192/1999 Sb.
NÁLEZ
Ústavního soudu
Jménem České republiky
Ústavní soud rozhodl dne 16. června 1999 v plénu o návrhu
Okresního soudu v Karviné na zrušení § 202 odst. 2 zákona č.
65/1965 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů,
takto:
Návrh se zamítá.
Odůvodnění
I.
Ústavní soud obdržel dne 17. února 1999 návrh Okresního soudu
v Karviné na zrušení § 202 odst. 2 zákona č. 65/1965 Sb., zákoník
práce, ve znění pozdějších předpisů, (dále jen "zákoník práce").
Uvedený soud projednává pod sp. zn. 20 C 213/97 spor mezi M. D.
a OKD a. s. Ostrava o náhradu nákladů na výživu pozůstalých podle
§ 199 zákoníku práce.
Navrhovatelce v řízení před obecnými soudy byla stanovena po
smrti jejího manžela náhrada nákladů na výživu pozůstalých až do
výše 6 922 Kč. Ke dni úmrtí manžela byla navrhovatelce vypočtena
náhrada ve výši 2 542 Kč měsíčně, neboť její příjmy, invalidní
a vdovský důchod, dosahovaly výše 4 380 Kč. V důsledku valorizace
jejích důchodů se odpočítávaná částka jejího příjmu zvyšuje
a náhrada nákladů na výživu snižuje, takže v současné době
dosahuje výše jen 122 Kč měsíčně. Navrhovatelka nesouhlasí
s uvedeným mechanizmem výpočtu náhrady, a to zejména v důsledku
zvyšování životních výdajů. Podle jejího názoru by odpůrce neměl
brát zřetel na valorizaci jejích příjmů anebo by měl postupovat
analogicky podle valorizačních předpisů platících pro náhradu za
ztrátu na výdělku podle § 195 zákoníku práce.
Okresní soud v Karviné rozsudkem ze dne 2. prosince 1997 žalobu
v celém rozsahu zamítl, přičemž poukázal na § 202 odst. 2 zákoníku
práce a na něj navazující valorizační předpisy, které stanoví
možnost úpravy výše a způsobu náhrady toliko za ztrátu na výdělku
po skončení pracovní neschopnosti vzniklé pracovním úrazem nebo
nemocí z povolání, ale nikoliv náhrady nákladů na výživu
pozůstalých podle § 199 zákoníku práce.
Krajský soud v Ostravě rozsudek Okresního soudu v Karviné
usnesením ze dne 17. září 1998 zrušil a vrátil mu věc k dalšímu
řízení. Jediným důvodem zrušení rozsudku bylo zjištění, že se
Okresní soud v Karviné věcí nezabýval z hlediska možného rozporu
právního předpisu s Ústavou České republiky (dále jen "Ústava").
Podle odvolacího soudu je § 202 odst. 2 zákoníku práce zmocňovacím
ustanovením pro vládu, aby upravila podmínky výše a způsobu
náhrady za ztrátu na výdělku příslušející zaměstnancům po skončení
pracovní neschopnosti vzniklé pracovním úrazem nebo nemocí
z povolání, a to s ohledem na změny, které nastaly ve vývoji
mzdové úrovně. V rámci tohoto zmocňovacího ustanovení vláda vydala
řadu valorizačních předpisů, jimiž upravila podmínky a výši
náhrady za ztrátu na výdělku po skončení pracovní neschopnosti
tím, že provedla valorizaci průměrného výdělku rozhodného pro
výpočet této náhrady. Ve vztahu k náhradám nákladů na výživu
pozůstalých podle § 199 zákoníku práce však takováto právní úprava
neexistuje. Dochází tak k paradoxní situaci, kdy se skrytě vlivem
inflace a na základě valorizace důchodů náhrada nákladů na výživu
pozůstalých podle § 199 zákoníku práce reálně snižuje a dosahuje
zcela zanedbatelných hodnot. Současně tak dochází ke značným
disproporcím mezi odškodňováním zaměstnanců náhradou za ztrátu na
výdělku po skončení pracovní neschopnosti podle § 195 zákoníku
práce oproti odškodňování pozůstalých podle § 199 zákoníku práce,
byť se toto odškodňování děje shodně na základě pracovních úrazů
či nemocí z povolání.
Okresní soud v Karviné se ztotožnil s argumentací odvolacího
soudu a ve svém návrhu podaném Ústavnímu soudu uvedl, že smyslem
a účelem předpisů o úpravě náhrady za ztrátu na výdělku po
skončení pracovní neschopnosti, vydaných na základě § 202 odst.
2 zákoníku práce, je zajistit reálnou hodnotu náhrady za ztrátu na
výdělku po skončení pracovní neschopnosti po celou dobu trvání
nároku na ni, tj. zajistit, aby zaměstnanec byl po celou dobu
trvání nároku odškodňován do takového průměrného výdělku, jehož
výše odpovídá změnám mzdových poměrů v ekonomice. Stejně tak se
jeví žádoucím zajistit reálnou hodnotu náhrady nákladů na výživu
pozůstalých. Byl by tak důsledně respektován ústavní princip
rovnosti. Zásada rovnosti znamená, že žádná skupina občanů ani
jednotlivci nesmějí být zvýhodňováni či diskriminováni, ať již
přijímanými právními předpisy, či při výkonu státní moci. Vzhledem
k tomu, že dosavadní § 202 odst. 2 zákoníku práce zvýhodňuje
občany, jimž je poskytována náhrada podle § 195 zákoníku práce,
oproti občanům, jimž je poskytována náhrada podle § 199 zákoníku
práce, navrhuje Okresní soud v Karviné, aby toto ustanovení jako
neústavní Ústavní soud zrušil.
II.
Podle § 42 odst. 3 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve
znění pozdějších předpisů, a § 69 téhož zákona zaslal Ústavní soud
návrh Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky k vyjádření.
Poslanecká sněmovna ve svém vyjádření vyložila důvody, které
vedly zákonodárce k rozdílnému přístupu k valorizaci průměrného
výdělku u obou institutů odškodnění, takto:
Při odškodnění ztráty na výdělku po skončení dočasné pracovní
neschopnosti má zaměstnanec, který utrpěl pracovní úraz nebo
u něhož byla zjištěna nemoc z povolání, nárok na náhradu za ztrátu
na výdělku, jestliže u něho došlo po pracovním úrazu nebo zjištění
nemoci z povolání k poklesu výdělku, neboť podstatou odškodnění je
hmotné zmírnění újmy, která se zaměstnanci přihodila a jejímž
projevem jsou spíše dlouhodobější nebo trvalé následky. Z tohoto
důvodu nabývá na významu reálná hodnota odškodnění, a je proto
namístě předcházet jejímu snižování vlivem inflace pravidelnými
valorizacemi. Institut náhrady nákladů na výživu pozůstalých
rovněž sleduje zmírnění hmotné újmy, nikoliv však zaměstnance, ale
pozůstalých, kterým zemřelý poskytoval nebo byl povinen poskytovat
výživu. Charakteristickým rysem tohoto institutu je potřeba
poskytovat hmotné zabezpečení pozůstalým bezprostředně v době
ztráty jejich živitele, neboť náhlá změna poměrů v zabezpečování
výživy a obstarávání domácnosti si takové opatření vyžaduje. Ovšem
tak, jak se postupně konsolidují společenské vazby pozůstalých,
a to též pravidelným zvyšováním dávek důchodového pojištění,
hmotná stránka tohoto zabezpečení ustupuje do pozadí a přestává
mít charakter bezprostředního zajištění pozůstalých. Vzhledem
k tomu, že důchody pozůstalých poskytované z důvodu úmrtí
zaměstnance - živitele jsou pravidelně valorizovány, nejeví se
potřebnou jiná pravidelná valorizace, a to valorizace průměrného
měsíčního výdělku, z něhož se při výpočtu výše náhrady nákladů na
výživu pozůstalých vychází.
Poslanecká sněmovna je toho názoru, že rozdílný přístup
k valorizaci průměrného měsíčního výdělku u institutu náhrady za
ztrátu na výdělku po skončení pracovní neschopnosti nebo při
uznání invalidity nebo částečné invalidity a u institutu náhrady
nákladů na výživu pozůstalých je věcného rázu a není zapříčiněn
rozdílným přístupem k jedné skupině občanů před druhou.
V závěru svého vyjádření Poslanecká sněmovna uvedla, že napadené
ustanovení zákoníku práce bylo schváleno potřebnou většinou
poslanců zákonodárného sboru, bylo řádně vyhlášeno a že
zákonodárný sbor jednal v přesvědčení, že přijaté ustanovení je
v souladu s Ústavou, ústavním pořádkem a právním řádem. Poslanecká
sněmovna ponechala na Ústavním soudu, aby posoudil ústavnost
napadeného ustanovení a vydal příslušné rozhodnutí.
K ústavní stížnosti se rovněž vyjádřilo na žádost Ústavního
soudu podle ustanovení § 48 odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb.
Ministerstvo práce a sociálních věcí, které uvedlo, že nárok na
náhradu za ztrátu na výdělku po skončení pracovní neschopnosti
způsobené pracovním úrazem nebo nemocí z povolání podle § 193
odst. 1 písm. a) a § 195 zákoníku práce má za splnění i dalších
zákonných podmínek každý zaměstnanec, pokud u něj dojde v důsledku
pracovního úrazu nebo nemoci z povolání k poklesu výdělku.
Napadený § 202 odst. 2 zákoníku práce je zmocňovacím ustanovením
pro vládu, aby vzhledem ke změnám, které nastaly ve vývoji mzdové
úrovně, mohla vydat nařízení, kterým upraví podmínky, výši
a způsob náhrady za ztrátu na výdělku příslušející zaměstnancům po
skončení pracovní neschopnosti vzniklé pracovním úrazem nebo
nemocí z povolání. Od roku 1976 dosud bylo vydáno celkem osm
nařízení vlády, č. 138/1976 Sb., č. 60/1982 Sb., č. 191/1993 Sb.,
č. 263/1994 Sb., č. 291/1995 Sb., č. 298/1996 Sb., č. 318/1997 Sb.
a č. 320/1998 Sb., když poslední tři byla zároveň vydána i podle
§ 447 odst. 3 zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění
pozdějších předpisů, (dále jen "občanský zákoník"). Podle
Ministerstva práce a sociálních věcí mají tedy všichni
zaměstnanci, kteří utrpěli pracovní úraz nebo u nichž byla
zjištěna nemoc z povolání, při splnění dalších zákonných podmínek
stejné právo na odškodnění a jsou si tudíž podle článku 1 Listiny
základních práv a svobod (dále jen "Listina") v tomto směru rovni.
Nároky pozůstalých po zaměstnanci, který následkem pracovního
úrazu nebo nemoci z povolání zemřel, jsou upraveny v § 197
zákoníku práce. Některé z nich jsou v podstatě shodné s nároky,
které má poškozený zaměstnanec, např. náhrada účelně vynaložených
nákladů spojených s léčením, náhrada věcné škody, jiné příslušejí
jen některým pozůstalým, např. náhrada přiměřených nákladů
spojených s pohřbem, náhrada nákladů na výživu pozůstalých či
jednorázové odškodnění pozůstalých.
Skutečnost, že zákoník práce rozlišuje jednotlivé příjemce
náhrady škody z důvodu pracovního úrazu nebo nemoci z povolání
a určité náhrady přiznává pouze zaměstnanci, např. náhradu za
bolest a za ztížení společenského uplatnění, zatímco jiné nároky
přiznává jen pozůstalým, např. jednorázové odškodnění, nevyvolává
podle Ministerstva práce a sociálních věcí nerovnost. Náhrady
poskytované jednotlivým skupinám poškozených, tedy poškozeným
zaměstnancům na straně jedné a pozůstalým po nich na straně druhé,
je třeba posuzovat v celém komplexu. Například jednorázové
odškodnění pozůstalého dítěte představuje vedle sirotčího důchodu
částku nejméně 25 000 Kč, zatímco zaměstnanci, který utrpěl
pracovní úraz a pobírá invalidní důchod a náhradu za ztrátu na
výdělku, žádná "částka navíc" poskytnuta není. Pokud návrh
poukazuje na skutečnost, že v důsledku zvyšování pozůstalostních
důchodů (vdovských, vdoveckých nebo sirotčích) dochází
u pozůstalých ke snížení náhrady nákladů na výživu pozůstalých,
Ministerstvo práce a sociálních věcí podotýká, že stejná situace
nastává i u zaměstnanců, kteří pobírají náhradu za ztrátu na
výdělku po skončení pracovní neschopnosti vzniklé pracovním úrazem
nebo nemocí z povolání, v případě, že u nich dojde ke zvýšení
plného nebo částečného invalidního důchodu nebo ke zvýšení výdělku
po úrazu. V závěru svého vyjádření Ministerstvo práce a sociálních
věcí poukázalo na problematičnost aplikace § 199 odst. 2 zákoníku
práce v soudní praxi. Podle tohoto ustanovení náhrada nákladů na
výživu všech pozůstalých nesmí úhrnem převýšit částku, do které by
příslušela zemřelému náhrada za ztrátu na výdělku podle § 195
zákoníku práce. Podle rozhodnutí Nejvyššího soudu ČSR
publikovaného v Bulletinu Nejvyššího soudu ČSR pod č. 16/1987 je
nárok na náhradu nákladů na výživu pozůstalých nárokem odvozeným
od nároku zaměstnance, jenž utrpěl pracovní úraz, přičemž za změnu
poměrů na straně poškozeného je třeba v souvislosti s tímto
nárokem považovat i změnu v rozsahu schopností a možností
zaměstnance, pokud by přežil pracovní úraz, poskytovat náklady na
výživu pozůstalých. Ministerstvo práce a sociálních věcí
nevylučuje, že při výkladu § 199 odst. 2 zákoníku práce je možno
vycházet ze zvýšeného průměrného výdělku rozhodného pro výpočet
náhrady za ztrátu na výdělku i pro účely náhrady nákladů na výživu
pozůstalých.
Ministerstvo práce a sociálních věcí upozornilo ve svém
vyjádření na to, že obdobné zmocnění jako v § 202 odst. 2 zákoníku
práce je obsaženo v § 447 odst. 3 občanského zákoníku, který
rovněž umožňuje pouze vydání nařízení upravujícího výši náhrady za
ztrátu na výdělku nebo při invaliditě, jakož i na to, že podle §
448 občanského zákoníku náhrada nákladů na výživu náleží
pozůstalým a že při výpočtu náhrady se vychází z průměrného
výdělku zemřelého. V případě zrušení § 202 odst. 2 zákoníku práce
by vznikla vážná nerovnost mezi poškozenými, kterým je poskytována
náhrada za ztrátu na výdělku podle § 195 zákoníku práce,
a poškozenými, kterým je náhrada poskytována podle § 447
občanského zákoníku, neboť vláda by byla zmocněna vydat nařízení
o zvýšení náhrad za ztrátu na výdělku občanům odškodňovaným podle
občanského zákoníku, zatímco zaměstnancům, kteří utrpěli pracovní
úraz nebo u nichž byla zjištěna nemoc z povolání, by zvýšit
náhradu za ztrátu na výdělku nemohla. Od roku 1996 je vydáváno
vždy jen jedno nařízení vlády, kterým se zvyšují jak náhrady
poskytované podle zákoníku práce, tak i náhrady poskytované podle
občanského zákoníku. Ze všech uvedených důvodů zastává
Ministerstvo práce a sociálních věcí názor, že § 202 odst. 2
zákoníku práce není v rozporu s principem rovnosti, a s návrhem na
jeho zrušení zásadně nesouhlasí.
III.
Úprava podmínek, výše a způsobu náhrady za ztrátu na výdělku
příslušející pracovníkům po skončení pracovní neschopnosti vzniklé
pracovním úrazem nebo nemocí z povolání byla včleněna do zákoníku
práce zákonem č. 20/1975 Sb., kterým se měnila a doplňovala
některá ustanovení zákoníku práce, jako odstavec 2 § 202. Toto
ustanovení bylo novelizováno zákonem č. 188/1988 Sb. a zákonem č.
3/1991 Sb. a poté bylo s účinností od 31. července 1991 zrušeno
zákonem č. 297/1991 Sb., o úpravě náhrady za ztrátu na výdělku po
skončení pracovní neschopnosti vzniklé pracovním úrazem nebo
nemocí z povolání. Zákonem č. 37/1993 Sb. byl zákoník práce opět
doplněn v § 202 odstavcem 2 v tomto znění: "Vláda České republiky
může vzhledem ke změnám, které nastaly ve vývoji mzdové úrovně,
upravit podmínky, výši a způsob náhrady za ztrátu na výdělku
příslušející pracovníkům po skončení pracovní neschopnosti vzniklé
pracovním úrazem nebo nemocí z povolání."
Toto ustanovení nabylo účinnosti dne 1. ledna 1993. Lze
konstatovat, že bylo přijato a vydáno v mezích ústavně stanovené
kompetence a ústavně předepsaným způsobem (§ 68 odst. 2 zákona č.
182/1993 Sb.), neboť z těsnopiseckého přepisu zprávy o 16.
zasedání České národní rady konaném ve dnech 20. až 22. prosince
1992 vyplynulo, že zákon č. 37/1993 Sb., o změnách v nemocenském
a sociálním zabezpečení a některých pracovněprávních předpisů, byl
přijat dne 22. prosince 1992 potřebnou většinou hlasů (104
poslanci byli pro, nikdo nebyl proti) a vyhlášen v částce 11/1993
Sb. rozeslané dne 31. prosince 1992.
IV.
Dle § 197 odst. 1 písm. c) zákoníku práce je institut náhrady
nákladů na výživu pozůstalých rentou vyplácenou zaměstnavatelem
pozůstalým jako jedno z odpovědnostních plnění v důsledku smrti
zaměstnance následkem pracovního úrazu nebo nemoci z povolání.
Ustanovení § 199 zákoníku práce pak stanoví okruh oprávněných
osob, způsob výpočtu této náhrady a vztah náhrady nákladů na
výživu pozůstalých k dávkám důchodového zabezpečení poskytovaným
z téhož důvodu.
Základní otázkou, kterou byl Ústavní soud při posuzování návrhu
na zrušení § 202 odst. 2 zákoníku práce nucen řešit, je, zdali
tím, že ve zmocňovacím ustanovení zákonodárce vytvořil prostor pro
valorizaci náhrady za ztrátu na výdělku příslušející zaměstnancům
po skončení pracovní neschopnosti vzniklé pracovním úrazem nebo
nemocí z povolání, neporušil ústavní princip rovnosti, pokud tak
neučinil rovněž v případě náhrady nákladů na výživu pozůstalých.
Zodpovězení této základní otázky závisí na posouzení toho, zda
mezi § 195 zákoníku práce upravujícím náhradu za ztrátu na výdělku
příslušejícího zaměstnanci po skončení pracovní neschopnosti
vzniklé pracovním úrazem nebo nemocí z povolání a § 199 zákoníku
práce upravujícím náhradu nákladů na výživu pozůstalých existuje
korelativní souvztažnost, jinými slovy, zda oba tyto nároky mají
určitého společného jmenovatele umožňujícího aplikaci
a respektování principu rovnosti. Podle názoru Ústavního soudu
taková korelativní souvztažnost je u obou uvedených nároků
evidentní. V základu obou těchto nároků je vazba na pracovní poměr
(obecná platnost je omezena pouze určitými výjimkami) a v jeho
rámci vzniklý pracovní úraz či nemoc z povolání, jež má za
následek pokles výdělku zaměstnance postihující jej samotného nebo
v případě jeho smrti pozůstalé odkázané na něj výživou. Nárok na
náhradu nákladů na výživu pozůstalých podle § 199 zákoníku práce
je odvozen od stejné škodní události, jaká opravňuje k uplatnění
nároku na náhradu za ztrátu na výdělku po skončení pracovní
neschopnosti podle § 195 zákoníku práce, když právě při výpočtu
této náhrady se výslovně odkazuje na § 195 zákoníku práce,
speciálně pak i na § 195 odst. 4 zákoníku práce. Jinak vyjádřeno,
pozůstalí zde nejsou odškodňováni jen proto, že zemřel ten, kdo
jim přispíval na jejich výživu, ale právě z toho důvodu, že tato
osoba zemřela následkem pracovního úrazu nebo nemoci z povolání,
tedy za podmínek, kdy existovala objektivně vzniklá odpovědnost
zaměstnavatele za škodu podle § 190 odst. 1 zákoníku práce,
objektivně vzniklá právě proto, že zaměstnanec je v průběhu
pracovního procesu vystavován určitým rizikům, posléze případně
ovlivňujícím i osudy dalších členů jeho rodiny. Názor Ústavního
soudu v této souvislosti respektuje i judikaturu obecných soudů,
dle níž nárok na náhradu nákladů na výživu pozůstalých je nárokem
odvozeným od nároku pracovníka, jenž utrpěl pracovní úraz
(rozsudek NS ČSR sp. zn. 6 Cz 18/83), když v uplynulé době nedošlo
ke změně legislativní koncepce obou náhrad ani ke změně
interpretace judiciální, resp. doktrinární. Uvedené rozhodnutí
přitom předpokládá i nutnost odvinutí výše náhrady nákladů na
výživu pozůstalých i od změny v rozsahu schopností a možností
pracovníka, pokud by přežil pracovní úraz, poskytovat náklady na
výživu pozůstalých. Je nepochybné, že takovouto změnou je
i zvýšení mzdy v důsledku její valorizace.
Poukaz Ministerstva práce a sociálních věcí na to, že náhrady
poskytované jednotlivým skupinám poškozených, tedy poškozeným
zaměstnancům na straně jedné a pozůstalým po nich na straně druhé,
je třeba posuzovat v celém komplexu, je nepochybně namístě, neboť
v některých případech se tyto náhrady vztahují pouze k jedné
z uvedených sociálních skupin, aniž by zde existoval prostor pro
nároky druhé sociální skupiny. Přesto však lze stěží souhlasit
s názorem tohoto ministerstva jednostranně akcentujícím roli
a význam jednorázového odškodnění pozůstalých, a to dokonce v tom
směru, že tento nárok je uváděn v relevantní souvislost
i s náhradou nákladů na výživu, když přitom je současně
zdůrazňováno, že žádná taková "částka navíc" zaměstnanci naopak
poskytována není. Podle názoru Ústavního soudu lze totiž stěží
pochybovat naopak o tom, že tento nárok na jednorázové odškodnění
zakotvený v § 197 odst. 1 písm. d) zákoníku práce má vedle
materiálního podtextu i podtext imateriální vyjadřující ztrátu
blízké osoby pozůstalých, participující na rodinných vztazích,
a to nejen "svým výdělkem". Rovněž tak nelze souhlasit s názorem
Poslanecké sněmovny, podle kterého charakteristickým rysem tohoto
institutu, tj. náhrady nákladů na výživu pozůstalých, je potřeba
poskytovat hmotné zabezpečení pozůstalým bezprostředně v době
ztráty jejich živitele, přičemž tak, jak se postupně konsolidují
společenské vazby pozůstalých, hmotná stránka tohoto zabezpečení
ustupuje do pozadí a přestává mít charakter bezprostředního
zajištění pozůstalých, a to také s přihlédnutím k pravidelné
valorizaci důchodů pozůstalých. Pojem "bezprostřední" nemá totiž
v ustanoveních zakládajících tyto nároky vůbec oporu (fakt
případné podstatné změny v poměrech poškozeného a jeho dopad na
nárok poškozeného je předvídán a upraven v § 202 odst. 1 zákoníku
práce) a také odkaz na valorizaci důchodů pozůstalých jde zcela
stranou smyslu a účelu poskytovaného odškodnění sledujícího
náhradu skutečné škody odpovídající v dané době reálně existujícím
ekonomickým poměrům.
Ústavní soud České republiky v řadě svých rozhodnutí vyložil
obsah ústavního principu rovnosti. Ztotožnil se v nich [a to
zejména v nálezech ve věcech vedených pod sp. zn. Pl. ÚS 16/93
(ÚS, 1, 194-195, 205-206), Pl. ÚS 36/93 (ÚS, 1, 179), Pl. ÚS 5/95
(ÚS, 4, 218), Pl. ÚS 9/95 (ÚS, 5, 137)] s chápáním ústavního
principu rovnosti, jak byl vyjádřen Ústavním soudem České
a Slovenské Federativní Republiky (ÚS ČSFR, 1992, R 11): "Je jistě
věcí státu, aby v zájmu zajištění svých funkcí rozhodl, že určité
skupině poskytne méně výhod než jiné. Ani zde však nesmí
postupovat zcela libovolně. ... Pokud zákon určuje prospěch jedné
skupiny a zároveň tím stanoví neúměrné povinnosti jiné, může se
tak stát pouze s odvoláním na veřejné hodnoty." Ústavní soud tímto
odmítl absolutní chápání principu rovnosti, přičemž dále
konstatoval: "rovnost občanů nelze chápat jako kategorii
abstraktní, nýbrž jako rovnost relativní, jak ji mají na mysli
všechny moderní ústavy" [Pl. ÚS 36/93 (ÚS, 1, 179)]. Obsah
principu rovnosti tím posunul do oblasti ústavněprávní
akceptovatelnosti hledisek odlišování subjektů a práv. Hledisko
první spatřuje tudíž ve vyloučení libovůle.
Hledisko druhé vyplývá z právního názoru vyjádřeného v nálezu ve
věci vedené pod sp. zn. Pl. ÚS 4/95 (ÚS, 3, 209): "nerovnost
v sociálních vztazích, má-li se dotknout základních lidských práv,
musí dosáhnout intenzity, zpochybňující, alespoň v určitém směru,
již samu podstatu rovnosti. To se zpravidla děje tehdy, je-li
s porušením rovnosti spojeno i porušení jiného základního práva,
např. práva vlastnit majetek podle čl. 11 Listiny základních práv
a svobod, některého z politických práv podle čl. 17 a násl.
Listiny ....... apod." [shodněPl. ÚS 5/ /95 (ÚS, 4, 217-218)].
Hlediskem druhým při posuzování protiústavnosti právního předpisu
zakládajícího nerovnost je tedy tímto založené dotčení některého
ze základních práv a svobod.
Vycházeje z dosavadní interpretace ústavního principu rovnosti
Ústavním soudem, jakož i předchozího rozboru dotčených ustanovení
zákoníku práce, mezi § 195 tohoto zákoníku upravujícím náhradu za
ztrátu na výdělku příslušejícího zaměstnanci po skončení pracovní
neschopnosti vzniklé pracovním úrazem nebo nemocí z povolání a §
199 zákoníku práce upravujícím náhradu nákladů na výživu
pozůstalých existuje srovnatelnost umožňující aplikaci
a respektování principu rovnosti. Ústavní soud mezi uvedenými
instituty neshledal ústavněprávně akceptovatelná hlediska
odlišování subjektů a práv. V případné absenci valorizace náhrady
nákladů na výživu pozůstalých při valorizaci náhrady za ztrátu na
výdělku příslušejícího zaměstnanci po skončení pracovní
neschopnosti vzniklé pracovním úrazem nebo nemocí z povolání proto
spatřuje porušení ústavního principu rovnosti ve smyslu vyloučení
libovůle v odlišování subjektů a práv.
Ústavní soud v řízení o zrušení zákonů nebo jiných právních
předpisů vychází z principu priority ústavně konformní
interpretace před derogací, dle něhož v situaci, kdy určité
ustanovení právního předpisu umožňuje dvě různé interpretace,
přičemž jedna je v souladu s ústavními zákony a mezinárodními
smlouvami podle čl. 10 Ústavy, a druhá je s nimi v rozporu, není
dán důvod zrušení tohoto ustanovení. Při jeho aplikaci je úkolem
všech státních orgánů interpretovat dané ustanovení ústavně
konformním způsobem [viz nálezy ve věcech sp. zn. Pl. ÚS 48/95
(ÚS, 5, 171) a Pl. ÚS 5/96 (ÚS, 6, 203)].
V předmětné věci se tudíž zabýval otázkou, je-li dán prostor pro
ústavně konformní výklad § 202 odst. 2 zákoníku práce, jenž by
respektoval princip rovnosti mezi instituty náhrady za ztrátu na
výdělku příslušejícího zaměstnanci po skončení pracovní
neschopnosti vzniklé pracovním úrazem nebo nemocí z povolání
a náhrady nákladů na výživu pozůstalých.
Dle § 202 odst. 2 zákoníku práce může vláda vzhledem ke změnám,
které nastaly ve vývoji mzdové úrovně, upravit podmínky, výši
a způsob náhrady za ztrátu na výdělku příslušející zaměstnancům po
skončení pracovní neschopnosti vzniklé pracovním úrazem nebo
nemocí z povolání. Uvedené zákonné zmocnění tudíž umožňuje vládě
nařízením valorizovat náhrady za ztrátu na výdělku příslušející
zaměstnancům po skončení pracovní neschopnosti vzniklé pracovním
úrazem nebo nemocí z povolání.
Mechanizmus stanovení celkové výše náhrady na výživu pozůstalých
se přitom dle § 199 odst. 2 zákoníku práce odvíjí od určení
částky, do které by příslušela zemřelému náhrada za ztrátu na
výdělku podle § 195 zákoníku práce, která je ale podle § 202 odst.
2 zákoníku práce valorizována (pokud vláda své oprávnění dané
zákonným zmocněním využije). Propojení uvedených ustanovení § 199
odst. 2, § 195 a § 202 odst. 2 zákoníku práce pak vede k ústavně
konformní interpretaci § 202 odst. 2 zákoníku práce, dle níž
valorizace náhrady dle § 195 zákoníku práce má podle § 199 odst.
2 zákoníku práce za následek i zvýšení částky vymezující náhradu
nákladů na výživu pozůstalých.
Uvedený závěr lze podepřít i poukazem na rozdíl ve stanovení
výše náhrady za ztrátu na výdělku a náhrady nákladů na výživu
pozůstalých. Náhrada za ztrátu na výdělku se stanoví přesně
stanoveným způsobem výpočtu (§ 195 zákoníku práce) odvisícím od
přesně kvantifikovaných parametrů, v důsledku čehož je možné ji
valorizací přímo upravovat. Na rozdíl od ní náhrada nákladů na
výživu pozůstalých je určena řadou apriori přesně
nekvantifikovatelných, uvážení vyžadujících parametrů (obdobně
jako je tomu u institutu výživného v občanském právu), v důsledku
čehož je rozumné valorizovat pouze celkovou částku pro náhradu
nákladů na výživu všech pozůstalých. Takto interpretovanému smyslu
a účelu analyzovaných obou právních institutů odpovídá i ústavně
konformní interpretace § 199 odst. 2, § 195 a § 202 odst. 2
zákoníku práce.
V situaci, kdy Ústavní soud dospěl k závěru o možnosti ústavně
konformní interpretace § 202 odst. 2 zákoníku práce, nezbylo mu,
než návrh Okresního soudu v Karviné na zrušení tohoto zákonného
ustanovení zamítnout.
Předseda Ústavního soudu:
JUDr. Kessler v. r.