odstranění
všech možných následků poškození zdraví, byť cestou
nadstandardních a placených zákroků,
e) ustanovení § 444 odst. 2 obč. zákoníku ve spojení
s vyhláškou č. 440/2001 Sb. je v rozporu s čl. 3 odst. 1
Listiny, protože rozlišuje mezi občany různých věkových
kategorií, bez ohlednu na ústavně zaručenou ochranu zdraví,
života a lidské důstojnosti, která nemůže být závislá na
výši věku.
6.
Ze všech uvedených důvodů je navrhovatel přesvědčen,
že ustanovení § 444 odst. 2 obč. zákoníku je protiústavní,
neboť zákonná konstrukce odškodnění bolestí a ztížení
společenského uplatnění je založena na diskriminaci podle
věku, je v rozporu s právem na ochranu života, zdraví a
lidské důstojnosti, konkrétní ustanovení zákona je neuctivé
k ústavně chráněným právům člověka a ochranu těchto práv
vylučuje z ochrany soudní. Celou konstrukci a způsob
odškodňování považuje za natolik nedůstojnou, že rozpor
s ústavně zakotvenými právy je tak významný, že jej nelze
překlenout ústavně konformním výkladem zákona.
7.
Navrhovatel v textu návrhu též uvedl, že i kdyby
Ústavní soud dospěl k závěru, že obecný soud není aktivně
legitimován k podání návrhu, měl by se přesto zabývat
ústavností vyhlášky č. 440/2001 Sb., neboť podle čl. 87
odst. 1 písm. b) Ústavy, ve spojení s ustanovením § 11
odst. 2 písm. b) zákona o Ústavním soudu, rozhoduje také
o zrušení jiných právních předpisů nebo jejich jednotlivých
ustanovením.
8.
Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR ve vyjádření
připomenula, že návrh zákona (sc. zákona č. 367/2000 Sb.,
kterým byl do § 444 obč. zákoníku připojen druhý odstavec)
byl předložen dne 16.12.1999 jako sněmovní tisk č. 465.
Důvodová zpráva k tomuto ustanovení pouze stručně uváděla,
že se navrhuje, aby i pro oblast občanskoprávních vztahů
bylo založeno ústavně korektní zmocnění pro vydání
prováděcího předpisu, který stanovuje výši, do které lze
poskytnout náhradu za bolest a za ztížení společenského
uplatnění, a určování výše takových náhrad, s tím, že tak
bude dosaženo souladu s úpravou podle pracovněprávních
předpisů; v závěru konstatovala, že návrh zákona je
v souladu s ústavním pořádkem a s mezinárodními smlouvami,
jimž je Česká republika vázána. Poslanecká sněmovna
s návrhem vyslovila souhlas na své 26. schůzi dne
10.července 2000, když z přítomných 169 poslanců se pro
vyslovilo 118, proti bylo 45. Návrh byl postoupen senátu,
který jej vrátil s pozměňovacími návrhy, avšak k napadenému
ustanovení se nevztahovaly. O návrhu zákona vráceném
Senátem bylo opětovně hlasováno dne 14.9.2000 na 27.schůzi.
Vzhledem k tomu, že Poslanecká sněmovna neschválila návrh
zákona ve znění Senátu, hlasovala podle § 97 odst. 5 zákona
č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny;
setrvala na původním návrhu zákona, když se pro něj
z přítomných 186 poslanců vyslovilo 130 a 53 bylo proti.
Prezident zákon podepsal dne 6.října 2000. Zákon č.
367/2000 Sb. byl podepsán příslušnými ústavními činiteli a
byl řádně vyhlášen. Na tomto základě vyjádřila Poslanecká
sněmovna stanovisko, že zákonodárný sbor jednal
v přesvědčení, že přijatý zákon je v souladu s Ústavou a
naším právním řádem. Je na Ústavním soudu, aby posoudil
ústavnost tohoto zákona a vydal příslušné rozhodnutí.
9.
Senát Parlamentu ČR ve svém vyjádření také
zrekapituloval průběh zákonodárného procesu a připomenul,
že v jeho průběhu nebylo napadené ustanovení nijak
problematizováno. Na rozdíl od Poslanecké sněmovny zaujal
Senát ve vyjádření též stanovisko k meritu věci. V této
souvislosti připomenul, že ustanovení § 444 obč. zákoníku
konstituuje právo na náhradu za nemajetkovou újmu, přičemž
jeho druhý odstavec je typickým pokynem, jímž se výkonné
moci ukládá povinnost ve stanovených mezích provést zákon
vyhláškou, což Ministerstvo zdravotnictví naplnilo
bezezbytku vydáním vyhlášky č. 440/2001 Sb., o odškodnění
bolesti a ztížení společenského uplatnění. Považuje za
evidentní, že materie upravená touto vyhláškou je prostorem
pro delegovanou normotvorbu, když zákonodárce není
uzpůsoben ideově ani materiálně k normování společenské
reality do posledního detailu. Zákonodárce svoji roli
splnil projevením vůle co má být, tj. uzákoněním, aby se
při újmě na zdraví jednorázově poškozenému odškodňovaly
bolesti a ztížení společenského uplatnění. Legálním
zmocněním pak uložil exekutivě realizovat vůli zákonodárce,
pokud jde o stanovení výše odškodnění a jejího určování.
Z tohoto pohledu považuje Senát za mylné tvrzení
navrhovatele o rozporu takové konstrukce s čl. 1 odst. 1
Ústavy. Za stěžejní důvod pro stěžovatelovu argumentaci o
protiústavnosti § 444 odst. 2 obč. zákoníku označuje Senát
výši odškodnění, proto formuluje vlastní stanoviska
k jednotlivým stěžovatelovým tvrzením o porušení
příslušných článků Listiny, přičemž shledává, že tato
tvrzení nejsou důvodná. Na závěr podrobně polemizuje
s názorem navrhovatele, že soud je konstrukcí § 444 odst. 2
obč. zákoníku vyloučen z toho, aby účinně chránil základní
práva a svobody. Především uvádí, že napadené ustanovení
nelze interpretovat tak extenzivním způsobem, vedoucím až
k úvahám o narušení dělby moci. Připomíná, že čl. 95 odst.
1 Ústavy formuluje princip vázanosti soudce zákonem a
mezinárodní smlouvou, která je součástí právního řádu, čímž
je umožněno, aby soudce posoudil soulad jiného právního
předpisu se zákonem nebo s takovou smlouvou. Z toho plyne
imperativ nepoužít takový podzákonný předpis, který by byl
s nimi v rozporu. Ze zásady iura novit curia Senát
dovozuje, že pokud soudce obecného soudu došel
k přesvědčení o nezákonné (neústavní) výši odškodnění,
event. o protizákonné (protiústavní) selekci adresátů
odškodnění, má právo - spíše však povinnost - podzákonný
předpis na jím rozhodovanou kauzu nepoužít a využít všech
dostupných právních možností k poskytnutí ochrany soudem,
kauzu rozhodnout a v odůvodnění přesvědčivě odůvodnit, proč
podzákonný právní předpis považuje za rozporný se zákonem.
V návaznosti na tento závěr opakovaně upozornil, že podle §
7 odst. 3 vyhl. č. 440/2001 Sb. má soud možnost výši
odškodnění přiměřeně zvýšit, přičemž soudce není povinen
případ od případu dogmaticky odkazovat na ustálenou soudní
praxi, ale
má - ve světle kautel Ústavního soudu - dotvářet právo
prostřednictvím racionální, argumentačně vyspělé, tvůrčí
interpretace. Zcela na závěr svých úvah dodává, že
posouzení ústavnosti návrhu na zrušení napadeného
ustanovení ponechává na Ústavním soudu.
10.
Vyjádření Poslanecké sněmovny a Senátu zaslal Ústavní
soud navrhovateli na vědomí a k případné replice;
navrhovatel tuto možnost nevyužil.
11.
Po provedeném dokazování Ústavní soud zjistil, že
návrh není důvodný. Podle čl. 95 odst. 2 Ústavy platí, že
v případě, dojde-li soud k závěru, že zákon, jehož má být
při řešení věci použito, je v rozporu s ústavním pořádkem,
předloží věc Ústavnímu soudu. Právo soudu je konkretizováno
v § 64 odst. 3 zákona o Ústavním soudu, jako právo podat
návrh na zrušení zákona nebo jeho jednotlivých ustanovení.
To znamená, že aktivní věcná legitimace soudu podat návrh
na zrušení zákona nebo jednotlivých ustanovení zákona se
odvíjí od předmětu sporu a jeho právní kvalifikace. Jinými
slovy, soud může podat návrh na zrušení pouze takového
zákona, resp. jeho jednotlivých ustanovení, který má být
aplikován při řešení sporu probíhajícího před obecným
soudem. Ústavní soud k tomu dodává, že úvaha o takové
aplikaci musí být odůvodněná, musí být odvozena od splnění
podmínek řízení, včetně věcné legitimace účastníků a, jde-li
o hmotně právní předpis, od jednoznačného zjištění, že
takový předpis má být aplikován. V posuzované věci Ústavní
soud zjistil, že předpoklady pro zrušení § 444 odst. 2 obč.
zákoníku nejsou splněny. Z návrhu vyplývá, že u obvodního
soudu se žalobkyně, která utrpěla zranění při dopravní
nehodě, domáhá zaplacení pojistného plnění proti
pojistiteli podle § 9 zák. č. 168/1999 Sb., o pojištění
odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla
a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění
odpovědnosti z provozu vozidla).
Předmětem sporu je zaplacení částky 1 458 000,- Kč za
ztížení společenského uplatnění. Žalobkyně si nechala
vypracovat dva znalecké posudky hodnotící ztížení
společenského uplatnění celkem na 3 150 bodů a tomu
odpovídající částka (486 000,- Kč) jí byla zaplacena.
S ohledem na trvalé následky, trvalé omezení v rodinném,
společenském, kulturním, sportovním, sexuálním životě,
žalobkyně navrhuje, aby jí soud přiznal podle § 7 odst. 3
vyhlášky č. 440/2001 Sb. ve spojení s § 444 odst. 2 obč.
zákoníku další odškodnění ztížení společenského uplatnění
ve výši trojnásobku základního ohodnocení ztížení
společenského uplatnění, protože se v jejím případě jedná
o zvlášť výjimečný, mimořádného zřetele hodný případ, a
aby žalované uložil zaplatit částku odpovídající tomuto
trojnásobku, tj. dalších 1 458 000,- Kč.
12.
Znění ke zrušení navrhovaného ustanovení je
následující:
§ 444 odst. 2 obč. zákoníku:
Ministerstvo zdravotnictví stanoví v dohodě s
Ministerstvem práce a sociálních věcí vyhláškou výši, do
které lze poskytnout náhradu za bolest a za ztížení
společenského uplatnění, a určování výše náhrady v
jednotlivých případech.
13.
Ústavní soud konstatuje, že v posuzované věci bylo
v obecné rovině aplikováno ustanovení § 444 odst. 2 obč.
zákoníku. Z jeho dikce vyplývá, že jde o typické zmocňovací
ustanovení, které není samo o sobě protiústavním (viz též
nález ve věci sp. zn. Pl. ÚS 20/05, Sbírka nálezů a usnesení
Ústavního soudu (dále jen "Sbírka rozhodnutí"), svazek 40,
nález č. 47, vyhlášen pod č. 252/2006 Sb., v níž Ústavní soud
uvedl, že „samotná dikce § 696 odst. 1 obč. zákoníku, která
pouze předjímá přijetí nové úpravy, není protiústavní,
protiústavní je dlouhodobá nečinnost zákonodárce, jež má za
následek ústavně neakceptovatelnou nerovnost a v konečném
důsledku porušení ústavních principů“). Byť jsou oba
případy rozdílné (neboť na základě § 444 odst. 2 obč.
zákoníku byla prováděcí úprava přijata, zatímco na úprava
předvídaná ustanovením § 696 odst. 1 v dané chvíli
absentovala), povaha zmocňovacího ustanovení zůstává
shodná. Z tohoto důvodu lze závěry Ústavního soudu přijaté
ve věci sp.zn. Pl. ÚS 20/05 použít, tudíž Ústavní soud
návrh na zrušení § 444 odst. 2 obč. zákoníku zamítl.
14.
K posuzované věci dále Ústavní soud považuje za
žádoucí připomenout, že předmětem konkrétní aplikace ve
sporu u obvodního soudu je ustanovení § 7 vyhl. č. 440/2001
Sb., jehož zrušení navrženo nebylo. Jeho dikce je
následující:
Výše odškodnění bolesti a ztížení společenského uplatnění
1) Výše odškodnění bolesti a ztížení společenského
uplatnění se stanoví na základě bodového ohodnocení
stanoveného v lékařském posudku.
2) Hodnota 1 bodu činí 120 Kč.
3) Ve zvlášť výjimečných případech hodných mimořádného
zřetele může soud výši odškodnění stanovenou podle této
vyhlášky přiměřeně zvýšit.
K tomuto zjištění ohledně aplikované právní normy Ústavní
soud dodává, že se plně ztotožňuje s názorem Senátu (bod 9),
odkazuje na svoje závěry zařazené do usnesení ve
věci sp.zn. I. ÚS 419/06 (ve Sbírce rozhodnutí nepublikováno)
a dodává, že obvodnímu soudu chybí
„odvaha“ posoudit žalobu ve smyslu těchto principů. To
znamená, že ve smyslu čl. 95 odst. 1 Ústavy je soudce vázán
zákonem a mezinárodní smlouvou, která je součástí právního
řádu. Soudce je tak oprávněn posoudit soulad jiného
právního předpisu (tedy i § 7 vyhl. č. 440/2001 Sb.) se
zákonem nebo s takovou mezinárodní smlouvou. Dojde-li
k závěru, že jde o pravidlo chování, které je s nimi
v rozporu, je soudce povinen takové pravidlo nepoužít (viz
připomínané pravidlo iura novit curia). Je však logické, že
v takovém případě musí spor rozhodnout a v odůvodnění
výroku náležitě objasnit důvody, které ho k takovému
rozhodnutí vedly, včetně důvodů, pro které podzákonné
pravidlo neaplikoval.
15.
V dané věci se navrhovateli nabízí též využití
pravidla zařazeného do § 7 odst. 3 vyhl. č. 440/2001 Sb.
Jde o právní normu, která soudu dává k úvaze překročit
bodové ohodnocení a přihlédnout k mimořádným okolnostem. Je
sice pravdou, že judikatura obecných soudů směřuje spíše
k restriktivnímu použití tohoto ustanovení (viz odkazy na
str. 5 návrhu), avšak její závěry nevylučují, aby
navrhovatel neshledal existenci podmínek pro zvýšení
odškodnění též v předmětném sporu. K tomu mohou sloužit též
úvahy Ústavního soudu vyjádřené v právní větě nálezu ve
věci sp.zn. III. ÚS 350/03(Sbírka rozhodnutí, svazek 38,
nález č. 186):
„Moderním ústavním nepsaným pravidlem, které podle
dnes již konstantní judikatury Ústavní soud rovněž
aplikuje, je princip proporcionality, který náleží mezi
obecné zásady právní, jež sice nejsou v právních předpisech
výslovně obsaženy, avšak v evropské právní kultuře se
bezezbytku uplatňují (k tomu srov. např. nález pléna
Ústavního soudu ve věci sp. zn. Pl. ÚS 33/97 Sbírka nálezů
a usnesení Ústavního soudu, svazek 9, nález č. 163,
vyhlášen pod č.30/1998 Sb.). Ústavní soud se tak přihlásil
k evropské právní kultuře i k jejím ústavním tradicím. Ve
světle těchto obecných zásad právních také interpretuje
ústavní předpisy, především Listinu základních práv a
svobod. Taková interpretace se pak promítá i do výkladu
jednotlivých právních předpisů, tzn. v tomto případě těch,
které upravují výši přiznané náhrady za způsobenou škodu na
zdraví (náhrady za ztížení společenského uplatnění).
Porušením pravidla proporcionality může dojít k zásahu do
ústavně zaručených práv, a to konkrétně práva na soudní
ochranu (čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod).
-
V dané věci byl předmětem sporu výklad tehdy platné
vyhl. č. 32/1965 Sb., o odškodnění bolesti a ztížení
společenského uplatnění, v příslušném znění, která byla
prováděcím předpisem, vydaným na základě zákonného zmocnění
v ust. § 444 odst. 2 obč. zák., a to zejména § 7 odst. 3
této vyhlášky, dle kterého ve zvlášť výjimečných
případech hodných mimořádného zřetele může soud
odškodnění přiměřeně zvýšit, nad stanovené nejvyšší
výměry odškodnění. Okresní soud Plzeň - město shledal,
že v daném případě nastaly okolnosti hodné zvláštního
zřetele. Krajský soud v Plzni a Nejvyšší soud ČR se
přiklonily k opačnému názoru s tím, že současně k výši
stěžovatelce přiznané náhrady uvedly, že soudu nepřísluší
oprávnění zvýšením odškodnění za ztížení společenského
uplatnění postupem podle § 7 odst. 3 uvedené vyhlášky
nahrazovat nedostatek tehdy platné právní úpravy, kdy výše
odškodnění určená částkou 30,- Kč za 1 bod neodpovídá
současným mzdovým poměrům.
K uvedenému se sluší konstatovat následující. Podle
názoru Ústavního soudu si lze stěží představit lepší
příklad případu „hodného mimořádného zřetele“ podle § 7
odst. 3 příslušné vyhlášky, než je nevratné a trvalé
poškození zdraví, v důsledku něhož došlo k označenému
omezení funkčnosti jednoho z nejvýznamnějších orgánů
v lidském těle jako celku (ledvin), a to - jak již bylo
jednou řečeno - nesprávným, nezodpovědným a
neprofesionálním postupem operatéra. Argumentace obecného
soudu I. stupně se v tomto směru nejvíce blíží ústavně
konformnímu výkladu předmětného ustanovení. Podmínky pro
aplikaci ust. § 7 odst. 3 vyhlášky tedy podle názoru
Ústavního soudu byly splněny.
Ústavní soud vycházel z následujících kritérií, která
v daném případě byla splněna nebo k nimž mělo podle jeho
názoru být přihlédnuto:
* závažnost způsobené škody na zdraví, tzn. zda byly
zasaženy (poškozeny) životně důležité orgány,
* možnost vyléčení či eliminace způsobené škody, tzn.
zda v důsledku poškození je poškozená omezena ve svém
způsobu života a jestli je nucena k pravidelným kontrolám u
lékařů, dalším operativním zákrokům či se v důsledku
poškození zdraví stala alespoň do určité míry závislá na
přístrojovém vybavení,
* mělo by se přihlížet k míře zavinění (nedbalosti)
operatéra, tedy nakolik došlo k odchýlení od standardního
(řádného) postupu při operaci.
Ústavnímu soudu z hlediska jeho postavení jako
soudního orgánu ochrany ústavnosti (čl. 83 Ústavy ČR) sice
nepřísluší konstatovat, v jaké konkrétní výši by náhrada za
ztížení společenského uplatnění měla být přiznána, tzn.
jaký by měl být násobek podle § 7 odst. 3 předmětné
vyhlášky, vycházet je však nutno z principu
proporcionality. Jinými slovy řečeno, obecné soudy při
posuzování mimořádných případů mají určitý prostor k úvaze,
jakého násobku použijí. Z hlediska ochrany ústavnosti však
musí dbát o to, aby přiznaná výše náhrady za ztížení
společenského uplatnění byla založena na objektivních a
rozumných důvodech a aby mezi touto přiznanou výší (peněžní
částkou) a způsobenou škodou (újmou) - „zničením“ jedné
ledviny, existoval vztah přiměřenosti.
16.
Nad rámec návrhu Ústavní soud poukazuje i na možnost
zvýšení bodového ohodnocení újmy na zdraví postupem podle §
6 odst. 1 vyhl. č. 440/2001 Sb.
17.
Ústavní soud se neztotožňuje s navrhovatelovou úvahou
o rozsahu jeho přezkumné pravomoci ve vztahu k právním
předpisům (viz bod 3). Navrhovatelovo tvrzení považuje za
výron účelové snahy dosáhnout toho, aby Ústavní soud sám
posuzoval ústavnost vyhlášky č. 440/2001 Sb. V této věci je
třeba plně respektovat vymezení souboru aktivně
legitimovaných subjektů k podání takového návrhu (viz § 64
zákona o Ústavním soudu). Ústavní soud připomíná, že
z hlediska obsahového navrhovatel svůj návrh nesměřoval
proti zákonu, ale proti vyhlášce č. 440/2001 Sb., přitom
navrhovatel (obecný soud) není k návrhu na její zrušení
legitimován, naopak, pokud je přesvědčen o protiústavnosti
vyhlášky, nemusí ji použít a může rozhodnout pouze na
základě a v duchu zákona, který je vyhláškou prováděn.
S případným nedostatkem aktivní legitimace kalkuluje i
navrhovatel (str. 4, odstavec první) a pro tento případ
vyslovuje názor, že by se Ústavní soud přesto měl
ústavností vyhlášky zabývat, neboť podle čl. 87 odst. 1
písm. b) Ústavy, ve spojení s ustanovením § 11 odst. 2
písm. b) zákona o Ústavním soudu, rozhoduje také o zrušení
jiných právním předpisů nebo jejich jednotlivých
ustanovení. Tato úvaha však nerespektuje, že předpokladem
posuzování ústavnosti vyhlášky je nezbytný návrh na zrušení
podaný k tomu oprávněným subjektem - viz § 64 odst. 2
zákona o Ústavním soudu. Takovým subjektem není sám o sobě
ani Ústavní soud (srov. jeho oprávnění podle § 78 odst. 2
omezená toliko na řízení o ústavních stížnostech).
18.
Na základě uvedených skutečností Ústavní soud
konstatuje, že nejsou dány důvody ke zrušení ustanovení §
444 odst. 2 obč. zákoníku, neboť toto ustanovení není, samo
o sobě, v rozporu s čl. 3 odst. 1 Listiny základních práv a
svobod, a proto návrh Obvodního soudu pro Prahu 1, bez
přítomnosti účastníků a s jejich souhlasem (resp. s fikcí
souhlasu) mimo ústní jednání, podle § 70 odst. 2 zákona č.
182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších
předpisů, zamítl.
Předseda Ústavního soudu:
JUDr. Rychetský v. r.
Odlišné stanovisko podle § 14 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu,
ve znění pozdějších předpisů, zaujaly k rozhodnutí pléna soudkyně Eliška Wagnerová
a Vlasta Formánková.